Slave (te) langzaam

Pagina: 1
Acties:

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04
Hello!

Ik heb in mijn PC de volgende setup qua schijven:

IDE controller1:
Master:
WD Caviar
Slave:
Maxtor1 (en voor het testen zit er nu een Maxtor2 in)

IDE controller2:
Master:
DVD-Brander
Slave:
DVD-ROM

Nu heb ik het volgende probleem:
Mijn WD Caviar werkt op een (voor mij) normale snelheid: ~30MB/s.
Mijn Maxtor1 (mijn dataschijf, die op dezelfde kabel zit, maar dan als slave) werkt met een tergend langzame snelheid: 2.2MB/s. Overigens gebruikt Maxtor1/Maxtor2 extreem veel CPU bij het schrijven. (zie screenshot van een HD Tune van Maxtor2, hetzelfde voor Maxtor1)

Dus ik denk, ik verwissel die Maxtor1 schijf voor een andere, laten we die voor het gemakt Maxtor2 noemen (ze zijn allebei van Maxtor, hoe raad je het :+). Nu bleek deze schijf ook dezelfde snelheid te halen! Weinig keuze over, dus ik dacht dat het aan de kabel lag.
Ik verwissel die kabel, maar nog steeds hetzelfde probleem: Maxtor2 is tergend langzaam (2.2MB/s) en WD Caviar is ~30MB/s.

Kunnen jullie mij opweg helpen naar een normaal werkende setup :)?

Screenshot Maxtor2 snelheid.
Screenshot Maxtor2 specs.

[ Voor 5% gewijzigd door thaan op 06-06-2006 20:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Begin hier: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Inkoppertje: jumpers en/of DMA.

• thaan
Als ik Cable Select wil gebruiken, moet ik dat dan bij beide schijven instellen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoeft niet, maar heeft wel de voorkeur ja :)

• thaan
Met beide schijven op Cable Select wordt de Maxtor herkend als 33GB schijf (is een 300GB schijf), en niet goed toegankelijk, de Master schijf werkt wel naar behoren op gewone snelheid.

Verwijderd

Dan heb je de schijf waarschijnlijk op cap.size gezet ipv cable select ;) hopelijk ben jeje data nu niet kwijt

• thaan
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:27:
Dan heb je de schijf waarschijnlijk op cap.size gezet ipv cable select ;) hopelijk ben jeje data nu niet kwijt
Volgens pagina 11 van dit schema niet? (dit is dus voor de maxtor schijf, de data schijf) en ja die heb ik van te voren volledig gebackupped ;).
Overigens staat op het etiket van de schijf dat ik de CS goed heb ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door thaan op 06-06-2006 21:35 ]

Verwijderd

Het was maar een idee, omdat een gecapsizede schijf altijd 32GB is ;) kijk eens op de schijf zelf, staan vaak ook wat tekentjes (ms/sl/cs) op. Anders durf ik het ook niet geheel te zeggen, misschien een fout in je bios? Dattie je 2e schijf automatisch op pio mode zet ofzo ?

• thaan
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:36:
Het was maar een idee, omdat een gecapsizede schijf altijd 32GB is ;) kijk eens op de schijf zelf, staan vaak ook wat tekentjes (ms/sl/cs) op. Anders durf ik het ook niet geheel te zeggen, misschien een fout in je bios? Dattie je 2e schijf automatisch op pio mode zet ofzo ?
Ik waardeer jullie reacties ook zeer :).

Volgens HD Tune staan beide schijven in UDMA mode:
WD Caviar (boot schijf): UDMA 2
Maxtor (de langzame dus :+): UDMA 7

Ik zal nog even in de BIOS kijken, kon ik net niet veel wijzer uit worden.
Het is een Dell Dimension 8300, er valt niet heel veel in de bios te wijzigen.

Ik heb in de bios mijn schijven op Performance gezet ipv Bypass, maar dat geeft nog geen verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door thaan op 06-06-2006 21:50 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik heb zelf een dell 8250 en die heeft hetzelfde probleem, de master schijf staat mooi op udma 5 en mijn maxtor opslagschijf blijf op udma2 staan. Ook met een andere kabel wou dit niet veranderen. Wat nu wel gelukt is, is de ide kabel waarop mijn schijven zitten te versteken op het mobo met de ide kabel waarop mijn dvd brander zit.
Ik heb wel ondervonden dat ik dit probleem niet had toen er nog 2WD schijven inhingen. Nu heb ik ook een WD als xp schijf en een maxtor als opslag schijf.

• thaan
601jean schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:20:
Ik heb zelf een dell 8250 en die heeft hetzelfde probleem, de master schijf staat mooi op udma 5 en mijn maxtor opslagschijf blijf op udma2 staan. Ook met een andere kabel wou dit niet veranderen. Wat nu wel gelukt is, is de ide kabel waarop mijn schijven zitten te versteken op het mobo met de ide kabel waarop mijn dvd brander zit.
Ik heb wel ondervonden dat ik dit probleem niet had toen er nog 2WD schijven inhingen. Nu heb ik ook een WD als xp schijf en een maxtor als opslag schijf.
Hoe bedoel je "versterken"?

Op mijn beide kabels zitten 4 apparaten, bedoel je aan 1 kabel 1 hdd en 1 cd-rom hangen? en zo ook aan de andere kabel?

Bij jouw werkte 2 WD schijven dus wel gewoon?
Ik heb hier nog een andere WD schijf in een externe behuizing hangen, die kan ik opzich ook in het systeem hangen, maar dan zal ik eerst even die data moeten backuppen.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Das typ foutje Ik bedoelde versteken. Dus de 2 ide kabels die op het moederbord zitten gewoon wisselen. Dat nu bvb de hdd's aan ide1 zitten en dvd's aan ide2 dan wissel je die om naar ide1 voor de dvd's en ide2 voor de hdd's. Dit werkte bij mij in ieder geval.

edit: Geen idee of ze dan trager worden maar veel kan het niet zijn toch niet echt merkbaar voor mij.

[ Voor 21% gewijzigd door 601jean op 06-06-2006 22:43 ]

• thaan
601jean schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:29:
Das typ foutje Ik bedoelde versteken. Dus de 2 ide kabels die op het moederbord zitten gewoon wisselen. Dat nu bvb de hdd's aan ide1 zitten en dvd's aan ide2 dan wissel je die om naar ide1 voor de dvd's en ide2 voor de hdd's. Dit werkte bij mij in ieder geval.
Ik zal het morgen proberen, bedankt voor de tip.

Is het trouwens niet zo dat de harde schijven dan langzamer zijn, aangezien de dvd's dan de primaire controller hebben?

Oke, dan zal ik dat morgen maar eens proberen :)

-edit-
Ik heb nu de DVD-drives met de HDD's omgewisseld, maar de Maxtor schijf blíjft extreem langzaam. Eigelijk wil ik de Maxtor niet omwisselen met een WD, gewoon omdat het hoort te werken vind ik.

[ Voor 26% gewijzigd door thaan op 07-06-2006 19:37 . Reden: Update ]

• thaan
Ik heb op aanraden van 601jean er nu twee WD's inzitten, maar de snelheid is nog stééds 2.5MB/s.

Iemand nog een suggestie voor mij?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe staan de DMA instellingen nu in de Apparaatbeheer?

• thaan
BalusC schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:15:
Hoe staan de DMA instellingen nu in de Apparaatbeheer?
Volgens Apparaatbeheer draait er 1 schijf in UDMA 2, en 1 schijf in PIO, en volgens HD Tune draait er ook inderdaad 1 schijf in UMDA 2, maar de andere schijf (de probleem schijf zegmaar ;)) draait volgens HD Tune in UMDA 7, wat mij redelijk onwaarschijnlijk lijkt.

Is er een mogelijkheid om de 2e schijf weer in UDMA te laten draaien?

Volgens de OM FAQ staat de oplossing hier, en daar wordt aangeraden om te updaten naar de laatste Service Pack, maar aangezien ik op SP1 draai en liever geen SP2 installeer, zoek ik het liefst een andere optie.

Oeps, over het stukje heengelezen waarin staat dat je de driver moet uninstallen, en dan rebooten. Dat maar even proberen.

Ik heb nu een primaire en een secundaire controller ge-herinstalled, maar nog steeds geen verandering.

-edit-
Omdat ik toch een nieuwe OS schijf wil gaan bestellen omdat deze al redelijk is verouderd (deze heeft 2MB cache, en de samsung spinpoint die ik ga bestellen 8MB) zet ik daar een schone reinstall op, en dan reset ik me bios ook meteen, en dan hoop ik maar dat een clean systeem alles weer naar behoren werkt.

Ik zou me de kosten van een nieuwe schijf kunnen besparen, maar ik moet dus zowieso een nieuwe OS schijf hebben, en 2x een reinstall (op de huidige schijf om het te testen en op de nieuwe schijf die ik zowieso zou kopen) heb ik geen tijd voor, dus dan maar zo proberen.

Elke suggestie is natuurlijk altijd nog welkom, in ieder geval bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

[ Voor 63% gewijzigd door thaan op 09-06-2006 18:13 ]

Pagina: 1