[versterker/tuner] zekeringen springen plots allemaal.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Topicstarter
Ik heb hier een versterker/tuner staan, aangesloten op de pc.

het betreft hier een Sony met de volgende specs :

code:
1
2
3
4
5
FM Stereo/FM-AM receiver
Model No : STR-11L
<frequency ranges>
IF FM 10.7 MHz AM 468 kHz
AC 220V ~ 50 Hz - 110 Watt

deze versterker heeft een jaar of 2 dienst gedaan om platen te beluisteren. ik heb deze vorige maand op de computer aangesloten en heb de hele tijd kunnen genieten van het uitstekende geluid [welliswaar door niet al te goede boxen en kabels, maar toch]

ik zet vanavond mn versterker aan, om weer eens lekker wat muziek te luisteren, opeens *pats* en
daarna helemaal geen reactie meer.

na openen van de versterker bleek er dus een zekering doorgebrand. dus ik vol goede moed een soort jumper [2 aansluitingen, verbonden door een rood electriciteitsdraadje] omzetten naar de reserve zekering, sluit de versterker weer aan, *pats* ook die zekering doorgebrand.

ik heb de hele versterker omgekeerd, van binnen en buiten compleet schoongemaakt en bekeken, maar ik kan niet vinden waar t aan ligt.

ik post later vanavond of morgen even foto's, ik heb de digicam helaas niet tot beschikking op dit moment.

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 21:07
Waarschijnlijk is die jumper de omzetting naar 110V.... Niet zo prettig voor je amp als je er dan 240V op zet.... :/
Zet er gewoon een nieuwe zekering in, 'jumper' op de oude stand en probeer het eens. Brandt hij weer door, is er waarschijnlijk een eindtrap of zo doorgebrand. Is altijd te maken, de vraag is alleen of de amp het nog waard is.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zoek de datasheets op van die grote transistoren op de koelplaten en meet ze dan door met een multimeter op de diode stand.

Bij een npn tor moet je van basis naar collector en van basis naar emitter 0,7 volt meten, bij een pnp tor moet je van collector naar basis en van emitter naar basis meten.

Van emitter naar collector en andersom moet je niets meten, tenzij er een extra diode in zit.

Ook kunnen weerstanden je metingen beinvloeden, als je een tor vindt die niet goed meet is het het beste om hem eruit te halen en dan opnieuw te meten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Topicstarter
ik heb nu de boosdoener gevonden, er was een stukje metaal bij een van de lampjes weggesprongen [een soort houder waar ze in 'geklemd' zitten] wat blijkbaar kortsluiting gaf.

zekering weer vervangen, begint er plots een weerstandje te roken.. die moet ik dus wss gaan vervangen.. of zou ik beter een nieuwe versterker halen omdat t soldeerwerk wat ik dan zou moeten doen onbegonnen werk is ?

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:41
je kan hem proberen te repareren, als het niet lukt kan je altijd nog een nieuwe versterker kopen