Hardware Problemen (vage fout, dus vage onderwerp)

Pagina: 1
Acties:

• generaldusty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 20:48
Ik heb een probleem <duh>
Het luid als volgt:
Mijn computer hangt op 'rare' momenten (vooral bij spelletjes). Niet meteen maar na een tijdje.
Eerst dacht ik aan mijn geheugen. Dat heb ik getest en het probleem bleef zich voordoen.

Voordat ik nu al mijn kaarten eruit ga slopen en te kijken wanneer hij wel en niet hangt wil graag weten of meer mensen dit probleem hebben. (hieronder mijn config)

moederbord: Abit BE6-II (versie 1)
cpu: celeron 466
vid: Asus V3600 (AGP)
geluid: Creative 128 PCI
netwerk: 3com PCI (509 oid)

alvast bedankt.

PS. ik weet zeker dat het een hardware probleem is want zelfs linux hangt!!)

"If I had known then what I know now" [Pearl Jam]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Dat ie goed uit een geheugentest komt betekend niet dattie meteen goed is.... heb je ook een duurtest (bijv. een hele nacht ofzo) laten testen?

Verder kan ook je CPU gewoon te heet worden... met spelletjes heeft de CPU toch al veel te doen, en ik weet niet hoeveel een flinke taak in Linux van de CPU vergt, maar als ie te heet wordt kan dit ook voor vastlopers zorgen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• generaldusty
Die 'geheugentest' was echt het geheugen eruit halen en goede geheugen van iemand anders erin zetten dus dat zit wel goed.

En hele dag/nacht aanzetten heb ik al een keer gedaan en dan hangt ie niet. Alleen als je dan weer aan het werk gaat dan heb ik gemerkt dat ie dan na een minuut of 5 weer vast staat.

Wat de CPU betreft. Ik heb er ook al aangedacht maar soms hangt ie als ik alleen maar een beetje aan het surfen ben (onder windows en linux). Ik heb ook gekeken met een special Abit progje dat temperatuur e.d. meet en die gaaf de temperatuur ver onder maximum aan.

Iemand nog meer ideeen? Of dezelfde ervaring?

• dixon
  • Laatst online: 16-08 17:19
Ja, kijk eens op de website van abit of daar iets staat over bugs & fixes van je moederbord.. Misschien moet je wel een BIOS update doen. Kheb pas zo'n beetje hetzelfde probleem gehad maar toen heeft iemand die er wat meer van wist in de bios een aantal settings veranderd, en heb er tot nu toe geen last meer van gehad. Misschien ken je ook zo iemand ?

Wat een onzin..

• generaldusty
Bios update heb ik al gedaan maar dat hielp niks. De update was ook van februari 2000 en er was niks nieuwer dus komt er vast ook niks geen nieuwere bios. Er stond ook niks over bugs ofzo op hun website.

De bios settings zijn, volgens mij, wel goed maar ik ken inderdaad zo iemand en die laat ik er dan maar naar kijken.
Maar ik wil het liever zelf (en met behulp van jullie aardig tweakers :) ) oplossen.

Verwijderd

geheugen
warmte
of gesharede irsqs

• Scapa Flow
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb ik ook gehad, maar sinds ik een ander moederbord + CPU heb, heb ik geen problemen meer.

Mobo was Aopen AX59Pro + AMD K6-2 300
Nu
Asus P3B-F met Pentium III 630 Mhz

Misschien kun je de BIOS settings op default zetten, of dat jumpertje omzetten zodat de instellingen gereset worden...

• Crack
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-07 00:14

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Ik had ooit een dergelijk probleem. De oorzaak bleek toen mijn grafische kaart. Iets minder overklokken en het probleem was over.

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

• generaldusty
beek402:
tis niet het geheugen 100% zeker
warmte: ik denk het niet 99% zeker
(de CPU draait nu op 44 graden en het systeem op 28, hij staat al 3 uur aan)
gesharede irqs: dan zou die niet eens moeten booten.. toch?

Scapa Flow:
een nieuw moederbord kopen was ik niet echt van plan :)
Dat van dat bios reseten is natuurlijk te proberen..

Crack:
Er is niks bij mij geoverclocked. dat ga ik pas proberen als mijn systeempje goed draait.
Ik kan natuurlijk voor de test mijn videokaart opwisselen voor mijn oude maar dat wou ik uitstellen als uiterste maatregel..

Allemaal heel erg bedankt voor de ideeen.
Ik ga denk ik ff de bios reseten en dan zien we wel weer.

• generaldusty
Dus ik heb mijn bios naar standaard gezet en het volgende gebeurde:

- niet al mijn hardeschijven werden gevonden
oplossing --> in de bios alles op auto zetten

- windows ziet nieuwe hardware (ik had blijkbaar wat functies van het moederbord uitgezet oid)
oplossing --> drivers vinden op mijn abit-cdrom (het waren de drivers voor de ata-66 ondersteuning). en dan rebooten.

- windows krijgt een error bij het booten en zegt "kan Vcomm niet vinden".
oplossing --> geen!!! ik heb geen idee wat dat is? (wel nog in veilige modus in windows geweest en daar de '?' uit het apparaatbeheer gehaald maar dat hielp niks (mijn scanner was dat enige '?')

Dus nu vanuit linux dit aan het typen.
Ik ga mijn bios instellingen maar eens goed bekijken want ik begin heel erg te twijfelen of die goed stonden. (mijn pa heeft soms nogal de neiging om zonder mijn toestemming te gaan tweaken aan dingen, ben het hem aan het afleren maar het gaat moeizaam :) )

1 ding is zeker nu staan ze niet goed.. eeh voor windows dan :)

Pagina: 1