Ik heb een spanningsmeter geleend en deze sloeg uit naar 0,3 volt, gemeten tussen 0 en aarde.
Ik zal vanavond ook de amperes eens meten (mits het apparaat dit kan natuurlijk). Je voelt getintel als je de kast aanraakt.
Thanks voor je reactie

_Dune_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:07:
Deze redenering slaat nergens op. Waarom denk je dat dergelijke voedingen zijn uitgerust met een geaarde stekker. Juist, ja ze dienen geaard te worden. Wanneer je dit niet doet heb je inderdaad grote kans op een potentiaal verschil tussen je behuizing en aarde.
Nee, jou redenering slaat ergens op wilde je zeggen

. Beetje alla "Waarom is een circel rond? Omdat het anders geen circel heet".
Ja, een dergelijke voeding is uitgerust met een geaarde stekker omdat er potentiaal verschil tussen behuizing en aarde kan (gaan) ontstaan. In mijn beleving niet omdat ie er per definitie altijd is.
Wat ik denk ik dat lekstroom ontstaat door een niet correcte initiele inrichting, niet "omdat het kan gebeuren". Vast op termijn, maar binnen 1 uurtje aan staan (en vermoedelijk al vanaf seconde 1)?
_Dune_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:07:
Ik snap absoluut niet hoe het komt dat mensen toch iedere keer weer zo eigenwijs zijn dat apparatuur die geaard dient te zijn, deze niet te aarden en dan bij problemen nog beweren dat dit niet komt door het niet aarden.
Voor de duidelijkheid: Ik heb GEEN problemen. Ik doe een constatering van een fenomeen bij een nieuw apparaat waarvan ik sterk mijn twijfels heb of dit hoort.
Ik dacht dat dit al vrij duidelijk was in mijn eerste post, maar er zijn kennelijk mensen waarbij je niet duidelijk genoeg kan zijn

.
En voor de duidelijkheid: Sinds de constatering hangt de kast middels 20m verlengkabel aan een geaard stopcontact.
Een apparaat wat af fabriek correct werkt, produceerd in mijn beleving geen lekstroom. Let wel: We hebben het over een nieuw apparaat vers uit de doos. Je gaat mij toch hopelijk niet vertellen dat er fabriekanten zijn die een goed werkend product standaard afleveren met lekstroom productie.
Zodra er stroom over aarde gaat lopen is er iets niet correct. Is je apparaat geaard, dan kan dat heel lang goed blijven gaan. Is je apparaat niet geaard, dan loop je inderdaad het risico dat de boel sneuvelt doordat het apparaat niet geaard is.
Aarden is in mijn beleving dus een manier om een apparaat goed te laten blijven werken terwijl er lekstroom is ontstaan.
De vraag is echter of het normaal of gezond is dat een apparaat, in dit geval mijn nieuwe Sonata II, af fabriek al per direct lekstroom produceerd.
Voor de duidelijkheid: Dit is mijn mening / idee.
Wat ik graag van u zou horen is of jullie deze mening / ideeen onderschrijven of het er niet mee eens zijn en dan graag waarom (en dan natuurlijk niet alla "een circel is rond omdat ie rond is"). Ik wil hiervan wat leren en te weten komen of ik donderdag weer naar de winkel mag afreizen.