I reject your reality and substitute my own!
Er zijn wel een aantal punten te noemen: alle elementen lowercase, " om attributen heen, childs laten inspringen.
http://www.w3schools.com/html/html_elements.aspWhy do We Use Lowercase Tags?
We have just said that HTML tags are not case sensitive: <B> means the same as <b>. When you surf the Web, you will notice that most tutorials use uppercase HTML tags in their examples. We always use lowercase tags. Why?
If you want to prepare yourself for the next generations of HTML, you should start using lowercase tags. The World Wide Web Consortium (W3C) recommends lowercase tags in their HTML 4 recommendation, and XHTML (the next generation HTML) demands lowercase tags.
disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
1
2
3
4
| <br> wordt dan: <br /> |
Dat ligt er gewoon aan. In html 4.0 hoef je tags niet eens af te sluiten maar in xhtml moet je alle tags afsluiten. Dat heeft verder op zich weinig te maken met de sourcecode opmaak maar meer met welk van de 2 scripttalen je gebruikt.Invisible_man schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:33:
Een ander punt is hoe je single-tags implementeerd:
disjfa.nl
Verdere opmaak.. ach, ik probeer in mijn templates (XSL) altijd binnen de breedte van mijn scherm te blijven. Horizontaal scrollen is nooit leuk, en de code blijft overzichtelijk.
Zolang alles maar niet tegen de linkerkant van je beeld staat, zou ik zeggen, maar voor zover ik weet is er geen echte standaard
If you want to prepare yourself for the next generations of HTML.
Je mist even het punt van het topic; dit topic is gericht op 'best-practices', niet wat er volgens de standaard toegelaten is.Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:24:
Dit is toch pas vanaf XHTML?
Xhtml heeft even helemaal niets met html te maken is ook niet bedoeld om html op te volgenInvisible_man schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:39:
Dit is eenzelfde verhaal als het lower/uppercase verhaal, je zelf vast de volgende generatie HTML (XHTML standaard) aanelren.
[ Voor 49% gewijzigd door Rowanov op 08-06-2006 10:53 ]
alleen met XHTML, met HTML is dat foutInvisible_man schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:33:
Een ander punt is hoe je single-tags implementeerd:
code:
1 2 3 4 <br> wordt dan: <br />
Ik hou altijd aan dat regels maximaal 80 characters breed zijn, als je meer nodig hebt gebruik linebreaks. Deze regel komt van origine vanuit het DOS tijdperk dacht ik, maar op deze manier weet je zeker dat iedereen je code hetzelfde weergeeft en worden lange regels logisch opgebroken. Wanneer je inspringt maar dan lange regels gebruikt (zeg 300 characters) met line-wrap dan worden dus de 3 lines (de laatste 220 characters) dus gewrapt zonder inspringen wat het een en ander erg onoverzichtelijk maakt.
([google=why 80 characters])
Human Bobby
Zoals ik hier uit opmaak (en de rest op die site) is XHTML wel degelijk de opvolger van HTML4.0, maar ik kan het natuurlijk mis hebben...(www.w3schools.com)
Therefore - by combining HTML and XML, and their strengths, we got a markup language that is useful now and in the future - XHTML.
XHTML pages can be read by all XML enabled devices AND while waiting for the rest of the world to upgrade to XML supported browsers, XHTML gives you the opportunity to write "well-formed" documents now, that work in all browsers and that are backward browser compatible !!!
Maar zoals al eerder gezegd, het gaat hier over "best-practice" als voorbereiding op de toekomst, niet zoals het nu is.alleen met XHTML, met HTML is dat fout
Het wordt iig wel ondersteund op het moment, dus in hoe verre is het fout...
[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 08-06-2006 11:06 ]
Leuk en aardig, maar ik heb het meegemaakt dat de whitespace die je zelf 'aanmaakt' wel eens gerenderd word.Justice schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:01:
Dan gelden nog algemene coding standards natuurlijk zoals:
Ik hou altijd aan dat regels maximaal 80 characters breed zijn, als je meer nodig hebt gebruik linebreaks. Deze regel komt van origine vanuit het DOS tijdperk dacht ik, maar op deze manier weet je zeker dat iedereen je code hetzelfde weergeeft en worden lange regels logisch opgebroken. Wanneer je inspringt maar dan lange regels gebruikt (zeg 300 characters) met line-wrap dan worden dus de 3 lines (de laatste 220 characters) dus gewrapt zonder inspringen wat het een en ander erg onoverzichtelijk maakt.
Voornamelijk met
1
2
3
| <a href="link.html"> [img]"i.gif"> </a[/img] |
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
Dat ze het html en xml combineren wil niet zeggen dat het html gaat vervangen; waarom zou er anders gewerkt worden aan html 5?Invisible_man schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:05:
Zoals ik hier uit opmaak (en de rest op die site) is XHTML wel degelijk de opvolger van HTML4.0, maar ik kan het natuurlijk mis hebben...
Voor de volle 100% een incorrecte html syntax als je een html doctype meegeeft. Het is dus fout. Daarnaast kan je natuurlijk wel als xhtml gaan serveren, maar dat werkt dan alleen in firefox. In IE slikt hij het als syntactisch incorrecte html.Het wordt iig wel ondersteund op het moment, dus in hoe verre is het fout...
Verder is het bij het uitvoeren van PHP-code een hels karwei (vind ik dan) om de resulterende HTML-code overzichtelijk te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 08-06-2006 11:14 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Intentionally left blank
Daar stip je wel even een punt aan; als je je php code verspreid door je html heen hebt staan, dan is het idd lastig. Een manier om dit op te lossen is om alle php code er buiten te houden en met functie-calls te werken, die je content voor de pagina teruggeven.CodeCaster schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:14:
Verder is het bij het uitvoeren van PHP-code een hels karwei (vind ik dan) om de resulterende HTML-code overzichtelijk te houden.
Het makkelijkste daarin is dat je de grove php codes en de html uit elkaar moet houden. Dan is het gemakkelijk uitelkaar te houdenCodeCaster schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:14:
Men nemen dan vaak ook wel template files en code files.
disjfa.nl
Ja precies, dat doe ik ook altijd.Rowanov schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:16:
[...]
Daar stip je wel even een punt aan; als je je php code verspreid door je html heen hebt staan, dan is het idd lastig. Een manier om dit op te lossen is om alle php code er buiten te houden en met functie-calls te werken, die je content voor de pagina teruggeven.
Inclusie linebreaks in inspringen
Dat is inderdaad veel werk
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 08-06-2006 11:18 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar gewoon, zoals het eerder genoemde voorbeeld, en in je code bijhouden hoeveel tabs er meegegeven moeten worden, enz... Wanneer ik met de layout aan het stoeien ben wil ik er nog wel eens op letten, maar zodra alles klopt...
[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 08-06-2006 11:19 ]
Amen. Om nu overal zelf 'met de hand' inspring in te gaan bouwen middels [\t, vbTab etc.] zorgt ervoor dat je backend code 1 grote rommel wordt. Een newline wil ik nog over nadenken maar daar houdt het mee op ook.CodeCaster schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:14:
Agreed. Maar als je functiecall nu HTML uitpoept? Ga jij daar ook netjes inspringen? Dat maakt namelijk nog niks uit.Rowanov schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:16:
[...]
Daar stip je wel even een punt aan; als je je php code verspreid door je html heen hebt staan, dan is het idd lastig. Een manier om dit op te lossen is om alle php code er buiten te houden en met functie-calls te werken, die je content voor de pagina teruggeven.
Mijn ervaring is dat meestal de eerste regel van de call netjes op de plek staat waar deze aangeroepen wordt. Zodra je de volgende eraan komt, dan is het uit met de pret.
hell, 3 reacties ertussen
[ Voor 3% gewijzigd door TeeDee op 08-06-2006 11:20 ]
Goed; dan rest mij de vraag: heeft het dan uberhaupt nut om er aandacht aan te besteden? De browser heeft er geen last van als je uitgepoepte html er een beetje brak geformat uitziet en jij als devver hebt er waarschijnlijk ook vrij weinig last van, aangezien je bij de bron bestanden kan waar het wel overzichtelijk is.TeeDee schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:19:
Mijn ervaring is dat meestal de eerste regel van de call netjes op de plek staat waar deze aangeroepen wordt. Zodra je de volgende eraan komt, dan is het uit met de pret.
De devvers hebben zelfs een speciale optie om de code leesbaar te maken
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tsja maar als je er net mee bezig bent en je wilt weten wat je allemaal uitpoept wil je niet zo`n brij voor je neus krijgen. Op het eind kan je alles er zo uit laten komen maar om daarin te debuggen is, lijkt mij iig, niet zo handigGonadan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:32:
Kijk voor de grap eens naar de broncode van GoT.
De devvers hebben zelfs een speciale optie om de code leesbaar te maken
disjfa.nl
Verwijderd
Daarom is er voor Firefox een hele handige plugin: https://addons.mozilla.org/firefox/697/disjfa schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:37:
[...]
Tsja maar als je er net mee bezig bent en je wilt weten wat je allemaal uitpoept wil je niet zo`n brij voor je neus krijgen. Op het eind kan je alles er zo uit laten komen maar om daarin te debuggen is, lijkt mij iig, niet zo handig
domweg omdat het een document-formaat is dat zeer geschikt is voor automatische verwerking, is het compleet irrelevant ...
Je haalt er een keer een code-sweeper overheen en de formatering is precies zoals gespecificeerd..
als het ergens misgaat, weet je ook zeker dat dààr de fout zit.
veel editoren gebruiken dat nu al, die bieden de mogelijkheid om de editor zelf ook de opmaak van de code te laten regelen , en ik zie niet in waarom je daar eigenlijk geen gebruik van zou maken...
een coder die dan tegen problemen oploopt, kan niet anders zijn dan een slechte codeklopper imho.
het is volgens mij een erfenis uit de tijd dat neandertaler codekloppers met houten knotsen hun code in de rotswand van hun grotjes inklopten en het nog _niet_ zou eenvoudig was deze automatisch te laten formateren.
[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 08-06-2006 11:41 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Je kan ook gewoon normaal programeren en uiteindelijk de templates zo parsen zodat je ze gestript van de breaks kan neerzetten. Dan heb je geen extra plugins nodig en weet je nog waar je mee bezig bent ookVerwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:39:
[...]
Daarom is er voor Firefox een hele handige plugin: https://addons.mozilla.org/firefox/697/
disjfa.nl
Brak geformat. Mwa. Bijvoorbeeld op mijn site heb ik een menu.Rowanov schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:30:
[...]
Goed; dan rest mij de vraag: heeft het dan uberhaupt nut om er aandacht aan te besteden? De browser heeft er geen last van als je uitgepoepte html er een beetje brak geformat uitziet en jij als devver hebt er waarschijnlijk ook vrij weinig last van, aangezien je bij de bron bestanden kan waar het wel overzichtelijk is.
1
2
3
4
5
6
7
8
| <ul id="nav_bar"> <li id="nav_log"><a href="log/" title="Mijn Weblog!">Log</a></li> <li id="nav_profile"><a href="profiel/" title="Profiel">Profiel</a></li> <li id="nav_links"><a href="links/" title="Diverse Links">Links</a></li> <li id="nav_stuff"><a href="meuk/" title="Diverse Meuk, of gewoonweg zooi!">Meuk</a></li> <li id="nav_archief"><a href="log/archief/" title="Archief">Archief</a></li> </ul> |
Dit menu wordt door een functie uitgepoept. De <ul .. > staat voor mij overzichtelijk op de juiste plek. De daarop volgende regels hebben geen inspringing. Voor mij is het teveel werk om dit netjes in mijn functie te formatten. Wat ik probeer te zegggen: Netjes formatten > okay, maar het moet wel binnen enige redelijkheid blijven.
Heeft het nut om er aandacht te besteden? Ongetwijfeld. Geen idee.
M.a.w. het is imho een persoonlijke opvatting.
Het argument 'debugging' vond ik een non-argument. Als je het voor debugging doet, dan kan je het net zo goed laten staan.
Verwijderd
Onder normaal programmeren versta ik niet het zorgvuldig uitvogelen hoe indenting geregeld moet worden, heb wel wat beters te doendisjfa schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:41:
[...]
Je kan ook gewoon normaal programeren en uiteindelijk de templates zo parsen zodat je ze gestript van de breaks kan neerzetten. Dan heb je geen extra plugins nodig en weet je nog waar je mee bezig bent ook
Zoals in het menu voorbeeld van TeeDee al duidelijk wordt is het soms lastig te doen. Ik heb in mijn CMS een functie die zo'n unordered list uitspuugd. Ik weet echter niet van te voren waar op de pagina dat ding komt te staan (kan menu zijn, maar ook een tweede keer voorkomen als sitemap), dus ook niet hoever ik evt. moet indenten. Aangezien er toch zo'n leuke formatter is zie ik ook het nut niet echt.
Overigens zien m'n templates er wel netjes uit, maar ook netheid kan je overdrijven. Imo dan.
Leesbaar zonder extensies is altijd handig.
disjfa.nl
Verwijderd
TeeDee schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:41:
Praktisch het eerste wat ik doe op een website is naar de sourcecode kijken. Ziet het er netjes uit, overzichtelijk etc. etc.
Veel tijd over?
Yup. Jij niet dan?
In één oogopslag kan je toch wel zien of het e.e.a. overzichtelijk is? Als je niet in één oogopslag kan zien of het overzichtelijk is, dan is het niet overzichtelijk.
Verwijderd
Nee, ik niet, ik heb een bedrijf te runnenTeeDee schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:55:
[...]
Yup. Jij niet dan?
In één oogopslag kan je toch wel zien of het e.e.a. overzichtelijk is? Als je niet in één oogopslag kan zien of het overzichtelijk is, dan is het niet overzichtelijk.
Ik doelde er vooral op dat het een redelijk onnuttige tijdsbesteding is om op iedere site waar je komt naar de source te gaan kijken. Wat kan mij het boeien of andermans source 'netjes' is (niets dus)?
Zelf zorg ik ervoor dat alles in de templates netjes is, maar door allerhande includes enzo kan de uiteindelijke html weleens niet 100% correct ingesprongen zijn bijvoorbeeld. Het zal me worst wezen, aangezien dit niets uitmaakt voor de presentatie aan de gebruiker en geen nadelige gevolgen heeft voor de toegankelijkheid.
Ik niet, maar mijn werkzaamheden lijden er ook niet onder.Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:14:
[...]
Nee, ik niet, ik heb een bedrijf te runnen
Je hebt sites en sites natuurlijk. Ik ga echt niet op elke site de source doorneuzen. Eerder de sites van 'self-proclaimed' (x)html/css/design gurus die denken dat alles wat ze schrijven de enige waarheid is. Dan lach ik van binnen heel hard als blijkt dat hun site 1 grote klerebende is waar men bijvoorbeeld ook qua semantiek er een zooitje van maken.Ik doelde er vooral op dat het een redelijk onnuttige tijdsbesteding is om op iedere site waar je komt naar de source te gaan kijken. Wat kan mij het boeien of andermans source 'netjes' is (niets dus)?
Gevalletje: 'de melk horen klotsen, maar de uiers niet kunnen vinden'
En dat probeer ik dus te zeggen.Zelf zorg ik ervoor dat alles in de templates netjes is, maar door allerhande includes enzo kan de uiteindelijke html weleens niet 100% correct ingesprongen zijn bijvoorbeeld. Het zal me worst wezen, aangezien dit niets uitmaakt voor de presentatie aan de gebruiker en geen nadelige gevolgen heeft voor de toegankelijkheid.
Verwijderd
Heh, wat nu?Rowanov schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:51:
Xhtml heeft even helemaal niets met html te maken is ook niet bedoeld om html op te volgenDe opvolger van html 4.1 wordt mogelijkerwijs html 5, alhoewel we dan vast enkele jaren verder zijn.
Verder zegt W3C het zelf ook nog eens.
Met een overzichtelijke bron zie je bovendien sneller of je je elementen wel hebt afgesloten en hoe de structuur van je pagina in elkaar zit, bijvoorbeeld om makkelijk CSS erop los te laten.
Dan stelde ik het waarschijnlijk iets te overdreven; xhtml is een xml interpretatie van de html syntax. Feit is dat xhtml en html allebei een aparte functie hebben.Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:35:
Heh, wat nu?HTML en XHTML lijken beide verdomd veel op elkaar wat de syntax betreft en ze zijn beide voor (onder andere) het web bedoeld. Daarbij zegt de naam het ook al.. Extensible HyperText Markup Language, ofwel VerlengbaarHTML.
Verder zegt W3C het zelf ook nog eens.
Als je niet bezig bent al die toepassingen die hier worden genoemd, krijgt normale html wel de voorkeur. Dit zou imho. kunnen veranderen als alle browsers xhtml fatsoenlijk ondersteunen, maar zover is het nog lang niet.If your document is just pure XHTML 1.0 (not including other markup languages) then you will not yet notice much difference. However as more and more XML tools become available, such as XSLT for tranforming documents, you will start noticing the advantages of using XHTML. XForms for instance will allow you to edit XHTML documents (or any other sort of XML document) in simple controllable ways. Semantic Web applications will be able to take advantage of XHTML documents.
If your document is more than XHTML 1.0, for instance including MathML, SMIL, or SVG, then the advantages are immediate: you can't do that sort of thing with HTML.
Bron: http://www.w3.org/MarkUp/2004/xhtml-faq#advantages
Nogmaals sorry voor mijn kleine gebrek aan nuance
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| function printTempl( $page, $var ) { if (strpos( $page, ".txt" ) == FALSE) $page = "./tmpl/" . $page . ".txt"; // naargelang je instellingen $tarray = implode ('', file ( $page )); $tarray = addslashes($tarray); eval("\$str = \"$tarray\";"); $output = stripslashes($str); // optioneel, gebruik ik thuis niet if ( func_num_args()>=3 ) { echo $output; return true; } else return $output; } // gebruik: $some_output = printTempl( $some_template, $some_array ); // of echo printTempl( $some_template, $some_array ); // of printTempl( $some_template, $some_array, '3de var' ); |
Dit is de versie die ik op m'n werk gebruik voor onze intranetsite, maar ik geloof dat ik het thuis nog iets heb met een error bericht als de file niet gevonden wordt. Het voordeel is dus dat je lustig tabs etc kan gebruiken in de template of welk bestand dat je ook wil includen en je code blijft lekker clean.
Ambetant: \" in javascriptjes, wordt \\" omdat deze geescaped worden in de code. Heb ik even op gezocht...
\edit voorbeeld verbeterd
[ Voor 29% gewijzigd door moozzuzz op 08-06-2006 16:24 ]