Rokende Elco op moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heleuw,

Ik heb al eerder een topic hierover geopend maar die kreeg vrij snel een slotje, (deze vast ook wel :/)
Het ging over een Elco op mijn moederbord die enorm rookte. Ik heb nu nog een groter probleem... hij rookt niet meer, ik vertrouw het nu dus al helemaal niet meer :P

Nu heb ik op Got diverse dingen gelezen over ontploffende elco's en condensatoren. In mijn scanner is een keer een kleine condensator ontploft wat een enorme knal gaf. Aangezien deze elco's 3x zo groot zijn durf ik mijn pc bijna niet meer aan te zetten, denkende aan de ontploffing die elke moment kan komen, en om het dan nog niet te hebben over dat zuur wat eruit komt, maargoed. De diverse topics hebben me aardig bang gemaakt :)

Zoals je merkt weet ik dus echt niet wat ik er mee aanmoet, Ik voel me ook echt een beetje een idioot op de manier zoals ik het hier post, maargoed.
Mijn pc boot voor de rest gewoon goed, de voeding gaat alleen niet uit als de Pc uitgezet word, dit zorgt ervoor dat de IDE apparaten aanblijven en het geheugen en de proc uitgaat.

Nu vraag ik me af hoe snel een Elco kan ontploffen, en of dit gevolgen kan hebben voor de rest van mijn hardware. Hij rookte gistere vrij hevig maar doet nu niks meer, kan het ook zijn dat hij gewoon is doorgebrand en voor de rest niet meer functioneel is?

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 07-06-2006 21:09 ]

Verwijderd

Een condensator kan ploffen, kan een sissend geluid maken, maar kan ook gewoon gaan lekken

feit is, dat je moederbord aan het overlijden is. je kan em reanimeren door er andere elco's op te solderen als je een beetje handig bent (als de garantie nog niet verlopen is, dan wordt het RMA geval)

quote: alle hardware werkt op rook, als die ontsnapt, doet ie het niet meer :P

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

"Electronica werkt op rook. Als die rook ontsnapt is het stuk" (gejat, maar niet van ^^ :P)

Ik denk dat die elco stuk is ja. En ik zou dat mobo ook niet meer aanzetten, want ofwel het mogelijk klappen van de condensator zelf (als de inhoud wordt rondgesproeid), of spanningswisselingen/ kortsluiting daarbij is gevaarlijk voor je andere hardware. Als je nog garantie op je plank hebt, ga er mee naar je dealer. Zo niet, koop een nieuwe. Dat ding heeft een functie (ze monteren 'm niet voor niks) en die kan hij dus niet meer vervullen. Dus als je 'm blijft gebuiken, is het wachten op ellende of datacorruptie.

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 07-06-2006 21:14 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Laat maar knallen (geintje). Jij zult er geen verwondingen aan overhouden door de beschermende kast om je hardware heen.

Zijn het toevallig van die kastanjebruine elco's?!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 21:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon elco vervangen en je bord zal het wel wer doen.
En die kunnen kunnen idd openklappen en dat stinkt :P Maar zolang die meuk niet in je oog komt ofzo is er weinig aan de hand.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Een paar jaar geleden was er een hele serie slechte elco's, daar heb je vast over gelezen en ik neem aan dat het geen dergerlijk moederbord betreft (dan had je al gelezen dat je nieuwe elco's gratis krijgt).

Je hebt 2 optie's:
1) zoek iemand die voor jou de kapotte elco's vervangt, geen enkele garantie op succes, kost je wat tijd en geld om aan de elco's te geraken, en je moet iemand kennen die het wil solderen voor je.
2) koop een nieuw moederbordje, dan ben je meteen van de problemen af.

Verder is er niet veel te vertellen (aangezien je ook niet eens het type moederbord geeft), dus heeft dit topic verder geen reden meer om te bestaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wootism
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:19:
Laat maar knallen (geintje). Jij zult er geen verwondingen aan overhouden door de beschermende kast om je hardware heen.

Zijn het toevallig van die kastanjebruine elco's?!
Ze zijn groen achtig.
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/images/nforce3-250-gb/k8nsnxp-board-sm.jpg
je ziet onder mijn paralelle poort 3 groene elco's naast elkaar zitten van links de eerste...

Je ziet het mischien slecht, maar ze zitten helemaal ingesloten tussen het soldeersel van andere componenten(tjes) dat word enorm priegelwerk :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou hier zelf ook niets aan gaan doen. Op dit bord zit vast nog garantie, gewoon claimen die hap. Daar is het immers voor want dit is dan duidelijk een productiefout.

• Wootism
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:28:
Verder is er niet veel te vertellen (aangezien je ook niet eens het type moederbord geeft), dus heeft dit topic verder geen reden meer om te bestaan.
Had ik in mijn vorige topic al gedaan, maar ik dacht dat het verder niet van belang was. Bij een Asus zal de elco niet anders branden als op een Gigabyte. (denk ik)

Het is een:
Gigabyte K8NSNXP K8Triton Deluxe (limited edition)
complete specs
Terw_Dan schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:32:
Ik zou hier zelf ook niets aan gaan doen. Op dit bord zit vast nog garantie, gewoon claimen die hap. Daar is het immers voor want dit is dan duidelijk een productiefout.
Er zit geen garantie meer op, de hele pc is ongeveer 4 jaar oud en staat constant aan. Zeg maar dat hij een normaal gebruik heeft meegemaakt van ongeveer 6 jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Wootism op 07-06-2006 21:41 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wootism schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:33:
[...]

Had ik in mijn vorige topic al gedaan, maar ik dacht dat het verder niet van belang was. Bij een Asus zal de elco niet anders branden als op een Gigabyte. (denk ik)

Het is een:
Gigabyte K8NSNXP K8Triton Deluxe (limited edition)
complete specs

[...]

Er zit geen garantie meer op, de hele pc is ongeveer 4 jaar oud en staat constant aan. Zeg maar dat hij een normaal gebruik heeft meegemaakt van ongeveer 6 jaar.
Dit ding 6 jaar oud? Het gaat om een 754 socket en de eerste cpus waren daarvan pas eind 2003 op de markt gebracht
dat betekent dat je dit bord nooit langer kan hebben dan zeg 2,5 jaar. Gigabyte geeft in de regel 3 jaar garantie op mobos (als ik me niet heel sterk vergis) dus dit bordje heeft vast wel garantie. Als het gaat om een OEM bord is het verhaal natuurlijk anders.

• Wootism
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:50:
[...]

Dit ding 6 jaar oud? Het gaat om een 754 socket en de eerste cpus waren daarvan pas eind 2003 op de markt gebracht
dat betekent dat je dit bord nooit langer kan hebben dan zeg 2,5 jaar. Gigabyte geeft in de regel 3 jaar garantie op mobos (als ik me niet heel sterk vergis) dus dit bordje heeft vast wel garantie. Als het gaat om een OEM bord is het verhaal natuurlijk anders.
Ik zei 4 jaar ;)
maargoed, dan ga ik maar eens even naar de garantie zoeken, ookal betwijfel ik het ten zeerste.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Koop een 2e hands bordje voor een paar tientjes, ben je ook van het gezeik af..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Wootism schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:30:
[...]

Ze zijn groen achtig.
[afbeelding]
je ziet onder mijn paralelle poort 3 groene elco's naast elkaar zitten van links de eerste...

Je ziet het mischien slecht, maar ze zitten helemaal ingesloten tussen het soldeersel van andere componenten(tjes) dat word enorm priegelwerk :(
Groen is ook niet goed, was ook iets mee volgens mij.
Ik heb zwarte elco's (Asus A8V deluxe) en die zijn allemaal gezond (net allemaal nagelopen).

• Wootism
  • Niet online
De hele meuk is gekocht in Julie 2004
Dus als ik Terw_Dan moet geloven zou ik nog garantie hebben op mijn plankje. Yay! :D
(Ik hoop dan maar dat een factuur ook geld als bewijslast voor de garantie....)

[ Voor 31% gewijzigd door Wootism op 07-06-2006 22:53 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Elco problemen worden meestal kostenloos opgelost door de mobo fabriekanten. Buiten de garantie heb ik tot 2 keer toe al elco's ontvangen van bijvoorbeeld Abit. Zelf solderen is vrij simpel, maar je kon het ook opsturen dacht ik. De eerste optie was sneller. Dus eerst kijken of er garantie is en zo niet dan even de support mailen van Gigabyte.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wootism schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:44:
De hele meuk is gekocht in Julie 2004
Dus als ik Terw_Dan moet geloven zou ik nog garantie hebben op mijn plankje. Yay! :D
(Ik hoop dan maar dat een factuur ook geld als bewijslast voor de garantie....)
Ga naar een normale pc boer (geen vobis oid) en leg het hele verhaaltje uit. Mits hij Gigabyte verkoopt kan hij het rechtstreeks retour naar Gigabyte sturen zonder factuur. Wel zo netjes als je hem dan de verzendkosten + evt. kleine vergoeding zou betalen.

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als er iets zichtbaar stuk is, dan moet je gewoon even de garantie nagaan en het spul inruilen. Of anders vervangen door nieuw spul. Dat is eigenlijk de normaalste zaak van de wereld 8)7 Ik zie dan ook totaal geen nut in dit handje-vasthou-topic, to be honest.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.