Hulp gevraagd Server/Clients

Pagina: 1
Acties:

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Hallo,

Ik heb nu al een hele tijd een internet routertje staan..deze dient tevens ook als fileserver, dit was eigenlijk eerst voor mijn eigen 2 andere pc's.. maar nu heb ik wat van mijn huisgenoten ook aanhangen, nou wil ik toch wel wat meer beveiliging. Ik draai nu gewoon win98se op die server + winroute, en dit werkt perfect voor het routen, en fileserven.
Goed er hangen nu 4 andere pc's aan 2 van mij win98se, 1 bovenbuurman ook win98se, en buurmaan op zolder, die draait Linux.

Goed, wat zou ik nou graag bereiken..

1. Ik wil dat ze een login + pw bij het opstarten krijgen om aan te loggen op mijn netwerk(dus ook internet). En dan wil ik dat ze dan een eigen foldertje hebben op de server.

2. Ik wil per IP (dus vooral voor buren) een data limiet kan zetten bv. 32k down met een 1gb per maand limiet(anders gaan ze divx downen enzo).

Goed.. een heel verhaal dus..
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken, welke software ik daarvoor nodig heb ?
Ik wil het liefst overschakelen op NT4 voor de server, omdat ik denk dat win2k niet echt lekker zal lopen (p200mmx, 96mb ram, 20gb schijfruimte.)
En dan nog iets, kan ik als ik NTFS op die server draai, dan nog vanaf mijn win98 bakken bij die schijven via netwerk, ik verwacht namelijk dat dat niet gaat werken.

alvast heel erg bedankt als je hier bent gekomen met lezen :P

thanks !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Hmz, zou je niet s aan die boven buurman kunnen vragen of die niet een linux server wil opzetten voor je das helemaal goed!

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• tbusquet
nah..
heb er zelf te weinig tijd/verstand van..
en ik wil wel zelf goede admin kunnen zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• pyravex

pyravex

en win2k AS?
ik heb het hier nu op een P2 233MMX met 96 mb mem en t draait wel goed, gewoon zo min mogelijk instaleren
dus alleen wat je echt nodig hebt.

misschien voor jou ook een optie?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 12:45
Op vrijdag 26 januari 2001 13:07 schreef tbusquet het volgende:
...
heb er zelf te weinig tijd/verstand van..
...
Wat niet is kan nog komen.
Linux is super in beveiliging en downloadlimieten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• pyravex

pyravex

ja idd ik ben er zelf ook net mee begonnen en snap er niet zo veel van maar het is echt een geweldige OS waarmee je echt alles kan!

• tbusquet
probleem is dat de server direct over moet..
kan geen dagen offline zijn.

Heb wel boeken gekocht over Linux.
maar is nog te lastig.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 18:54

McMiGHtY

- burp -

Hij geeft net aan dat win2k te zwaar is waarschijnlijk.

WinNT 4 Server is zwaar genoeg voor deze hardware om het nog een beetje te laten performen.

Als je ze in wilt laten loggen e.d. zul je een domein aan moeten maken, en in het inlogscript mee moeten geven wat de persoonlijke schijf voor elke gebruiker is. Deze maak je gewoon aan op je server, of je met NTFS de maximale groote aankan geven weet ik niet precies, anders kun je denken om voor elke gebruiker die je hebt een aparte partitie aan te maken die je vasstelt op een groote. Dit is dan gelijk de maximale groote die ze mogen gebruiken op je server.

Het instellen van de maximale bandbreedte en downloadlimiet is een ander verhaal, of je dit in Winroute in kan stellen weet ik niet. Misschien dat je dit in MS Proxy in kunt stellen ergens het moet namelijk wel kunnen ergens, ik heb het wel ergens gelezen dat het kan, maar waar precies?\

De NTFS partities kun je over het netwerk gewoon zien omdat je deze shared en bekijkt met het SMB protocol van Microsoft.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• pyravex

pyravex

Hmz, ja ok tis wel zwaar, maar kan je niet even een tijdelijke server lenen?
of heb je die niet staan ergens?
dan heb je nl ook ff de tijd om de server goed in te richten nl want reken er maar op dat het niet de eerste keer compleet goed gaat zonder fouten enz!

• tbusquet
Kan iemand mij a.u.b. uitleggen hoe dat werkt met een domain.. ik heb altijd een heel simpel netwerkje gedraaid.. en wil er toch graag wel wat meer over weten.. en hoe ziet zon script eruit..

thanks again !

Pagina: 1