Rounded Flat Cables

Pagina: 1
Acties:

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02 16:45
Hoi,

Ik heb via google gezocht voor info over Rounded Flat Cables (ronde IDE) omdat ik gehoord had 'omdat' ze rounded zijn een soort latency hebben waardoor de PC 'trager' kan worden

Google komt uit met koop hier en daar en geen duidelijk antwoord.

Weet iemand of het werkelijk zo is?

Ook op GoT Search (nieuws bericht van 2000) maar dit is hoe je ze maakt :http://tweakers.net/nieuws/11966/Hoe-je-flatcables-rond-maakt.html

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Vraag jouw bron om dit te staven.

Mij lijkt het complete onzin.

Abort, Retry, Quake ???

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:55
Hoezo onzin, als door het ronden van je kabel nu data-lijnen naast elkaar komen te liggen die anders door één van de 40 nul-lijnen worden gescheiden kan er overspraak ontstaan. Dit resulteert er in dat bepaalde data opnieuw verzonden moet worden waardoor het allemaal trager wordt.

Maar of dit in de praktijk nu ook echt een probleem oplevert kan je niet echt zeggen, zal iig niet veel schelen omdat het wel veel toegepast wordt.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Het kan in theorie inderdaad voorkomen dat er zogenaamd 'Crosstalk' plaatsvindt. In de praktijk blijkt dit echter zo erg mee te vallen dat de prestaties er niet onder lijden.

www.google.nl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helemaal onzin is het niet. Als je ATA66/100/133 hebt dan heb je 80 polige flat cabels. Tussen elke data ader zit een aarde wat er voor zorgt dat er geen of zo weinig mogelijk overspraak onstaat. (overspraak is storing tussen de aders onderling) Wanneer je nu een rounded cabel hebt kun je overspraak deels voorkomen door de aders per twee te twisten. Wanneer je dan ook nog een rounded kabel uitzoekt welke geheel is omtrokken met een shielding welke je aan een uiteinde aan aarde (behuizing) kunt leggen zorg je ook voor dat je zo weinig mogelijk storings invloeden van buitenaf hebt. Rounded cabels zijn namelijk nu eenmaal storings gevoeliger.

Antec heeft bijvoorbeeld dergelijke kabels: http://images.gruntville....ables/BigAntecCable11.jpg

Nog een linkje naar de Antec site: http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=77227

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2006 11:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Killion
De reden dat ik dit vraag: Heb bij mijn nieuwe kast een 120mm fan besteld die 'voor' de hardeschijfen hoord.

Flatcable zit in de weg.

Zo'n Vantec is (neem ik aan, geaard zoals S-ATA kabels?)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Wat je eventueel als eerst kunt proberen is om de platte kabel zó weg te werken dat er voldoende airflow langs je hardeschijven komt. Mocht dit niet lukken kun je altijd nog een rounded-cable aanschaffen om je probleem hiermee op te lossen. Wat ik gedaan heb is het volgende:

• Men neemt een platte ATA kabel.
• Men neemt stanleymes in de hand.
• Men snijdt voorzichtig de 40 adertjes een klein stukje van elkaar.
• Als men punt 3 juist heeft uitgevoerd kan men de adertjes als dropveters uit elkaar trekken.
• Na punt 4 kan men met tie-wraps of tape de 40 adertjes bijeenbinden.
• Men heeft een rounded-ata-cable ;)

Kost misschien wat moeite en geduld, maar het is zonde om ruim 8 euro voor een rounded-cable uit te geven als je het ook relatief simpel zelf kunt fabriceren. Bovendien heeft het ook nog een gevoel van 'Tweaken' ;)

Overigens blijf ik het erover eens dat het fenomeen 'Crosstalk' nihil is in dit soort situaties. Laat ik het zo zeggen: ik heb er niets van gemerkt dat het systeem langzamer werd na ingebruikname van bovenstaande kabel. Wat niet wegneemt dat er feitelijk crosstalk heeft plaatsgevonden. Mocht dit toch zo zijn heb ik er dus in ieder geval niets van gemerkt :)

[ Voor 21% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-09-2023 14:51 ]

www.google.nl

Verwijderd

Zijn 80 kabeltjes he?
maar om het per 2(4 beter misschien) te doen lijkt mij wel zo slim

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:07:
Zijn 80 kabeltjes he?
maar om het per 2(4 beter misschien) te doen lijkt mij wel zo slim
Mjah, 80 idd, maar verklaar je nader, heb je een ervaring waaruit blijkt dat het per 2 of 4 snijden tot betere resultaten lijkt? Zomaar wat gaan roepen lijkt mij een beetje nutteloos :)

www.google.nl

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
offtopic:
We krijgen hier toch geen audiofiele discussies mag ik hopen? :P

@TS, als je je zorgen maakt of rounded kabels marginaal langzamer zouden zijn, waarom overweeg je dan niet SATA? En er zijn zoveel andere factoren die je snelheid kunnen beïnvloeden, crosstalk zal één van de laatste dingen waar ik me zorgen om zou maken. ;)

Verwijderd

Nou het valt met de overspraak wel mee hoor, ata 33, 66, 100 of 133 is helemaal nog niet zo snel als je dit vergelijkt met scsi. Er zijn ook ronde scsi kabels, dus het probleem met overspraak is niet aanwezig. Om overspraak te reduceren wordt er gebruik gemaakt van twisted pairs.

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:55

royco_100

Enthousiaste Tweaker

MisteRMeesteR schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:05:
Wat je eventueel als eerst kunt proberen is om de platte kabel zó weg te werken dat er voldoende airflow langs je hardeschijven komt. Mocht dit niet lukken kun je altijd nog een rounded-cable aanschaffen om je probleem hiermee op te lossen. Wat ik gedaan heb is het volgende:

• Als men punt 3 juist heeft uitgevoerd kan men de adertjes als dropveters uit elkaar trekken.

Kost misschien wat moeite en geduld, maar het is zonde om ruim 8 euro voor een rounded-cable uit te geven als je het ook relatief simpel zelf kunt fabriceren. Bovendien heeft het ook nog een gevoel van 'Tweaken' ;)

Screenshot van eigen SpaghettiKabel ;)

*knip*

Overigens blijf ik het erover eens dat het fenomeen 'Crosstalk' nihil is in dit soort situaties. Laat ik het zo zeggen: ik heb er niets van gemerkt dat het systeem langzamer werd na ingebruikname van bovenstaande kabel. Wat niet wegneemt dat er feitelijk crosstalk heeft plaatsgevonden. Mocht dit toch zo zijn heb ik er dus in ieder geval niets van gemerkt :)
* royco_100 gaat een stanleymes pakken :p
Ik was eigenlijk al een tijdje benieuwd of dit kon, ja dus :)

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 28-09-2023 16:02 . Reden: Link geknipt ]

Verwijderd

royco_100 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:17:
[...]

* royco_100 gaat een stanleymes pakken :p
Ik was eigenlijk al een tijdje benieuwd of dit kon, ja dus :)
Zolang jij heel voorzichtig snijdt en ook nog eens recht, dan komt het helemaal goed ;) Heb het ook al eens uitgeprobeerd, met goed gevolg ook nog :P

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:55

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:21:
[...]

Zolang jij heel voorzichtig snijdt en ook nog eens recht, dan komt het helemaal goed ;) Heb het ook al eens uitgeprobeerd, met goed gevolg ook nog :P
Ik heb net een oude floppy kabel geprobeerd, ging idd goed ja! De kabels in mn kast wacht ik nog heeel even mee (heeft geen eventuele reserve kabels meer...)

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:11:
[...]

Mjah, 80 idd, maar verklaar je nader, heb je een ervaring waaruit blijkt dat het per 2 of 4 snijden tot betere resultaten lijkt? Zomaar wat gaan roepen lijkt mij een beetje nutteloos :)
Misschien geen betere prestaties, maar je kabeltje zal er niet dikker door worden, terwijl je 4 keer minder moet snijden, en dus ook 4 keer minder kans hebt dat er iets misgaat. Naar mijn intuïtie is het echt wel beter (beter gezegd, niet slechter) , aangezien de "anti-overspaak-voorzieningen ©" nog redelijk intact blijven.

• Killion
Roamor schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:15:
offtopic:
We krijgen hier toch geen audiofiele discussies mag ik hopen? :P

@TS, als je je zorgen maakt of rounded kabels marginaal langzamer zouden zijn, waarom overweeg je dan niet SATA? En er zijn zoveel andere factoren die je snelheid kunnen beïnvloeden, crosstalk zal één van de laatste dingen waar ik me zorgen om zou maken. ;)
Simpel; financieen.
Ik had bij mijn kast een ook een 120mm fan gekocht, maar wist ds niet dat mijn flat's in de weg zouden zitten.

12 euro voor een 120mm fin, inplaats van 100 euro voor een 250gig sata schijf is een groot verschil.
MisteRMeesteR schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:05:

Screenshot van eigen SpaghettiKabel ;)

*knip*

Bedankt, ga ik proberen!

[ Voor 54% gewijzigd door rens-br op 28-09-2023 16:02 . Reden: Link geknipt ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Dure schijven heb jij dan....dacht dat 250gb al rond de 70~75€ zat...
Maar ik snap de vergelijking neti echt tussen een fan en een HD :?

Gabriël AM5

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
MisteRMeesteR schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:11:
[...]

Je hebt nu meer kan op overspraak, omdat alles strak langs elkaar ligt als je er ty-wraps omheen trekt.
De officiele round-cables die je in de winkel koopt (de beteren ;) ) hebben per aderpaar een twisting die overspraak voorkomt, het zal nog niet helemaal 0 zijn, maar wel een stuk lager dan simpelweg alle adertjes strak naast elkaar ty-wrappen.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

rdfeij schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:46:
[...]

Je hebt nu meer kan op overspraak, omdat alles strak langs elkaar ligt als je er ty-wraps omheen trekt.
De officiele round-cables die je in de winkel koopt (de beteren ;) ) hebben per aderpaar een twisting die overspraak voorkomt, het zal nog niet helemaal 0 zijn, maar wel een stuk lager dan simpelweg alle adertjes strak naast elkaar ty-wrappen.
Sowieso is de kans op crosstalk klein. Ik heb voor de gein eens een UTP (=Unshielded twisted pair) ge-un-twist zeg maar ;) De prestaties waren niet lager als de orginele staat van de kabel. Túúrlijk is de kans op crosstalk aanzienlijk groter, ze twisten de kabels natuurlijk niet voor niets. Maar ik de praktijk (like dit topic ;)) wordt er _imho_ een beetje té moeilijk over gedaan.

Topicstarter, ga gewoon lekker snijden, per 4, 2, 1 ader(s) en kijk of je prestaties erop achteruitgaan. Je kunt dit onder andere testen met HDTach of HDtune.

[google=HdTach]
[google=HdTune]

Als er geen of nauwelijks verschil in zit is de missie geslaagd en kan de airflow van de fan prima langs de hardeschijf vloeien zonder dat er een platte kabel in de weg zit ;)

EDIT:
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:35:
[...]

Misschien geen betere prestaties, maar je kabeltje zal er niet dikker door worden, terwijl je 4 keer minder moet snijden, en dus ook 4 keer minder kans hebt dat er iets misgaat. Naar mijn intuïtie is het echt wel beter (beter gezegd, niet slechter) , aangezien de "anti-overspaak-voorzieningen ©" nog redelijk intact blijven.
True, de kabel zal er niet dunner door worden. Het minder moeten snijden kán inderdaad ook positief zijn voor sommigen, omdat je inderdaad minder kans hebt dat het misgaat. ;) Over het crosstalk verhaal blijf ik sceptisch ;)

Als je alles per 2 (of 4) snijdt kun je alsnog datakabeltjes dusdanig bij elkaar proppen dat je hetzelfde effect (in theorie dan) krijgt als je alles per één snijdt. Maar bovenstaande argumenten (minder kans op misgaan bij het snijden) lijken mij inderdaad voldoende op de aders per 2 (of 4) te snijden. :)

[ Voor 29% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-06-2006 11:25 ]

www.google.nl

• Invisible_man
Ik heb voor de gein eens een UTP (=Unshielded twisted pair) ge-un-twist zeg maar ;) De prestaties waren niet lager als de orginele staat van de kabel. Túúrlijk is de kans op crosstalk aanzienlijk groter, ze twisten de kabels natuurlijk niet voor niets.
Bij een UTP kabel worden ze niet alleen getwist om overspraak te verkomen, maar ook om storing van buitenaf te neutraliseren (Door in de ene ader het signaal positief en de andere negatief te sturen kan je de storing er uit filteren). Dus of een ongetwiste utp stoort of niet is erg afhankelijk van de lengte en het aantal stoorbronnen.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Invisible_man schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:24:
[...]

Bij een UTP kabel worden ze niet alleen getwist om overspraak te verkomen, maar ook om storing van buitenaf te neutraliseren (Door in de ene ader het signaal positief en de andere negatief te sturen kan je de storing er uit filteren). Dus of een ongetwiste utp stoort of niet is erg afhankelijk van de lengte en het aantal stoorbronnen.
Klopt :)

* MisteRMeesteR is op dit moment bezig met CCNA (nog 1 semester :P) en daarin wordt hetgeen wat jij zegt ook uitgelegd. Ik wou het eens testen in de praktijk wat het nu allemaal scheelde, maar ik had inderdaad geen last van bliksem en magnetrons (om maar even 2 stoorzenders te noemen). In principe is mijn test dan ook niet rendabel. Maar het ging mij meer op de effecten van crosstalk te constateren.

www.google.nl

• Invisible_man
MisteRMeesteR is op dit moment bezig met CCNA (nog 1 semester :P)
Ah, dat gedoe heb ik ook gedaan ja :), maar goed, das offtopic
Pagina: 1