Toon posts:

Sonata II; Lekstroom

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een nieuwe PC in elkaar geknutseld met als kast een Sonata II. Mooi ding, erg gebruiksvriendelijk en zo. Een probleem...

Ik heb last van lekstroom. 0,3 volt om precies te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit gezond is, maar wil hierbij graag u om uw inzicht vragen.

Ik gebruik de kast op een niet ge-aard stopcontact, maar naar mijn inzicht moet gloed nieuw materiaal geen lekstroom geven en is dat dus (nog) niet nodig.

Wat vindt u?

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 03:49

lordsnow

I know nothing

0,3 Volt tussen welke twee punten?

//edit: en indien je echt over stroom praat - dit meet je in amperes, niet in Volt.

[ Voor 100% gewijzigd door lordsnow op 07-06-2006 00:26 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:02:
Ik gebruik de kast op een niet ge-aard stopcontact, maar naar mijn inzicht moet gloed nieuw materiaal geen lekstroom geven en is dat dus (nog) niet nodig.

Wat vindt u?
Deze redenering slaat nergens op. Waarom denk je dat dergelijke voedingen zijn uitgerust met een geaarde stekker. Juist, ja ze dienen geaard te worden. Wanneer je dit niet doet heb je inderdaad grote kans op een potentiaal verschil tussen je behuizing en aarde.

Ik snap absoluut niet hoe het komt dat mensen toch iedere keer weer zo eigenwijs zijn dat apparatuur die geaard dient te zijn, deze niet te aarden en dan bij problemen nog beweren dat dit niet komt door het niet aarden.

Zorg dus eerst maar eens voor een geaarde wandcontact doos, blijf je dan nog wat voor problemen dan ook met je Pc houden dan wordt je hier graag verder geholpen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
lordsnow schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:21:
0,3 Volt tussen welke twee punten?

//edit: en indien je echt over stroom praat - dit meet je in amperes, niet in Volt.
Ik heb een spanningsmeter geleend en deze sloeg uit naar 0,3 volt, gemeten tussen 0 en aarde.
Ik zal vanavond ook de amperes eens meten (mits het apparaat dit kan natuurlijk). Je voelt getintel als je de kast aanraakt.

Thanks voor je reactie :)
_Dune_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:07:
Deze redenering slaat nergens op. Waarom denk je dat dergelijke voedingen zijn uitgerust met een geaarde stekker. Juist, ja ze dienen geaard te worden. Wanneer je dit niet doet heb je inderdaad grote kans op een potentiaal verschil tussen je behuizing en aarde.
Nee, jou redenering slaat ergens op wilde je zeggen :? . Beetje alla "Waarom is een circel rond? Omdat het anders geen circel heet".

Ja, een dergelijke voeding is uitgerust met een geaarde stekker omdat er potentiaal verschil tussen behuizing en aarde kan (gaan) ontstaan. In mijn beleving niet omdat ie er per definitie altijd is.

Wat ik denk ik dat lekstroom ontstaat door een niet correcte initiele inrichting, niet "omdat het kan gebeuren". Vast op termijn, maar binnen 1 uurtje aan staan (en vermoedelijk al vanaf seconde 1)?
_Dune_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:07:
Ik snap absoluut niet hoe het komt dat mensen toch iedere keer weer zo eigenwijs zijn dat apparatuur die geaard dient te zijn, deze niet te aarden en dan bij problemen nog beweren dat dit niet komt door het niet aarden.
Voor de duidelijkheid: Ik heb GEEN problemen. Ik doe een constatering van een fenomeen bij een nieuw apparaat waarvan ik sterk mijn twijfels heb of dit hoort.
Ik dacht dat dit al vrij duidelijk was in mijn eerste post, maar er zijn kennelijk mensen waarbij je niet duidelijk genoeg kan zijn :P .
En voor de duidelijkheid: Sinds de constatering hangt de kast middels 20m verlengkabel aan een geaard stopcontact.

Een apparaat wat af fabriek correct werkt, produceerd in mijn beleving geen lekstroom. Let wel: We hebben het over een nieuw apparaat vers uit de doos. Je gaat mij toch hopelijk niet vertellen dat er fabriekanten zijn die een goed werkend product standaard afleveren met lekstroom productie.
Zodra er stroom over aarde gaat lopen is er iets niet correct. Is je apparaat geaard, dan kan dat heel lang goed blijven gaan. Is je apparaat niet geaard, dan loop je inderdaad het risico dat de boel sneuvelt doordat het apparaat niet geaard is.

Aarden is in mijn beleving dus een manier om een apparaat goed te laten blijven werken terwijl er lekstroom is ontstaan.

De vraag is echter of het normaal of gezond is dat een apparaat, in dit geval mijn nieuwe Sonata II, af fabriek al per direct lekstroom produceerd.

Voor de duidelijkheid: Dit is mijn mening / idee.
Wat ik graag van u zou horen is of jullie deze mening / ideeen onderschrijven of het er niet mee eens zijn en dan graag waarom (en dan natuurlijk niet alla "een circel is rond omdat ie rond is"). Ik wil hiervan wat leren en te weten komen of ik donderdag weer naar de winkel mag afreizen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bij 100% van alle kasten die ik ooit gezien heb met lekstroom was dit op te lossen met een geaard stopcontact. Vaak kreeg je door de lekstroom verstoring op de line-outs en kon het ook instabiliteit veroorzaken.
Bij nieuwere kasten is dat wel iets minder, dat klopt. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Ik geloof niet dat een lekstroom de schuld kan zijn van een producent. Ik vraag me wel af of het in jouw verhaal echt 0,3 volt is. Naar mijn weten voel je dit totaal niet en lijkt het mij meer.

Het potentiaalverschil kan nou eenmaal gebeuren met computerkasten op ongeaard stopcontact, nieuwe en oude kasten. Ikzelf heb ook enige maanden geleden een nieuwe Antec 3000SLK (oid) gekocht en hier stond tegen de 100volt op als ik deze aanraakte en gelijktijdig mijn verwarming.

Gewoon je kast ergens anders neerzetten (of geaard aansluiten wat je al gedaan hebt) en klaar.

En voordat je naar de winkel wil afreizen kan je altijd even een belletje plegen en kijken wat zij hierop te zeggen hebben.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 21:18

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als het 0,3Volt is, is er geen probleem. Dat is volgens mij gewoon de meetfout in je multimeter. 0,3V meet je ook al, wanneer je beide pinnetjes in de lucht houdt, of beide met je vingers beet houdt.

Waarom? Omdat het kan!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Op praktisch elke niet geaarde kast zal een spanning van ~ 115V staan, dit komt door het onstoringsfilter in de voeding waardoor de kast 'tussen' de 0 en de fase komt te hangen.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als de wikkelingen van de voedingstrafo's slechts een klein beetje afwijken van de exact nodige verhouding ontstaat er al lekstroom.
Aangezien het hier een nogal flink aantal wikkelingen betreft kun je het gewoon niet zo exact meten dat er geen verschil ontstaat. Het is niet zo dat de wikkelingen opeens gaan krimpen/uitlopen na vele maanden/jaren gebruik, dus je argument dat aarding ervoor is dat een oud apparaat ook nog blijft functioneren is niet geldig. Het zorgt er gewoon voor dat ALLE apparaten met lekstroom (en dat zijn er een hele hoop) hun lekstroom gewoon kwijt kunnen, zodat er geen spanning op verkeerde dingen komt te staan (zoals geluidskaart wat voor ruis zorgt), of jouw huid, wat voor tintelingen zorgt.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het is natuurlijk onzin dat dit door de behuizing veroorzaakt zou worden. Een computerkast is een stuk metaal met wat plastic versiering, meer niet. Als het al aan je hardware lag, dan zou het probleem in je voeding zitten.
Probeer trouwens ook eens te meten wat het spanningsverschil is tussen de kast en een geaard object (verwarmingsbuis) dit zou als het goed is ongeveer 115 volt wisselspanning moeten zijn, zoals hierboven wordt gepost. Ik heb ook een tijd met een ongeaarde wandcontactdoos gewerkt en daardoor allerlei vage problemen gehad (brommende speakers, voelbare spanning op de behuizing en meer van dat soort geintjes) en sinds ik geaarde stopcontacten naar mijn computerhok heb getrokken is dat allemaal voorbij. Ik raad je dus absoluut aan om dit ook te doen. Ga echter vooral niet de verwarmingsbuizen gebruiken als aarde, deze zijn daar niet voor bedoeld en ook niet geschikt. De exacte redenen hiervoor zijn te vinden als je een beetje zoekt op dit forum, met name in CM en EL is het nodige te vinden denk ik.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:35:
Ik geloof niet dat een lekstroom de schuld kan zijn van een producent. Ik vraag me wel af of het in jouw verhaal echt 0,3 volt is. Naar mijn weten voel je dit totaal niet en lijkt het mij meer.
Dat was dus de fout die ik zelf ook maakte. 0,3 volt merk je natuurlijk niets van als het bijna 0 ampere is :) . Ik ga vanavond even meten hoeveel dat er zijn.
Lolhozer schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:40:
Als het 0,3Volt is, is er geen probleem. Dat is volgens mij gewoon de meetfout in je multimeter. 0,3V meet je ook al, wanneer je beide pinnetjes in de lucht houdt, of beide met je vingers beet houdt.
Ga ik ook even testen.
Nielson schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:46:
Op praktisch elke niet geaarde kast zal een spanning van ~ 115V staan, dit komt door het onstoringsfilter in de voeding waardoor de kast 'tussen' de 0 en de fase komt te hangen.
Ik meen dus op 0,3V uit te komen.
Na het aarden meet ik het verschil tussen aarde en 0 en dat is 0,3V. Voor ik die kast met stekker in het stopcontact stopte meette ik overigens 0,0 tussen aarde en 0, dus het wordt niet door een ander apparaat veroorzaakt.
defusion schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:52:
Als de wikkelingen van de voedingstrafo's slechts een klein beetje afwijken van de exact nodige verhouding ontstaat er al lekstroom.
Aangezien het hier een nogal flink aantal wikkelingen betreft kun je het gewoon niet zo exact meten dat er geen verschil ontstaat. Het is niet zo dat de wikkelingen opeens gaan krimpen/uitlopen na vele maanden/jaren gebruik, dus je argument dat aarding ervoor is dat een oud apparaat ook nog blijft functioneren is niet geldig. Het zorgt er gewoon voor dat ALLE apparaten met lekstroom (en dat zijn er een hele hoop) hun lekstroom gewoon kwijt kunnen, zodat er geen spanning op verkeerde dingen komt te staan (zoals geluidskaart wat voor ruis zorgt), of jouw huid, wat voor tintelingen zorgt.

Ook Demoniac bedankt voor je reactie.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je ondertitel
Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
is wel erg toepasselijk trouwens ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:59:
[...]

Dat was dus de fout die ik zelf ook maakte. 0,3 volt merk je natuurlijk niets van als het bijna 0 ampere is :) . Ik ga vanavond even meten hoeveel dat er zijn.

[...]
Ga ik ook even testen.

[...]

Ik meen dus op 0,3V uit te komen.
Na het aarden meet ik het verschil tussen aarde en 0 en dat is 0,3V. Voor ik die kast met stekker in het stopcontact stopte meette ik overigens 0,0 tussen aarde en 0, dus het wordt niet door een ander apparaat veroorzaakt.
Heb je 'm wel op wisselspanning staan ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me vrij duidelijk (en vrij basic), hier zijn boekdelen over volgeschreven.

Een willekeurige search op "lekspanning" of "lekstroom" geeft tientallen topics waaronder een paar erg goede met veel technische onderbouwing. Voortaan die eerst doorlezen voor je meent dat het niet aan aarding kan liggen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.