HD doet opeens tok tok en hangt

Pagina: 1
Acties:

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:34
Okz bekend probleem zul je zeggen. Tok tok = niet goed. Wat gebeurde er. Ik wou net mijn pc af gaan sluiten toen ik dus tok tok uit de kast hoorde. Voordat ik kon kijken waar het precies vandaan kwam kreeg ik een BSOD en moet ik dus rebooten.

Reboot kwam toen tot mijn promise raid bios en daar bleef hij hangen bij checking discs. Ik werd toch al zenuwachtig want het spul staat in raid 0.

Totale poweroff gedaan en na 5 minuten wachten weer een boot. Die lukte dus feilloos en ik zit nu weer in windows. Kast open en de hdz bekeken. Echter niets te zien / horen.

Maar nu ?

Ik kan ze niet controleren omdat ik geen tool ken die ze in raid kan testen. Ik kan ook smart niet uitlezen.
ondertussen ben ik natuurlijk druk bezig met backuppen (had nog een image van vorige week maar goed nu een nieuwe aan het draaien)
dit is wel alleen van mijn c: en ik raak de rest toch ook niet graag kwijt

Tja zou de hd nu aan het sterven zijn of was het gewoon een kop die even bleef hangen en na de spin down / poweroff nu weer goed staat ?

Ik heb nog nooit eerder een probleem gehad met de hd's

Specs:

asus k8v se deluxe
2 x wd 160 gb in raid 0 (16 maanden oud)
1 x maxtor 200 gb backup (1 jaar oud)
voeding silentmax 480 watt (6 maanden oud)

Ik heb nog garantie op de wd schijven maar dan moet ik natuurlijk wel een defect aan kunnen tonen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Het is een voorbode, zeker weten.
Maar goed dat je aan het backuppen bent geslagen :)

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:55

DatraxZ

TrueCrypts Everything

lang geleden had ik hetzelfde probleem met een maxtor 20GB.
Het probleem heb ik toen kunnen oplossen door de schijf via maxblast (?) 'low-level' te formatteren.
De drive heeft het nadien nog 2 jaar 24/7 prima gedaan.
Echter zou ik er geen belangrijke data meer gaan op opslaan.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De mijne hier tikt ook :X
Ik heb dus gekeken met Data Lifeguard (van WD) en daarmee getest en de conclusie was dat mijn schijf stuk is :/ (mede achtergekomen door het logboek dmv atapi meldingen). Dat je daarom backups hebt gemaakt is echt verstandig.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je belangrijke data op een Raid-0 array hebt zou ik toch wat vaker een backup draaien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 06-06-2006 23:18 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb nog garantie op de wd schijven maar dan moet ik natuurlijk wel een defect aan kunnen tonen.
Dat kun je gewoon met het diagnosetooltje van de fabrikant doen :) OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? Als het tooltje de schijf niet kunt zien, haal de schijf dan tijdelijk uit de RAID array of koppel het aan een andere controller. Na het terugzetten moet je eventueel wel een identieke RAID array instellen.

• Ray
mmm ik heb al veel dingen gelezen maar meestal moet je inderdaad de schijf uit de array halen. Met een beetje pech mislukt de rebuild daarna en ben je alsnog al je data kwijt :( Ik heb toch een beetje het idee (hoop ik) dat het een tijdelijk iets was. Het probleem was eenmalig (bsod wat trouwens page kernal error) en het werkt nu prima. De schijf is niet warm, trilt niet etc.
Toch is het vertrouwen weg en ik overweeg een raptor te kopen en daar in ieder geval mijn Os op de zetten. Tja vanavond eerst maar stuk op 50 dvd tjes bakken voor de overige data ....

Verwijderd

2 x wd 160 gb in raid 0 (16 maanden oud)

Ik heb diezelfde schijf en ik heb ook al eens een tikkende WD gehad. Echter liep mijn PC nóg niet vast, maar een RMA leerde dat ik het goed gezien had; de schijf was stervende.
Daarvoor in de plaats heb ik een refurbished 160 GB disk die zijn werk al 1000 uur foutloos doet en een enorm rotte brander heeft overleeft.

Lees mijn eigen horrorverhaal waar ik nu om kan lachen _/-\o_

Zou ik die link kunnen leggen met mijn horrorverhaal!!??

Dus, neem contact op met WD. Mijn ervaringen met hun support zijn positief.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 08:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

StuiTeR schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 23:03:

Nee, zelfs dat niet.
Ik had ook een tikkende hdd die het op zich prima deed (120GB WD). Ik WD geewoon opgebeld en de situatie uitgelegd en kreeg binnen 5 minuten te horen dat ik de disk retour mocht sturen omdat een disk niet hoort te tikken. Dus grote kans dat als je even belt dat ze het zo voor je kunnen regelen :)

• Ray
okz maar nu tikt hij dus niet meer en ik weet niet welke het is. Ze zitten boven elkaar en werken op dit moment prima.

Iemand enig idee wat de snelheids verhouding is tussen een single raptor en deze raid config. Ik heb de search gebruikt maar een echt antwoord vind ik nog niet

edit: net met de comptoko gesproken. Zij raden mij de raptor af voor normaal desktop gebruik ivm storing en geluid. Ik overweeg nu 2 nieuwe WD's te halen en die op mijn 2e raid controller te zetten en zo de hele zooi over te zetten. Dan kan ik de schijven los testen.

Is dit verstandig ?

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 07-06-2006 10:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

StuiTeR schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:16:
okz maar nu tikt hij dus niet meer en ik weet niet welke het is. Ze zitten boven elkaar en werken op dit moment prima.

Iemand enig idee wat de snelheids verhouding is tussen een single raptor en deze raid config. Ik heb de search gebruikt maar een echt antwoord vind ik nog niet

edit: net met de comptoko gesproken. Zij raden mij de raptor af voor normaal desktop gebruik ivm storing en geluid. Ik overweeg nu 2 nieuwe WD's te halen en die op mijn 2e raid controller te zetten en zo de hele zooi over te zetten. Dan kan ik de schijven los testen.

Is dit verstandig ?
storing van raptors? volgens mij valt dat wel erg mee. Ok, geluid is een goed argument, maar dat is natuurlijk redelijk persoonlijk (zelf vind ik het niet echt prettig als mijn bak veel herrie maakt, dus ga ik voor zo stil mogelijk disks (mag ook wel als je er 11 hebt).

dus als jij een raptor erin wil hangen zie ik niet wat je tegenhoudt eerlijk gezegd (behalve de prijs).

• Ray
nou voornamelijk het geluid dus en het mogelijke snelheidsverlies. Voor de prijs van 1 raptor heb ik ook 2 x sata WD en kan ik ze gewoon vervangen natuurlijk

Verwijderd

[flauwe modus]
Al gecontroleerd op kippen?
[/flauwe modus]

Anyway het lijkt erop dat die HD z'n beste tijd heeft gehad helaas, meestal is een tikkend geluid een slecht voorteken en het lijkt me die HD die de tikken veroorzaakt RMA te doen indien er nog garantie opzit.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:09:
[flauwe modus]
Al gecontroleerd op kippen?
[/flauwe modus]
tok, tok, Koekoek! :+
hm, moest even :9

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Ray
update:

uit de eventlog:

Kan apparaat \Device\Harddisk1\D niet benaderen.

dit kom ik elke dag diverse malen tegen. Nu is even de vraag welke hd is dit ? hd1/d ? is dit channel 1 of schijfletter D en hoe kom ik hier achter.

Dan in promise array control zie ik het volgende

sata 1 = functional udma 6
sata 2 = functional udma 5

dus volgens deze tool draaien beide schijven niet in dezelfde udma. Dat is natuurlijk niet echt handig bij striping. Hoe kan ik dit op een andere manier controleren of wellicht aanpassen offfuu is sata 2 dus de zieke hd en heeft ie zichzelf op een lagere snelheid gezet.

Alle hulp is welkom

* Ray gaat snel verder met backuppen, nog maar 50 dvdr's te gaan :(

• UltraSub
[off-topic]
Dit is wel precies de reden waarom ik nooit voor raid-0 zou gaan.
Ik kan me niet voorstellen (ok, sommige situaties daargelaten), dat je het zo enorm goed merkt, dat het loont. Tenzij je heel veel met enorme bestanden werkt, ben je aan het snelheidsverschil tussen raid-0 en 1 zo gewend. En dan heb ik toch liever de rust, met raid-1. Lekker een mailtje krijgen: "hey joh, haal eens een nieuwe, ik heb er een kapot...." :)
[/off-topic]

• Ray
tja het is wel lekker snel. Ik doe veel aan rar en par dus dat gaat net zo snel als tussen 2 losse hd's zonder dat je dus hoeft te kijken waar je het spul neerzet. Daarnaast is de winst met het booten ook aanzienlijk.

probleem update:

ik krijg dus constant de melding van hd1/d. Aangezien ik geen drivestation D had dacht ik laat ik die maken. Dus ik heb van mij E > D gemaakt. Ik krijg echter toch constant de foutmelding dus ik denk dat ik het in harddisk1 moet zoeken. Maar welke is dit nu ? In schijfbeheer zou dat mijn 2e data hd moeten zijn want daar noemt hij de raid array in zijn totaal 0

echter geeft promise raid management geen enkele error. Ik heb nu al 10 dvd's gebakken op 16x zonder dat het systeem een kik geeft terwijl dit toch ook redelijk aan de hd's trekt (ondertussen ook gewoon met alles bezig)

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 07-06-2006 19:34 ]

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Kijk anders ff op www.panterasoft.com Hier staat een gratis tooltje wat meerder Hd tegelijkertijd uitleest. En met behulp van het serienummer van de schijf weetje zo welke schijf de ongelukkige is

Grutte Pier fansels

• UltraSub
Wil ik wel een kanttekening bij maken, bij al die test-tools.
Ik zelf zou voorzichtig er mee zijn, tot mijn backup compleet was. Sommige testtools kunnen de boel behoorlijk stressen. Meer als wat leesacties, voor een backup ;)

• Ray
hessel schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 19:38:
Kijk anders ff op www.panterasoft.com Hier staat een gratis tooltje wat meerder Hd tegelijkertijd uitleest. En met behulp van het serienummer van de schijf weetje zo welke schijf de ongelukkige is
proggie aangeslingerd maar helaas hij kan niet in mijn raid array kijken. Ik heb nog geen tool kunnen vinden die dat wel kan

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Misschien zit er een kip in je computer :p

Als die schijven warmer worden zetten ze uit... en misschien dat die koppen over je platters heen gaan.

Ook altijd aan te raden om voor je schijven een 80mm fan te zetten (dit doen de meeste mensen niet en zeker in raid moet je dit altijd wel doen... warmte hoopt vreselijk op en beperkt erg de levensduur van de schijven).

Ik weet 100% zeker dat 1 of beide schijven brak is, zaak is dus om zo snel mogelijk alles te backuppen en de pc niet onnodig aan te zetten. Wanneer je alles hebt gebackupt zou ik een diag tool draaien van de fabricant van de schijven: staat altijd op de site van de fabricant (schijf zou ik dan 1 per 1 in een andere pc erbij hangen)

Ook zou je scandisk kunnen laten draaien van XP, alleen duurt dit veel langer en zeker als er problemen zijn. Ik zou in ieder geval die schijv(en) RMA'en

Diag tools: http://support.wdc.com/download/indexns.asp#diagutils

[ Voor 9% gewijzigd door n00bs op 07-06-2006 19:52 ]

• Ray
nou pc is nu goed warm en schijven goed los lijkt me. Heb nu al een stuk of 15 dvdr's achter elkaar gefikt en alles blijft stabiel. op die eventlog melding na dan :(

ik heb het idee dat er ook was misgaat omdat ze beide in een andere udma staan, zodat wellicht de eventlog melding betekend dat de ene schijf te laat benaderd kan worden en er daarom dus een probleem is....denk ik ???

Hoe kan ik mijn losse sata kanalen bekijken en eventueel de udma aanpassen ? ik kan niets vinden onder apparaatbeheer. behalve de promise controller maar verder kom ik niet

volgens mijn boot.ini is de raid array overigens hd 0, dus zou mijn 2e data hd 1 moeten zijn. Het systeem staat op c&q wat betekend dat inactieve hd's in de slaapstand gaan naar een paar minuten. Dus ook die data hd, zou daar die melding vandaan kunnen komen ??? de melding doet zich namelijk constant om de 6 minuten voor zie ik nu

[ Voor 82% gewijzigd door Ray op 07-06-2006 20:28 ]

Verwijderd

StuiTeR schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 18:38:
update:

uit de eventlog:

Kan apparaat \Device\Harddisk1\D niet benaderen.

dit kom ik elke dag diverse malen tegen. Nu is even de vraag welke hd is dit ? hd1/d ? is dit channel 1 of schijfletter D en hoe kom ik hier achter.

Dan in promise array control zie ik het volgende

sata 1 = functional udma 6
sata 2 = functional udma 5

dus volgens deze tool draaien beide schijven niet in dezelfde udma. Dat is natuurlijk niet echt handig bij striping. Hoe kan ik dit op een andere manier controleren of wellicht aanpassen offfuu is sata 2 dus de zieke hd en heeft ie zichzelf op een lagere snelheid gezet.

Alle hulp is welkom

/me gaat snel verder met backuppen, nog maar 50 dvdr's te gaan :(
Wat wat dacht meneer van 3 schijven in RAID5? gewoon IDE of standaard S-ata schijven. Wat kan het jou dan nog roesten of een schijf eruitklapt ;)

• Ray
tja heb geen raid 5 controller aan boord hehe. Ik ga mijn TS morgen even herschrijven met de gedanen stappen.
Ik heb zojuist de WD tool gedraaid in dos. resultaat hd1 = perfect zowel quick als full hd2 = perfect quick. Morgen draai ik de full test want ik wil nu op i-net :) en die test duurt bijna een uur. Als er eentje ziek is vermoed ik ook die trouwens aangezien hij maar op udma 5 zou draaien (als dat tooltje klopt)

Wat ik ook gezien heb is dat beide hd's een andere mediacode hebben, wellicht dat dit er nog iets mee te maken heeft

Verwijderd

misschien is het, voor in de toekomst dan, ook het overwegen waard om backup's te maken op een andere HD ipv in jouw geval 50 DVD's.

als je gaat uitrekenen wat het kost is een HD misschien nog wel goedkoper ook, en zeker veel makkelijker terug te zetten en te beheren en zo.

iig succes met je probleem.

• Ray
ik heb voor mijn OS ook al een backup HD in de kast zitten. Erg belangrijke zaken zoals mijn .pst en documenten staan ook nog een keer op een externe schijf dus dat zit wel goed :) Echter spelletjes, muziek en films backup ik normaal niet. Die heb ik dus nu maar voor een groot deel weggebrand.

Verwijderd

StuiTeR schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:56:
tja heb geen raid 5 controller aan boord hehe. Ik ga mijn TS morgen even herschrijven met de gedanen stappen.
Ik heb zojuist de WD tool gedraaid in dos. resultaat hd1 = perfect zowel quick als full hd2 = perfect quick. Morgen draai ik de full test want ik wil nu op i-net :) en die test duurt bijna een uur. Als er eentje ziek is vermoed ik ook die trouwens aangezien hij maar op udma 5 zou draaien (als dat tooltje klopt)

Wat ik ook gezien heb is dat beide hd's een andere mediacode hebben, wellicht dat dit er nog iets mee te maken heeft
Ooit gehoord van deze config: een uit mijn collectie. Het systeembeheerdersplan 117 (ik maak altijd kladjes voordat ik iets ga bewerkstelligen)

Afbeeldingslocatie: http://img278.imageshack.us/img278/3191/1172pp.png

Vul zelf de grootte van A, B en C in.

Dit is een RAID met 2 schijven. IDE of S-ata doet er niet toe. Er zijn 2 dingen die je nodig hebt en beslist NIET mag vergeten of fout doen.

1. Slipstream de RAID hack (BalusC server of elders te vinden via Nlite add-ons) met de installatieCD. Nlite leent zich hier goed voor. Slipstream dan ook even alle andere drivers mee zoals de S-ata textmode driver!
2. Maak zodra je één schijf juist hebt gepartitioneerd in 3 partities beide schijven dynamisch. Nu kun je de RAID gaan aanmaken als volgt: RAID1;RAID1;RAID0. Twijfel je; maak dan de tweede en derde partitioe even groot. Voor de eerste partitie is 4-8 GB voldoende. De pagefile komt op RAID0 te staan uiteraart.

Ik verwacht een matige performancewinst met deze situatie, maar hij is veruit de geodkoopste en goed te bewerkstellingen als we kijken naar de huidige prijs per gigabyte opslag _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 19:43 ]

Pagina: 1