WLAN netwerk opzettelijk open laten

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Misschien word ik voor gek verklaard maar misschien zijn er ook mensen die mijn filosofie kunnen waarderen. Ik ben ivm verschillende mobiele apparaten (laptop, telefoon) van plan om binnenkort een draadloos netwerk thuis op te zetten. Ik ben echter van plan om het accesspoint opzettelijk open te laten voor mensen die er op dat moment gebruik van willen maken. Mijn idee is dat als iedereen in nederland dit deed, je zowat landelijke dekking hebt. Als het veilig te bereiken is zonder al te veel extra kosten (enkel aankoop router) dan ben ik er wel voor te porren. Ik heb nu al een netwerk dmv een switch dat aan het adslmodem hangt.

Nu is alleen mijn vraag: hoe kan ik dit bereiken. Ik denk echter dat de huidige wlan routers nog te beperkt in de mogelijkheden zijn. Zoals ik het in gedachten had wijs ik onbekende Mac adressen toe aan een beperkte hoeveelheid bandbreedte en uiteraard mogen ze ook niet opgenomen worden in het thuisnetwerk met gedeelde pc's.

Alleen voor zover ik het begrijp kun je netwerkverkeer afluisteren en mac adressen ook faken, dus in hoeverre is het mogelijk om dit te beveiligen. Ook was het in de routers waarin ik tot nu toe gewerkt heb(een stel asus en belkin) niet mogelijk om onbekende mac adressen toe te wijzen in een nieuwe groep oid. QoS bestaat wel al in verschillende routers dus dat toewijzen van bandbreedte lijkt me niet zo'n probleem. Nog advies voor routers?

Verder is er nu al een harrie die zijn netwerk open heeft staan, dus in principe heb ik al draadloos internet, maar dat is dus erg traag en slecht bereik.

[ Voor 3% gewijzigd door REDFISH op 07-06-2006 21:28 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
Als je dit "vrije" netwerk wel aan je internet wilt koppelen, maar niet aan de rest van de computers is de makkelijkste oplossing (lijkt mij) om dit dan ook in hardware op te lossen en niet in software. Met andere woorden, maak twee apparte netwerken, met hun eigen routers die wel met het internet modem/router kunnen praten, maar niet met elkaar.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de juiste rechten op je computer instellen, zodat de pc's niet te benaderen is zonder juiste credentials.

Verder kan je ook de wireless een hele andere subgroep maken, maar dan heb je er echt alleen maar internet op en kan je zelf ook niet echt makkelijk delen (FTP bijvoorbeeld voor jezelf)