[Acrobat] Dunne lijnen worden dik na omzetten van AutoCAD? *

Pagina: 1
Acties:
  • 5.949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem

Als ik met Adobe Acrobat 6 pro een autocad tekening om wil zetten naar PDF, dan maakt ie lijnen die origineel vrij dun zijn (van die hairlines, opeens heel dik waardoor de tekening soms niet meer leesbaar wordt. Wat kan ik hieraan doen?

Groeten Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 20:19
uitprinten en met een stift eroverheen gaan.

Wat heb je zelf al geprobeerd? heb je al eens met wat instellingen gestoeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Interperteerd hij de file dus niet helemaal lekker (oid).

Ik heb zelf zulke conversies (iig van Acad naar bijv. een jpg) gedaan met Adobe Illustrator. En anders is er altijd nog de beproefde methode van "Print screen" (alleen niet altijd even praktisch :) ).

[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 08-06-2006 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

offtopic:
Even een titelfixje. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

zit er bij Acrobat pro geen ingebouwde printerdriver? zo nee, installeer dan eens voor de gein een pdf printers (bijvoorbeeld pdf995 ofzo) en plot de tekening daar eens mee. Hiermee krijg ik toch wel relatief dikke lijnen :)

voorbeeld

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:54

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Ik denk dat TS juist geen dikke lijnen wil.
Mss is het een idee als TS eens post hoe hij zijn PDF maakt.

Het is sowieso aan te raden om via een Acrobat Printerdriver tot een PDF te komen aangezien je dan volledige controle hebt over (het gebruik van) je peninstellingen.
Op deze wijze doe ik altijd zonder problemen PDFjes maken van mn DWGtjes :)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zijn je lijndiktes in AutoCAD wel goed dan?

We gaan er nu wel van uit dat het printen fout gaat, maar ik denk eerder dat je LineWeight uit hebt staan, waardoor je alleen dunne lijnen ziet in AutoCAD, terwijl het eigenlijk dikke lijnen zijn.

(onderin bij de Snap en grid knoppen en zo, klik daar eens op "LWT")

En inderdaad, omzetten naar pdf doe ik zelf ook met een pdf printer, pdf995 om precies te zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Hoe ik dit doe? Ik start gewoon Adobe Pro 6.0 op, en dan doe ik menu file > create pdf. Ik kies dan een autocad bestand, en dan krijg ik dus het resultaat dat ik niet wil hebben (alle lijnen zijn TE DIK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Blijft mijn vraag staan of de lijndiktes in je AutoCAD tekening wel goed zijn. Met andere woorden, als je een tekening vanuit Autocad op papier print, is er dan verschil met de lijndiktes in het pdf bestand?

Andere vraag: weet je zeker dat Adobe Acrobat Pro 6.0 met perfect AutoCAD bestanden om kan gaan? Is het ook al eens goed gegaan dan, of probeer je dit nu voor de eerste keer, en werkt het niet?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Ik ben zelf een n00b in autocad, ken het programma totaal NIET, want ik ben voor me oom bezig, die er veel mee werkt. Als hij zijn tekeningen normaal op papier uitprint, dan krijgt hij wel de juiste lijndiktes. Alleen als ik het naar pdf omzet (op de manier die ik heb beschreven, en met dat pdf995), kan krijg ik dus dat de lijnen veel te dik zijn. Echt alles, ook lettertjes en zo zijn onleesbaar omdat die te dik gedrukt zijn.

Iemand tips?

Edit, het knopje LWT doet niets in autocad, ik kan geen verschil zien, ook niet als ik heb ingezoomt

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Wanderer op 13-06-2006 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

op de wijze waarop jij je pdf maakt wordt geen gebruik gemaakt van de beschikbare peninstellingen, maar enkel van de lokatie van de lijnen en niet dikte/kleur. Die kan Acrobat zelf niet opzoeken.
Als je Acrobat hebt dan heb je naar alle waarshcijnlijkhied ook een acrobatprinter geinstalleerd.
Als je vanuit ACAD gaat printen naar die acrobatprinter dan kun je wel gebruik maken van de peninstellingen en krijg je eenzelfde resultaat als je oom op elke andere willekeurige plotter.
Je zult wel eerst in ACAD de Acrobatprinter moeten instellen als geschikte printer, maar dat wijst zich vanzelf hoe dat werkt in het menu, en anders zal je oom het ook wel weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Ik heb in autocad als ik plot doe meerdere printers:

- Adobe PDF
- PDF995
- dwg to pdf.pc3

Als ik hiermee plot, dan krijg ik wel die prompt voor een bestandsnaam, en als ik die dan opsla en open, dan krijg ik dus niet het goede resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.marcobrouwer.net/public/autocadprobleem.JPG

Wat moet ik dan instellen in autocad dat hij het wel goed plot. Ik denk dat het er aan ligt dat als je het normaal uitprint, dat je dan die dikke lijnen ook hebt, maar ze niet ziet omdat je niet hebt ingezoomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt dus plotstyles gebruikt in je tekening en bij het printen.

Dit stamt uit de tijd dat iedere pen van een plotter een eigen kleurcode had, en het komt er op neer dat iedere kleur een eigen pendikte vertegenwoordigt. Dan krijg je dus dit soort effecten.

Stel je plotvenster eens zo in:
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/2543/plotten1ec.th.jpg

Het rechtse deel van dit venster kun je tevoorschijn toveren met het pijltje rechtsonderin. Verhelpen deze instellingen al wat?

Let ook op het vakje rechtsbovenin: Plot Style Table staat op "none".

[ Voor 18% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-06-2006 15:48 . Reden: Verkeerde link naar plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Heb de dwg op de zaak bekeken en de pdf-creators hebben allemaal een tekening van A0+ naar een A4 verschaald zonder de lijndiktes mee te schalen.
Met de juiste instellingen komt alles weer goed :)
De teking is overigens zonder peninstellingen gemaakt (overigens worden peninstellingen nog steeds reg veel gebruikt ;)) dus het al dan niet ontbreken van een .ctb is hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kijk, zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet met het programma, maar ik weet me er mee te redden. Maar het klinkt logisch wat je zegt.

offtopic:
Ik had begrepen dat peninstellingen nog uit de oertijd stamde, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Nou, de oorsprong is idd uit de oertijd, de functie die ze tegenwoordig hebben is wel rigoreus gewijzigd ;) Dus ergens zat je wel goed :)

Pagina: 1