300GB na herinstalatie partities kwijt

Pagina: 1
Acties:

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Na veel gezocht te hebben heb ik een thread Hardeschijf met data installeren en een deel van de faq OM FAQ / Beleid gevonden, die mij voor een groot deel op weg hebben geholpen, maar wil toch wat meer zekerheid hebben...

Vooorheen had ik een 120 en een 40GB IBM schijven in mijn systeeem hangen. Echter begon mijn master schijf te tikken (jawel, de beruchte tik). Na dit na enige tijd geconcludeerd te hebben besloten om de schijf te vervangen. Heb de maxtor 6L300R0 gekocht en deze als slave er aan gehangen.

NU deze maar als 127GB herkend werd, na wat gezoek op GOT BIg drive enabler van de maxtor site gedownload. De BIOS van m'n ASUS A7V266-E zag de drive wel gewoon goed alleen windows niet. (win 2000 SP4) Na het draaien van dit progje geen probleem.

Heb met partition magic 4 partities aangemaakt van ongeveer 4,4,270,20. en hier alle belangrijke data overgezet (data die ik dus echt niet kwijt kan/mag/wil. En natuurlijk geen andere backup:-S

Enfin, geen probleem tot nu toe.. De master eruit gehaaald(de tikkende) en van de slave een master gemaakt (ook al voorbereid met PQMP) en dit veranderd in de BIOS. HEb voor het installeren nog even voor de zekerheid gecheckd met maxblast cd. deze zag de schijf en de partities corect.

Hierna windows geinstaleerd (SP4 geslipstreamd). En hier begon het grote probleem. Windows setup zag de schijf/partities gewoon correct, mooi dus, echter niet als zodanig geformateeerd, wat dus wel gebeurt was bij het inrichten van de schijf. Heb dus de 1e partitie 4GB door setup laten formateren op NTFS, wat behooorlijk lang duurde, ruim een uur. na het copieren van de files en het reboooten kwam de eerste error. iets van missing boot.ini can't detect NTDECT o.i.d.

opnieuw opstarten hielp op geen enkele manier, dus setup oopnieuw gedraaid. Hier waren de partities opeens messed up. grootes klopten niet Hij gan de 3e aprtitie als C: aan. 2 waren unformated en 2 waren unknown.

HEb na wat zoeken op het forum, maar m'n oude schijf terug gehangen en de nieuwe er weer als slave achter gezet. Windows ziet van de nieuwe schijf weer maar 127GB als 1 partitie. HEb hierna partition magic opgestart, deze ziet de hele schijf 298GB, ook als 1 partitie en als BAD.

WAT NU?? kan ik de data nog terug krijgen en welk programma is daar het beste voor? Als het nodig is, wil ik best een 2e HD aanschaffen en daar de gerecoverde data terug op zetten mocht het nodig zijn.

The more I learn, the less I know, I just realised

Verwijderd

Als eerste moet je NIETS meer naar die schrijf schrijven voor het beste resultaat.

Proggie wat ik ooit is heb gebruikt was van Ontrack, maar dat is al enige tijd geleden. (met een search ook vast wel te vinden, of anders google wel)

Verwijderd

als ik het goed heb, heb je nu nog een 40 of een 120 IDE (goed werkend) over. Installeer daarop (met je 300gig mooi in de kast) een windows xp of een 2000, niet zo boeiend allemaal. Zet daarop een recovery program (R-studio heeft bij mij heel wat teruggehaald, dat raad ik je dus aan), en start daarna op met die 300g schijf. Je kan direct zien of je je data kan terughalen (gaat wel een serieuze eind duren), als dat het geval is brand je ofwel die 270 op een DVD, of je gaat naar de winkel achter een andere schijf waar je ze kan op overzetten.

ot: is je partitieindeling niet bizar? 4gig is juist genoeg voor je OS met swapspace, die 2de 4 gig kan je amper een paar progs opzetten?

edit; verduidelijking. Met kast bedoel ik een houten kast met deuren aan, dus niet aangesloten aan je pc. (om gelijk Vash_stampede zegt geen schrijfbewerkingen op die schijf uit te voeren)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 13:40 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb met partition magic 4 partities aangemaakt van ongeveer 4,4,270,20. en hier alle belangrijke data overgezet (data die ik dus echt niet kwijt kan/mag/wil. En natuurlijk geen andere backup:-S
Ik vind het sowieso een beetje raar dat je dan ook een maxtor aangeschaft hebt als die data zo belangrjk is. Het is bekend dat Maxtor ongeveer 4 maal zoveel RMA gevallen binnen krijgt tov andere hardeschijf fabrikanten...

Nu duiken er natuurlijk weer een hoop mensen op deze post maar ik vind dat dit gezegd moest worden.

specs

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
HEb de oude schijf met de werkende win2kSP4 weer terug als master gezet en de 300GB als slave erachter.

De partitie indeling is:
4GB windows
4GB program files en geinstaleerde aplicaties
270GB downloads etc (inc swapfile van max 3GB
rest data voor o.a. mail prog, foto's, mijn documenten etc

[ Voor 4% gewijzigd door Sharad R op 08-06-2006 13:50 ]

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
J0J0 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:43:
[...]

Ik vind het sowieso een beetje raar dat je dan ook een maxtor aangeschaft hebt als die data zo belangrjk is. Het is bekend dat Maxtor ongeveer 4 maal zoveel RMA gevallen binnen krijgt tov andere hardeschijf fabrikanten...

Nu duiken er natuurlijk weer een hoop mensen op deze post maar ik vind dat dit gezegd moest worden.
Dit was mij dus niet bekend. Voorheen altijd blij geweest met m'n IBM schijven, echter wilde ik dit niet meer riskeren.

Dat maxtor een vele male hogere RMA had wist ik dus niet, en had ik ook niet verwacht

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens mij heeft de Windows installatie de bigdrive-enabler verneukt. En dat lange formatteren, je had zeker niet de snelformatteer (quick format) optie gekozen?

2K SP4 moet in principe schijven groter dan 128GB kunnen herkennen. Anders probeer je eens de reghack: OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk wordt maar als 128GB herkend?

In ieder geval kun je het beste eerst proberen de gangbare datarecoverytooltjes op de 300GB schijf los te laten: OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? Mocht dat op niks uitlopen, dan zou ik de bigdrive-enabler even opnieuw draaien en controleren en vervolgens opnieuw de data proberen te recoveren. Indien dat ook niet helpt, dan zou ik proberen om minimaal WinXP SP1 op de werkende schijf te installeren en daarvanuit de 300GB schijf te bekijken.

[edit]
Het is bekend dat Maxtor ongeveer 4 maal zoveel RMA gevallen binnen krijgt tov andere hardeschijf fabrikanten...
Dat wist ik inderdaad niet. Heb je bronnen? :)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 08-06-2006 13:52 ]

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:24

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Windows installatie heeft partitietabel verneukt.
Heb ik laatst ook gehad. alles weer werkend gekregen met Testdisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk)

Anders zou een willekeurig data recovery tooltje moeten werken.

Sys Specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

J0J0 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:43:
[...]

Plaats dan ook niet een dergelijke post. Ik gebruik privé al een jaar of 8 uitsluitend Maxtor schijven en heb in totaal 2 maal een schijf retour moeten sturen. Ik heb op mijn werk tijden met IBM/Hitachi spul gewerkt de wel bekende Dekstar/Deathstar schijven. Deze hebben we massaal met Maxtor schijven vervangen met een veel beter bedrijfszekerheid.

Mogelijk dat Maxtor het afgelopen jaar veel meer RMA gevallen heeft gehad, door de incompatibiliteit met bepaalde veel voorkomende controllers o.a. de Nforce4. Waarbij nog te bezien valt of de schuld in deze daadwerkelijk bij Maxtor ligt aangezien Nvidia bepaalde S-ATA II features niet juist heeft toegepast in deze chipset. Veel hardeschijf fabrikanten zoals Seagate en Hitache schakelen overigens standaard de S-ATA II features uit op hun schijven. Bijvoorbeeld S-ATA300 (3.0Gb/s). Standaard staat dit bij Seagate en Hitachi ingesteld op 1.5Gb/s wat veel mensen niet weten, 3.0Gb/s kan pas met een speciaal tooltje weer ingeschakeld worden, maar aangezien het snelheids verschil niet echt merkbaar is voor veel mensen zal men hier ook niet snel naar kijken. Overigens doet men dit om eventuele compatibiliteits problemen te voorkomen. Maxtor daar in tegen schakelt de S-ATA II functies gewoon in, dus bij compatibiliteits problemen dienen deze features eerst uitgeschakeld te worden, maar genoeg mensen zullen niet genoeg kennis hiervan hebben en sturen de schijf gewoon retour leverancier.

P.s. Ik wil niet zeggen dat Maxtor geheel onschuldig is, aangezien in bepaalde gevallen problemen zijn verholpen door nieuwe frmware van Maxtor zelf, maar ze zijn in iedergeval niet alleen schuldig.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2006 13:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Dat wist ik inderdaad niet. Heb je bronnen?
nieuws: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate

Het kan inderdaad goed zijn dat het Nforce 4 maxtor issue meespeelt maar ik zie zat topics waar ik de rillingen van krijg. Ik had het overigens niet over die compatibiliteitsproblemen.

Maar goed dit blijkt inmiddels meer een persoonlijke voorkeur :P

[ Voor 10% gewijzigd door J0J0 op 08-06-2006 14:35 ]

specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

J0J0 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:35:
[...]

nieuws: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate

Het kan inderdaad goed zijn dat het Nforce 4 maxtor issue meespeelt maar ik zie zat topics waar ik de rillingen van krijg. Ik had het overigens niet over die compatibiliteitsproblemen.

Maar goed dit blijkt inmiddels meer een persoonlijke voorkeur :P
Er loopt een vrij uitgebreid topic over deze problemen. :) Daarnaast heb ik een jaar geleden ook oa. deze problemen gehad in combinatie met mijn €400 kostende RAIDcore BC4852 RAID5 controller samen met vier 200GB Maxtor Diamondmax 10 S-ATA150 schijven. Na een firmware update van zowel Maxtor als RAIDcore/Broadcom zijn alle problemen verholpen. Sinds ongeveer een maand heb ik mijn RAID5 array zelf uitgebreid met nogmaals vier 200GB Diamondmax 10 S-ATA150 schijven. Dit alles draait als een zonnetje.

Overigens zijn Maxtor schijven over het algemeen vrij populair door hun toch wel scherpe prijzen en de daar tegenover staande performance. Aangezien tweakers hier zeer gericht naar kijken kan het zijn dat in onze gemenschap nu eenmaal wat meer Maxtor schijven voorkomen. ;)

Maar nu Seagate Maxtor heeft opgekocht kunnen we misschien (volgens sommigen) de betere betrouwbaarheid van Seagate combineren met de performance van Maxtor, dat zou wel leuk zijn.

P.s. Volgens mij heeft dit alles weinig te maken met het probleem van TS. :X

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Het ziet er naar uit dat 'Get data back' al m'n bestanden toch nog terug heeft weten te krijgen. HEb vandaaag een andere HD besteld, dezelfde 300 GB maxtor, zodat ik allles over kan zetten. Terug copieren naar m'n tikkende IBM is geen optie, dus maar even wachten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice work :)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-02 08:09
Sharad_R schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 21:15:
Het ziet er naar uit dat 'Get data back' al m'n bestanden toch nog terug heeft weten te krijgen. HEb vandaaag een andere HD besteld, dezelfde 300 GB maxtor, zodat ik allles over kan zetten. Terug copieren naar m'n tikkende IBM is geen optie, dus maar even wachten.
Klinkt als spam, maar heb ooit ook een dergelijke tool nodig gehad, heb toen meer dan 10 verschillende geprobeerd en dit was de enige (!) die snel en goed resultaat behaalde. Ik ben dat stuk software nog steeds dankbaar en wil mijn vreugde na al die jaren ook nog met jullie delen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 09-06-2006 23:42 ]

Pagina: 1