Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het begin van mijn IT-carriere, op mijn 14 jaar ben ik begonnen met PC's. Mijn eerste 386 ligt nog in stukjes uiteen en ik heb jaar en dag bij mijn nonkel in de PC zaak computers uiteen en ineen lopen draaien.

Op mijn 17 jaar ging het van hardware naar netwerken. Servers waren interessant, netwerken uitbouwen nog cooler. Die lijn heb ik dan doorgetrokken naar het werkleven.

Hier werd het systeembeheer, gevold door netwerk design. MCSE en CCNP hebben weinig tot geen geheimen meer en projecten van netwerken uitbouwen voor bedrijven met 200+ deelnemers in verschillende Europese vestigingen is ook allemaal gelukt.

Nu het probleem waar ik mee zit. Ik ben nu 24 enk heb nooit van programmeren gehouden. Tijdens mijn opleiding was ik er wel goed in, maar verder kon het me niet boeien. Enkel de netwerkzijde van de IT wist me aan te spreken. De laatste maanden zit ik met een omgekeerd gevoel.

Ik wil nu gaan programmeren, al weet ik niet waarom. Ik begin er min of meer tegenop te zien om voor bedrijf X nog maar eens een netwerkje te gaan leggen. Nu heb ik meer zoiets van "zet me achter een programmatie projectje en ik houd me wel bezig". Mijn huidige sector geeft me niet meer echt werkvoldoening.

Wat is nu de vraag? Eigenlijk niets. Ik vind dit gewoon een erg raar gevoel dat dit ineens zo helemaal omgeslagen is en ik wil graag weten waar het vandaan kan komen. Zijn er misschien nog GoTterjes die een soortgelijk proces meegemaakt hebben? En wat heb je toen gedaan? Naar de 'dark side' gestapt of toch maar op je vertrouwde stek gebleven?

Life is simple, make choices, don't look back...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tot nu toe op mijn vertrouwde stek gebleven.

Ik ben programmeur en daarin ook aardig gegroeid, maar ik mis het klooien met hardware en netwerken. Ook omdat het mij veelzijdiger werk lijkt, waarin je niet continu achter de pc zit, wat bij het programmeren wel het geval is.

Maar ik ben dus nog steeds programmeur. Misschien dat ik nog wel een MCSA ga doen om de optie 'netwerk- en systeembeheer' open te houden, maar helemaal zeker ervan ben ik nog niet.

Je bent dus iig niet de enige.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Bij de buren is het gras altijd groener.

Ik zou als ik jou was eerst de taal kiezen die je aanspreekt.
Dan zelf eerst oefenen en ergens in een freeware/opensource project meewerken.
Voordat je daadwerkelijk switched van baan.

Dus in je vrijetijd gaan programmeren en je geld blijven verdienen waar je nu goed in bent.
Als je genoeg ervaring en goed genoeg bent zou je eventueel een switch kunnen riskeren.

Ik zelf zit nu in GIS/Remote Sensing maar daar ben vanzelf ingerold mijn achtergrond is pure ict.
Dus bij mijn eerste baan had ik al wat met dat onderdeel te doen. Na 3 jaar ben ik van baan gewisseld en zit dus nu geheel in GIS/Remote Sensing. En ik heb er geen spijt van.

• Little Bear
  • Niet online
Daar ben ik zoon beetje mee bezig. Ik heb recent een cursus vb.net opgepakt en tot nu toe bevalt het me wel. Het voordeel is dan nog dat ik voor die cursus 10 extra verlofdagen voor krijg op het werk!

Een bijkomend voordeel is dat het bedrijf waarin ik werk zowel netwerkdesign als programmatie doet. Ik denk dat ik na een gesprek met mijn teamleader wel eens mee mag werken aan een project na mijn cursussen. Dan kan ik eventueel nog intern switchen, eventueel voor een tijdelijke periode.

Het voelt ondertussen wel een beetje aan als een half-mid-life crisis...

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 16:15

mulder

ik spuug op het trottoir

Je kunt het enigzins combineren natuurlijk, ik moet zeggen goede ervaringen heb met systeembeheerders met een programmerachtergrond. Deze kunnen ontwikkelteams goed ondersteunen ipv ze in de weg te zitten. En vaak zijn het goede troubleshooters, dus ze maken zich zeer waardevol voor een bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door mulder op 08-06-2006 09:46 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Ik moet zeggen dat ik net andersom op dit moment aan het doen ben. Ik ben nu al ongeveer 5-6 jaar professioneel bezig met programmeren. En ik ben nu bezig met een MCSE cursus. Het lijkt me allemaal ook wel interessant, en ik heb het hier ook wel nodig. Ik werk op een kleine IT afdeling, en dan moet iedereen wat van alles kennen natuurlijk. Maar echt grote netwerken gaan aanleggen zal ik waarschijnlijk nooit doen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat zeker een combinatie van netwerkskills en programeer kennis erg handig zijn. Zo heb ik regelmatig scripts moeten schrijven om grote changes door te voeren. Denk dan aan netwerken met meer dan 10000 routers on the fly aanpassen. Ik gebruikte hiervoor perl omdat perl gewoon extreem handig is voor het parsen van text en er meet dan genoeg modules zijn om iets met snmp/telnet te doen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Don Facundo schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:45:
Je kunt het enigzins combineren natuurlijk, ik moet zeggen goede ervaringen heb met systeembeheerders met een programmerachtergrond. Deze kunnen ontwikkelteams goed ondersteunen ipv ze in de weg te zitten. En vaak zijn het goede troubleshooters, dus ze maken zich zeer waardevol voor een bedrijf.
Dit moet ik absoluut onderschrijven. Ik ben zelf een programmeur met goede beheervaardigheden, en dat komt mij en development teams onder me vaak genoeg van pas. Andersom is wel heel moeilijk, omdat je als developer sowieso tot op zekere hoogte bekend moet zijn met "hoe de computer in elkaar steekt". De gemiddelde developer weet meer van Active Directories, domain policies en IP-routing op te dreunen dan de gemiddelde beheerder over algoritmes, SQL-queries en databaseoptimalisatie.

Mijn advies: blijf bij je leest en zorg ervoor dat je je geld blijft verdienen met datgene waar je goed in bent, op die manier creer je onderhandelruimte naar je management toe. Zorg in de tussentijd dat je ontwikkeltechnologieen die binnen je bedrijf gevraagd zijn leert beheersen, desnoods in overleg met de baas in de loze uurtjes dat je nu weinig te doen hebt @ work. Zodra je dan op een niveau zit waarin je volgens je programmerende collega's enigszins mee zou kunnen draaien heb je een positie om wat mee te spelen. En als je direct overstapt en grofstoffelijk faalt ben je gewoon de sjaak bij de eerstvolgende evaluatieronde.

Professionele website nodig?

• Little Bear
  • Niet online
In die kwestie is er wel een bijkomend probleem. Uiteraard blijf ik voorlopig nog waar ik zit, maar hoe weten de programmerende collega's hoe het staat met mijn develop skills als ik niet meedoe met projecten. Het is toch pas als ik in een develop team probeer mee te draaien dat er geweten wordt of ik daar al dan niet in kan meedraaien?

Met andere woorden: als ik blijf waar ik ben, hoe kan ik dan bewijzen dat ik ook in een programmatieteam mee kan?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

er zijn vast wel projecten waar ze testgebruikers nodig hebben en dergelijke dan heb je in ieder geval een lead lijkt me. Dan kan je al veel makkelijker meepraten

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Little Bear schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:41:
In die kwestie is er wel een bijkomend probleem. Uiteraard blijf ik voorlopig nog waar ik zit, maar hoe weten de programmerende collega's hoe het staat met mijn develop skills als ik niet meedoe met projecten. Het is toch pas als ik in een develop team probeer mee te draaien dat er geweten wordt of ik daar al dan niet in kan meedraaien?

Met andere woorden: als ik blijf waar ik ben, hoe kan ik dan bewijzen dat ik ook in een programmatieteam mee kan?
Je hebt toch koffie- en lunchpauzes om met die jongens te praten?

One thing at a time: eerst leren programmeren. In een professioneel development team meedraaien terwijl je niet kunt proggen is verspild tijd en geld voor je baas, en verspilde tijd voor jou want je leert er toch geen hol van als je ze je geen specifieke aandacht geven en je er geen weken of maande structurele tijd voor hebt (aka "stageplek").

Professionele website nodig?

Pagina: 1