Toon posts:

Dual Monitor & Onboard video als 2e videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het proberen een 2e monitor werkend te krijgen door als 2e videokaart een onboard kaart te gebruiken, geinspireerd door, ik quote uit de dual monitor Faq:
kan ik mijn onboard videokaart als 2e videokaart gebruiken?

alleen als de chipset vrij nieuw is en de drivers dit toe laten.
heb het werkend gezien bij een intel810 chipset
Het systeem waarop ik dit probeer:
Videokaart (primair, altijd gebruikt, geen problemen): Radeon 9200 SE (128 mb)
Onboard (quote uit de handleiding, ik heb hier nooit iets eerder mee gedaan):
Integrated 3D graphics controller in 82845GE chipset
Drivers voor de Radeon: Radeon Omega Drivers 3.8.252 (Catalyst 6.5)
Drivers voor de onboard kaart: Ik weet niet hoe ik deze moet bekijken, en ik heb ze ook niet veranderd sinds ik deze PC heb.

Voor het aansluiten van de 2e monitor, zag het instellingen tab van bureaublad -> eigenschappen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img455.imageshack.us/img455/9521/eigenschappenvanbeeldscherm19p.th.jpg

Ik heb nergens kunnen vinden of de Radeon 9200 Secondary die daar staat de onboard kaart is.

Beide, de videokaart en de onboard kaart dus, hebben een uitgang waar ik twee identieke (een die ik al een maand gebruik, en één andere die ik nog had en precies hetzelfde is) monitors op aangesloten heb. De tweede monitor werkt als hij aangesloten is op een andere PC of als primaire monitor.

Na het aansluiten van de 2e monitor is het instellingen tab niet veranderd. Na langdurig zoeken heb kreeg ik steeds de boodschap dat het aanvinken van "Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor" het werkend zou moeten krijgen. Echter, zodra ik het aanvink, en op toepassen klik, wordt het weer niet-aangevinkt. Voor dit probleem heb ik nergens een oplossing kunnen vinden.

Wat ik ook vreemd vind, is dit:
Afbeeldingslocatie: http://img455.imageshack.us/img455/7356/eigenschappenvanbeeldscherm24l.th.jpg

ATI Tray Tools herkent niet dat er een 2e monitor is aangesloten.

Door dit gegeven begon ik te denken dat ik misschien gewoon een stuk hardware mis, of een driver voor de onboard video. Is dit het geval, of is er iets anders dat ik moet doen om dit aan de praat te krijgen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst is "onboard videokaart" een contaminatie, ofwel heb je onboard video, danwel heb je een videokaart, allebei kan niet :o

Verder heeft de i845GE integrated video, niet onboard (zie FAQ). Dat maakt nogal uit over mogelijkheden iets anders aan te sluiten. Het deelt namelijk de AGP poort met de slot. Een poort is geen bus, er kan slechts een apparaat op aangesloten zijn, dus als je er een kaart insteekt kun je niet de integrated VGA aanspreken.

Maar...

Je display properties scherm toont duidelijk een tweede mogelijkheid. Heb je niet stiekem een tweede uitgang op je Radeon? Waarom gebruik je die niet?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Door wat aan te modderen heb ik het volgende voor elkaar gekregen:

-Ik heb de 2e monitor aangekregen met de onboard video door in the setup de "Onboard VGA" op "Enabled" te zetten. De radeon was toen wel verdwenen, alleen.
-Ik heb de "Secondary" Radeon eraf kunnen halen door ook in de setup iets om te zetten. Ik kon dat "Both" (daar stond hij op), "Primary," "Secondary" of "Disabled" maken. Als ik alleen de Onboard VGA op enabled heb staan, herkend hij die kaart helemaal niets meer.

Op de Radeon kaart zitten behalve een 'normale' computer/monitor uitgang 2 dingen die wel een RCA Video en een S Video lijken. Kan ik dat niet met een of ander kabeltje omtoveren tot een computer uitgang? ;)