[GeForce 4 448Go] Resolutie bij aanschaf nieuwe TFT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:06
Ik zou graag de deskundigheid van de GoT'ers even op de proef willen stellen en tegelijkertijd mijzelf van een knagende vraag ontdoen.

Ik ben namelijk in het bezit van een laptop en een Mac Mini. De Mini zal geen problemen geven, maar de specs van de laptop zijn wellicht noemenswaardig:
  • P4 2.66 GHz
  • 2*512MB Corsair PC2700
  • GeForce4 448 Go 32MB 8*AGP notebook version
  • Hitachi 60GB 7200RPM 8MB
  • 15" TFT
Ik wil beide systemen thuis op 1 monitor hebben (KVM switch) en na heel lang wikken en wegen is mijn keus (definitief) gevallen op de 20" Samsung 205BW. De TFT staat mij zo aan omdat:
  • Breedbeeld
  • Juiste kleuren behuizing voor bij de rest van mijn kamer
  • DVI (wat ik nog niet direct zal gebruiken omdat ik een D-SUB KVM switch heb)
  • In hoogte verstelbaar
  • Betaalbaar (+- 380) PW link
  • Snelle refreshrate (6ms) voor films en een hele uitzonderlijke keer een (oud) spelletje
  • De hoge resolutie (max 1680x1050)
Voor de duidelijkheid, hij ziet er dus als onderstaand uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/img_resize_Big.asp?img=image/producten/74927-big.jpg

De maximale resolutie van het scherm wil ik dan ook graag draaien, de Mac Mini met de Intel GMA950 zal geen probleem opleveren. De GeForce 4 uit de laptop wellicht wel ben ik bang, ik zou dus graag willen weten of dit kan.

Ik heb zelf al wat rond gekeken, mijn mogelijke resoluties zijn waarschijnlijk:
Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/4166/ress9mv.jpg
Bij geldige modi kom ik al niet verder dan 1024 maar dat ligt aan het laptopscherm denk ik. De resolutie van 1680x1050 staat hier dus niet bij, ik heb trouwens wel de meest recente driver van nVidia gedownload.
De site van nVidia is al helemaal karig en heeft weinig tot geen informatie (GeForce 4 Go homepage)

Toen ben ik gaan zoeken hier in de search, ik kwam uit op onderstaand topic:
Vraag ivm resolutie GeForce 4 ti 4200
In dit topic zegt Terw_Dan dat hij 1680*1050 draait met een Ti4200, wat er voor mij op zou lijken dat dit met mijn videokaart dan opzich ook wel zou moeten lukken omdat het kaarten zijn die qua resolutie niet veel uit elkaar zullen zitten omdat ze uit hetzelfde jaar komen.
Op GoT kwam ik niet verder met zoeken, google dan maar erbij gepakt.

Ik dacht vooral veel info te krijgen uit dit forum, alleen werd hier weinig concrete feedback geleverd.
In dit en dit forum gaat het over hetzelfde resolutieprobleem alleen dan op Linux, dus denk ik dat deze niet relevant zijn omdat het vooral op de drivers is gericht.

Al met al ben ik lekker 2 dagen wezen zoeken en heb ik nog geen antwoord op mijn vraag en wil ik het scherm niet kopen voordat ik antwoord heb op mijn vraag.

Ik hoop voldoende informatie te hebben gedeeld, mocht dit niet het geval zijn hoor ik het graag, alhoewel ik nu eerst ga slapen :Z

Bijvoorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
*schop

Ik heb de vraag ook hier ([rml]Mr.S in "[ 20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Dee..."[/rml]) gesteld maar wederom geen replies. Is er niemand die zich over de kwestie wil/kan buigen?
Wederom, BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 20:48

BaT

Ik neem aan dat het makkelijk moet kunnen ... je videokaart kan immers resoluties t/m 2048*1536 aan... 1680x1050 is kleiner en dus wel mogelijk. De reden waarom hij er nu niet tussenstaat (in dat lijstje van nVidia), is omdat je nu geen widescreen er aan hebt hangen, maar een 'gewone' 4:3 monitor ?

[ Voor 51% gewijzigd door BaT op 08-06-2006 20:59 ]

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor een res van 1680*1050 heb je ongeveer 7MB aan videgeheugen nodig als je het wil weergeven op 32bit kleuren. Met je 32MB kaart heb je dus meer dan genoeg om het prima aan te sturen :)
Enige beperking kan een driver zijn, maar de huidige Nvidiadrivers kunen dit makkelijk aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evt zou je met een programma als powerstrip (dacht ik) custom resoluties op kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Thanx BaT

@Terw_Dan:
Bedankt voor technische detaïls, deze technische info had ik over het hoofd gezien, goed voor het attenderen.

@Zivje:
In Powerstrip heb ik die functie gevonden, momenteel staat bij mij 1680*1050 er niet bij, maar dit kan ook komen omdat ik nu een 4:3 monitor heb (die trouwens niet verder dan 1024*768 gaat).

Ik zal één dezer dagen de knoop doorhakken, ik twijfel toch nog een beetje, met name door de klachten over "lag" in de Samsung schermen en omdat Medion ( wat ik doorgaans een merk vind waar ik zo min mogelijk mee te maken wil hebben omdat hij te goed past in het rijtje Trust, Sweex, Q-Tec....) een goed alternatief heeft. Ik zal vooral het [rml][ 20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 6[/rml] in de gaten houden en flink wat reviews en fora afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:47
Meestal komen die breedbeeld resoluties er pas bij te staan zodra de Monitor is aangesloten.
Ik zie eigenlijk geen reden waarom jou kaart deze resoluties naar aan kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mr.S schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:04:

Ik zal één dezer dagen de knoop doorhakken, ik twijfel toch nog een beetje, met name door de klachten over "lag" in de Samsung schermen en omdat Medion ( wat ik doorgaans een merk vind waar ik zo min mogelijk mee te maken wil hebben omdat hij te goed past in het rijtje Trust, Sweex, Q-Tec....) een goed alternatief heeft. Ik zal vooral het [rml][ 20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 6[/rml] in de gaten houden en flink wat reviews en fora afstruinen.
lag in samsung schermen? leg me dat eens uit. Ik heb hier 4 monitoren staan met een Samsung paneel erin, waarvan 3 breedbeeld en ik merk nooit iets van lag ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Terw_Dan schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:18:
[...]

lag in samsung schermen? leg me dat eens uit. Ik heb hier 4 monitoren staan met een Samsung paneel erin, waarvan 3 breedbeeld en ik merk nooit iets van lag ofzo
Heel concreet vind je het hier: hardforum

Ook op GoT komt het aan de orde:

En om een aantal mensen te quoten uit andere topics
Baggio1666 schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:04:
Na het frequent lezen van eerst vooral het 17" forum, daarna het 19" forum en daar de deceptie van de 770P en 970P ben ik nu aanbeland in het 20" forum dat ik inmiddeld ook al een behoorlijke tijd volg.

Breedbeeld heeft mij altijd al aangesproken en ik kwam al snel op de monitoren die in de SP als HOT zijn bestempeld. Btw ik gebruik mijn pc voor games maar ook photoshop dus ik ben zoals zovelen op zoek naar de ultieme allround monitor.

Het al eerder aangehaalde artikel op hardforum (linkje) vind ik echter verontrustend. Veel mensen, onder andere Hador hierboven, zijn opzoek naar een monitor om games op te spelen en komen dan toch uit bij de samsung 215TW. Dit lijkt me toch niet echt een goede keuze als je een fps speler bent. Van internet heb ik al genoeg lag, heb ik m'n monitor niet voor nodig...

In theorie is het met deze lag ook zo dat als je films gaat kijken alles out of sync loopt. Misschien is dit echter veel te weinig om op te merken?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment nog steeds uit naar de NEC alleen kan ik geen goede winkel vinden die deze pixelperfect voor zeg €600 aanbied. Azerty bied het wel met een éénmalige omruil garantie, maar dat lijkt me toch dure business als je steeds dode pixels hebt (je moet steeds nieuwe pixelgarantie kopen). Zijn er mensen die de NEC gekocht hebben bij een goede winkel die niet in de pricewatch staat?

En voor de mensen die al de NEC hebben, hebben jullie dode pixels (gehad)? Dit dus om te zien hoe realistisch de garantie die Azerty aanbied is...
BaT schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:58:
[...]

Dacht ik eerst ook; totdat ik las dat de Samsung (en de Dell ook in mindere mate, maar vooral de Samsung) last heeft van 'ontzettend' veel 'input lag', dwz. geen ghosting, maar standaard een vertraging van je muis en keyboard (op het beeld van je monitor dus) rond de 50 ms. Bij de Apple bleek dit nagenoeg niet aanwezig in vergelijking met een CRT. Aangezien ik veel game, had ik daar geen zin. Design was 2de plaats, maar ook vond ik deze mooier. 2 redenen voor mij om voor de apple te gaan. Extra beetje geld maakt niet uit; als je het hebt over een een aanschaf die minstens 5 jaar moet mee gaan.

Edit: Reden nummer 3 : De samsung en de Dell zijn bij een res van 1920*1200 allemaal 24" ... de Apple 23", aangezien ik redelijk dicht bij me monitor zit (max 75 cm) is de extra dpi ook welkom.
De Dell en Samsung hebben echter wel allemaal extra features (portait view, extra aansluitingen, PiP etc), maar als het de bedoeling is dat ie achter 1 computer staat, zijn die featrues in mijn ogen vrij nutteloos (daar komt nog bij : ik prevereer breedbeeld tov portait view, dus dat gerbuik ik ook niet).
justifire schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:51:
[...]

Ik zit nu ook achter een 930BF en ik weet haast wel zeker dat deze ook input lag heeft.
In BF2 heb ik behoorlijk vaak het idee dat mijn muis hapert.
Na het vervangen hiervan voor een G7 weet ik zeker dat het mijn muis niet meer kan zijn.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Wil je het zeker weten dan moet je er een crt naastzetten en de stopwatch test doen.
Ben benieuwd of ik er met mijn 3007 straks nog last van heb.
DaCoTa schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:55:
Dank voor al de input lag links! Van de Samsung 244T is die input lag toch wel heeel erg jammer. Is er iemand die de test met de stopwatch en clone display op crt en tft uit kan voeren op de Samsung 214T? Ik kan iig op Google geen resultaten vinden. Want dat is eigenlijk na de (veel te ver over budget zijnde) 244T toch wel mijn favoriet na al deze tijd. Maar als deze dezelfde electronica heeft en ook 40-60 ms input lag heeft, gaat die toch echt afvallen. En dan heb ik helemaal geen favoriet meer...

Edit: heb wel http://www.flatpanels.dk/...5bed4086e30ea802fcd829607 gevonden, maar ik weet geen Deens naar leesbaar vertaalsite.
Voor meer over input-lag moet je even deze 3 pagina's doorspitten: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mr.S schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:29:
[...]

Heel concreet vind je het hier: hardforum

Ook op GoT komt het aan de orde:

En om een aantal mensen te quoten uit andere topics

[...]

[...]

[...]

[...]

Voor meer over input-lag moet je even deze 3 pagina's doorspitten: klik
Imho is dat geneuzel, dit zijn dingen die je heel misschien met benchmarks naar voren kunt halen, maar bij het gebruik van die monitoren heb je daar gewoonweg geen last van (geloof me, gamen en films kijken op dit soort monitoren gaat prima, zonder enige vorm van vertraging of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
Oke, ik zal het meenemen in m'n besluit. Ben momenteel nogal afgelijd door het weer (8>
Maar zal zeer snel de knoop doorhakken.

Bedankt allemaal voor jullie replies _/-\o_
Pagina: 1