[Auto] Distributieriem vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een Seat Ibiza uit 1994 gekocht met 150k op de teller. De auto rijdt op zich prima, maar ik ben zo stom geweest om niet te controleren of de distributieriem is vervangen (het lijkt er eigenlijk niet op, want ik vind het niet terug in het onderhoudsboekje).

Voor de zekerheid kan ik deze misschien het beste laten vervangen en de auto meteen een onderhoudsbeurt laten geven, zodat ik weer een tijdje vooruit kan ermee.

Alleen nu de vraag: waar kan ik dit het beste laten doen? Zal ik een Seat dealer / garage bij mij in de buurt opzoeken (mss duur) of kan ik met zoiets ook gewoon ergens anders naartoe?

Alvast dank,

een auto n00b :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 22:45
Vraag gewoon even de prijzen op.

Distributieriem incl. spanrollen e.d. kan bij de dealer zomaar even 500-600 euro kosten, afhankelijk van het type auto e.d.

De riem allen vervangen is wat goedkoper.

Een gewone garage doet het meestal wel voor iets minder.
Een beunhaas kan het zeker voor de helft doen :)

Btw, de prijzen van een distributieriem zijn iets van 30-40 euro :)

Ik heb vandaag geinformeerd voor een Peugeot 206, dat was 325 euro voor alleen de d-riem.
Incl. grote beurt kwam daar nog eens 309 euro bij.

Afhankelijk van het exacte type kon die 325 nog oplopen tot boven de 500...

[ Voor 37% gewijzigd door Hoyden op 08-06-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
voor mijn '94 opel astra was ik 160 euro kwijt bij de lokale garage.. complete set vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bedankt voor de reacties iig tot nu toe. Ik zal het eens bij de lokale Seat garage vragen, kijken of ze mij kunnen verblijden of niet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Ik heb een half jaar geleden de distributieriem laten vervangen (Toyota Avensis D4-D). Was ook iets van 400 euro incl. montage bij de dealer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-05 08:11
Als het goed is staat er op de deksel een sticker wanneer hij voor het laatst vervangen is. Mocht het niet zo zijn, dan ben je bij de Turk het goedkoopst uit. Als je een beetje kunt onderhandelen moet het voor € 200 lukken.

Ik heb het overigens zelf wel eens gedaan. Echt moeilijk is het niet, al moet je wel iemand erbij hebben die er iets vanaf weet. Riem kost overigens nog geen 10 euro....

Overigens: grote beurt is zo'n wassen neus. Paar filtertjes, wat olie en daar durven ze zo maar 350 euro voor te vragen :? Dat slaat nergens op. Zou ik dus niet doen. Laat liever voor dat geld vitale punten nakijken als remmen, ophanging, uitlaat, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 08-06-2006 17:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:30
ik zou het sowieso maar wel doen :) Mijn vader heeft het ooit met zijn vorige auto eens wat te laat willen doen, totdat de auto pang zei. Kon gelijk een groot deel van de motor worden vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:49
Bij de garage is het duur, dus als je iemand kent die handig is met auto's zou ik het die laten doen voor een kratje bier. Het is niet veel werk en er kan weinig fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

havana schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 17:20:
Als het goed is staat er op de deksel een sticker wanneer hij voor het laatst vervangen is. Mocht het niet zo zijn, dan ben je bij de Turk het goedkoopst uit. Als je een beetje kunt onderhandelen moet het voor € 200 lukken.

Ik heb het overigens zelf wel eens gedaan. Echt moeilijk is het niet, al moet je wel iemand erbij hebben die er iets vanaf weet. Riem kost overigens nog geen 10 euro....

Overigens: grote beurt is zo'n wassen neus. Paar filtertjes, wat olie en daar durven ze zo maar 350 euro voor te vragen :? Dat slaat nergens op. Zou ik dus niet doen. Laat liever voor dat geld vitale punten nakijken als remmen, ophanging, uitlaat, etc.
alleen is het de vraag of die de spanrollen etc. ook doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SandeR schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:37:
Vraag gewoon even de prijzen op.

Distributieriem incl. spanrollen e.d. kan bij de dealer zomaar even 500-600 euro kosten, afhankelijk van het type auto e.d.

De riem allen vervangen is wat goedkoper.

Een gewone garage doet het meestal wel voor iets minder.
Een beunhaas kan het zeker voor de helft doen :)

Btw, de prijzen van een distributieriem zijn iets van 30-40 euro :)

Ik heb vandaag geinformeerd voor een Peugeot 206, dat was 325 euro voor alleen de d-riem.
Incl. grote beurt kwam daar nog eens 309 euro bij.

Afhankelijk van het exacte type kon die 325 nog oplopen tot boven de 500...
Echt bijdehand is het alleen niet om alleen je riem te vervangen... Die paar knaken voor de spanrollen maken op het bedrag ook niet zo heel veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Alles vervangen, heb het zelf paar jaar terug met mn 460 gehad. Zoals ik al ergens in een ander topic had gemeld. Leuk als je een nieuwe riem erop hebt liggen. Maar als de span en looprol springt tijdens het rijden ben je verder van huis. Dus alles vervangen.

Maar 500~600 euro daarvoor :X

Heb voor t complete geintje 155 euro betaald, dan wel bij een goede kennis maar toch, 600 euro lijkt me iig van de zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

MikeyMan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:12:
[...]

Echt bijdehand is het alleen niet om alleen je riem te vervangen... Die paar knaken voor de spanrollen maken op het bedrag ook niet zo heel veel uit...
ligt eraan
bij een jap betaal je al snel meer dan 100euro voor een rol
maar bij die autos gaan ze ook niet snel stuk
wat natuurlijk niet geld voor de europianen
want die maken alles zo goedkoop mogelijk
havana schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 17:20:

bij ons wordt dat nagekeken...(zelfs bij een kleine)
en evt de trommelremmen goed gereinigd

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 46077 op 08-06-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:26
Hoe lang kan een distributieriem eigenlijk mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Renault: 120.000km of 5jaar
Volkswagen wanneer de riem onder maat is (meten met kaliber elke onderhoudsbeurt)
en zo schrijft iedere fabrikant anders voor
de ene eerder De andere later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

paQ

idd
precies zo lang als de fabrikant voorschrijft.

er is ooit eens een dergelijk geval geweest bij een of ander consumentenprogramma. De riem was 20.000 eerder geknapt dan de fabrikant had voorgeschreven te vervangen.
de fabrikant kon aansprakelijk gesteld worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Toyota vervangt de riem elke 100.000 km.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb net mijn Distributie riem laten vervangen (gelukkig lease auto :P ).

Kosten waren 750,- ex BTW

Ik rij wel in een snelle Diesel, dus die zullen wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:32:
Ik heb net mijn Distributie riem laten vervangen (gelukkig lease auto :P ).

Kosten waren 750,- ex BTW

Ik rij wel in een snelle Diesel, dus die zullen wat duurder zijn.
Dat zal wel meevallen... Tzullen de arbeidskosten zijn die het hem doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 16:57

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik zeg zelf doen!

600,- voor een klusje wat misschien 3 uurtjes duurt?
koop een garagehandleiding voor je auto (haynes!)

vind iemand die handig is en bestel de onderdelen bij de brezan of via lokale garage.

als je het zelf niet wilt doen dan naar de lokale garage gaan
Dealers zijn voor mensen met te veel geld :P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:21

Sherlock

No Shit

_/-\o_
Ik ben echt een volledige auto nOOb maar ik heb laatst met behulp van de Haynes manual mijn dynamo vervangen, is eigenlijk best een eitje als je het eenmaal gedaan hebt.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik was er voor mijn vorige auto bij een gewone garage 150 euro voor kwijt, bij de BMW dealer was ik voor het zelfde meer dan 600 euro kwijt geweest. Distributieriem en spanrol. Ik vond het nogal meevallen :). Was een BMW 320i e30.

[ Voor 20% gewijzigd door Bram77 op 09-06-2006 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
B-lennium schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:33:
Dealers zijn voor mensen met te veel geld :P
:( Bij sommige wagens is het echt een ramp en dan duurt het gewoon een paar uur. Dealers moeten ook investeren in een KTS650 van 13000 euro ex btw om je wagen uit te lezen in geval van een probleem. Dealers verdienen niets op de verkoop van een auto, die moeten hun geld halen uit de onderhoudsbeurten.

[ Voor 53% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2006 12:45 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piems
  • Laatst online: 16-04 11:47

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

das kul van die dealers.
Mijn auto willen ze niet eens doen aangezien mijn blok er nogal naar in ligt.
Om de distributie riem te vervangen moet het blok gelift worden of de versnellingsbak moet los.
zijn een kleine 5 uur bezig voordat de riem überhaupt geplaatst kan worden, en dan moet het blok weer geplaatst worden. Dure geintjes arbeidsloon :'(

Gaat hierom een fiat bravo 2.0 hgt
Geloof me ik heb al verschillende garages geprobeerd in omgeving groningen maar wordt telkens verwezen naar de dealer met dit klusje.
En ja hij staat weer op de lijst voor de volgende grote beurt :(

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Chevy454 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:39:
Dealers verdienen niets op de verkoop van een auto, die moeten hun geld halen uit de onderhoudsbeurten.
Inderdaad, ik kan me een nieuwsbericht van een tijdje geleden herinneren, dat de dealer 10% van zijn omzet uit onderhoud haalt, maar tegelijkertijd 50% van de winst.

Zegt genoeg.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:49:
Inderdaad, ik kan me een nieuwsbericht van een tijdje geleden herinneren, dat de dealer 10% van zijn omzet uit onderhoud haalt, maar tegelijkertijd 50% van de winst.
Wat ze wel niet zeggen is dat ze van die winst nog hun toestellen moeten aankopen, bij elk model komt een nieuw diagnosetoestel of een aanpassing welke weer enkele duizenden euro's kost. En soms verkopen ze bepaalde modellen onder de prijs omdat ze aan hun verkoopsaantallen moeten geraken. En ze moeten dat geld ook weer investeren in hun vestiging want anders zijn ze dealers af wat nog meer kost, de diagnosetoestellen staan binnenkort allemaal in verbinding met het hoofdkantoor. Dan zit je daar met je duur geinvesteerde toestellen welke onbruikbaar zijn geworden en kan je de klanten ook niet verder helpen. Is dat een goede zaak voor de klant?

Bij BMW is dit zeer leuk. Ze hebben een diagnosetoestel welke alleen beschikbaar is voor haar intern netwerk. Bij BMW Nederland is dat middels leasing, een onafhankelijke garage zal dat toestel moeten aankopen. Bij BMW belux moet de dealer dat aankopen maar omdat de dealer zelf investeeert in zijn consessie krijgt die een korting. De GT1 gaat niet voor minder dan 10 000 euro het magazijn uit, dit is de dealerprijs. En dan heeft de dealer niet eens de accessoires welke nodig zijn voor diagnose te stellen. Enkel om gegevens te lezen en te wissen. De meetbox en de 4 connectiekabels om de kabelboom uit te meten gaat niet voor minder dan 2500 euro (dealerprijs weer) de deur uit. Een andere datakabel om de connectie tussen het motormanagement en KOMET te maken kost 350 euro (dealerprijs).

Om diagnose te stellen heb je al een toestel met accessoires van rond de 25000 euro nodig. En dan wilt BMW dat je er minimaal 2 wilt aankopen om de klant sneller te helpen. Een onafhankelijke dealer krijgt het toestel en accessoires mee voor een bedrag van rond 75000 euro. Ik moet wel zeggen: het toestel is echt tijdsbesparend voor de klant. Ik werk er dolgraag mee :)

De dealer vraagt een hoger bedrag omdat die moet investeren in het product wat hij verkoopt om een goede naservice te verzorgen voor zijn klanten. Of dat terecht is is voor iedereen zelf te bepalen maar ik zou het toch leuk vinden mocht de zaak waar ik de wagen koop ook de wagen kan repareren mocht het kapot gaan. Maar voor autorijdend Nederland kan het nooit goedkoop genoeg zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2006 13:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:37
Er kan overigens wel veel mis gaan als je zelf overweegt de riem te vervangen. Mocht na vervangen de timing niet meer in orde zijn, is dat niet prettig. Het is daarnaast lastig om zeker te weten of de riem wel op de juiste spanning staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

:( Bij sommige wagens is het echt een ramp en dan duurt het gewoon een paar uur. Dealers moeten ook investeren in een KTS650 van 13000 euro ex btw om je wagen uit te lezen in geval van een probleem. Dealers verdienen niets op de verkoop van een auto, die moeten hun geld halen uit de onderhoudsbeurten.
En dat doen ze dus ook. Maar ik wil die aap in pak in de showroom helemaal niet de winter doorhelpen, ik kom om een grote beurt aan m'n auto te laten doen! (althans, zo denkt 95% van de nederlanders erover ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 17:17

paQ

Razkin schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:20:
Er kan overigens wel veel mis gaan als je zelf overweegt de riem te vervangen. Mocht na vervangen de timing niet meer in orde zijn, is dat niet prettig. Het is daarnaast lastig om zeker te weten of de riem wel op de juiste spanning staat.
agree :{

heb het een keer zelf gedaan bij een omega 2 liter.

we waren met zijn 2-en en ondanks dat we HONDERD keer de timing etc hadden gecontroleerd, klonk de motor na de vervanging als een propellor vliegtuig :{
toch ergens net een tandje ernaast.

geen schade (GELUKKIG) maar alsnog door een garage laten doen.
bij menig spanrol heb je speciaal gereedschap nodig om te grijpen en eventueel te draaien of goed te zetten. als je dat niet hebt, moet je weer gaan kl**tzakken om een alternatieve manier uit te dokteren etc.

nopes. paQ gaat lekker naar de garage ;)

e.e.a. zal behoorlijk verschillen per auto overigens. De moeilijkheidsgraad varieert imo behoorlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dominator schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 09:08:
En dat doen ze dus ook. Maar ik wil die aap in pak in de showroom helemaal niet de winter doorhelpen, ik kom om een grote beurt aan m'n auto te laten doen! (althans, zo denkt 95% van de nederlanders erover ;) )
En daarom dat de constructeur ook een hoge prijs hanteert voor de diagnose apparaten icm een gesloten systeem. Het wordt helemaal grappig wanneer er ZFE toestanden komen, dan kan de monteur zonder het diagnosetoestel geen enkele zak meer Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/schater.gif

Om te zorgen dat de dealers geld binnenkrijgen om te overleven moet ofwel de aankoopprijs van het voertuig omhoog (mooi niet dus, anders koopt iedereen een jonge occassie) of een wat hogere prijs van de onderhoudsbeurten icm een gesloten systeem hanteren. Ik had liever het eerste gezien voor de klanten, al is het laatste veel intressanter voor je klanten bestand.

Ik vind eigenlijk dat er hier veel geklaagd wordt om geen enkele reden. Distributieriempje vervangen van een auto :z Als ik dat moet doen bij mijn motorfiets dan moet het heel motorblok uit elkaar, katjing kassa kassa! Ben ik al 3 uur bezig om het motorblok los te maken uit het frame @ 60 euro het uur, distributie van 150 euro, meteen de kleppen stellen als we toch bezig zijn @ 10 euro per te stellen klep, aftermarkt pakkingsetje (of wilt iemand voor 600 euro aan pakkingen besteden?). Wat moet gebeuren moet eenmaal gebeuren, gewoon betalen en verder rijden.

[ Voor 72% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Ik doe alle onderhoud dus zelf, maar met het vervangen van d-riemen heb ik altijd een helpende hand van of mijn pa (Landrover) of mijn oom (Peugeot). Ik zou het best zelf kunnen doen, maar dat extra stukje zekerheid he...
Spanrollen kunnen in de regel ca. 250k tot 350k km mee, het vervangen is een makkie als je toch je d-riem eraf hebt, repareren van een motor is not done als je niet weet hoe en wat.
De Peug krijgt bij de volgende wissel (op 360k, is nu 285k) zijn eerste nieuwe set. Ze zaten er nog erg strak op en geen speling dus dan is het reëel aan te nemen dat het nog wel even kan. Heb je speling of zit ie een tikkie scheed dan gelijk vervangen.
Als je een VAG-barrel hebt, dan is het voor je garantie (als je eerste eigenaar bent) toch sowieso een kwestie van de voorschriften volgen en je geld bij de dealer deponeren. (Of je garantie opgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Chevy454 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 14:43:
[...]
Om te zorgen dat de dealers geld binnenkrijgen om te overleven moet ofwel de aankoopprijs van het voertuig omhoog (mooi niet dus, anders koopt iedereen een jonge occassie) of een wat hogere prijs van de onderhoudsbeurten icm een gesloten systeem hanteren. Ik had liever het eerste gezien voor de klanten, al is het laatste veel intressanter voor je klanten bestand.
Zal een lekkere afschrijving opleveren denk ik. Wie heeft er dan interesse in een 2e hands die je alleen naar een dure dealer kan brengen voor zelfs simpel onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dominator schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:36:
Zal een lekkere afschrijving opleveren denk ik. Wie heeft er dan interesse in een 2e hands die je alleen naar een dure dealer kan brengen voor zelfs simpel onderhoud?
Afschrijving is manipuleerbaar, niet van vandaag op morgen maar wel in een tijdspanne van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Als je redelijk technisch onderlegd ben, gewoon zelf doen. Is nog leuk ook nog. Zelf doe ik ook het onderhoud ook zelf, is ook nog eens leuk om te doen.

Gewoon de motor op de merktekens zetten (krukas en nokkenas), riempje eraf, spanrol eraf en vervangen. Sommige auto`s hebben een waterpomp die met de distributiriem mee draait, kijk daar ook even naar en als die lekt of af en toe lekt (je ziet sporen van het koelwater) gewoon vervangen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meneer aard schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:55:
Als je redelijk technisch onderlegd ben, gewoon zelf doen. Is nog leuk ook nog. Zelf doe ik ook het onderhoud ook zelf, is ook nog eens leuk om te doen.

Gewoon de motor op de merktekens zetten (krukas en nokkenas), riempje eraf, spanrol eraf en vervangen. Sommige auto`s hebben een waterpomp die met de distributiriem mee draait, kijk daar ook even naar en als die lekt of af en toe lekt (je ziet sporen van het koelwater) gewoon vervangen.
totdat je een 16v van renault hebt
die moet je dus vast zetten anders verdraaien je nokkenassen en krijg je em bijna niet meer goed.
+de krukaspoelie is zonder spie en kan dus vrij draaien op de krukas (moet hij ook ivm spannen van riem) en word dus vast geklemt met de bout en kun je dus niet afteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

dr moet een manier voor zijn, hoe doet de dealer het anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Anoniem: 46077 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:47:
[...]

die moet je dus vast zetten anders verdraaien je nokkenassen en krijg je em bijna niet meer goed.
+de krukaspoelie is zonder spie en kan dus vrij draaien op de krukas (moet hij ook ivm spannen van riem) en word dus vast geklemt met de bout en kun je dus niet afteken
Een courant auto'tje als een Ibiza (technisch gewoon een Golf II of III dacht ik), kun je veel over vinden op het internet, inclusief manuals als je mazzel hebt ;)
Voordeel is dat je bij die auto's veel onderdelen kunt krijgen en niet alleen bent aangewezen op "merk-onderdelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Wat voor een renault? Als ie ouder is dan 2003 kan ik wel ff op autodata kijken :)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 19:32
waarom gebruiken moderne auto's eigenlijk riemen en niet een ketting? ik heb een ketting in mijn Daf (Renault C blok) en heb eigenlijk nog nooit gehoord van andere daffers dat ze de ketting hebben moeten vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 02-05 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Skuzz schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 08:55:
waarom gebruiken moderne auto's eigenlijk riemen en niet een ketting? ik heb een ketting in mijn Daf (Renault C blok) en heb eigenlijk nog nooit gehoord van andere daffers dat ze de ketting hebben moeten vervangen
Minder geluid, geen smering nodig, lichter in gewicht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ach, allemaal hetzelfde. Beetje ingewikkelder maar niet onmogelijk. Je moet daar de boel inderdaad gaan blokkeren maar is dat gaat nog wel. Gewoon je hoofd erbij houden. Bij een PSA motor moest dat ook meen ik. Daar moest je enkele bouten indraaien om de posities te borgen.
Skuzz schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 08:55:
Kettingen en riemen allemaal slecht. Tandwielaandrijving ftw :Y)
Helaas brengt dat gyroscopische krachten met zich mee en is het zwaarder en maakt het lawaai etc etc maar de timing blijft wel hetzelfde. Kettingen zijn wel bezig aan een opmars.

[ Voor 61% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2006 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 08:17
Ik heb een japanner, en m'n distr riem+spanrol laten vervangen. De onderdelen waren best duur. Inzetten door een bekende van mij gedaan. En heb meegeholpen. Het is niet super moeilijk, alleen de timing ging mis. Je hebt een streepje die je gelijk met een ander streepje moet zetten. Nu kon je hem een tandje verzetten, OF een half tandje ervoor OF een half tandje erna, dus niet precies op het streepje.

Je raad het al, timing verkeerd. Het was net een tractor met optrekken, en als je een beetje toeren maakte hoorde ze me op 10 km afstand langskomen. 1 tandje verzet (half tandje na streepje) en hij was weer perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 09:48:
Nu kon je hem een tandje verzetten, OF een half tandje ervoor OF een half tandje erna, dus niet precies op het streepje.
Vijlen? Verstelbare nokkenassen 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2006 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vervangen distributieriem bij mijn auto : 45 euro :)

Maarja, dat komt omdat ik dat zelf doe.

Let wel : Zelf doen kan alleen als je daar de goede materialen voor hebt.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoals wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een garage vol met posters van halfnaakte vrouwen welke poseren voor een ultiem getunede wagen / motorfiets (schrap wat niet van toepassing is).

Goed gereedschap is gewoon kwaliteitsgereedschap.

Met een goedkoop kitje van de gamma wil ik geen auto gaan repareren. Wil wel wel zeker zijn dat 50Nm 50Nm is en geen 40 of 60Nm, in geval van een momentsleutel. Ik krijg alleen al een hartaanval van de gedachte dat iemand met een gamma kitje aan een 10000 euro Ohlins SBK voorvork met een gelimiteerde oplage werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Chevy454 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:07:
[...]

Een garage vol met posters van halfnaakte vrouwen welke poseren voor een ultiem getunede wagen / motorfiets (schrap wat niet van toepassing is).

Goed gereedschap is gewoon kwaliteitsgereedschap.

Met een goedkoop kitje van de gamma wil ik geen auto gaan repareren. Wil wel wel zeker zijn dat 50Nm 50Nm is en geen 40 of 60Nm, in geval van een momentsleutel. Ik krijg alleen al een hartaanval van de gedachte dat iemand met een gamma kitje aan een 10000 euro Ohlins SBK voorvork met een gelimiteerde oplage werkt.
You just made my point ;)

Ikzelf gebruik altijd alleen maar kwaliteits spul, dit kost ongeveer 6 keer zoveel als de "troep" die je bij de kijkshop kan bestellen, maar heeft een levensduur die ongeveer 30 keer hoger ligt dan die "troep".

En zeker als je iets belangrijks als je dis.riem gaat vervangen, dan kan je maar beter goed gereedschap hebben (een spanner is trouwens ook gewenst, maar deze wil je niet kopen, kost je rond de 1100 euro ;) )

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:13:
(een spanner is trouwens ook gewenst, maar deze wil je niet kopen, kost je rond de 1100 euro ;) )
Mwah, als ik het echt vaak nodig heb wel. Maar ik werk nog maar zelden aan wagens :P

Maar ik investeer liever in een momentsleutel, dat gebruik ik wel vaak. Kost me alleen 500 euro. Een vloeistofgevulde bandendrukmeter moet ik ook nog een keer hebben, dat is weer 100 euro. Je hebt bijna altijd een tekort aan gereedschap. Zeker luchtgereedschap, daar kan je nooit te weinig van hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2006 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dat voordeel heb ik, momentsleutels kan ik lenen van mijn zwager en eventuele luchtdrukgeregelde apparaten is ook geen probleem. Scheelt me bakken met geld....

Het leuke ervan is is dat als je al het goede gereedschap moet kopen, je van dat geld een hele nieuwe auto aan kan schaffen ;) (aangezien een brug rond de 12.000 euro kost :P )

Nee, gelukkig heb ik alles in mijn directe omgeving staan en mocht ik het niet hebben en bijna niet nodig hebben, dan leen ik dat van iemand anders van de club :P

Maarja, alles aan mijn auto doe ik zelf (bijna alles tenminste) maar dat is ook makkelijker....tis een oldtimer...

Nieuwe auto's valt bijna niets zelf aan te doen, domme elektronika...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:55:
Dat voordeel heb ik, momentsleutels kan ik lenen van mijn zwager en eventuele luchtdrukgeregelde apparaten is ook geen probleem. Scheelt me bakken met geld....
Mjah, gereedschap is voor het leven. Ik ga mezelf (mits ik wat geluk heb :P ) eind dit jaar die langgedroomde gevulde gedore wagenkast kopen. Leuk cadeautje voor mijn afstuderen :+
Het leuke ervan is is dat als je al het goede gereedschap moet kopen, je van dat geld een hele nieuwe auto aan kan schaffen ;) (aangezien een brug rond de 12.000 euro kost :P )
Niets is gratis maar een 4 palen brug heb ik al geregeld voor 600 euro. Die ga ik helemaal in stukken slijpen en verbouwen want die moet geen auto liften maar een platform :+ The horror :P Maar gereedschap is voor het leven en zo veel heb je eigenlijk ook weer niet nodig.
Nieuwe auto's valt bijna niets zelf aan te doen, domme elektronika...
En dat is dan weer mijn geluk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2006 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Chevy454 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 11:24:
[...]

Mjah, gereedschap is voor het leven. Ik ga mezelf (mits ik wat geluk heb :P ) eind dit jaar die langgedroomde gevulde gedore wagenkast kopen. Leuk cadeautje voor mijn afstuderen :+
Wagenkast heb ik gelukkig al compleet staan (heeft me wel wat centen gekost, maar soms moet je jezelf eventjes verwennen
[...]

Niets is gratis maar een 4 palen brug heb ik al geregeld voor 600 euro. Die ga ik helemaal in stukken slijpen en verbouwen want die moet geen auto liften maar een platform :+ The horror :P Maar gereedschap is voor het leven en zo veel heb je eigenlijk ook weer niet nodig.
Dat is inderdaad ook een optie, wij hebben op dit moment een oprij brug met een smeerput er onder, werkt meer dan voldoende (100 watt lampen er onder direct gericht op de onderkant, perfect dus)
[...]

En dat is dan weer mijn geluk :)
8)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 11:41:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie, wij hebben op dit moment een oprij brug met een smeerput er onder, werkt meer dan voldoende (100 watt lampen er onder direct gericht op de onderkant, perfect dus)

[...]

8)
Zo'n smeerput is wel leuk, maar ook relatief gevaarlijk. Je kunt beter een brug hebben en een goed stel assteunen. Er gebeuren nogal veel ongelukken in putten met uitglijders en zo... niet echt handig.
Moet toegeven, werk zelf ook regelmatig in een smeerput, maar gewoon onderhoud doe ik met assteunen en van die extra hoge oprijbokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 11:41:
Wagenkast heb ik gelukkig al compleet staan (heeft me wel wat centen gekost, maar soms moet je jezelf eventjes verwennen
Vertel mij wat :P Ik heb me een hoop ellende gekocht in de vorm van een Vmax. Kijken of ik dat hok kan tunen tot iets degelijkers :+ We beginnen met de cilinderkoppen te flowen en op volume te brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2006 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

[...]

mijn lokale garage moet ook in dure apparatuur investeren om foutcodes uit te lezen... en dan niet voor 1 merk maar voor alle veel voorkomende merken.

en toch betaal ik bij mijn garage maar 45,- per uur en bij de stealer 85,- ....

mijn distributie riem zijn ze incl een grote beurt een hele dag mee bezig geweest... koste me iets van 400,-... bij de stealer had diezelfde beurt zo 800-1200 gekost.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar toch even wat specifieker: wat voor gereedschap heb je nodig bij het vervangen van een distributieriem???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

veschilt echt per auto.

heb ooit een riem vervangen bij een peugeot 309 diesel..
meer als een doppenset en een punttangetje heb je niet nodig, ok eventueel momentsleutel maar die kan je lenen.

vaak staat in de garagehandleiding beschreven wat je nodig hebt.

Pagina: 1