jackplug vast zetten, wat is beste manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36681

Topicstarter
Ik zoek een manier om een 3,5mm jack plug vast te zetten zodat ie er niet uit kan springen.

Situatie:
Navigatie op motor, speaker set in helm
Dit is verbonden met een 3.5mm jack/jack krul kabel.

Uit de helm komt een stukje kabel met daaraan een 3,5mm jack plug, aan het motor stuur zit los kabeltje wat uit de navigatie kabelboom komt met daaraan een contra 3,5mm plug.
De helm wordt dus via een 3,5mm jack verleng kabel (krul snoer) met de navigatie verbonden.

Ik zoek dus een manier om ervoor te zorgen dat de kabel goed vast blijft zitten, dat deze dus niet "per ongeluk" los kan schieten, kwestie van "vast tapen" is geen oplossing daar het wel uit elkaar moet kunnen als je van de motor afstapt en weer snel en eenvoudig weer in elkaar als je weg wilt.

Iemand een idee hoe ik dit kan maken of is er iets voor te koop, mij persoonlijk schiet helaas niets te binnen om het op te lossen.

Alvast bedankt voor enige nuttige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen jack gebruiken, maar een ander soort connector, zoals XLR (http://en.wikipedia.org/wiki/XLR).

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Of er iets van een beugeltje overheen maken.

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hou je ook de veiligheid in de gaten?
Als je van je motor valt wil je ook niet dat je helm incl. inhoud aan die kabel wordt verdergesleurd lijkt me.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Burne schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 04:03:
Geen jack gebruiken, maar een ander soort connector, zoals XLR (http://en.wikipedia.org/wiki/XLR).
Nee dat is geen optie, zoals andere al aanduiden het moet wel los kunnen maar vooral kleine stekkers. De XLR stekkers zijn veel te groot (te zwaar) en gaan "klapperen" onder het rijden tegen de motor of helm.

De keuze is daarom speciaal op de jack gevallen, alleen ik zocht iets om hem iets steviger vast te maken, maar hij moet bij een bv een val inderdaad wel los kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Op beide motoren van men ouders een intercom zitten zodat je onderling kan praten enzo.
Deze werden standard geleverd met een soort van XLR connectors.
De ene connector zit op het apparaatje, de andere connect +/- 3 a 4 cm onder de helm.
Klapperen is nog nooit gebeurd om eerlijk te zijn (als meerijder ben ik ook aangesloten), zowel bij men vader als moeder niet.
Deze 'soort van' XLR connectors zijn elk omgeven door rubber zodat er iig geen vocht binnenkomt tijdens het rijden.

De connectors zien er dus hetzelfde uit, maar dan zonder vastklik-systeem,. maar doordat de connectors redelijk klemmen op elkaar blijft het wel in elkaar zitten.

Bij een ongeluk zijn deze connectors iig wel vlot uit elkaar! Daar ga je niet kapot aan. en zwaar zijn ze echt niet als je het vergelijkt met 50 km/u wind tegen je helm 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door answer_man op 07-06-2006 14:18 ]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Bel eens naar Lemo connectors in Heemskerk die hebben vast iets wat je zoekt.

http://www.lemo.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is geen intercom maar navigatie.
Het snoer gaat dus van het stuur naar je helm.
Aan de navigatie zit een jackplug standaard, hier past geen andere stekker op.

Ook komt het meer voor dat je zonder navigatie rijd en dan heb je dus geen kabel, maar de speakers die in je helm zitten blijven gewoon zitten (zijn in de voering weg gewerkt van de helm). Eerst zat hier een 5-din stekker aan, met als resultaat dat als je ging rijden (het gaat om een sport fiets) dat die 5-din stekker als een idioot tegen je helm aan begint te slaan. Ik kan je vertellen dat dat niet prettig is!

We hebben daarom een jackplug aan de hem gezet, deze stekker is klein en licht en kan eenvoudig worden weg gestopt (en klappert ook niet).

De kabel is dus echt voor stuur <<===>> helm verbinding en deze moet dus zoals iemand al opmerkte niet vast vergendeld zitten want bij een val moet ie dus inderdaad los springen.

Zelf dacht ik meer een plastic klemmetje wat je over de connector kan schuiven, als je kracht genoeg zet breekt dit gewoon af (bij bv een val) maar bij normaal gebruik blijft dit gewoon zitten.
Maargoed ik weet niet of het bestaat of hoe te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
hmm,. connector bij men pa en ma lopen idd vanaf de voorkant van het zadel naar de helm :P [btw een ducati en een yamaha, dus niet van die slome toerdingen 8)7 ]

hebben ze niet jackplugjes speciaal voor motoren? dat die idd standaard met zo'n soort klik systeem komen, maar wel goed los gaan?

succes met de oplossing in ieder geval :D

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Pagina: 1