Ik heb de laatste dagen al wat rondgelezen op GOT en Google, maar toch blijf ik nog met wat vragen zitten (wat is de snelste oplossing, raid of geen raid, ... ).
Mijn doelstelling is om mijn pc, en dan voornamelijk de disk-operaties, wat sneller te hebben.
Het gebeurt namelijk regelmatig dat mijn pc stopt met reageren bij het bewerken van grote files (+5GB).
Eerste gedacht was een RAID opstelling (Raid 0 met regelmatige backup of Raid 5).
In beide gevallen lijkt een raid controller de snelste oplossing (maar ook wel de duurste).
Raid 0 via onboard controller van moederbord zie ik ook nog wel zitten.
Ander gedacht zou een 'snelle' schijf zijn (zijnde een Raptor).
En dan nu de vragen ;
1) Wat is nu de snelste oplossing (ongeacht de prijs)?
2) Is er werkelijk zoveel verschil bij gebruik van een controller?
3) Maakt het geheugen op de controller veel uit? (zoja waarom?)
4) Is software raid wel betrouwbaar? (het lijkt alsof ik alleen maar posts tegenkom van kapotte raids
)
5) Is een software raid 0 met 2 Raptors aan te raden?
alvast bedankt om dit te lezen en graag jullie reacties
Mijn doelstelling is om mijn pc, en dan voornamelijk de disk-operaties, wat sneller te hebben.
Het gebeurt namelijk regelmatig dat mijn pc stopt met reageren bij het bewerken van grote files (+5GB).
Eerste gedacht was een RAID opstelling (Raid 0 met regelmatige backup of Raid 5).
In beide gevallen lijkt een raid controller de snelste oplossing (maar ook wel de duurste).
Raid 0 via onboard controller van moederbord zie ik ook nog wel zitten.
Ander gedacht zou een 'snelle' schijf zijn (zijnde een Raptor).
En dan nu de vragen ;
1) Wat is nu de snelste oplossing (ongeacht de prijs)?
2) Is er werkelijk zoveel verschil bij gebruik van een controller?
3) Maakt het geheugen op de controller veel uit? (zoja waarom?)
4) Is software raid wel betrouwbaar? (het lijkt alsof ik alleen maar posts tegenkom van kapotte raids
5) Is een software raid 0 met 2 Raptors aan te raden?
alvast bedankt om dit te lezen en graag jullie reacties