• scouby
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik weet dat er al eerder een topic over dit onderwerp is geweest, maar daar kwam niet veel respons op. Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijker, waardoor ik een antwoord op m'n vraag krijg :)

Op dit moment twijfel ik tussen de Ixus 800 en de Nikon P4. Mijn criteria zijn:
* liefst zo veel mogelijk megapixels (mogelijkheid de foto's groot af te drukken of een uitsnede van een foto te maken)
* te gebruiken op feestjes (iaw: ook door vrienden te bedienen)
* het liefst wil ik handmatig de sluitertijd / diafragma kunnen instellen
* zal worden meegenomen onder water tijdens het duiken
* beeldstabilisatie zodat er niet geflitst hoeft te worden (bij deze kleine toestellen zijn ze toch niet krachtig genoeg voor indoor flitsen op een grotere afstand).
* Huidige cam. heeft 3x optische zoom, wil er met optische zoom wel op vooruit gaan.
* moet makkelijk in m'n broekzak passen (de S3 van Canon valt hierdoor helaas af)
* bedrag van de camera is minder relevant (zoek een kwalitatieve cam)

Nu ben ik op de hoogte dat de Ixus 800 de mogelijkheid niet heeft om de sluitertijd in te stellen. De reden waarom ik toch twijfel tussen beide camera's is omdat er op dpreview meer dan 30 lovende meningen staan over de 800, en maar 3 over de Nikon P4 :|
Review Ixus 800: http://www.dpreview.com/r...asp?prodkey=canon_sd700is
Review Nikon P4: http://www.dpreview.com/r...ns.asp?prodkey=nikon_cpp4

Verder is de P4 een 8MP camera en de Ixus 800 helaas 'maar' een 6MP.
Ook ben ik van plan om met Photoshop aan de slag te gaan. Voor dit programma is het het beste als de beelden in RAW worden aangeleverd. De 800 heeft een RAW mode, nu kan ik voor de P4 hier niets over vinden, weet iemand of deze daar over beschikt?
Tot op heden maak ik gebruik van een Powershot S45 van Canon, hier was ik erg tevreden mee (tot ie kapot ging). Met deze camera was erg veel in te stellen. Ga ik dat missen bij de 800?

Heeft iemand anders ervaring met deze situatie??? Enerzijds is de Ixus 800 een kwalitatieve camera, anderzijds is de P4 een camera met meer mogelijkheden. Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt voor je reactie.

[ Voor 8% gewijzigd door scouby op 07-06-2006 23:17 ]

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:15
misschien is de S80 van canon wat voor je.
makkelijk in gebruik, en met veel mogelijkheden.

De P4 is de versie zonder wifi toch?
De ixus is iets kleiner en heeft een mooier design.
De nikon heeft daarintegen wel meerdere instellingen aanboord.

huidige opstelling

• scouby
De P4 is inderdaad zonder wifi, maar als je ze op je pc bent vind ik het geen probleem om de camera aan een kabeltje te leggen (het voordeel van wifi zie ik in dit verband dan ook niet zo...).

De S80 is zeker een waardige opvolger in de Powershot serie, alleen is deze nog steeds een stukje groter dan de P4 of de Ixus 800. Mijn keuze is dan ook nog steeds gemaakt... :?

Verwijderd

Tja, je wilt een aantal nogal onmogelijk dingen. Enerzijds wil je veel instelmogelijkheden en RAW kunnen schieten, anderzijds moet de camera wel in je broekzak passen maar toch ook een grote optische zoom hebben. Kortom, ga prioriteiten stellen.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36
Fuji F30 al overwogen? Geen IS maar wel ISO3200... dus geen bewogen koppen op een party-pic zoals je wel bij IS gaat krijgen. Wel "maar" 6MP. Het verschil tussen 6 en 8MP is in mijn optiek te verwaarlozen, zo'n 300/400 pixels meer aan elke zijde.

Anders als je perse met de modetrend van 2006 wilt meedoen (IS) bijv. de Panasonic TZ1 of Ricoh R4 ?

[ Voor 48% gewijzigd door catchingfire op 10-06-2006 17:47 ]

• scouby
Bedankt voor de reacties. De genoemde andere types hebben een aantal minpunten waardoor ik toch blijf twijfelen tussen de P4 en de 800. Doordat ik tot op heden erg tevreden ben over m'n oude canon neig ik richting de Ixus...

De TZ1 heeft een prachtige zoom (10x) in een compacte behuizing, lijkt te ideaal om waar te zijn. Na van een aantal reacties lees ik alleen het volgende wel erg vaak: The indoor pictures are very noisy even with low ISO. :(

Nu lees ik net het volgende:
Like many users (posters) I was misled by reviews indicating this new Powershot did not give any control over shutter speed. This is wrong. It is an option that (mysteriously) must be activated! I am thankful to another DPR poster for pointing this out to me and even sending me a scanned page from his SD550 manual. This refuted what I had read in reviews and my disappointment was immediately shattered.
Link: http://www.dpreview.com/r...non_sd700is&opinion=31976

SD 550 is een voorloper van de Ixus 800, maar is blijkbaar ook van toepassing op dit model. Deze schrijver heeft het trouwens wel over een Powershot, terwijl het hier om een Ixus gaat ;) Mbv de pricewatch nu op zoek naar een winkel die de Ixus voor een goede prijs heeft staan!

Voor een Nederlands model betaal je zo'n 20 euro meer, weet iemand wat het voordeel is van een NL model ipv een Europees model? Gaat het hier alleen om de handleiding?

Verwijderd

scouby schreef op zondag 11 juni 2006 @ 03:36:

SD 550 is een voorloper van de Ixus 800, maar is blijkbaar ook van toepassing op dit model. Deze schrijver heeft het trouwens wel over een Powershot, terwijl het hier om een Ixus gaat ;) Mbv de pricewatch nu op zoek naar een winkel die de Ixus voor een goede prijs heeft staan!

Voor een Nederlands model betaal je zo'n 20 euro meer, weet iemand wat het voordeel is van een NL model ipv een Europees model? Gaat het hier alleen om de handleiding?
Voor echt goedkopere prijzen moet je in Duitsland zijn.
Ik heb toevallig net ééntje besteld voor 380 euro daar.
En over de NL en de Europese versie? Heeft met de garantie te maken.
Met de NL versie kun je in NL terecht bij Cannon als er onverhoopt wat mis is,
bij de Europese versie (ook wel Internationale versie genoemd) moet je je camera terugsturen
naar je aankoopfirma. Ik heb de gok toch maar genomen.
(En inderdaad, geen NL -handleiding)

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Ben zelf zeer tevreden met mijn Ixus 800IS die ik nu 2 weken heb. Kan er leuke foto's mee schieten en op t.net heb ik een review gemaakt met wat foto's. Let op, de foto's zijn tijdens het klooien uit de losse pols geschoten. Daarnaast zijn ze ook verkleind en gecomprimeerd vanwege size restrictions op t.net

Zie http://tweakers.net/productsurvey/134621 voor mijn review met wat foto's
Zie http://tweakers.net/productsurvey/134621 voor alle reviews van t.net users

Nogmaals ik ben zeer tevreden met de 800IS en de batterij gaat erg lang mee, langer dan de 240 die ik ergens gelezen heb in ieder geval. Heb vorige week tijdens een feest ruim 130 foto's (met flits) en een paar filmpjes geschoten. En erna gewoon een zooi foto's met en zonder flits om de batterij leeg te maken en nu na 202 foto's extra (dus in totaal 332 foto's) nog steeds geen emtpy batterij logo gezien.

Ik denk dat de foto's die in mijn review zijn beter kunnen maar ik moet nog leren werken met de verschillende instellingen.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

Ik zou serieus toch maar eens heel goed naar de Fuji F30 gaan kijken. Dit wordt de nieuwe standaard in weinig ruis voor een compactcamera. Een beeldstabilisator is leuk om geen bewegingsonscherpte van je camera te hebben, maar die vrienden van je blijven echt geen 1/8e sec stilstaan. Het is dus beter om de ISO te verhogen en te werken met een kortere sluitertijd. Aangezien de Fuji F30 zeer weinig ruis heeft bij hogere ISO waarden lijkt dit me de meest geschikte kandidaat.

Verwijderd

misschien is de IS van canon uit te schakelen, ik weet het niet, maar als dat het 't geval is, dan is dat weer een reden om voor de canon te gaan. Maar ik denk dat iemand anders hier wel een antwoord op kan geven.

heeft iemand toevallig ergens een goede in dept review van de canon ixus 800 gezien?

Verwijderd

Uiteraard zal de IS uit te schakelen zijn, maar ik begrijp niet goed wat daar het voordeel van zal zijn?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Accuduur, handheldtechnieken, sluitervertraging? IS moet het beeld stabiliseren bij half press, en dat kost tijd ;) En gezond om een beetje je handheldtechnieken bij te schaven, dat geldt voor elke camera. Als laatste accuduur: IS is mechanische beweging, en dat kost net als een dik LCDscherm best wat accutijd als het veel geactiveerd is. Wil je lang met je accu doen (veel foto's op een dag, of op reis oid) dan kan dat een goede reden zijn om het uit te mikken :)

Vind ik al 3 goede redenen eigenlijk, sowieso vind ik dat je iets als IS/VR, noise reduction en dergelijke 'extra' zaken uit moet kunnen zetten als gebruiker: leuk dat het erop zit, maar laat het aan de fotograaf over om het wel of niet te gebruiken.

Voor scouby: negeer het MP-verhaal, en concentreer je vooral op wat jij wil/nodig hebt vs enige minpunten aan beide modellen: kijken wat er dan het beste uit komt :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

euh juist wat hij daarboven zegt ^^ :Y)

Dankje voor de duidelijke uitleg.

• scouby
Inmiddels heb ik een Ixus 800 in mijn bezit. Het is een compact cameraatje! Ligt best lekker in de hand (veel meer kan ik er nu nog niet over zeggen)...
Allemaal bedankt voor jullie reacties. En wat jullie zeggen over keuzes maken, ik ben bang dat er inderdaad ook nog een SLR gaat komen :P :Y)

Maar eerst even van m'n ixus 800 genieten!

Verwijderd

zou je wat resultaten kunnen toesturen, en misschien ook een korte review.. :P

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 22:37

Dr C

met C en CK

je moet je idd niet teveel focussen op het aantal mp's. Die camera's die jij noemt hebben zodanig kleine lensjes en CCD's dat meer mp's echt niet ten goede komt van de scherpte van de foto's. ik zeg altijd tegen mensen om te adviseren: ik heb liever 3 milj. scherpe pixels dan 8 milj. onscherpe pixels.
sterker is het nog. ik heb wel eens gehoord dat meer mp's meer ruis op een foto kunnen veroorzaken. dat kan je verklaren doordat er per "pixel" minder licht op de CCD komt.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Pagina: 1