Bios chip doorgebrand, vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• El_Quedro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 08:01

El_Quedro

Pininfarina

Topicstarter
Ik heb een Via Epia MII 6000 van een vriend van me gekregen. Helaas heeft deze een flinke oplawaai gekregen..

Er is 1 condensator doorgebrand, maar dat moet geen probleem zijn om te vervangen maar ook de bios is doorgebrand! |:(
Het gaat om een type PLCC bios Afbeeldingslocatie: http://www.biosman.com/images/extaction_plcc_points.gif

Het merk is SST en er zat een AWARD bios op (serie nummer e.d. zijn onleesbaar vanwege de schade |:( ).

Ik heb een tijdje het internet afgespeurd en ook GoT maar ik zoek misschien niet in de goede richting dus stel ik de vraag hier.

Ik heb nog een AMIC bios liggen van een Jetway V266B moederbord, is het mogelijk om deze te verwisselen?
Wat is dan de beste manier om dezelfde bios erop te krijgen?
Zijn er ook andere oplossingen voor het vervangen van de bios?

Alvast bedankt :D

(Ik heb geen behoefte om het boardje nieuw aan te schaffen, ik heb hem gehad en ik doe gewoon een poging om hem te repareren)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31
De bios chip van een ander MoBo pakken is geen optie, elke bios is immers voor een desbetreffend MoBo gemaakt. Heb je nog garantie overigens?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zou eens contact opnemen met de fabrikant van het mobo...

misschien dat zij nog een biosje kunnen regelen.

Portfolio

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 13:16
Als je een bioschip pakt van een ander mobo met dezelfde chipset denk ik dat je een heel end komt. Ik heb ooit een Pentium1 bordje gebruikt met een bios van een ander mobo met wel dezelfde chipset. Ik kon in elk geval nog booten van floppy en vanuit daar met force de goeie bios erop flashen. Dat werkte.

Ik heb ook ooit het probleem gehad dat ik geen 'vergelijkbare' bios meer kon krijgen, wel een chip met dezelfde formfactor. Ik heb toen een Abit BH-6 geboot met zn eigen bios, toen hot-geswapped met die andere bios, en ook met force de juiste bios erop geflasht. Toen weer netjes alles teruggeswapped en beide systemen waren weer up and running! (nog steeds trouwens, allebei!)

Als je dus durft zijn er wel mogelijkheden. Let op, hot-swappen kan de zaak ook volledig slopen natuurlijk....

Ik denk echter dat als de bios-chip en zelfs een elco kapot is gegaan, dat de kans erg groot is dat er nog meer (onzichtbare) schade is aan bv je chipset, of andere componenten.

[ Voor 11% gewijzigd door Rataplan_ op 08-06-2006 10:11 ]

• El_Quedro

El_Quedro

Pininfarina

Topicstarter
Rataplan_ schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:10:

Ik heb ook ooit het probleem gehad dat ik geen 'vergelijkbare' bios meer kon krijgen, wel een chip met dezelfde formfactor. Ik heb toen een Abit BH-6 geboot met zn eigen bios, toen hot-geswapped met die andere bios, en ook met force de juiste bios erop geflasht. Toen weer netjes alles teruggeswapped en beide systemen waren weer up and running! (nog steeds trouwens, allebei!)
Met dezelfde formfactor, bedoel je daarmee dat je net als mij totaal verschillende merken bios-chips had?

Voor de rest, bedankt voor je info :)

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12 14:59
kijk anders eens op http://www.badflash.com/, voor 25 dollar met shipping erbij heb je een vers chippie

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-12 00:06
BIOS chips zijn gewoon flash rom chips. Als de grootte (1 of 2mbit) en de socket past kan je ze verwisselen.

Wat je het makkelijkste kan doen is een bord nemen waarvan je de chip wil opofferen en er met uniflash de biosimage (.bin) opzetten. Ook het bootblock flashen. Hierna zal dat bord er niet meer mee kunnen booten, maar je hebt dan een werkende bios voor je epia bord.

Overgens is het aan te raden om bij de electronica handel een plcc ic trekker te halen om die chip uit z'n voetje te lichten. Je kan het ook met twee kleine schroevendraaiers proberen, maar je loopt kans dat je het voetje sloopt.

Als geen goede chip kan vinden, heb ik er misschien nog wel eentje liggen. Veel succes in ieder geval.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

als je nog een image hebt van de bios van t bord lijkt me dat niet zo n probleem.
is wel op eigen risico
je hebt 2 dingen nodig :
1 bord met werkende bios en nog n losse chip
pc booten, chip eruit peuteren (voorzichtig) heb je een of ander tangetje voor, andere erin,
bios flashen met de andere image , (geeft flash errors !! maar gewoon doorgaan)
pc uit en je kunt t zaakje weer terug bouwen.

heb er zelf ook al eens een bordje mee gerepareerd. maar ik geef geen garanties

Meneer 1000 has spoken......

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mitch schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:33:
kijk anders eens op http://www.badflash.com/, voor 25 dollar met shipping erbij heb je een vers chippie
imho redelijk duur.. als je het zelf ook kan doen :)
El_Quedro schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:27:
[...]

Met dezelfde formfactor, bedoel je daarmee dat je net als mij totaal verschillende merken bios-chips had?

Waar je op moet letten is dat de chips dezelfde vorm hebben (dus een PLCC of DIL) en de grootte, het voltage en de structuur van de chips zijn belangrijk.

Verder is het gewoon een kwestie van chips vervangen om direct te kunnen flashen (dus start het systeem op, trek de bios chip eruit, duw je andere chip erin en flash hierover de bios).
Het beste kun je hiervoor uniflash gebruiken, die kan zo'n beetje alles wel flashen :)

• El_Quedro

El_Quedro

Pininfarina

Topicstarter
Okay, nou de vorm is niet zo moeilijk :P Dat is een PLCC.
Maar hoe kan ik achterhalen wat de structuur en voltage is?

Helemaal nu de chip zelf onleesbaar is..

Verwijderd

Je kan je vraag altijd even hier droppen of ze even mailen :

http://forums.viaarena.com/

Hoop dat er snel een reactie voor je komt :)

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 13:16
El_Quedro schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:27:
[...]

Ja, ik bedoel de chip in dezelfde package / layout, maar wel een ander type. Flashtools herkennen echter allerei typen flashroms, dus dat levert normaal geen probleem op. Daarnaast is het nog mogelijk om flash-routines van het bios te gebruiken met een bepaalde switch, dat werkt soms ook als de flashtool het zelf niet ondersteund. Daarbij heb ik ook nog gezien dat oudere versies van awdflash bepaalde flashtypes WEL ondersteunen, terwijl de laatste versie dat op dat moment niet deed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Lees dat sowieso eerst door, met name de delen over hoe een bad flash te recoveren, dit is een wat extremer geval, maar het is met een hotflash te proberen op te lossen.

Overigens geef ik je weinig kans, als een condensator en de BIOS EEPROM dood zijn is de kans groot dat ook wat gevoeligere dingen schade opgelopen hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:00

redyak

Try and Fail

www.flashbios.org Heb ik gebruikt voor een A7V bekend problemen bord.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Pagina: 1