Kleurfouten in Canon DPP software?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben aan het uitvogelen welke RAW workflow tot nu toe nog het beste voor me is, en ik kan dit heel vaak zien bij foto's waarbij lampen gebruikt worden, hoe de software daar op reageert, maar bij de software van Canon zelf notabene kreeg ik iets héél raars te zien! De kleuren van de lampen boven het podium waren _totaal_ anders bij DPP. Vraag me niet hoe het kan, maar hier heb ik een vergelijkend plaatje zodat jullie het ook even kunnen zijn

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/3746/kleurverschil1jw.th.jpg << KLIK

Mijn vraag. Is dit normaal, is DPP gewoon slecht, of is C1 zo goed of..... Ik vind dit verschil zo groot dat ik het toch graag even met jullie wil delen om zo tot de goede conclusie te komen.

Overigens, mij persoonlijk lijkt het me dat het resultaat van C1 dichter bij de werkelijkheid ligt dan die van Canon DPP. Dit is inmiddels bevestigd doordat de preview via irfanview's plugin hetzelfde resultaat als Capture One laat zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 07-06-2006 20:39 ]

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Het kan aan een paar dingen liggen.
1. Gebruiken beide programma's hetzelfde kleurprofiel?
2. Kan het niet zijn dat een van de programma's de foto's bewerkt? Net als Adobe raw automatisch instellingen zoekt?

• Fairy
  • Niet online
Ik heb vanalles geprobeerd om een van de programma's zover te krijgen dat die ook zo gek gaat doen, maar dat lukt me niet. Als je in DPP de brightness heel ver terugdraait word het paarse weer blauw

Ik ga zo proberen de preview uit de rawfile te halen en zien wat de camera voor kleuren in gedachten had.

Edit: Irfanview met plugin geeft hetzelfde resultaat als Capture One, echter met veel mindere kwaliteit, maar het idee is hetzelfde.

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 07-06-2006 20:41 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je de RAW niet online zetten? Dan kunnen wij ook even kijken. Ik ben benieuwd hoe Lightroom het bijvoorbeeld doet, of Photoshop op de Mac.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Fairy
  • Niet online
RAW kan helaas niet online, ik weet niet of degene die opdracht voor de foto;s het leuk vind om deze hier terug te vinden.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Okee, begrijpelijk. Ik kan je dan alleen helaas ook niet helpen met je probleem :(

Als je nou een mail adres in je profiel had staan...

[ Voor 29% gewijzigd door breinonline op 08-06-2006 21:46 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik zou het eens met RAW image task (rit) van canon proberen (in zoombrowser rechtermuisknop op raw file -> processing raw images...). Dit is namelijk de bewerking die je camera zou hebben gedaan als je de foto in jpeg had geschoten. Ik zelf ben ook niet zo'n fan van dpp (meer), vooral het blauw vind ik erg paars worden in dpp. Succes ermee!

edit: zoombrowser geeft natuurlijk al gewoon de 'jpeg bewerking' aan, maar dan kun je nog wat met de instellingen spelen. Ik denk dat het verschil vooral kleurtemperatuur is eigenlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door - J.W. - op 08-06-2006 21:55 ]

• Fairy
  • Niet online
Heb geen zoombrowser, even de camera cd erbij pakken.
edit:
Nop heb ik niet.
edit2:
probeer em nu bij canon te downloaden via de rebel XT pagina...
- J.W. - schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:49:
Ik zou het eens met RAW image task (rit) van canon proberen (in zoombrowser rechtermuisknop op raw file -> processing raw images...). Dit is namelijk de bewerking die je camera zou hebben gedaan als je de foto in jpeg had geschoten. Ik zelf ben ook niet zo'n fan van dpp (meer), vooral het blauw vind ik erg paars worden in dpp. Succes ermee!

edit: zoombrowser geeft natuurlijk al gewoon de 'jpeg bewerking' aan, maar dan kun je nog wat met de instellingen spelen. Ik denk dat het verschil vooral kleurtemperatuur is eigenlijk.
Ok resultaat is ook paars.

Oftewel de camera is niet in staat de juiste kleur weer te geven maar C1PRO wél?

[ Voor 124% gewijzigd door Fairy op 08-06-2006 22:18 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ieder raw-programma heeft z'n eigen interpretatie (kleuren, contrast curve, etc), maar dit verschilt naar mijn mening te erg.

Kun je door de kleurtemperatuur te veranderen het ongeveer hetzelfde krijgen? Ik heb nl. zelf eens een concert geschoten en daarmee kon ik door enkel de kleurtemperatuur te veranderen de kleuren van de regenboog produceren bij wijze van spreken.

edit: wat verwijderd

[ Voor 26% gewijzigd door - J.W. - op 08-06-2006 22:56 ]

Pagina: 1