Sata device node wisselt bij loshalen andere schijf*

Pagina: 1
Acties:

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:35
Mogge,

Ik heb in mijn server 2 SATA controllers, een Nforce controller onboard en een Promise TX4 PCI,
Onboard zitten 2 single 250 GB hdd's (sda sdb) en op de Promise controller zit 4x 300 GB in softraid 5 sdc - sdf).

Dit werkt allemaal prima, echter als nu 1 van de harde schijven op mijn onboard controller om wat voor reden dan ook niet gedetecteerd wordt zijn de schijven op mijn Promise ineens te vinden onder sdb - sde, waar mijn softraid array uiteraard minder dan geheel blij mee is, en nu is het in dit geval nog niet zo heel erg voor me data, maar wat nu als ik op sdg (welke dan dus naar sdf zal schuiven) nog een 300 GB hdd heb zitten, deze zal dan als onderdeel van me raid 5 worden gezien , wat me niet zo gezond lijkt voor zowel de raid 5 array , als de data op die 300 GB hdd.

Vandaar dus mijn vraag , is het mogelijk me sata poorten een vast device node te geven , zelfs als er geen hdd op 1 van de poorten is gevonden.

Het geheel draait op Linux Slackware 10.2, Kernel 2.4.32

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
gebruikt slackware udev? vast wel. dan kun je ze ook mounten als /dev/disk/by-id/<id> , of iets dergelijks.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:47

Ibex

^^ met stom.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je door middel van udev-rules de schijven laat identificeren en vervolgens laat hernoemen symlinken naar bijvoorbeeld /dev/raidschijf0 en /dev/raidschijf1. Vervolgens laat je de softraid dan deze twee devices gebruiken.

Dan krijg je udev-rules die er ongeveer als volgt zullen uitzien:
code:
1
BUS=="scsi", SYSFS{vendor}=="ST340810", KERNEL=="sd?", SYMLINK="raidschijf0", GROUP="disk"

Vermoedelijk zal je wel de BUS moeten aanpassen, en zal je meer gegevens van SYSFS nodig hebben, ik denk dat een serienummer perfect zou zijn als identificatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ibex op 08-06-2006 17:06 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• eXcyle
Ik heb net ff gekeken en ik heb geen udev , en aldus de slack packages site is daar een kernel 2.6 voor nodig, en me ervaringen met de 2.6 kernel zijn tot dusver niet bepaald goed.

Dus weet niet of er nog andere oplossingen zijn, maar anders wordt het maar weer een keer de 2.6 kernel compillen :-\

Vind het opzich wel slecht geregeld dan, was mijns inziens beter geweest als het net zo geregeld was als bij de IDE devices , device node gekoppeld aan een vaste poort, of er nu wel of niet iets op aangesloten is

[ Voor 1% gewijzigd door eXcyle op 08-06-2006 19:04 . Reden: typo ... of 2 ... of meer ... ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je je disks aanmaakt met linux RAID autodetection partities en de boel aanmaakt met mdadm ipv raidtools2, zal het linux niets kunnen schelen in welke volgorde de disks tevoorschijn komen, linux ziet gewoon een schijf en gaat dan gewoon kijken in de signature van de andere schijven wat erbij hoort. Of een disk dan sdc of sdd is zal linux een worst zijn.

Ik denk dat je niet kunt doen aan dit soort verschuivingen. Bij SCSI/SATA op linux heb je nou eenmaal het nadeel dat alle disks achterelkaar genummerd worden.

• eXcyle
Das uiteraard een betere optie, heb het nu met mdadm aangemaakt en werkt opzich ook goed nu , alleen werkt de autodetect nog niet, mijn /etc/mdadm.conf is goed gevult, en met een "mdadm -A -s" worden de hdd's goed gevonden en de array actief gemaakt.

Maar das een probleem waar ik vast zelf wel achter de oplossing komt (zie veder geen mdadm meldingen in me dmesg voorbijkomen, dus die word vermoedelijk gewoon niet gedraaid bij een boot)

In elk geval bedankt voor de hulp :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De kernel RAID autodetection werkt alleen als het RAID framework niet als module is gecompileerd, maar statisch in de kernel zit, samen met de nodige raid levels. Verder moet je je partitie type naar type "FD" zetten met Fdisk. Het RAID framework in de kernel gaat zoeken naar partities van dit type en stelt automatisch de RAID arrays samen bij het opstarten, nog voordat je boot overgedragen wordt aan userspace init.

• eXcyle
Oke, dan zit daar vermoedelijk de fout, raid is wel build-in, partities stonden ook al goed, echter gebruik ik voor mijn Promise Sata kaart een losse module (was geen standaard kernel driver voor).
Pagina: 1