Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:10:
ik kwam er vandaag nog eentje tegen

sorry dat reageren zo lang duurde. maar in de post op de frontpage over de nieuwe vaio-notebooks viel me juist weer wat op. Dat gebruik van "schoothondjes", "pups" en "vingerafdruk van hun baasje" is toch weinig relevant. Dit lijkt me leuk om te lezen in een stukje over de Aibo, maar hier vind ik het wat misplaatst.
Ik wil hiermee niet ranten noch me de woede van de desbetreffende auteur op mijn hals halen. Dit viel me nu per toeval op, daarom dat ik dit er even uitpik
Vaaaaaio's zijn anders wel neefjes van de Aaaaaibo's, of vind je kleine schoothondjes niet liev

? Kijk, de een vindt dit leuk, een ander plaatst er pukende smilies onder. De een vindt droge berichtgeving saai, een ander ziet dat als 'professioneel'. 'Ieder z'n meug' zei de boer en hij... en niet iedere (woord)grap is altijd even geslaagd, in de ogen van een lezer of schrijver

. Jij hebt jouw mening gegeven, en die respecteer ik.
Omdat hierboven de verwachting geschept is dat er een redactioneel standpunt wordt ingenomen, wil ik wel in algemenere zin iets zeggen over de vorm en stijl van onze nieuwsberichten. Tweakers.net is geen 'NRC Handelsblad', maar ook geen Slashdot of nieuwsgenerator, en wil dat ook niet zijn. Tweakers.net is van oudsher een dynamische interactieve 'tech-site' die eigenwijs en kritisch zijn, en zijn eigen gang gaat in meerdere opzichten. Dat geldt ook voor de stijl waarin het nieuws door de diverse schrijvers naar voren gebracht wordt. Die stijl beweegt zich van droogkloterig opsommend, naar kritisch - vaak met een persoonlijke noot, naar diepgaand, of soms naar weblog-'stylee'. Die eigenschappen vinden we ook bij veel tweakers en ons lezerspubliek terug. Met honderdduizenden bezoekers is er altijd wel een aantal lezers dat iets niet bevalt en dat dan ook uit.
Sommige zaken veranderen in de nieuwsvoorziening in de loop der jaren, sommige 'typisch Tweakers.net'-aspecten niet. Daaronder valt onder andere ook het creatief gebruik van tot dan toe niet bestaande woorden en luchtig bedoelde synoniemen. 'Automagisch' is er een mooi voorbeeld van, en het gebruik van de term 'schoothondje' als synoniem voor laptops/schootcomputer bestaat op Tweakers.net ook al weer een jaartje of zes. Zoek het maar eens op

. Dat soort woordgebruik is geen toeval, of gedaan vanuit een onvermogen om 'neutraal/afstandelijk/objectief/zakelijk/professioneel/whatever' nieuws te schrijven, maar iets wat bewust in stand gehouden wordt. Dat wil niet zeggen dat het iedere keer even gelukkig of geslaagd uitpakt voor de schrijver of de lezer; het is mensenwerk om in te schatten wanneer en hoe je dat kunt gebruiken. De ene keer wordt dat met hoon beloond, een andere keer zijn er lezers die loftuitingen spuien.
Hoe het ook zij, met de diversiteit in berichten en schrijfstijlen is de frontpage en de sectie nieuws van Tweakers.net de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen, als we de statistieken van het aantal unieke bezoekers en pageviews er op na slaan. Nu zou je natuurlijk kunnen stellen dat die stijging ondánks die diversiteit is, en niet
dankzij 
. Voorlopig gaan we hier wat mij betreft geen verandering in brengen. Hiermee wil ik niet suggereren dat de formule m.b.t. de berichtgeving een star gegeven is. Integendeel. Sowieso beïnvloeden de diverse redactieleden en nieuwsposters elkaar al voortdurend, al is het maar onbewust. Dat er ondertussen af en toe kritische feedback komt vanuit de lezershoek is meestal goed te pruimen, en die kan ook een invloed hebben, maar garanties zijn er daarvoor niet

.
Nu ik het toch over kritiek vanuit de bezoekers heb, wil ik hier meteen even een ander puntje aankaarten voor de kijkers thuis. Wat we in de crew, maar zeker binnen de redactie (en daar spreek ik voor) niet zo leuk vinden, is dat soms een
ogenschijnlijke deviatie in onze berichtgeving een aanleiding blijkt te zijn dit in verband te brengen met een zogenaamd sturende hand van de nieuwe eigenaar/aandeelhouder van Tweakers.net sinds 1 maart, VNU. Niet omdat die suggestie nou zo vervelend voor laatstgenoemde zou zijn, maar omdat dergelijke suggesties als een miskenning van de onafhankelijke geest en integriteit van de redactie en nieuwsschrijvers gevoeld wordt. Die club timmert al jaren met veel inzet op zijn eigen wijze aan de weg, en zal dat wat mij betreft ook nog lang zo blijven doen. Sterker nog, het VNU-management heeft richting ondergetekende het belang van het behoud van een eigen 'Tweakers.net-identiteit', en daarover te waken, alleen maar onderstreept. Dus we zullen doorgaan met ons 'ding' en met de plannen die we al hadden, en daarmee proberen veel bezoekers en geïnteresseerden proberen te verblijden als dat gaat, maar vast en zeker ook in de ogen van een deel daarvan (ongeacht of dat nu 'users' of bedrijven zijn) wel eens jeukende of minder positieve zaken schrijven.