rdfeij schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:46:
[...]
Je hebt nu meer kan op overspraak, omdat alles strak langs elkaar ligt als je er ty-wraps omheen trekt.
De officiele round-cables die je in de winkel koopt (de beteren

) hebben per aderpaar een twisting die overspraak voorkomt, het zal nog niet helemaal 0 zijn, maar wel een stuk lager dan simpelweg alle adertjes strak naast elkaar ty-wrappen.
Sowieso is de kans op crosstalk klein. Ik heb voor de gein eens een UTP (=Unshielded
twisted pair) ge-un-twist zeg maar

De prestaties waren niet lager als de orginele staat van de kabel. Túúrlijk is de kans op crosstalk aanzienlijk groter, ze twisten de kabels natuurlijk niet voor niets. Maar ik de praktijk (like dit topic

) wordt er _imho_ een beetje té moeilijk over gedaan.
Topicstarter, ga gewoon lekker snijden, per 4, 2, 1 ader(s) en kijk of je prestaties erop achteruitgaan. Je kunt dit onder andere testen met HDTach of HDtune.
[google=HdTach]
[google=HdTune]
Als er geen of nauwelijks verschil in zit is de missie geslaagd en kan de airflow van de fan prima langs de hardeschijf vloeien zonder dat er een platte kabel in de weg zit
EDIT:
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:35:
[...]
Misschien geen betere prestaties, maar je kabeltje zal er niet dikker door worden, terwijl je 4 keer minder moet snijden, en dus ook 4 keer minder kans hebt dat er iets misgaat. Naar mijn intuïtie is het echt wel beter (beter gezegd, niet slechter) , aangezien de "anti-overspaak-voorzieningen ©" nog redelijk intact blijven.
True, de kabel zal er niet dunner door worden. Het minder moeten snijden kán inderdaad ook positief zijn voor sommigen, omdat je inderdaad minder kans hebt dat het misgaat.

Over het crosstalk verhaal blijf ik sceptisch
Als je alles per 2 (of 4) snijdt kun je alsnog datakabeltjes dusdanig bij elkaar proppen dat je hetzelfde effect (in theorie dan) krijgt als je alles per één snijdt. Maar bovenstaande argumenten (minder kans op misgaan bij het snijden) lijken mij inderdaad voldoende op de aders per 2 (of 4) te snijden.
[
Voor 29% gewijzigd door
MisteRMeesteR op 09-06-2006 11:25
]