Toon posts:

Computer start niet meer op na reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem: mijn comp start niet meer op als je in Windows kiest voor "opnieuw opstarten". Alles sluit wel netjes af en zo, en dan wordt het scherm zwart en de monitor gaat uit (alsof alles goed gaat dus). Maar... de monitor blijft uit en er gebeurt verder niks. Ondertussen draaien de ventilatoren wel gewoon door en zie ik de HD led branden (maar de HD is niet actief - ik hoor niks). Ik hoor ook geen piepjes ofzo die ergens op kunnen wijzen...

Overigens zet ik het in dit forum, aangezien dit alles ook gebeurt als ik naar het BIOS ga en daarna weer uit het BIOS. Dus het ligt niet aan Windows...

Op dit moment start ik de computer dus opnieuw op door hem helemaal af te sluiten, dan 30 seconden te wachten, en dan weer aan te zetten. (als ik maar 5 seconden ofzo wacht, dan krijg ik hetzelfde als hierboven beschreven - dus ik wacht wat langer).

Nu lijkt het allemaal niet zo erg, maar ik ben nu net bezig met nieuwe installatie en dan moet je nou eenmaal vaak de comp herstarten...

Verdere comp-info:
- kast: lifestyle sonata II 450 watt (net nieuw)
- een (oud) MSI KT4AV moederbord
- athlon XP 2000+
- 512 Mb RAM
- videokaart Asus 6200/TD 256 Mb RAM AGP
- WD harde schijf 160 Gb

Ik had deze reset-opstartproblemen niet met mijn vorige merkloze kast...

Bedankt voor de hulp!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Bios op defauft zetten en testen.
Of zoveel mogelijk hardware eruit en testen, en dan 1 voor 1 weer erin.

Computer geaard?

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 08-06-2006 05:31 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Maak je niet ergens sluiting, dus mobo op kast ergens?

Verwijderd

Topicstarter
Na complete reset van bios (via cmos clear jumper), reset de computer wel goed! Na hardware en aarding te hebben bekeken, heb ik eerst het probleem teruggebracht naar ofwel de processor, ofwel het RAM.

Want:
1. na reset van bios, staat processor op multiplier auto (12x5) en 100 Mhz, en SDRAM staat op Auto, maar bios herkent het dan als 333 Mhz CAS 2.5 (terwijl het DDR400 CAS 3 is...) - met deze opstelling werkt alles goed.

2. als ik processor overklok naar de juiste waarde (ik zet de clock op 133 Mhz), dan maakt het bios ook automatisch 400 Mhz CAS 3 van mijn RAM geheugen), en dan werkt reset ook niet meer.

Na wat dingetjes te hebben veranderd ben ik er nu achter dat als het RAM draait op 400mhz cas 3, de computer niet meer reset. Alles gaat goed op 333mhz (cas 2.5).

Ik heb er een andere geheugenmodule in gedaan en die draait wel op 400 mhz, cas 3 en de computer reset gewoon.

Dus... dat geheugen is brak? Of is mijn moederbord eigenlijk te oud en heb ik met deze andere geheugenmodule "geluk"? De twee modules zijn net nieuw, dus ik heb er gewoon garantie op. Maar dan moet ik natuurlijk wel ff zeker weten dat het de geheuegenmodule is. Hoe kan ik dat echt helemaal zeker vaststellen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 10:55 ]