ja, weer een 4Ohm speaker topic... Ik heb zowat alle topics al doorgelezen maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk voor mijn setup.
Ik heb pas een Pioneer VSX-916 versterker gekocht. (specsheet kan ik niet vinden op de pioneer website maar zal ongeveer gelijk zijn aan de VSX-915)
100 Watt per kanaal, 8Ohm
In de manual staat echter ook dat de versterken op 6 Ohm gezet kan worden.
Het probleem is dat ik nu zie dat mijn speakers 4 Ohm zijn (JBL SCS178)....ik kan deze nog ruilen. Ik heb ze nog niet aangesloten.
Door andere topics gelezen te hebben blijkt dat je 4 Ohm speakers best op een 8 ohm versterker kunt aansluiten maar dat dit je versterker meer laat werken. En misschien zelfs kan beschadigen. Dit zou dan afhangen van
- het volume > hoe hoger het volume hoe meer stroom
- de frequentie > hoe lager de freq hoe meer stroom
In mijn geval heb ik dus 5 speakers van 4 Ohm maar dit zijn allemaal satelite speakers. Als ik het goed begrijp kan gaan alle lage tonen naar de actieve sub. Heeft dit dan invloed voor mijn setup?
Mijn vragen:
1. Kan ik deze setup probleemloos gebruiken of toch maar andere speakers kiezen
2. Is het verstandig de versterker op 6 ohm te zetten
3. De actieve sub heeft toch niets met het hele 4/8 ohm verhaal te maken toch?
Ik heb pas een Pioneer VSX-916 versterker gekocht. (specsheet kan ik niet vinden op de pioneer website maar zal ongeveer gelijk zijn aan de VSX-915)
100 Watt per kanaal, 8Ohm
In de manual staat echter ook dat de versterken op 6 Ohm gezet kan worden.
Het probleem is dat ik nu zie dat mijn speakers 4 Ohm zijn (JBL SCS178)....ik kan deze nog ruilen. Ik heb ze nog niet aangesloten.
Door andere topics gelezen te hebben blijkt dat je 4 Ohm speakers best op een 8 ohm versterker kunt aansluiten maar dat dit je versterker meer laat werken. En misschien zelfs kan beschadigen. Dit zou dan afhangen van
- het volume > hoe hoger het volume hoe meer stroom
- de frequentie > hoe lager de freq hoe meer stroom
In mijn geval heb ik dus 5 speakers van 4 Ohm maar dit zijn allemaal satelite speakers. Als ik het goed begrijp kan gaan alle lage tonen naar de actieve sub. Heeft dit dan invloed voor mijn setup?
Mijn vragen:
1. Kan ik deze setup probleemloos gebruiken of toch maar andere speakers kiezen
2. Is het verstandig de versterker op 6 ohm te zetten
3. De actieve sub heeft toch niets met het hele 4/8 ohm verhaal te maken toch?