Canon IXUS 55 vs. Sony W-50

Pagina: 1
Acties:

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Ik ben op zoek naar een compacte digitale camera. Ik heb een aantal camera's bekeken en heb al heel wat reviews gelezen, maar ik kan niet kiezen tussen de volgende 2 camera's: De Canon IXUS 55 en de Sony W-50.

Even een aantal punten die ik uit reviews heb opgepikt enzo en wat voor mij voordelen en nadelen zijn:

Canon IXUS 55:

Pro's:
-robuust, volledig stalen behuizing
-nog net iets kleiner
-Canon is voor mij een vertrouwd merk

Cons:
-5 MP, is het verschil te zien?
-accu sneller leeg
-snel ruis bij hogere ISO's

Sony W-50

Pro's:
-6 MP
-accu is minder snel leeg
-minder ruis bij hogere ISO's

Cons:
-behuizing is niet geheel van staal, minder robuust
-maximale sluitertijd is nog niet erg lang, dus niet handig voor night-shots
-iets groter

Welke van deze 2 raden jullie mij aan?

En wie kan bevestigen of de accu-duur echt verschilt of dat dit mee valt? En ga ik het verschil tussen 5 en 6 MP zien, ik denk zelf van niet.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja wat zal ik zeggen. plastic of metalen body zie je op de foto niet terug. 5mp of 6mp is het verschil niet erg veel, maar 6mp heeft natuurlijk voorkeur, maar dan moet de lens ook redelijk goed zijn (dat is het belangrijkste onderdeel).

Accuduur, evt een 2e accu is nooit mis. Ruis bij hogere ISO's is sowieso erg storend. Dit zou ik zeker in de overweging meenemen.

Verwijderd

Ik ben bang dat de W50 pas weer leverbaar wordt als de ixus55 dat niet meer is. op dit moment zijn de magazijnen bij Sony NL namelijk leeg (net als de winkels). Ik word in ieder geval van beide camera's niet echt warm, maar ik denk dat je de verschillen niet merkt bij normaal gebruik.

• gambr0
Fairy schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:06:
Tja wat zal ik zeggen. plastic of metalen body zie je op de foto niet terug. 5mp of 6mp is het verschil niet erg veel, maar 6mp heeft natuurlijk voorkeur, maar dan moet de lens ook redelijk goed zijn (dat is het belangrijkste onderdeel).

Accuduur, evt een 2e accu is nooit mis. Ruis bij hogere ISO's is sowieso erg storend. Dit zou ik zeker in de overweging meenemen.
Dat zie je niet op de foto terug nee, maar de camera zal veel meegenomen worden, ook in mijn broekzak en moet dus wel tegen een stootje kunnen.

Volgens de meeste reviews enzo, ontloopt de foto-kwaliteit van deze camera's elkaar niet veel.

Een 2e accu overweeg ik, maar dan nog vind ik de accu-duur belangrijk.

Ik ben nog nooit zelf echt in het bezit geweest van een digitale camera, dus ik vraag me af of je hoge ISO's veel gebruikt.

@mig29: De voorraad is niet het probleem, de plaats waar ik hem ga kopen heeft ze beide op voorraad. Van welke compactcamera onder de 250 euro wordt jij wel warm dan?

[ Voor 10% gewijzigd door gambr0 op 07-06-2006 21:17 ]

Verwijderd

ik heb een ixus 55. zie de review hier op tweakers. hij heeft bij weinig licht erg veel last van ruis. boven de iso 100 wordt dit dramatisch. heb tevens ervaring met een ixus 65 en Lumix DFC FZ, maar die hebben er ook last van. nadeel is dat de meeste camera's de iso-waarde omhoog gooien als er weinig licht is. waarschijnlijk heeft de sony hier ook last van. de ixus maakt in ieder geval echt prachtige foto's buiten , vooral bij een stralende zon. de movie-functie is dan ook echt zeer goed te noemen. (gaan ong. 8 minuten op een 1GB kaart, 640x480@30fps, AVI). de ixus is echt een designding, en erg makkelijk om mee te nemen. wel een tasje bijkopen anders zit ie onder de krassen (vooral het scherm), bijvoorbeeld zo'n slider van lowepro.

kortom, alle kameras van it moment hebben last van ruis bij weinig licht, en mijn ixus 55 schijnt lang niet de ergste te zijn. ik stap pas over op een nieuwe camera als die hier geen last van heeft.

succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 14:42:
ik heb een ixus 55. zie de review hier op tweakers. hij heeft bij weinig licht erg veel last van ruis.
Waar moet je aan denken bij weinig licht, aan een woonkamer waar wat lampen branden of 's avonds in de open lucht?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 19:39
fuji f11(f30) heeft veel minder last van ruis bij weinig licht. Het is ook de benchmark 6mp camera van dpreview (voor wat het waard is ;) ).

Om het nog wat ingewikkelder te maken kan je daar ook eens naar kijken :P

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 09:28

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Panasonic FX8/FX9 (de FX01 valt af vanwege de hogere prijs in vergelijking met de IXUS 55/W50). De accu gaat een stuk langer mee dan die van de IXUS (320 opnamen t.o.v. 140 voor de IXUS) en iets langer dan die van de Sony, en doordat de Panasonic camera's beschikken over optische IS kunnen ze foto's nemen met hogere sluitertijden (dus een lagere ISO-waarde en minder ruis). Ook de Panasonic camera's hebben last van ruis op hogere ISO-waarden, maar minder dan de IXUS 55 en door IS hoeven ze niet vaak terug te schakelen naar bijv. ISO200 of ISO400.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Dat de FX'jes minder ruis hebben dan de Ixus waag ik te betwijfelen. Op diverse foto's toch al kunnen zien dat de FX meer ruis meebrengt, maar niet zoveel dat het irritant wordt. De Fuji wint het overigens van allebei inderdaad.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

De Ixus 55 produceert zeker meer ruis dan de FX8/9/01 op dezelfde ISO-waarde (in ieder geval tot ISO200), en door de IS hoef je minder snel over te schakelen naar hogere ISO-waarden. Vanaf de Ixus 65 is de beeldkwaliteit ongeveer gelijk (afhankelijk van de situatie) maar dat Ixus-model beschikt nog steeds niet over optische IS (pas bij de Ixus 800IS).

Verwijderd

Opmerkelijke statement van je B_O_S_S, over het algemeen hoor ik het tegen overgestelde van wat jij hier beweerd. Heb je hier eventueel iets over te lezen op een test bijv.?
(Ik ben zelf opzoek, en de panasonic werd mij juist afgeraden ivm het ruis.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:01:
Opmerkelijke statement van je B_O_S_S, over het algemeen hoor ik het tegen overgestelde van wat jij hier beweerd. Heb je hier eventueel iets over te lezen op een test bijv.?
(Ik ben zelf opzoek, en de panasonic werd mij juist afgeraden ivm het ruis.)
Vandaar ook mijn eerdere post. Heb van beide toestellen veel foto's gezien, imo heeft de Panasonic meer ruis, niet super hinderlijk maar toch.

Verwijderd

Panasonic heeft meer last van kleurruis waardoor je het over het algemeen wat sneller ziet. Zo'n Fuji F10/11/30 is hiertegen de oplossing (helaas is ie iets dikker). Overigens vind ik de Pansonic FX serie beter dan de Ixus om 5 redenen:
-beter lensje
-OIS
-zwaardere accu
-batterij-indicator (ipv spontaan uitvallen)
-veel hogere resolutie op het schermpje

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik heb de W50 maar ik ben dik tevreden over deze camera.
Maarja tis ook wel me eerste...maar goed :D

De kwaliteit vind ik niet slecht in ieder geval.
Had je al de website gechecked waar die volledig word ontleed?

Verwijderd

Hm ik weet niet hoe de lenzen van de eerdere ixus series zijn, maar over de 750 en 800 waren velen erg positief. Echter, ik las ook weer mensen die hun 750 inruilde voor een 65....

Het nadeel van de sony w70 vind ik persoonlijk de snelheid waarmee de batterij leeg is. Verder zijn het momenteel allemaal erg mooie toestellen, en aanzienlijk sneller en compacter dan mijn eerstling.

• gambr0
Zou een FX-9 van Panasonic echt beter zijn dan deze 2 camera's en dus die extra euro's waard?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

De Panasonic FX8 kost 218 euro en de FX9 257, dus kosten ze niet zoveel meer als de W50 (230 euro) en de Ixus 55 (ook 230 euro), maar hebben ze wel alle voordelen die ik al eerder genoemd hebt.

Verwijderd

Verwijs je daarmee naar de statement over ruis? Ik ben nu aan het spelen met de FX8. M'n vriendinnetje heeft die gisteren gekocht. Ik vind de ruis opmerkelijk aanwezig bij iso waarden van 100 en 200. Nu heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal met de sony w-serie en de canon ixus serie, behalve de ixus 65, en daarbij vind ik de ruis aanzienlijk minder

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 13:12:
Verwijs je daarmee naar de statement over ruis? Ik ben nu aan het spelen met de FX8. M'n vriendinnetje heeft die gisteren gekocht. Ik vind de ruis opmerkelijk aanwezig bij iso waarden van 100 en 200. Nu heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal met de sony w-serie en de canon ixus serie, behalve de ixus 65, en daarbij vind ik de ruis aanzienlijk minder
Voorbeeldfoto vanuit de FX08?

Verwijderd

^^ Ik zal het d'r even vragen :)

Verwijderd

Als ik even logisch denk, dan zou het zo moeten dan dat de FX8 minder ruis geeft dan bijvoorbeeld de FX01. Immers, de FX01 heeft meer pixels op het zelfde formaat chip als de XF8.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:11:
[...]

Als ik even logisch denk, dan zou het zo moeten dan dat de FX8 minder ruis geeft dan bijvoorbeeld de FX01. Immers, de FX01 heeft meer pixels op het zelfde formaat chip als de XF8.
Zal ik je er eentje toe sturen?
Ik heb geen zin om eerst ergens een deponeer punt te verzorgen.. :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 16:23:
[...]

Zal ik je er eentje toe sturen?
Ik heb geen zin om eerst ergens een deponeer punt te verzorgen.. :Y)
Mag wel, mail vindt je in mn profiel.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 19:39
ben ook wel benieuwd...

ik heb wel een deponeer punt als je het naar me gmail stuurt

:)

Verwijderd

Ik stuur hem vanavond wel even naar je gmail, als jij hem dan ergens wil plaatsen voor me.
Dan kan iedereen hem hier bekijken _/-\o_

misschien dat het er wel 2 of 3 worden dan :P
Pagina: 1