Toon posts:

[Kubuntu 6.06 LTS] Een installatie en configuratiegids.

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede Tweakers.

Ik ben zelf al een tijdje met Kubuntu bezig, wat ik zelf een erg goede linux distributie vind. Omdat ik als linux beginner zelf tegen een aantal hobbels heb opgelopen met het installeren van linux in het algemeen en Kubuntu in het bijzonder heb ik een installatiehandleiding geschreven voor Kubuntu 6.06.

Hierin wordt antwoord gegeven op de volgende vragen.

Waarom Linux ?.
Downloaden van de juiste CD's.
Installeren van Kubuntu.
Verbinding maken met internet.
Het updaten van Kubuntu en het installeren van alle benodigde software paketten.

Dit alles in in het Nederlands uitgelegd met heel veel plaatjes en een leuk verhaaltje is er om heen gebouwd. Dit documentje is vooral gericht op de installatie en op het configuren van een Kubuntu PC voor mensen die net met LInux beginnen.

Hij vanaf mijn webspace te downloaden.

De weg van de pinguin, een Kubuntu installatiegids.

Ik wacht jullie commentaar af.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:00
Misschien een idee om toch iets over WINE er in te zetten, dit omdat de gebruikers dan nog sommige van hun "oude" bekende windows programma's kunnen openen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wine is a b*tch to set up :). Windows-programma's bovenop Linux gebruiken mag misschien de overstap minder bruusk maken, maar mijn motto is: de korte pijn :). Eer je Wine aan de praat hebt heb je al lang 2-3 evenwaardige linuxprogramma's gevonden.

@ TS: mooi werk, echt waar. Wat denk je om je werk uit te geven onder een Creative Commons licentie? Helemaal in de OSS spirit ;)
http://www.creativecommons.nl/

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Wel droevig dat er in zo'n mooie guide screenshots met afschuwelijke typfouten staan.
Uiteraard geen fout van de TS, maar "Waring! You can lost data!" heeft toch een hoog "all you base" gehalte.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn helaas de programma's die gemaakt zijn, daar kan ik als schrijver van de installatiehandleiding niets aan doen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11

BCC

Nogal rommellige opmaak:
- Tabellen die van pagina's afvallen
- Onduidelijke header en footer

Inconsequent taalgebruik, bijvoorbeeld Koppelpunten en aanhechtpunten doorelkaar gebruikt.

Verder leuk initiatief..maar m'n moeder gaat het nog niet echt begrijpen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
BCC schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:02:
Nogal rommellige opmaak:
- Tabellen die van pagina's afvallen
- Onduidelijke header en footer

Inconsequent taalgebruik, bijvoorbeeld Koppelpunten en aanhechtpunten doorelkaar gebruikt.

Verder leuk initiatief..maar m'n moeder gaat het nog niet echt begrijpen :)
daarin tegen zal je moeder wel de Windows installatie begrijpen?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas had staroffice de bugs van MS office met het lay outen van tekst 1 op 1 gekopieerd, met als resultaat een vernaggelde lay out.

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

ziet er fantasties uit TS, ik vrees enkelt dat ik er de komende jaren weer even niet meer aan begin, van de week voor de zoveelste keer linux geprobeerd (suse 9.3 dit maal) en wederom 1 bittere ellende, het wil gewoon niet in 1 x goed gaan, leuk dat ze het proberen simpel te maken maar laat het dan wel werken en niet je partities aanpassen zoals ze zelf denken dat het moet om dan vervolgens niet te kunnen booten en ook niet meer in windows kunnen komen (grub error 18, iets met de partieties dus) vervolgens fijn mijn wifi kaartje gedecteerd dus ik blij verrast, blijken de drivers niet te functioneren, waarom stop je ze d'r dan in denk ik dan...

zucht, geen flame hoor, het lijkt me fantastisch om een werkend linux te hebben maar het is me vooralsnog niet gegeven en de tijd die je er in moet steken om dit soort geneuzel werkend te krijgen is het me (nog steeds) niet waard.

op naar de volgende poging maar weer ;)

tijd voor verandering.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

kleine kanttekening over wine: hoezo is dat moeilijk te installen :? apt-get install wine wineutils libwinegl
dat was het wel en das echt peanuts toch ?

edit
om toch een ontopic reply te geven... Ik bedoel het niet lullig hoor maar hoeveel van deze tutorials zijn dr eigelijk al.... Het zou mij niet verbazen als er strax in de PCM of een ander blad in die soort ook een tut komt voor de nieuwe (k)ubuntu dusja....

M.a.w. probeer jou verhaaltje je eigen twist te geven :Y)

[ Voor 52% gewijzigd door nzyme op 30-06-2006 09:35 ]

| Hardcore - Terror |

• juliocesare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06-2024
Mooi werk hoor, maar ja...
mij lijkt het installeren van linux niet zo moeilijk...
Als je weet wat linux is, dan weet je denk ik al genoeg om de stappen van de nu wel erg gebruiks vriendelijke installaties te doorlopen.

Er zijn al zoveel tutorials, maar het eindigt allemaal als het OS geinstalleerd is.

Wat mist zijn juist de "op weg helpertjes"

BV
hoe installeer je programma's? (die je zelf gedownload hebt)
hoe installeer je de nieuwste ati/nvidia drivers?
lijst met alternatieven voor windows programma's
basis commando's in console / terminal

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 19:26
Ik vind het een goede en nette 'guide'.

Helaas ben ik het eens met bovenstaande opmerkingen, je zou weleens kunnen kijken naar wat BCC erover zei.

Dit zou, met bovenstaande kritieken in ogenschouw nemende, zeker een gids zijn die ik mezelf en andere mensen zou aanraden.

Ik hoop dat je door blijft gaan met de ontwikkeling van deze gids, eventuele verbeteringen zien we vanzelf wel voorbij zeilen?

Succes.

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
juliocesare schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 02:32:
Mooi werk hoor, maar ja...
mij lijkt het installeren van linux niet zo moeilijk...
Als je weet wat linux is, dan weet je denk ik al genoeg om de stappen van de nu wel erg gebruiks vriendelijke installaties te doorlopen.

Er zijn al zoveel tutorials, maar het eindigt allemaal als het OS geinstalleerd is.

Wat mist zijn juist de "op weg helpertjes"

BV
hoe installeer je programma's? (die je zelf gedownload hebt)
hoe installeer je de nieuwste ati/nvidia drivers?
lijst met alternatieven voor windows programma's
basis commando's in console / terminal
Ik ben blij dat Ubuntu dat wel goed voor elkaar heeft ;)

Verwijderd

Heb net een stukje gelezen en zie er een aantal fouten in staan. En volgens mij ben ik dit document wel eens eerder hier tegengekomen (of anders ergens anders)? Hmm, zie nu pas dat het topic al een tijdje oud is...

Pagina 6, alinea 2; ben was

Pagina 6, alinea 2; Naast Gnome en KDE is er ook XFCE, want zeer interessant kan zijn voor mensen met een tragere PC. Dus misschien ook handig om te vermelden. Daarnaast zijn er nog tal van andere WM's al vallen die niet onder de categorie DE wat voor een beginner toch wel aantrekkelijker is.

Pagina 10, tabel; Grub kun je configureren in /boot/grub/menu.lst, niet in /etc/fstab.

Pagina 10, tabel; Er is tegenwoordig wel degelijk write support voor NTFS als je wilt.

Pagina 10, tabel; Directories beginnen met een /, dus het is /media/hdb1 ipv media/hdb1/.

Het is bedoelt voor beginners, dus mensen gelijk op het verkeerde been zetten zal je documentatie alleen maar een averechts effect meegeven - hoe goed je het ook bedoelt.

Pagina 22; /dev/hda2 en /dev/hda3/ - wees ook consequent met dit soort dingen. Ik weet wel wat je bedoelt, maar een beginner zal zich gelijk afvragen waarom er na die 3 wel een / komt, en bij de 2 niet.

Heb de rest niet gelezen, aangezien ik het niet nodig heb, maar ik kwam het tegen en had even niets te doen.

Ow, pagina 41; PLF maakt tegenwoordig gebruik van gpg controle: http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/
Pagina: 1