Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezinsauto

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:37
Hoi, wij zijn op zoek naar een nieuwe auto omdat mijn Astra uit '94 een beetje krap wordt.

Vanwege een kinderwagen zijn we op zoek naar een stationwagen of een MPV, maar eigenlijk valt die laatste categorie al af vanwege de prijs.

Eisen:
- groot genoeg om een kinderwagen in mee te nemen
- Airco (of Climate Control natuurlijk)
- ABS (is eigenlijk overal wel standaard tegenwoordig)
- Liefst bij een BOVAG dealer; ik heb er zelf niet echt verstand van

Pré:
- Niet al te veel kilometers (rond de 100k)
- Niet al te oud : vanaf 1999
- Als het aan mij ligt ook een beetje vermogen zodat ik toch binnen de 20 seconden op de 100 zit ;)

Dan zit ik nog met de prijs; ik heb twee opties
1) ik koop binnen nu en een maand een auto (voordat we op vakantie gaan) en kan max 8000 euro betalen
2) ik wacht een half jaar (december ongeveer) en kan tussen de 9000 en 10000 euro betalen. Dit betekent wel wat logistieke problemen voor aankomende vakantie, maar dat moet wel op te lossen zijn.

Ik woon in Zeeland en ik heb gemerkt dat de auto's hier iets duurder zijn dan in de rest van het land, maar ik vind het ook geen fijn idee als ik 300 km moet rijden omdat mijn auto kapot is en ik terug moet naar een bepaalde garage vanwege de garantie.

Voor mijn Astra verwacht ik ten hoogste 1000 euro terug, ook al is er niks mis mee en loopt de APK nog wel een tijdje door, het bakje is al bijna 12 jaar oud, er zitten vrijwel geen extra's op en er zit een 1.4 blokje in.

Concreet heb ik dus twee vragen:
1) welke auto zouden jullie voorstellen?
2) zou je een half jaar wachten of niet?

Auto's die ik zelf heb "gevonden":
Ford Focus 1.6i Ambiente 100Pk Wagon (1999, EUR 7250, 143k op de teller)
Renault Megane 1.6-16V RXI Break Airco (2000, EUR 7950, 108k)
Ford Focus Trend 2.0i (1999, EUR 8700, 132k)
Opel Astra x1.6xel 16v statw club (1999, EUR 8950, 98k)
Peugeot 306 1.8-16V XS Break (2001, EUR 8950, 116k)

Opmerkingen hierbij:
de Megane station van ditmodel vind ik persoonlijk niet zo mooi
de 306 ben ik ook niet zo weg van vanwege de bak die er "op is geplakt"
de Focus vind ik aan de buitenkant mooier dan aan de binnenkant
de Astra heb ik weinig op aan te merken :Y)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 09:31

TDB

PSN: TDBtje

• Sherlock
Die had ik ook gelezen, maar zijn budget is twee tot drie keer zo hoog. ;(

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Wat dacht je van de Renault Megane Scenic of de Renault Scenic, een heerlijke praktische MPV die heel erg betaalbaar is. Daarbij kun je voor 10.000 ook nog eens een goed gemotoriseerde krijgen: de 1.6 16v met 110pk, de 2.0 met 115pk en de 2.0 16v met 150pk.

Ik ben zelf overgestapt van een 3-deurs Golf III naar een 5 deurs Scenic en ben heel erg tevreden over het comfort en de ruimte van deze auto.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Wat dacht je van BMW 5 serie touring zie link

120.000 km

prijs nog geen 7500 euro

[ Voor 4% gewijzigd door 2bmws op 07-06-2006 11:52 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Sherlock
2bmws schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:51:
Wat dacht je van BMW 5 serie touring zie link
120.000 km
prijs nog geen 7500 euro
- te oud (1995)
- had erbij moeten zeggen: de vrouw houdt niet zo van BMW's / Mercedessen en andere "grote auto's"
André schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:49:
Wat dacht je van de Renault Megane Scenic of de Renault Scenic, een heerlijke praktische MPV die heel erg betaalbaar is.
Ik vind de Scénic erg leuk, maar ik vind ze vrij duur en de ruimte in de kofferbak lijkt me ook niet zo groot, maar dat laatste heb ik nog niet echt gecontroleerd.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sherlock schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:44:
Ik woon in Zeeland en ik heb gemerkt dat de auto's hier iets duurder zijn dan in de rest van het land, maar ik vind het ook geen fijn idee als ik 300 km moet rijden omdat mijn auto kapot is en ik terug moet naar een bepaalde garage vanwege de garantie.
Gewoon met de dealer afspreken dat je het bij jouw plaatselijke dealer kan laten repareren indien nodig. Moet er wel bij zeggen dat ik dit bij een Volkswagen dealer heb afgesproken omdat ik ging verhuizen.

Was geen probleem. De chef werkplaats moet dan alleen even de andere dealer bellen om het één en ander af te stemmen.

Ik zou niet weten of een niet merk-dealer hier zo happig op zal zijn, ik weet niet of je van plan was bij een merk dealer te gaan kopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 07-06-2006 12:05 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Wij hebben toen we een tweeling erbijkregen een tweede-hands Ford Mondeo Wagon Business Edition gekocht (ex lease-bak). Was twee jaar oud, gigantisch afgeschreven (bijna helft nieuwwaarde) en in in die twee jaar 80.000 km op de teller. Mega laadruimte (handig voor Center Parcs en zo ;) ) en alle moois verder erop. Misschien dat je daar ook eens naar kan kijken.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
PaulZ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:08:
Wij hebben toen we een tweeling erbijkregen een tweede-hands Ford Mondeo Wagon Business Edition gekocht (ex lease-bak). Was twee jaar oud, gigantisch afgeschreven (bijna helft nieuwwaarde) en in in die twee jaar 80.000 km op de teller. Mega laadruimte (handig voor Center Parcs en zo ;) ) en alle moois verder erop. Misschien dat je daar ook eens naar kan kijken.
Mijn ouders hebben ook een Mondeo, niets op aan te merken... mjah ding is saai :+

XXXVI

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Citroen Xantia Break. Dat is een grote wagen (4,7 meter), comfortabel (hydropneumatische vering), zijn er best wel wat van te vinden met weinig kilometers en zijn echt niet storingsgevoelig.
Citroen heeft ten onrechte het stigma "slecht". Een collega van mij had een Xantia Berline, die werd door midden in de nacht door een petje aan gort gereden en heeft zich een Xantia Break gekocht. Dat doe je niet als het een slechte auto is.

Signatures zijn voor boomers.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
ephymerous schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:15:
[...]
Mijn ouders hebben ook een Mondeo, niets op aan te merken... mjah ding is saai :+
Ghehe, hond erbij en we zijn burgerlijk :P

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Volvo V40 misschien, al wordt die wat lastig met de kilometer misschien.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 12:19 ]

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Wat denk je van een Volvo V70? Erg mooie auto vind ik, genoeg vermogen en is te vinden oor +/- 8000 (al zit je dan wel boven de 1dkm waarschijnlijk).

http://www.marktplaats.nl...0%253Bosi%253A2%26ppu%3D0

edit: Deze bijvoorbeeld? -> http://www.marktplaats.nl...JZg2ew%253D%253D%26df%3D1
Die 5 cilinders gaan toch makkelijk 3DKM mee als je ze goed onderhoud.

[ Voor 36% gewijzigd door Bram77 op 07-06-2006 12:23 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Ik vind dat je nogal veel eisen hebt. Ik zou gewoon rond kijken en eerst eens op prijs gaan zoeken. Met een beperkt budget heb je nou eenmaal maar beperkte keuze. Ikzelf heb afgelopen jaar om dezelfde reden als jij een andere auto aan moeten schaffen. Heb uiteindelijk een Seat Cordoba Vario aangeschaft. Een merk/type waar ik helemaal niet naar gezocht of zelfs maar aan gedacht had.
De auto bevalt prima maar als ik 10000 Euro meer had, had ik deze beslist niet gekocht. Het is en blijft een saaie auto maar met een beperkt budget maakt het niet zoveel uit. Het rijdt en alles pas erin.

Ik krijg het idee dat je een Opel-liefhebber bent en denk dat je daar dus maar eens naar moet gaan kijken gezien je opmerkingen over andere merken. En wat betreft de grootte van de auto, dat went erg snel, zeg dat maar tegen je partner. De mijne rijdt tegenwoordig ook overal in als het maar vier wielen heeft.

Succes met je zoektocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart© op 07-06-2006 12:31 ]

• Sherlock
Bedankt voor de reacties!

Een Mondeo vinden we wel erg groot (onze buren hebben er ook één) maar is als de rest van de voorwaarden gunstig zijn wel een optie. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Xantia.

We zijn inderdaad wel van plan om bij een BOVAG dealer te kopen dat staat zelfs als één van de eisen

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 12:35
Al eens gedacht aan een Opel Combo, Renault Kangoo of Citroen Berlingo-achtige. Wij rijden nu rond in een nieuwe combo en dit marktsegment biedt erg veel plaats voor zijn prijs. Beenruimte is overal fenomenaal en het is erg handig met kinderen dat ze wat hoger zitten ivm in kinderstoel zetten enz.... Kreeg laatst nog de opmerking van een volwassene, hey, ik kan hier vanachter gewoon rechtstaan

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• Sherlock
Bart_NL schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:29:
Ik vind dat je nogal veel eisen hebt.
Tja, als ik geen eisen zou hebben zou het leven wel heel erg makkelijk zijn he ;) Overigens heb ik niet echt het idee dat ik echt veel eisen heb, wel veel voorkeuren ;)
Ik zou gewoon rond kijken en eerst eens op prijs gaan zoeken. Met een beperkt budget heb je nou eenmaal maar beperkte keuze. Ikzelf heb afgelopen jaar om dezelfde reden als jij een andere auto aan moeten schaffen. Heb uiteindelijk een Seat Cordoba Vario aangeschaft. Een merk/type waar ik helemaal niet naar gezocht of zelfs maar aan gedacht had.
De auto bevalt prima maar als ik 10000 Euro meer had, had ik deze beslist niet gekocht.
Vandaar dit topic, om op ideeën te komen waar ik zelf nog niet op gekomen ben.
Ik krijg het idee dat je een Opel-liefhebber bent en denk dat je daar dus maar eens naar moet gaan kijken gezien je opmerkingen over andere merken.
Wat betreft de voorkeur voor Opel, dat valt wel mee. De nieuwe modellen van Renault, Peugeot en Skoda vind ik ook best aardig, in elk geval niet minder dan die van Opel.
En wat betreft de grootte van de auto, dat went erg snel, zeg dat maar tegen je partner. De mijne rijdt tegenwoordig ook overal in als het maar vier wielen heeft.
Tja, het gaat haar in dit geval meer om de "looks".
Succes met je zoektocht.
bedankt!
-Klimaks- schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:29:
Al eens gedacht aan een Opel Combo, Renault Kangoo of Citroen Berlingo-achtige. Wij rijden nu rond in een nieuwe combo en dit marktsegment biedt erg veel plaats voor zijn prijs. Beenruimte is overal fenomenaal en het is erg handig met kinderen dat ze wat hoger zitten ivm in kinderstoel zetten enz.... Kreeg laatst nog de opmerking van een volwassene, hey, ik kan hier vanachter gewoon rechtstaan
Ja, daar heb ik wel naar gekeken, maar de acceptabele versies (qua bouwjaar en airco) zijn al snel te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door Sherlock op 07-06-2006 12:39 ]

• André

André

Analytics dude

Sherlock schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:59:

Ik vind de Scénic erg leuk, maar ik vind ze vrij duur en de ruimte in de kofferbak lijkt me ook niet zo groot, maar dat laatste heb ik nog niet echt gecontroleerd.
De kofferbak is niet gigantisch maar de kinderwagen kan er ingeklapt plat op de bodemliggen. En duur? Ik vind ze juist aan de goedkope kant.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De voorbeelden die je noemt zijn formeel dan wel stationwagens, maar zijn toch een stuk kleiner dan bijvoormeeld de genoemde Mondeo en V70. Hetzelfde geldt voor busjes, die zijn vaak niet echt veel groter dan een sedan.

Ik zou doorsparen en een grotere auto kopen. Weliswaar zal die iets meer kilometers hebben maar dat kunnen die auto's wel aan. Denk ook aan toekomstige uitbreidingen. Voor je het weet is je kleine stationwagen al weer te klein.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik weet het, het is Fok! en het is een diesel maar is dit niets?

Elect a clown, expect a circus.

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
tussen de 7000 en 9000 euro zijn er op autoscout24 diverse opel vectra stationcars te krijgen met een 1.6 of 1.8 benzinemotor, deze zijn groter dan astra station en omdat je een opel fan bent is dit misschien een optie.

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:45
Een mooie volvo, hier staan vaak leuke modelletjes.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Renault laguna? (ja alweer.. :X)
me oom heeft 1 uit 2000 of 2001(kweenie meer precies) gekocht voor 4500 met 130.000 op de teller.
Alles luxe behalve leer, 1.8 16v 120pk ofzo dus ook snel zat.
Of is die niet groot genoeg?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toyota Picnic!

Onwijze berg ruimte, leuke smoel, 2 liter, 130 pk...

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:31
Wat dacht je van een mooie Opel Zafira ?
Voldoet niet helemaal aan je eisen maar denk toch wel een leuke auto voor je.

2.0 DTI ~200.000 km met airco en abs en heel de rimram voor een kleine 8000 euro. Heb je ruimte genoeg...

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Vind zelf de focus erg goed rijden, en best een aardige auto om te zien :) MPV heb ik nogal een vooroordeel tegen ;)

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoi, wij zijn op zoek naar een nieuwe auto omdat mijn Astra uit '94 een beetje krap wordt.

Vanwege een kinderwagen zijn we op zoek naar een stationwagen of een MPV, maar eigenlijk valt die laatste categorie al af vanwege de prijs.
En die kinderwagen moet ook elke dag mee naar het werk? ;) Nee, serieus, als dat de enige reden is zou ik gewoon een sedan of hatchback uitzoeken en een iets kleinere/beter opvouwbare kinderwagen kopen.
denk aan al die mensen die alleen in hun lange/grote auto in de file staan en 'm lastig kwijt kunnen in de stad
Eisen:
- groot genoeg om een kinderwagen in mee te nemen
- Airco (of Climate Control natuurlijk)
- ABS (is eigenlijk overal wel standaard tegenwoordig)
- Liefst bij een BOVAG dealer; ik heb er zelf niet echt verstand van
Voldoen de meeste auto's voor je budget wel aan, denk ik.
Pré:
- Niet al te veel kilometers (rond de 100k)
- Niet al te oud : vanaf 1999
- Als het aan mij ligt ook een beetje vermogen zodat ik toch binnen de 20 seconden op de 100 zit ;)
Zoek je een auto met benzine motor? Ik denk nl dat een diesel beter is omdat die vaak een veel hoger koppel hebben(meer vermogen bij een laag toerental).
Dan zit ik nog met de prijs; ik heb twee opties
1) ik koop binnen nu en een maand een auto (voordat we op vakantie gaan) en kan max 8000 euro betalen
2) ik wacht een half jaar (december ongeveer) en kan tussen de 9000 en 10000 euro betalen. Dit betekent wel wat logistieke problemen voor aankomende vakantie, maar dat moet wel op te lossen zijn.
1) als je er een tegenkomt die binnen het budget past etc. en 2) als je een ziet waarvoor je zegmaar nog moet sparen.
Anders misschien een station huren voor de vakantie? ervaar je meteen hoe dat rijd enzo. Valt het dan toch tegen, dan heb je iig geen miskoop gedaan.
Voor mijn Astra verwacht ik ten hoogste 1000 euro terug, ook al is er niks mis mee en loopt de APK nog wel een tijdje door, het bakje is al bijna 12 jaar oud, er zitten vrijwel geen extra's op en er zit een 1.4 blokje in.
Mijn ervaring is dat garage's weinig belang hebben bij oude auto's omdat ze het gezeur en de negatieve reclame er niet van willen hebben als de klant er problemen mee krijgt. Daardoor daalt je inruil prijs in feite en kun je misschien beter proberen af te dingen bij de garage en zelf je auto gaan verkopen.
Concreet heb ik dus twee vragen:
1) welke auto zouden jullie voorstellen?
2) zou je een half jaar wachten of niet?

Auto's die ik zelf heb "gevonden":
Ford Focus 1.6i Ambiente 100Pk Wagon (1999, EUR 7250, 143k op de teller)
Renault Megane 1.6-16V RXI Break Airco (2000, EUR 7950, 108k)
Ford Focus Trend 2.0i (1999, EUR 8700, 132k)
Opel Astra x1.6xel 16v statw club (1999, EUR 8950, 98k)
Peugeot 306 1.8-16V XS Break (2001, EUR 8950, 116k)

Opmerkingen hierbij:
de Megane station van ditmodel vind ik persoonlijk niet zo mooi
de 306 ben ik ook niet zo weg van vanwege de bak die er "op is geplakt"
de Focus vind ik aan de buitenkant mooier dan aan de binnenkant
hmm de astra dan maar? Ik denk dat de Focus beter is ivm de 2.0 motor, die word in verhouding een stuk minder zwaar belast dan een 1.6 wat de levensduur ten goede zou komen.
just my €0,02

Verwijderd

volvo s70 als je een sedan wilt of de v70 station. 2e hands voor een prikje te krijgen. Of anders de voorganger, de 850 station cq sedan. Degelijke wagens en past makkelijk je gezin, de hond en de buggy in. Behalve een bankstel zul je er niet in krijgen. Ze moeten iets bij top gear te doen hebben he :D

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:38:
volvo s70 als je een sedan wilt of de v70 station. 2e hands voor een prikje te krijgen. Of anders de voorganger, de 850 station cq sedan. Degelijke wagens en past makkelijk je gezin, de hond en de buggy in. Behalve een bankstel zul je er niet in krijgen. Ze moeten iets bij top gear te doen hebben he :D
Past makkelijk anders gewoon op t dak...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Ik mag me weer gaan uitleven :P

Laat ik meteen je eerste argument onderuit halen ;) "Vanwege een kinderwagen zijn we op zoek naar een stationwagen of een MPV". Wrong! :P Een station of MPV koop je om niet buiten de toon te vallen. Ruimte is echt een non-argument, want een sedanversie van hetzelfde model biedt vaak meer ruimte ;)

Stations/MPV's zijn overhyped. Zegt de term 'life-style station' je iets? Een station wordt tegenwoordig aangeschaft om de 'looks', niet om de ruimte. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de Audi A4. Leverbaar als seden en station. De sedan is verregaand superieur aan de station (Avant) als het gaat om kofferruimte. De Avant ziet er alleen beter uit, daarom verkoopt die versie ook beter dan de sedan. Puur gekeken naar praktisch nut, is er geen reden om een Avant te kopen.

Mijn eerste advies is dan ook: kijk rond naar een kloeke sedan. Een sedan is vaak niet gewild en daardoor vaak een stuk goedkoper dan een vergelijkbare station/MPV. Een kinderwagen hoeft vaak geen probleem te zijn voor wat betreft de kofferruimte.

Wat betreft je pré's: Waarom die leeftijdsgrens? Waarom is bijvoorbeeld een '97-er te oud? Is de auto een statussymbool of wil je hem voor (practisch) vervoer? Goed, er is natuurlijk niks op tegen om er een beetje 'netjes' bij te rijden, maar persoonlijk kan ik dat ook met een oudere auto ;)

Je geeft zelf twee opties (nu kopen, budget 8 mille of een paar maanden wachten, hoger budget). In mijn optiek is een andere auto nu dus nog niet strikt noodzakelijk (anders kon je niet wachten ;) ) Dan zou ik zeggen: kijk lekker op je gemak rond naar een andere auto en het extra budget wat je dan kunt sparen is dan natuurlijk altijd mooi meegenomen :)

Tot slot nog even over je huidige auto... Dat is een 94-er Astra 1.4 Dat ding levert (helaas) geen drol meer op en bij inruil krijg je er echt dus helemaal niets voor terug (€1000 is idd de max dan, zoals je zelf al aangeeft). Als de Astra er nog netjes uitziet, probeer deze dan particulier te verkopen. Dan krijg je er weer waarschijnlijk meer voor dan als je hem ter inruil aanbiedt... :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

- had erbij moeten zeggen: de vrouw houdt niet zo van BMW's / Mercedessen en andere "grote auto's"
Ik zou meteen gaan scheiden. :+

En verder ben ik het wel eens met wat Wok zegt... een sedan kan ook een prima oplossing zijn.
Mijn alfa heeft bijv een kofferbak met een inhoud van 525 liter... ruimte genoeg voor 2 of 3 kinderwagens dus, gelukkig ben ik nog niet zo ver, eerst nog maar is een meidje vinden die alfa's leuk vind. :P

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• André

André

Analytics dude

Wok schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 23:19:

Laat ik meteen je eerste argument onderuit halen ;) "Vanwege een kinderwagen zijn we op zoek naar een stationwagen of een MPV". Wrong! :P Een station of MPV koop je om niet buiten de toon te vallen. Ruimte is echt een non-argument, want een sedanversie van hetzelfde model biedt vaak meer ruimte ;)
Ik volg je niet helemaal, een station heeft exact dezelfde kofferbak maar dan nog met een stuk daar bovenop, hoe kan die dan kleiner zijn?

En MPV's zijn niet overhyped, ze zijn heel handig. Door de extra hoogte zit je ruimer en heb je dus ook een hogere kofferruimte. Verder scheelt het dat je meer ruimte overhoud wanneer je de achterstoelen wegklapt. De hoogte van de ruimte is dan nog steeds acceptabel.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Stations/MPV's zijn overhyped. Zegt de term 'life-style station' je iets? Een station wordt tegenwoordig aangeschaft om de 'looks', niet om de ruimte. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de Audi A4. Leverbaar als seden en station. De sedan is verregaand superieur aan de station (Avant) als het gaat om kofferruimte. De Avant ziet er alleen beter uit, daarom verkoopt die versie ook beter dan de sedan. Puur gekeken naar praktisch nut, is er geen reden om een Avant te kopen.

Mijn eerste advies is dan ook: kijk rond naar een kloeke sedan. Een sedan is vaak niet gewild en daardoor vaak een stuk goedkoper dan een vergelijkbare station/MPV. Een kinderwagen hoeft vaak geen probleem te zijn voor wat betreft de kofferruimte.

Wat betreft je pré's: Waarom die leeftijdsgrens? Waarom is bijvoorbeeld een '97-er te oud? Is de auto een statussymbool of wil je hem voor (practisch) vervoer? Goed, er is natuurlijk niks op tegen om er een beetje 'netjes' bij te rijden, maar persoonlijk kan ik dat ook met een oudere auto ;)

Je geeft zelf twee opties (nu kopen, budget 8 mille of een paar maanden wachten, hoger budget). In mijn optiek is een andere auto nu dus nog niet strikt noodzakelijk (anders kon je niet wachten ;) ) Dan zou ik zeggen: kijk lekker op je gemak rond naar een andere auto en het extra budget wat je dan kunt sparen is dan natuurlijk altijd mooi meegenomen :)

Tot slot nog even over je huidige auto... Dat is een 94-er Astra 1.4 Dat ding levert (helaas) geen drol meer op en bij inruil krijg je er echt dus helemaal niets voor terug (€1000 is idd de max dan, zoals je zelf al aangeeft). Als de Astra er nog netjes uitziet, probeer deze dan particulier te verkopen. Dan krijg je er weer waarschijnlijk meer voor dan als je hem ter inruil aanbiedt... :)
Ik be het niet met alles eens wat je zegt, maar dat een 97'er te oud is, lijkt mij ook niet. Die van mij (Astra CDX 2.0i 16V Station) rijd nog prima, is niet zuinig, dat niet (zware rechtervoet + 2L-motor = duur rijden), maar heeft slechts 67.000 km op de teller :) Kan motorisch dus nog lang mee...

Een stationwagen (van hetzelfde model) heeft sowieso meer inwendige ruimte beschikbaar. De hoogte telt immers ook mee? Het enige echte nadeel aan een stationwagen is het zicht naar achteren (mee dooie hoek) en lastiger inparkeren. Verder niet.

Jij bent gewoon station-hater :P

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 08-06-2006 08:57 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Sherlock
Allen erg bedankt voor de meningen! Ik heb inderdaad wel iets meer inzicht gekregen in wat er mogelijk is. De Scénic bijvoorbeeld is inderdaad wat minder duur dan ik oorspronkelijk dacht. Vind ik dus wel een optie, als de kofferbak een beetje ruim blijkt te zijn.

Wat betreft de "echte" grote stationwagens, die zijn op dit moment nog niet nodig omdat we nu één kindje hebben. Ooit zullen er meer volgen (hopen we) maar dan is de eerste al weer uit de kinderwagen, dus heb je nog steeds maar ruimte voor één wagen nodig.

Dan zijn er nog de sedan's: daar moeten we gewoon naar gaan kijken bij wat garages in de buurt, zodat ik ook weet welke auto's mijn vrouw een beetje acceptabel vindt. Een collega van me heeft een Seat Toledo en die heeft (inderdaad) een behoorlijk grote kofferbak.

De leeftijd had ik inderdaad ook bij de plussen moeten zetten in plaats van bij de eisen, dus we gaan onze zoekopdrachten wat uitbreiden :)

We meoten dus in elk geval langs heel veel garage's / dealers om te kijken wat we nu precies willen; er is namelijk genoeg voorhanden!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ramzzz schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:57:
Het enige echte nadeel aan een stationwagen is het zicht naar achteren (mee dooie hoek) en lastiger inparkeren. Verder niet.

Jij bent gewoon station-hater :P
Ik vind het inparkeren met een station vele malen makkelijker dan met een sedan. Bij een sedan heb je een kont die ergens eindigd waar je het niet kunt zien. Bij een station een klep aan de achterkant waarbij je er grofweg van uit kunt gaan dat 15cm verder je bumper zit.

Als je doelt op het kwijt kunnen van een grote(re) auto in de binnenstad heb je wel gelijk. Alhoewel een station vaak maar een klein beetje langer is dan zijn sedan broertje. Sommige uitzonderingen daar gelaten.

Een Volvo 940 station is zelfs korter dan zijn sedan broertje (4cm) :P

[ Voor 21% gewijzigd door max op 08-06-2006 11:02 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sherlock schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:24:
Allen erg bedankt voor de meningen! Ik heb inderdaad wel iets meer inzicht gekregen in wat er mogelijk is. De Scénic bijvoorbeeld is inderdaad wat minder duur dan ik oorspronkelijk dacht. Vind ik dus wel een optie, als de kofferbak een beetje ruim blijkt te zijn.

Wat betreft de "echte" grote stationwagens, die zijn op dit moment nog niet nodig omdat we nu één kindje hebben. Ooit zullen er meer volgen (hopen we) maar dan is de eerste al weer uit de kinderwagen, dus heb je nog steeds maar ruimte voor één wagen nodig.

Dan zijn er nog de sedan's: daar moeten we gewoon naar gaan kijken bij wat garages in de buurt, zodat ik ook weet welke auto's mijn vrouw een beetje acceptabel vindt. Een collega van me heeft een Seat Toledo en die heeft (inderdaad) een behoorlijk grote kofferbak.

De leeftijd had ik inderdaad ook bij de plussen moeten zetten in plaats van bij de eisen, dus we gaan onze zoekopdrachten wat uitbreiden :)

We meoten dus in elk geval langs heel veel garage's / dealers om te kijken wat we nu precies willen; er is namelijk genoeg voorhanden!
Mijn zwager heeft bijvoorbeeld een Scénic op G3-gas, met alle opties erop, uit de lease, 3 jaar oud gekocht. Voor een prikkie. Ook een Espace, trouwens...

En meerdere vrienden en kennissen hebben ook een Scénic (gehad). Populaire bakjes :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• P_de_B
  • Niet online

Ik weet niet welke stations jij onder ogen gehad hebt, maar onze Focus station biedt meer kofferruimte dan een Focus sedan. Nu zul je in de veel gevallen die ruime niet nodig hebben, maar we zijn laatst op vakantie geweest, dan is die extra ruimte heel erg handig.

Ik kan je garanderen dat ik het niet gedaan heb om een bepaalde lifestyle uit te stralen, zo mooi vind ik een station nou ook weer niet.

Advies over een station; ik ken de andere modellen die je noemt niet maar ik ben zelf heel erg tevreden over de onze.

Inparkeren is met een station juist handiger in mijn beleving, je ziet precies waar de auto ophoudt. Bij een sedan heb je juist nog een kofferbak uitsteken die je niet goed ziet.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Parkeren vind ik niet dat je moet naar kijken bij de aankoop van een nieuwe tweedehandswagen, in het begin zal het misschien moeilijk zijn en zal je misschien heel af en toe eens verkeerd uitkomen en opnieuw moeten proberen, maar na een tijdje ga je ook wel met die auto kunnen rijden.

een 5deurs (wat toch ook al wat overeenkomsten vertoond met een break) kan je heel makkelijk de achterkant van inschatten. Je ziet inderdaad je achterkant gewoon zitten (Zelf vind ik de achterkant zelfs makkelijker in te schatten dan de voorkant, maar ik kan dan ook helemaal niet parkeren zonder iets mee te hebben)

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Normaal gesproken wordt de inhoud van de koffer tot het afdekscherm geteld bij een station wagen. Echter in de dagelijkse praktijk is het natuurlijk verterkte handig om kinderwagens/rolstoelen/fietsen zo naar binnen te schuiven en van het extra station gedeelte gebruik te laten maken.

De stelling dat een sedan even ruim is als een station wil ik dan ook tegenspreken. Is is zelfs zo dat de station vaak iets langer is dan de sedan en dan ook onder het afdekscherm kom je dan op meer liters, dit gaat natuurlijk niet op voor elke auto.

Wel is het natuurlijk zo dat veel moderne stations, zo ook mijn Fabia Combi, een vloeiend aflopende achterklep hebben en niet een rechte zoals bij de ouder Volvo V70/800's.

Wat betreft het zicht is een station vergelijkbaar met een hatchback, maar een stuk beter dan een sedan. Hatchbacks als de Mazda 626 en Skoda Octavia zijn hierop natuurlijk een uitzondering omdat die als een sedan zijn vormgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door aardbeix15 op 08-06-2006 10:19 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Arunia
  • Laatst online: 12:20
Ik zou zelf voor de Megane Senic of Senic gaan, maar ja ben dan ook een Renault fan (voor mij de Laguna niet station versie overigens over een paar jaartjes).
De achterbak is goed te doen en daarbij komt dat eigenlijk de Senic een verhoogde Megane is.
Dus in de hoogte heb je in de achterbak ook meer ruimte.
Daarnaast hoor ik mensen Volvo's roepen, maar hou er rekening mee dat die dingen voor onderhoud uiteindelijk erg prijzig zijn.
Mijn schoonouders hebben een Mondeo (1994 ook leasebak met LPG) en deze rijdt nog steeds. Is redelijk in onderhoud ook (overigens zou ik dan natuurlijk voor een nieuwe model gaan). Dus Mondeos zijn ook erg goed te doen en de gewone versie heeft een erg grote kofferruimte.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
Persoonlijk zou ik nooit een Scenic kopen, die dingen liggen wel zo beroerd op de weg. Zeker als je het gaat vergelijken met een Mondeo/Focus of een willekeurige Alfa :)

XXXVI

• Arunia
  • Laatst online: 12:20
Waarschijnlijk ligt dat aan het feit dat ze op het onderstel van een Megane gezet zijn.
Dus dat ze hoger liggen, de Megane daarentegen rijdt dan ook een stuk stabieler.

• André

André

Analytics dude

ephymerous schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:09:
Persoonlijk zou ik nooit een Scenic kopen, die dingen liggen wel zo beroerd op de weg. Zeker als je het gaat vergelijken met een Mondeo/Focus of een willekeurige Alfa :)
Maar dat is ook geen vergelijking, je hebt het over een ander type auto. MPV's hellen door hun hoogte meer over dan lagere auto's, dat is een feit. Qua wegligging kan ik er weinig over zeggen, mijn ervaring leert dat beide soorten een goede wegligging kunnen hebben en dat de MPV meer overzicht bied.

Over de Scenic gesproken: ik weet niet wat je beroerd vind, maar afgezien van het iets meer hellen in de bochten ligt hij net zoals een andere auto op de weg en wordt hij door veel autotests als zeer comfortabel ervaren.

[ Voor 17% gewijzigd door André op 08-06-2006 12:43 ]

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

Kloar :)

Al eens aan een Alfa 156 station gedacht?

Kost 2e hands niets meer dan een Opel of Peugeot.

Uit 2000 met 57.000 op de teller voor 9000 euro:
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=3305736

Of anders een Opel Zafira. Voor 9000 euro heb je al een leuke.

[ Voor 9% gewijzigd door Mooody op 08-06-2006 18:53 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Sherlock
Het is uiteindelijk een Renault Mégane station geworden:
http://www.autoweek.nl/ca...o&vpos=&id=21860&cache=no

Heb uiteindelijk nog meer dan duizend euro voor mijn Astra teruggekregen, dus ik ben even heel erg blij :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

knip over de laatste post heen gekeken :X 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door GoldenSample op 04-07-2006 16:27 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je de moeite had genomen had om te lezen wat Sherlock had gepost, dan had je geweten dat hij inmiddels al wat heeft gekocht, derhalve zal hij niets met je (overigens goedbedoelde) adviezen doen ;)

:*)

[ Voor 49% gewijzigd door Gunner op 04-07-2006 16:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
A4 sedan meer ruimte als de avant? Wij hebben zelf een '04 sedan, die heeft imho niet echt veel kofferruimte, de avant heeft daarintegen heeft echt wel een stuk meer ruimte, niet in de diepte en breette, maar wel in de hoogte.
Avant:
Afbeeldingslocatie: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i16/1600_8mg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/d/82d0419add842fe5411d55d4ed7eaecd.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door THIJZEL op 05-07-2006 15:47 ]

Pagina: 1