[2003] DFS Root / Namespace niet bereikbaar op server

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

Topicstarter
Geachte tweakers,

Ik zit met een ongelovelijk vaag probleem. Op dit moment hebben wij een SBS 2003 DC (IP : 192.168.20.1/255.255.255.0) met daarbij een tweetal Windows 2003 Standard Servers (IP : 192.168.21.1/255.255.255.0 en 192.168.22.1/255.255.255.) en zijn gekoppeld als Replicating Domain Controllers en staan op aparte lokaties. Deze lokaties zijn vervolgens verbonden via een IPSEC VPN configuratie. Het geval is, is dat meerdere gebruikers van lokatie veranderen en zij willen graag hun homedir, profielen en documenten gesynchroniseerd zien waarneer zij daar eventueel terecht zullen komen. Kortom, zodoende is er een DFS configuratie gerealiseerd.

Op de SBS 2003 DC is een DFS configuratie ingesteld om de documenten, homedirectories en profiles te synchroniseren (homedirs en profiles alleen 's nachts, documenten altijd). Deze structuur is nog steeds werkzaam en geeft geen enkel probleem. De referral is geheel werkend op \\bedrijf.local\bedrijf via DFS (Referral hotfix is geinstalleerd op de servers en werkstations zodat het alleen de koppeling pakt binnen hun eigen IP-range)

Nu is het probleem, dat alleen één van deze W2K3 Std servers en werkstations sinds vanochtend geen verbinding kan maken met de DFS Root en de namespace niet kan verkrijgen. Dus op de desbetreffende server en werkstations kan ik dus niet meer \\bedrijf.local\bedrijf doen. Het vage is, is dat de File Replication onderdeel dus gewoon wel werkt. Ik kan vanuit de server geen verbinding maken via de Distributed Replication Service tool, ik kan deze wel koppelen naar de andere servers en krijg dus netjes een overzicht te zien van de servers, referrals en namespace.

Verder, de policies, ADS gegevens en de SYSVOL/NETLOGON worden netjes gesynchroniseerd. Ook kan ik beide servers zonder problemen pingen en informatie opvragen bij zaken als DNS en/of WINS.

Je kan dus snappen, dat ik dit een beetje vaag vindt. Mijn foutmelding wordt vaak verwezen naar DFS Root koppelingen die verwijderd zijn. Dit is dus niet het geval, ik wil gewoon mijn namespace terug maar ondanks het doorzoeken van vele artikelen op de KB, Google en andere websites heb ik het nog niet werkend kunnen krijgen. Het lijkt net of de namespace niet leesbaar en dat het geen permission heeft om deze informatie op te vragen.

Enige hulp is dus welkom op dit gebied O-)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

gerhald

:P

Wat staat er allemaal in de event viewer van de servers ?
kom je daar gekke dingen tegen die er niet horen ?

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
Dat is dus juist het probleem, in de Event Viewer wordt helemaal geen problemen weergegeven. Zelfs als ik de bedrijf.local in de hosts file toewijs aan bijvoorbeeld 192.168.20.1, dan krijg ik een foutmelding dat de verwijzing \\bedrijf.local\bedrijf niet bestaat. Doe ik dit op het werkende serversysteem, dan werkt dit dus wel.

Ik heb voor zover ik kon de DFS instellingen gecontroleerd op beide servers (gehele registry doorgeplozen). En voor zover ik kon zien, zijn er dus geen eigenaardigheden. Dit in combinatie met geen foutmeldingen, ik zit in een dead lock :X

En ondertussen heb ik de gehele DFS Root Domain opnieuw ingericht. Ik heb tevens de FQDN Registry patch toegepast (je weet maar nooit). Dit heeft dus mijn probleem ook niet verholpen. Laatste strohalm is nog om alle servers te rebooten (wat nu dus gebeurt en al meerdere keren is gebeurt)

En nu breekt mijn klomp. In de loop van de dag zijn alle servers al eens gereboot geweest, maar klaarblijkelijk werkt het nu wel 8)7 Dit is echt een geval van, if it's broken reboot Windows. Tjees.

Maar ik ben blij dat het nu weer werkt :D

[ Voor 34% gewijzigd door nwagenaar op 07-06-2006 00:33 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Wanneer ik dit alles lees zou ik zeggen dat Distributed File System service niet draait op de betreffende server.

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
Abom schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 07:49:
Wanneer ik dit alles lees zou ik zeggen dat Distributed File System service niet draait op de betreffende server.
Dat was dus niet het geval. De server(s) zijn in geen enkel geval gereboot geweest en verder synchronisatie problemen deden zich ook niet voor (de bestanden en de ADS gegevens werden netjes gesynced tussen de verschillende server). De dfs service was op alle systemen geheel werkend en voor de zekerheid heb ik de dfs en ntfrs servers herstart.

Eén server kon simpel weg de DFS Root niet achterhalen waardoor de redirect naar \\bedrijf.local\bedrijf niet functioneerde. Er zijn ook geen updates geinstalleerd geweest en verder zijn er geen wijzigingen geweest in de configuratie.

Het is gewoon een vage aangelegenheid. Laten wij hopen dat het een éénmalig probleem is en dat dit dus niet meer voorkomt :X

Verwijderd

Heb een gelijkaardig probleem met DFSr ... draaide vroeger op 2 machines ( replicatie tussen server 2 en 1 verliep heel onregelmatig, terwijl tussen 1 en 2 alles direct aangepast wordt ) .

Nu hebben we er een 3e machine bij gehangen en die doet 't ook perfect ... voorts nog de staging areas en instellingen verhoogd om hier toch geen problemen mee te hebben, maar niets mocht "voorlopig" baten.

Volgende week wordt die server 2 vervangen door een bijna identieke machine als server 1, dus zouden nu alle servers qua performance gelijk moeten lopen ... niet dat dit er wss iets toe doet, maar servertjes mogen imo om de 5 jaar vervangen worden :)

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

O.T. Hoe wordt bij dat soort replicatie achtige structuren overigens voorkomen dat er op 2 sites op een bepaald moment verschillende versies van een bestand rondzwerven?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
delorean7 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:08:
O.T. Hoe wordt bij dat soort replicatie achtige structuren overigens voorkomen dat er op 2 sites op een bepaald moment verschillende versies van een bestand rondzwerven?
"DFS Replication uses a conflict resolution heuristic of last writer wins for files that are in conflict (that is, a file that is updated at multiple servers simultaneously) and earliest creator wins for name conflicts. Files and folders that lose the conflict resolution are moved to a folder known as the Conflict and Deleted folder."
Pagina: 1