Heetkop 6600GT - garantie of koeler kopen?

Pagina: 1
Acties:

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ok, wil ff peilen hoe ik er voor sta. Ik heb namelijk tijd terug een videokaart gekocht, deze wordt nu gebruik door een kameraad. Helaas toont ie sindskort de nodige kuren. Het hele probleem neerleggen bij de shop heeft niet mogen helpen, omdat deze volhoud dat ie naar behoren werkt en dat we het maar moeten zoeken bij slechte airflow.

Kaart is getest op 2 verschillende systemen, kleine opsomming :
* Pc1 ; asrock mobo, 2600xp barton, 1gb, aopen 350watt (driver cleanup gebruikt)
* Pc2 : asrock mobo, amd64, 1gb, antec 450watt (verse installatie).
* 6600GT : standaard koeler, nooit overgeclockt

ps1: Drivers, windows etc etc allemaal up to date op beide systemen, met de nodige drivers voor moederbord chipset etc etc.
ps2: Pc2 heeft sinds kort een 7600GT die uiterst stabiel zn werk doet (snel afkloppen, tis mijn pc hehe), en waarvan de idle stand rond de 47grd zit. Stressed max 60 gok ik.

Nu komt ie, de 6600GT zit idle rond de 60graden. Stressed haalt ie makkelijk de 80, met een piek van maar liefst 89. De max core kan 145 aan volgens Nvidia configpaneel. Op idle werkt ie goed, zolang er maar geen 3d applicaties gestart worden.

Het geheel getest in PC2 geeft het volgende :
Werkt stabiel op idle stand, toch zit ie rond de 60grd (terwijl de 7600GT 47grd aanwijst, ok andere chipset maar toch...). Dit is met kast open en gesloten. Spelletjes spelen, en de wijzer vliegt gelijk naar 80+. Ga je dit negeren en blijf je doorspelen, dan treden de bekende artifacts op. Een alt Tab toont dan meestal 85grd aan. Intussen behoud je de artifacts(?) ook in windows zelf.

Nu PC1, waar ie uiteindelijk op hoort te werken. Idle en stressed geven hetzelfde resultaat als PC2, enige verschil is dat ie het niet al te lang volhoud en eerder een BSOD geeft. De problemen zijn zelfs opgetreden na een 3d screensaver van windows zelf, we hebben dit niet op PC2 kunnen testen. Omdat we tot 3x te horen kregen dat de probleem gezocht moet worden bij airflow hebben we een grote ventilator op PC1 geplaatst, en je raad het al het helpt geen ene fli.. moer.

Conlusie is dat we te maken hebben met een brakke videokaart, wat volgens de shop niet zo is. Want bij hem heeft ie 2dgn zn werk gedaan op idle(!) stand. Dit is volgens hem ook de methode die de fabrikant zal toepassen om te bepalen of de kaart stuk is of niet. dussss kaart retour geven heeft geen nut. Dus in feite komt het erop neer dat je een gamerkaart koopt, maar geen games kan spelen zonder een goede koeler te moeten kopen. Een eventuele oplossing van zn kant is een Zalman erop monteren (kosten 20euro), wat eventueel zou helpen maar mocht dit niet het geval zijn dan kunnen we dus ook fluiten naar onze garantie.

Afbeeldingslocatie: http://files.ugurr.com/heetkop.jpg
( Screenshot is van gisteren, na 5minuten een spel te hebben gespeeld op PC1. Is vanzelf gezakt naar 60grd na tijdje te hebben genikst )

Vraag is of de 6600GT altijd zon heetkop is, en wat onze opties eigenlijk zijn aan de hand van bovenstaande verhaal.

Verwijderd

Het lijkt mij eigenlijk wel een gevalletje garantie, ook al zegt de shop dat het niet zo is. Je kan een degelijk product verwachten wat ook onder full load goed presteerd. (zou toch gek zijn als een auto boven de 80 slecht remt/schakelt o.i.d.)

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 16:07
Deze kaart is volgens mij gewoon brak hoor. Want 60 graden is echt niet veel voor een videokaart. Ik heb deze problemen vaker gezien, ook bij kaarten die niet extreem warm worden. Je zou kunnen vragen aan de winkel waar je de kaart gekocht hebt om mee te mogen kijken als hij de kaart test en ook of hij dat met spelletjes wil doen.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat deze kaart gewoon beschadigd is en wanneer je er een betere cooler op zet de artifacts ook gewoon blijven.

• SYQ
  • Niet online
ik heb zelfs aangeboden om het geheel bij hem ter plekke te demonstreren met mijn systeem (PC2). Zelfs met een ventilator erop blijft ie volhouden dat het airflow is

Verwijderd

SYQ schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:35:
ik heb zelfs aangeboden om het geheel bij hem ter plekke te demonstreren met mijn systeem (PC2). Zelfs met een ventilator erop blijft ie volhouden dat het airflow is
Als de winkel echt zo hardnekkig is kan je volgens mij wel een derde partij inschakelen (consumentenbond oid).

p.s. welke shop en waar ? Nooit meer wat kopen daar als ik jouw was.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:18:
[...]

Als de winkel echt zo hardnekkig is kan je volgens mij wel een derde partij inschakelen (consumentenbond oid).
...
Of Bram M. :D

on_topic:
Die temps zien er heel normaal uit voor een 6-serie kaart... Boven de 90C wordt het kritisch is mijn ervaring.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Mr.Inspire schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:26:
Deze kaart is volgens mij gewoon brak hoor. Want 60 graden is echt niet veel voor een videokaart. Ik heb deze problemen vaker gezien, ook bij kaarten die niet extreem warm worden. Je zou kunnen vragen aan de winkel waar je de kaart gekocht hebt om mee te mogen kijken als hij de kaart test en ook of hij dat met spelletjes wil doen.
Mijn 6600GT word echt geen 60 graden idle, hooguit 45, en stressed word hij ogeveer 60 - 70 graden. Dus het is niet echt normaal lijkt me. Als er garantie zit op de kaart moet je hem gewoon terug sturen, de winkel is verplicht dit aan te nemen en hem terug te sturen / te vervangen.

-Edit-

De fan daait wel niet op full speed, en de videokaart is overgeklokt (Een 6600GT Asus Xtreme) 500/1000 en niet 500/900 PCI-Express versie. Als de fan de helft langzamer draait word hij 50 graden met internet gebruik, msn. Onder het spelen van Oblivion word hij wel best warm, maar 75 graden met de fan op 75% is dus echt de max, als hij op 100% draait raakt hij niet boven de 71/72 graden. Oblivion heb ik dan ook getest met alles op het hoogst mogelijke zodat hij ook echt belast word. En inderdaad maar de consumentenbond inschakelen als de winkel zo belachelijk doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 13:37 ]

• Viper_4111
  • Laatst online: 31-07 10:19
MrJayMan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:24:
[...]

of Bram M. :D

on_topic:
Die temps zien er heel normaal uit voor een 6-serie kaart... Boven de 90C wordt het kritisch is mijn ervaring.
Ehm nee die idle temp is niet echt netjes. Ik heb ook een 6800GT (OC naar ultra) en die loopt idle zelfs op 47 graden. Als ie warm word is het net 60 graden en niet meer. Dus er is wel degelijks iest niet ok met jou kaart. Gewoon terug naar de winkel en eisen stellen daar.

Geen informatie beschikbaar

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Viper_4111 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:34:
[...]

Ehm nee die idle temp is niet echt netjes. Ik heb ook een 6800GT (OC naar ultra) en die loopt idle zelfs op 47 graden. Als ie warm word is het net 60 graden en niet meer. Dus er is wel degelijks iest niet ok met jou kaart. Gewoon terug naar de winkel en eisen stellen daar.
Volgens mij zijn de temps wel OK (acceptabel), alleen de arti's niet. Dus kaart is brak, retour die handel :)

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Viper_4111 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:34:
[...]

Wat voor een?
mijn XFX werd makkelijk 80 graden (nu niet meer => zalman vf700cu)

En om ontopic te blijven
De kaart is kapot. => RMA, en gewoon naar die winkel pc meenemen en het ze laten zien ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 14:43 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn XFX 6600GT (AGP) is idle 64 graden, dus de temp zal het probleem niet zijn.
Je hebt wél gewoon een brakke kaart, klaar. Neem anders die screenshot (afgedrukt ;) ) mee, en druk ze dat onder hun neus.

[ Voor 4% gewijzigd door Exorcist op 08-06-2006 16:34 ]

• fommes
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik ben ook wel benieuwd welke shop dit is ?, geen goeie reclame als hij zo op GoT staat :)
Ik denk dat hij beter af is als hij het netjes regelt voor je, misschien kan je direct met de fabrikant mailen?

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Hmm, is het niet enigszins vreemd dat de artifacts alleen in de wallpaper zitten? De iconen, taakbalk, etc. zien er gewoon normaal uit.

• SYQ
  • Niet online
TheWickedD schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:45:
Hmm, is het niet enigszins vreemd dat de artifacts alleen in de wallpaper zitten? De iconen, taakbalk, etc. zien er gewoon normaal uit.
nu je het zegt, valt me nu ook opeens op. vaaaag!
ik zal vragen of ie meer screens kan opsturen, en desnoods een filmpje om nog een beter beeld te krijgen. probleem is er echt wel, heb het zelf namelijk gezien.

de shopnaam ga ik niet geven, ik geloof nog altijd dat we op een normaal manier dit kunnen oplossen. paar klanten minder heeft ie sowiezo al

• SYQ
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://files.ugurr.com/heetkop2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://files.ugurr.com/heetkop3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://files.ugurr.com/heetkop5.jpg

astu, 5minuutjes comdemned

toevoeging
Afbeeldingslocatie: http://files.ugurr.com/heetkop10.jpg

pfff, airflow my ass!

[ Voor 21% gewijzigd door SYQ op 08-06-2006 23:38 ]

Pagina: 1