[ASP.NET] Dropdownlist eerste keuze selecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:26
Beste tweakers,
ik ben bezig het experimenteren met asp.net ism c# en moet zeggen dat het een hele aangename ervaring is. Ik heb nu alleen het volgende probleem. Ik heb een dropdownlist (database gegenereerd) maar als ik die laat weergeven staat standaard het eerste item geselecteerd. Als ik dus het menu-tje uitklap krijg ik alle mogelijkheden te zien en ik kan op iedere mogelijkheid klikken en dan krijg ik daar netjes de informatie van.

No big deal dus, nu is er alleen het volgende het geval. Als ik een de drop-downlist aanklik en ik selecteer het bovenste item dan doet ie dat niet. Ik moet dus altijd eerst bijvoorbeeld optie 2 aanklikken (dan krijg ik die informatie er onder te zien) om vervolgens de bovenste mogelijkheid aan te kunnen klikken.

Ik ben al paar uur aan het zoeken geweest en heb het idee dat het zo makkelijk is dat ik er allang overheen gekeken heb.

Indien er voorbeeld code nodig is (wat mij eigenlijk niet echt nodig lijkt) dan kan ik die natuurlijk altijd toevoegen.

Alvast bedankt voor de hulp

Strava

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Visual Basic .NET:
1
dropdownlist.items.insert(0,new listitem("melp"))

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• denyos
bedankt ik ga het even proberen

Strava

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 17:02

Swerfer

Hmm...

Je kan als eerste item iets opgeven zoals 'Kies de gewenste optie' en deze optie op disabled zetten.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

denyos schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:35:
No big deal dus, nu is er alleen het volgende het geval. Als ik een de drop-downlist aanklik en ik selecteer het bovenste item dan doet ie dat niet. Ik moet dus altijd eerst bijvoorbeeld optie 2 aanklikken (dan krijg ik die informatie er onder te zien) om vervolgens de bovenste mogelijkheid aan te kunnen klikken.
...
Indien er voorbeeld code nodig is (wat mij eigenlijk niet echt nodig lijkt) dan kan ik die natuurlijk altijd toevoegen.
Wat bedoel je met "dan krijg ik die informatie er onder te zien"

1. Wat ik begrijp is dat je dropdownlist gewoon goed gevuld wordt.

Ik denk dat je de verkeerde index pakt. - Je weet toch wel dat je bij 0 moet beginnen te tellen? - Als dit het geval is, dan weet ik bijna zeker dat je een fout krijgt als je de laatste item selecteert.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:28:
[...]

Wat bedoel je met "dan krijg ik die informatie er onder te zien"

1. Wat ik begrijp is dat je dropdownlist gewoon goed gevuld wordt.

Ik denk dat je de verkeerde index pakt. - Je weet toch wel dat je bij 0 moet beginnen te tellen? - Als dit het geval is, dan weet ik bijna zeker dat je een fout krijgt als je de laatste item selecteert.
Ik gok dat hij met een autopostback werkt en bij een autopostback pas data gaat laden. In dat geval heb je niets aan je bovenste element in eerste instantie :)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 17:02

Swerfer

Hmm...

gorgi_19 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:30:
[...]

Ik gok dat hij met een autopostback werkt en bij een autopostback pas data gaat laden. In dat geval heb je niets aan je bovenste element in eerste instantie :)
Als hij met autopostback werkt, dan is de eerste keuzeoptie van de dropdown als het goed is de huidige pagina. Met de dropdown zou het in dat geval onnodig zijn om naar dezelfde pagina te navigeren. Behalve als je een refresh zou willen van die pagina, maar dan is een refresh/update button handiger.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• denyos
ik heb dus een index pagina met meerdere artiesten en concerten met plaats datum tijd en nog meer van dit soort informatie.
Kom je op de pagina dan zie je alle concerten. Maar nu heb ik dus 4 dropdownlijstjes waarmee ik kan kiezen of ik bijvoorbeeld een genre wil of alleen alles van 1 artiest, 1 plaats etc.

Deze dropdownlijstjes activeer ik met
code:
1
    protected void DropDownList1_SelectedIndexChanged(object sender, EventArgs e)

Nu is dus het geval dat wanneer ik een lijstje heb met genre
  1. Rock
  2. Punk
  3. Pop
  4. R & B
  5. Anders
staat hij standaard op Rock. Wil ik dus alleen de rock concerten dan moet ik eerst een ander genre kiezen om vervolgens alsnog naar Rock te kunnen gaan.

Strava

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:12

lier

MikroTik nerd

denyos schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:20:
ik heb dus een index pagina met meerdere artiesten en concerten met plaats datum tijd en nog meer van dit soort informatie.
Kom je op de pagina dan zie je alle concerten. Maar nu heb ik dus 4 dropdownlijstjes waarmee ik kan kiezen of ik bijvoorbeeld een genre wil of alleen alles van 1 artiest, 1 plaats etc.

code:
1

1. Rock
  2. Punk
  3. Pop
  4. R & B
  5. Anders
staat hij standaard op Rock. Wil ik dus alleen de rock concerten dan moet ik eerst een ander genre kiezen om vervolgens alsnog naar Rock te kunnen gaan.
Je hebt waarschijnlijk een selectedindexchanged methode gekoppeld aan deze dropdownlist.
Wat je kan doen is na het vullen van je ddl een methode aanroepen die de subwaarden gaat laden voor de volgende control. Bedenk wel dat je op dit niveau je selectedindex nog niet hebt gezet (je kan dus nog niet met je selectedindex van je ddl werken...).

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 12-06-2006 16:25 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• gorgi_19

gorgi_19

denyos schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:20:

code:
1

1. Rock
  2. Punk
  3. Pop
  4. R & B
  5. Anders
Dat heb ik toch aangegeven? Na je binden de insert aanroepen.

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01-2025
omdat hij standaard selecteerd (selectedindex = 1 of 0, weet ik niet uit mijn hoofd) ziet hij dus geen indexchange en voert hij dus niet je funtie uit.

ALs je dit wilt oplossen zou ik een van de volgende twee dingen doen:

1: de listbox.selectedindex op -1 zetten (dit is de waarde voor geen selectie) nadat je de listbox gevult hebt. Wanneer er dan een item (dus ook het eerste item) geselecteerd wordt gaat hij dus altijd naar die functie toe (Mits je niet twee keer de zelfde achter elkaar selecteerd)

2: Een niet te selecteren item toevoegen als eerste item. (is ook al eerder gepost hierboven door swerfer)

This space for rent. Serious inquiries only please.

Pagina: 1