[Debian testing] shutdown -r now werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Sinds kort werkt bij mij het commando "shutdown -r now" niet meer. Nu zag ik wel dat er laatst (gisteren ofzo) bij de updates de packages "initscripts" en "sysvinit" vervangen werden door een nieuwe versie (beiden versie 2.86.ds1-14.1). En daarnaast heb ik mijn kernel van 2.6.16.19 naar 2.6.16.20 ge-update (eigen compile, de instellingen heb ik gewoon overgenomen van de vorige kernel).

Echter, bij zoeken op internet heb ik nog niemand anders met deze problemen gezien. Is er iemand die dit probleem herkent?

Ik krijg wel gewoon deze melding:
code:
1
2
3
4
root@server:~# shutdown -r now

Broadcast message from root@server (pts/0) (Wed Jun  7 17:55:25 2006):
The system is going down for reboot NOW!

Maar verder gebeurt er niets (ook geen foutmelding in de syslog).

[ Voor 4% gewijzigd door Stamgastje op 07-06-2006 17:57 ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 09:33

Blaasvis

Cidora \o/

en doet init 6 wel wat ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
poweroff ??

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Stamgastje
init 6 doet niets, poweroff gooit de computer meteen uit. Maar dat is natuurlijk niet netjes...

Kan het misschien zo zijn dat er een service niet reageert op het HALT signaal en de boel ophoudt? En zo ja, hoe zou ik dat evt. na kunnen gaan?

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
reboot??

• Stamgastje
reboot doet het ook wel (net als poweroff), maar dat is allemaal niet netjes. Hij gaat dan ineens uit in plaats van alles eerst netjes af te sluiten.

• Stamgastje
Oke, ik ben er achter dat het een probleem is in de package lsb-base waardoor een script uit de package clamav-freshclam blijft hangen. Zie mijn toevoeging aan het bug report.

[ Voor 24% gewijzigd door Stamgastje op 08-06-2006 09:29 ]

Verwijderd

Sinds wanneer zet een 'reboot -n' alles ineens uit :?

• nzyme
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

^^ idd :/ gewoon het reboot commando geven is toch voldoende om een nice reboot te doen :? is zo netjes als wat hoor :)

als je niet netjes wilt rebooten komt je alleen uit op ctrl-alt-del :p

| Hardcore - Terror |

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hellraizer schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:22:
^^ idd :/ gewoon het reboot commando geven is toch voldoende om een nice reboot te doen :? is zo netjes als wat hoor :)

als je niet netjes wilt rebooten komt je alleen uit op ctrl-alt-del :p
En zelfs die wordt vaak zat afgevangen :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:19:
Sinds wanneer zet een 'reboot -n' alles ineens uit :?
Net als poweroff. Halt, reboot en poweroff roepen allemaal shutdown aan. Zie de manpages.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 08-06-2006 11:41 ]

• Stamgastje
Het zal normaal gesproken best zo zijn, toch ging de server ineens uit bij het aanroepen van het commando reboot. Hoe dat komt, weet ik verder ook niet. Misschien dat hij zag dat er al een poging gedaan was om af te sluiten en dus daarom de boel maar hard afsloot ofzo. Opnieuw het commando "shutdown -r now" uitvoeren (of Ctrl+Alt+Del drukken) deed daarentegen niets.

Maar het probleem is al gefixed, het zat dus in de package lsb-base die een script (van clamav-freshclam) liet hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stamgastje op 08-06-2006 12:36 ]

Verwijderd

Bergen schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:40:
[...]
Net als poweroff. Halt, reboot en poweroff roepen allemaal shutdown aan. Zie de manpages.
Dat is niet de kwestie, het gaat er niet om dat 'reboot -n' een alias is van 'shutdown -r now' maar om het feit dat er beweerd word dat de reboot via de reboot optie een keiharde systeem stop geeft en dat is onjuist vor zover ik weet. Gooi die manpages dus maar ergens waar ze relevant zijn.

Verwijderd

Stamgastje schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:34:
Het zal normaal gesproken best zo zijn, toch ging de server ineens uit bij het aanroepen van het commando reboot. Hoe dat komt, weet ik verder ook niet. Misschien dat hij zag dat er al een poging gedaan was om af te sluiten en dus daarom de boel maar hard afsloot ofzo. Opnieuw het commando "shutdown -r now" uitvoeren (of Ctrl+Alt+Del drukken) deed daarentegen niets.

Maar het probleem is al gefixed, het zat dus in de package lsb-base die een script (van clamav-freshclam) liet hangen.
Perfect dat het opgelost is :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:14:
[...]

Dat is niet de kwestie, het gaat er niet om dat 'reboot -n' een alias is van 'shutdown -r now' maar om het feit dat er beweerd word dat de reboot via de reboot optie een keiharde systeem stop geeft en dat is onjuist vor zover ik weet.
Dat is precies hetzelfde! Ik geef aan dat poweroff/reboot/halt de pc niet keihard stopt maar dat ze de pc netjes afsluiten door shutdown aan te roepen.
Gooi die manpages dus maar ergens waar ze relevant zijn.
Ik vind dat ze hier relevant zijn. In de manpages kun je lezen dat ze shutdown aanroepen en daaruit kun je concluderen dat het geen op zich staande executables zijn die om shutdown heenwerken door de pc keihard te stoppen.

Verwijderd

Relevant in dit topic misschien, maar niet op de quote die jij pakt ;) :X

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver mompelt....

Manpages en gooien? Doe ff normaal oke? Tis hier niet Fok! of de kleuterschool

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Stamgastje
Mensen, mensen, rustig aan... jullie hebben vast allemaal gelijk. Ik beschreef slechts wat er leek te gebeuren. En mijn probleem is nu opgelost, dus verder discussiëren is niet nodig. ;)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Stamgastje op 08-06-2006 18:14 ]

Pagina: 1