[carhifi]Luidspreker 'opgeblazen'?

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Ik heb in het dashboard van mijn auto de volgende speakers zitten:

Caliber CSE4

Specs:
Max./RMS power: 175W Max. / 45W RMS
Impedance: 4Ω
Freq. range: 130Hz - 23kHz
Sensitivity: 89dB/W/m

Bij mij spelen ze vanaf 200Hz.

Ik ben eigenlijk al geen fan van dit merk, maar ze waren goedkoop, en ze bevielen me goed.

Sinds korte tijd is het zo dat het geluid uit één van de luidsprekers kraakt, of heel erg dof is (net alsol de tweeter erin het niet doet).

Als ik dan met de kabel wiebel die van het 'contact'-plaatje de conus in loopt, is het even goed, daarna niet meer, het is dus echt het contact in de conus.

Ik heb het idee dat dit een vorm van overbelasting is, maar is er iets aan te fixen ofzo?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op zich niets mis met caliber, redelijk spul voor een redelijke prijs.

Als je met het draadje wiebelt is het dus een draadbreuk. In jouw geval een litzebreuk. Ik weet niet hoe dik die litze is, maar je zou hem kunnen aantippen met gelijdende lijm (bison electro bijvoorbeeld) op de plaats van de breuk.

Wise enough to play the fool

• LiquidSmoke
Hm, het probleem is dat ik geen breuk zie, zit de breuk echt in het 'kabeltje', het lijkt echt 'in' de conus te zitten, er zit verder niks zichtbaar los ofzo.

Ik geloof dat die kabels een spoel inlopen, hoe groot is de kans dat het dat verbindingspunt is?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als ik dat zo hoor.. is die kans erg groot.

Je kan je speaker even "mollen" en kijken of je hem op kan lappen, want dit wordt sws een verse kopen vrees ik.

• LiquidSmoke
Ik was er al bang voor :P

Dit setje is ook een demo-setje geweest anderhalf jaar geleden, toen gekocht voor 55 euro (kostten nieuw 109 euro).

Nu heb ik een setje van Lanzar gezien (39 euro per set (!)), en deze lijken erg veel op de mijn caliber setje, alleen is de kleur niet groen/blauw maar zilver/zwart, en de specificaties iets hoger.

Zou dit iets kunnen zijn?

• teacher

teacher

Dysgaf!

You get what you pay for :)

Ik kan toch ook niet op afstand zeggen of jij bepaalde speakers goed vind klinken? Gewoon lekker gaan luisteren. :)

• LiquidSmoke
mja das waar, ik heb toevallig 10cm's jbl gto speakers gehoord, en vond ze voor die specs en dat geld nog redelijk klinken, aangezien verder alle apparatuur van jbl is zal ik eens wat rond gaan kijjken.

Haal vanav nog ff die speaker uit de auto, ff kijken of ik iets zie toevallig

• LiquidSmoke
Vreemde shit.......

Stel ik heb de luidspreker, dan geen er 2 draden (plus en min) vanaf de versterker naartoe, daar zitten er 2 paar op aangesloten (parallel, mid en hoog), en hoog loopt via een condensator.

Die condensator leek me niet helemaal in orde, wanneer ik de plus aansluit achter de condensator, doet alleen de tweeter het (terwijl de andere kant van de condensator wél aan de luidspreker hangt).
Mid doet het echter niet.

Doe ik hem normaal aansluiten, doet alleen mid het.

Ik heb de condo losgesoldeerd, dan doet de tweater helemaal niks, nmaakt niet uit of ik de condo nu wel of neit gebruik (rechtstreeks op plus en min werkt dus NIET).

Alleen wanneer de condensator op de mid-plus is aangesloten, dan doe tie het wanneer ik de plus rechtstreeks op tweater zet.

Ik denk dat de condensator ongepolariseerd is, klopt dit? er staat op 'HF 3,3 100v', meer niet....
Ik heb een gepolariseerde condensator geprobeerd, maar hiermee functioneert ie hetzelfde.

Zal het morgen ff uittekenen voor de duidelijkheid, misschien dat iemand raad weet.

/edit:

ben denk ik niet helemaal meer wakker;

tuurlijk is die condo ongepolariseerd; ik hoorde het hoge geluid nu via het mid-gedeelte

conclusie: tweeter kapot :( gaat weer geld kosten

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-06-2006 00:19 ]

Pagina: 1