snellere hd (raid, raid-controller, raptor, ...)

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• Dadoke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-08-2022
Ik heb de laatste dagen al wat rondgelezen op GOT en Google, maar toch blijf ik nog met wat vragen zitten (wat is de snelste oplossing, raid of geen raid, ... ).

Mijn doelstelling is om mijn pc, en dan voornamelijk de disk-operaties, wat sneller te hebben.
Het gebeurt namelijk regelmatig dat mijn pc stopt met reageren bij het bewerken van grote files (+5GB).

Eerste gedacht was een RAID opstelling (Raid 0 met regelmatige backup of Raid 5).
In beide gevallen lijkt een raid controller de snelste oplossing (maar ook wel de duurste).
Raid 0 via onboard controller van moederbord zie ik ook nog wel zitten.

Ander gedacht zou een 'snelle' schijf zijn (zijnde een Raptor).

En dan nu de vragen ;
1) Wat is nu de snelste oplossing (ongeacht de prijs)?
2) Is er werkelijk zoveel verschil bij gebruik van een controller?
3) Maakt het geheugen op de controller veel uit? (zoja waarom?)
4) Is software raid wel betrouwbaar? (het lijkt alsof ik alleen maar posts tegenkom van kapotte raids ;) )
5) Is een software raid 0 met 2 Raptors aan te raden?

alvast bedankt om dit te lezen en graag jullie reacties :)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29
1) de snelste oplossing ongeacht de prijs is een paar raptors in raid0 (of evt scsi...) je hebt dan wel het nadeel dat je bij 1 schijf alles kwijt bent.

2) bij raid 0 of 1 kun je goed uit de voeten met een onboard controlller op het moederbord. raid 5 kost veel cpu verkruik, en is traag bij het gebruik van geen controller.

3) geheugen op de controller maakt veel uit, als je bestanden wegschrijft naar je raid set, en je hebt bijvoorbeeld 1024 mb ram op je controller dan zet hij de data eerst daarin, waarna hij op zijn gemak alles weg gaat schrijven naar de raid set. je bent dus heel snel je data kwijt, en dat heeft grote voordelen. het heeft echter wel als nadeel dat je NOOIT je pc uit kan zetten zonder netjes af te sluiten omdat dan alles uit je ram weg is. als je geen BBU (batery Backup Unit) erbij neemt (dit kan niet bij elke kaart) dan ben je in het ergste geval 1 Gb aan wijzigingen kwijt als je pc uitvalt/crashed.

4) het voordeel van software raid is dat je geen controller hoeft aan te schaffen. betrouwbaarheid is niet echt een punt van software raid, het heeft echter wel een paar nadelen: je kan er niet van booten, het is trager dan een hardware oplossing

5) dat ligt eraan hoeveel je van je data houdt ;) als je een goede disipline hebt om back-ups te maken dan kun je gerust raid 0 aanschaffen, echter als er dus 1 schijf uitklapt dan ben je alles kwijt!

mijn vragen aan jou:

1> hoeveel data wil je opslaan
2> wat is je budget
3> hoe erg is het als je je data kwijt bent (of anders hoeveel is de data je waard)
4> heb je de RAID FAQ al gelezen?

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 09-06-2006 07:29 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dadoke schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:09:
Mijn doelstelling is om mijn pc, en dan voornamelijk de disk-operaties, wat sneller te hebben.
Het gebeurt namelijk regelmatig dat mijn pc stopt met reageren bij het bewerken van grote files (+5GB).?
Dat lijkt me niet aan de schijvensubsysteem te liggen, maar dat terzijde.
1) Wat is nu de snelste oplossing (ongeacht de prijs)?
Check wat benchmarks op het Web. Zie ook OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen?
2) Is er werkelijk zoveel verschil bij gebruik van een controller?
3) Maakt het geheugen op de controller veel uit? (zoja waarom?)
4) Is software raid wel betrouwbaar? (het lijkt alsof ik alleen maar posts tegenkom van kapotte raids ;) )
De betrouwbaarheid hangt niet zozeer af van de manier waarop je RAID implementeert, maar meer van de hardware en de gebruikte RAID level. Zie dus ook OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? en de OM FAQ / Beleid » RAID FAQ.
5) Is een software raid 0 met 2 Raptors aan te raden?
Check wat benchmarks op het Web. Zie ook OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen?.

To be honest, maar het grootste deel van jouw vragen zijn simpel te beantwoorden door reviews en benchmarks na te slaan. Dit topic gaat dan ook dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 09-06-2006 08:16 ]

Dit topic is gesloten.