2 HDD's 1 eruit PC booit niet

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• svanzon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 13:57
Ik heb 2 HDD's een Maxtor en een Quantum Fireball. Ik heb WMC op de Maxtor HDD geïnstalleerd. Op de Quantum Fireball heb ik niets meer staan op de boot.ini de NTDETECT.com en nog 3 van zulk soort bestandjes.

Als ik nu de Quantum Fireball eruit haal dan boot mijn systeem niet meer, hij blijft hangen bij Boot from CD de laatste optie in mjn bios. Maar als ik die uitzet blijft hij ook hangen.. Dit snap ik totaal niet.
Ik heb namelijk in de bios staan dat hij de eerste HDD moet pakken de Maxtor dus, want die is als primary op de eerste IDE aangesloten. Daarnaast heb ik ook de goede boot.ini files erop staan. Deze staan ook goed geconfigureerd. De maxtor HDD staat ook als primary ingesteld met de HDD jumper, heb deze ook al op auto gehad.

In ieder geval een raar verschijning dus want zodra ik de Quantum er weer inhang boot hij weer op.

Ik hoop dat ik zo precies genoeg ben geweest. Ik heb ook al flink gezocht op tweakers en op google maar krijg niets gevonden. Weet ook niet echt hoe ik moet zoeken maar heb al van alles geprobeerd met opstartproblemen van 2 naar 1 HDD boot.ini ntdetect.com en weet ik het allemaal.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Er is denk ik toch iets niet helemaal lekker met je bootsector. Misschien kun je met de Windows installatie reparatie de bootsector opnieuw schrijven naar de Maxtor en het dan nog eens proberen.

Verwijderd

lijkt met toch dat er iets mis is met je boot.ini bestand.
zou het kunnen dat je pc het bootbestand van je lege schijf pakt, maar wel windows vanaf de andere start?

probeer eens of je die enkele bestanden op je vrijwel lege harde schijf kunt verplaatsen naar de andere, en de originele overschrijven. (boot.ini in ieder geval)
vervolgens je lege HD compleet formateren.
het lijkt mij dat windows dan normaal moet starten

Verwijderd

Probeer eens je wisselruimte op dit station uit te schakelen (virtueel geheugen)

Ik heb enige tijd geleden net hetzelfde probleem gehad, toen heb ik met PQboot magic toch een enkele schijf aan de praat gekregen. misschien kan je dit ook eens proberen. je kan bootmagic zo instellen dat die onzichtbaar is (geen bootmenu ed.)

• svanzon
Ok dus gewoon de installatie CD gebruiken en dan Windows repareren kiezen?
Moet ik dit dan gewoon in windows doen of kan ik dat beter van een boot cd doen.

• svanzon
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:57:
lijkt met toch dat er iets mis is met je boot.ini bestand.
zou het kunnen dat je pc het bootbestand van je lege schijf pakt, maar wel windows vanaf de andere start?

probeer eens of je die enkele bestanden op je vrijwel lege harde schijf kunt verplaatsen naar de andere, en de originele overschrijven. (boot.ini in ieder geval)
vervolgens je lege HD compleet formateren.
het lijkt mij dat windows dan normaal moet starten
Ik heb dus gekeken naar de boot.ini files maar in die van de Quantum (verkeerde schijf) staat dat hij Windows XP op moet starten maar die staat er dus niet op. Op de andere schijf de Maxtor staat in de Boot.ini dat hij windows media center moet opstarten. Dat klopt dus.

Ik heb het idee dat hij via de Quantum doorstart op de maxtor ofzo.

De opmerking over die bootsector van de reactie hier net voor dat lijkt mij op het moment de beste optie ga dat dus even proberen.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

svanzon schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:58:
Ok dus gewoon de installatie CD gebruiken en dan Windows repareren kiezen?
Moet ik dit dan gewoon in windows doen of kan ik dat beter van een boot cd doen.
Hoe wou je dat in Windows doen als je die niet kan opstarten? :?
Ja, windows cd erin, wachten tot ie klaar is met laden, druk op R ofzo, dan kies je de installatie en typ je 'fixboot' en 'fixbr'.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• svanzon
webfreakz.nl schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:04:
[...]

Hoe wou je dat in Windows doen als je die niet kan opstarten? :?
Ja, windows cd erin, wachten tot ie klaar is met laden, druk op R ofzo, dan kies je de installatie en typ je 'fixboot' en 'fixbr'.
Ja ik kan dus wel booten met die andere schijf erbij maar ik moet dus die Quantum (2de HDD) eruit halen en dus met alleen de Maxtor in het systeem via CD-rom opstarten.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
1. wordt de schijf wel herkend in bios?
2. staat deze als eerste startschijf ingesteld.

99% kans dat het daaraan ligt.

post anders hier die boot.ini eens

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 06-06-2006 21:11 ]

• svanzon
Kurios schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:08:
1. wordt de schijf wel herkend in bios?
2. staat deze als eerste startschijf ingesteld.

99% kans dat het daaraan ligt.

post anders hier die boot.ini eens
1. Ja hij word herkent in de Bios
2. Ja hij staat als eerste startschijf ingesteld

De boot.ini van de Maxtor schijf
Deze zit dus aan de eerste IDE aansluiting als primary schijf, zo word hij ook herkent in de bios.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

De boot.ini van de Quantum schijf
Deze zit dus aan de tweede IDE aansluiting als primary schijf, zo word hij ook herkent in de bios.

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

• svanzon
Ik heb nu de windows setup gebruikt om te herstellen maar dat werkt niet.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
svanzon schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:32:
[...]

1. Ja hij word herkent in de Bios
2. Ja hij staat als eerste startschijf ingesteld

Deze zit dus aan de eerste IDE aansluiting als primary schijf, zo word hij ook herkent in de bios.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Deze zit dus aan de tweede IDE aansluiting als primary schijf, zo word hij ook herkent in de bios.

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
het verhaal is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
je hoort er maar 1 te hebben en dat is op je C schijf. Je kan niet zomaar je C schijf eruit halen, je pc weet dan niet meer waar je windows installaties staan.

Hierboven staan 2x boot.ini van 2 maxtor schijven, maar in je eerste post zeg je dat je maar 1 maxtor hebt. Plus je systeem heeft maar 1 boot.ini!

Wat ik denk:
de boot.ini staat op je Quantum fireball, als je die weer erinstopt ziet je bios C:\boot.ini weer en wordt alles goed geladen. In de boot.ini wordt verwezen naar een windows install op een andere schijf(de maxtor).
Zodra je die schijf eruit haalt weet je pc niet meer waar je windows-installatiemap staat en start dus niet op.

Klopt dit?

• svanzon
Sorry had een typ fout gemaakt. Die 2de schijf moet natuurlijk de Quantum zijn.

Daarnaast staat mijn Maxtor schijf als C ingesteld (tenminste zo zie ik hem in mijn windows)
Mijn Quantum staat als D ingesteld (tenminste zo zie ik hem in window)

Er staat nu dus wel op elke schijf een boot.ini. Maar dat zou toch niet uit moeten maken. Alleen als ik mijn boot.ini van de Quantum (2de schijf / D schijf) afhaal dan ben ik bang dat ik het niet meer voor elkaar krijg.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Even een vraagje: je zegt dat hij blijft hangen, dus verder geen foutmelding weergeeft. Als je 5-10 minuten wacht, komt er dan uiteindelijk wel een bericht te staan of start ie dan wel op?

Verwijderd

nee kijk het maakt weldegelijk uit of je boot.ini staat.. Welke schijf met de eerste partitie is actief?
Je primaire partitie die actief is moet een boot.ini hebben met daarin alle bootable partities, dat kan zijn als je verschillende OS gebruikt op 1 schijf zoals windows 98 /2000/xp/vista etc
Ook moet daar NTDetect.com en ntloader in de root van de primaire schijf.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 00:09 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoals hierboven is genoemd moet het voldoende zijn om de ntldr en ntdetect.com op de Maxtor te zetten. Voor de zekerheid kan je gewoon alle bestanden kopieren die in de root staan van de Quantum schijf.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Ben ik het niet mee eens, je zult ook de HDD actief moeten maken (bijv. met FDISK of een partitioneringsprogramma). Ik raad je aan een partitioneringsprogramma te booten en daar even de schijfinstellingen goed zetten (mocht het met de herstelconsole met 'fixboot', 'fixmbr' en evt. 'bootcfg /rebuild' niet gelukt zijn). Grote kans dat het zo weer werkt.
Pagina: 1