Toon posts:

4 Ohm speakerset op 6-8 ohm receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ja, weer een 4Ohm speaker topic... Ik heb zowat alle topics al doorgelezen maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk voor mijn setup.

Ik heb pas een Pioneer VSX-916 versterker gekocht. (specsheet kan ik niet vinden op de pioneer website maar zal ongeveer gelijk zijn aan de VSX-915)
100 Watt per kanaal, 8Ohm
In de manual staat echter ook dat de versterken op 6 Ohm gezet kan worden.

Het probleem is dat ik nu zie dat mijn speakers 4 Ohm zijn (JBL SCS178)....ik kan deze nog ruilen. Ik heb ze nog niet aangesloten.

Door andere topics gelezen te hebben blijkt dat je 4 Ohm speakers best op een 8 ohm versterker kunt aansluiten maar dat dit je versterker meer laat werken. En misschien zelfs kan beschadigen. Dit zou dan afhangen van
- het volume > hoe hoger het volume hoe meer stroom
- de frequentie > hoe lager de freq hoe meer stroom

In mijn geval heb ik dus 5 speakers van 4 Ohm maar dit zijn allemaal satelite speakers. Als ik het goed begrijp kan gaan alle lage tonen naar de actieve sub. Heeft dit dan invloed voor mijn setup?

Mijn vragen:
1. Kan ik deze setup probleemloos gebruiken of toch maar andere speakers kiezen
2. Is het verstandig de versterker op 6 ohm te zetten
3. De actieve sub heeft toch niets met het hele 4/8 ohm verhaal te maken toch?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Kan gewoon, als je eea niet -te- hard zet. Als het spul niet gaat clippen e.d. is het niet zo'n heel groot probleem.

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je met "niet te hard"
en waar kan ik aan merken dat het te hard is...??

Verwijderd

http://www.12vhifi.nl/filters.html

is wel het bekijken waard :)

* is geen spam, je zult zelf moeten zoeken wat je nodig hebt *

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat willen we nu met filters :?
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:37:
- het volume > hoe hoger het volume hoe meer stroom
Correct. En hoe lager de impedantie, en als je in verhouding meer stroom trekt zit je sneller aan de voedingsspanning, en gaat je amp clippen. Ook wordt hij dan sneller heet.
- de frequentie > hoe lager de freq hoe meer stroom
Mja, dat heeft meer met muziek te maken. Het meeste vermogen zit in het laag. Als je een 1 Khz toon op 10 Watt zou horen uit je speakers zou je heel snel doof worden denk ik.
In mijn geval heb ik dus 5 speakers van 4 Ohm maar dit zijn allemaal satelite speakers. Als ik het goed begrijp kan gaan alle lage tonen naar de actieve sub. Heeft dit dan invloed voor mijn setup?
Ja, want dan zet je je recever op small, en zullen er weinig lage tonen naartoe gaan. Je hebt dan ook flink minder vermogen nodig, en de amp zal ook minder last hebben van de lage impedantie.

Gewoon ff proberen. Kapot gaat het niet snel hoor. En te hard staat het als het gaat vervormen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
goed, alles aangesloten en het klinkt geweldig :)

omdat het al laat is kon ik helaas niet echt hard gaan....dat zal ik morgen nog een testen.
Tot nu toe nog geen enkele vervorming gehoord. De versterken lijkt het allemaal wel aan te kunnen.

Heb de receiver ingesteld op speakers van 6 ohm omdat dat wat dichter in de buurt ligt bij mijn 4 ohm.

Verwijderd

Zijn ze echt 4 ohm? Vaak hangt het toch rond de 6. Je kunt het zo meten.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 23:12:
Zijn ze echt 4 ohm? Vaak hangt het toch rond de 6. Je kunt het zo meten.
Weerstand en impedantie is niet hetzelfde ;)
edit: met andere woorden: de gemeten weerstand is de weerstand van de draad waar de spoel uit gemaakt is.
Bij een golfvormige aansturing uit je versterker reageert deze compleet anders.
Daarmee wil ik zeggen: de ohm's die je meet zijn niet dezelfde als de ohm's die aangegeven staan.

[ Voor 42% gewijzigd door DrEvil1986 op 07-06-2006 23:33 ]

Pagina: 1