Pentium D 805 (2,66) @ 90+ graden celsius

Pagina: 1
Acties:

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
He kerels,

Zelf hou ik niet zo van problemen. Ik ben meer van oplossen, maar nu sta ik toch even voor een raadsel. Gisteren heb ik een nieuw bordje (asus P5WD2), nieuwe processor (Pentium D 805, 2,66GHz; boxed), nieuw videokaartje (Asus Nvidia 7800GS) en nieuw geheugen (1x 1gb corsair pc4200 DDR2) gekocht.
Juist, het gaat hier om een upgrade van mijn ouwe P4 1,7GHz, die na 4 jaar trouwe dienst het veld heeft moeten ruimen voor iets nieuwers.

Alles goed vastgedraaid enzo (heb hier een beetje ervaring mee; derde keer dat ik zoiets doe) en de pc aangezet. Perfect! Hij starte de eerste keer al op!

BIOS gecontroleerd en deed daar een schokkende ontdekking. De aangegeven CPU temperature was 90+ graden celsius! (94,1 om precies te zijn). Ik vond dat niet echt normaal... Dus handleidingen erbij gepakt, intel.com, google, got... Nee, zo'n hoge temperatuur is niet normaal.

Teruggeklokt naar 2ghz en nu draait-ie op 78 graden. Nog 'ns goed naar de heatsink gekeken (boxed), gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Geen verschil. Bios geflashed, alle onnodige apparaten eraf gehaald... noppes.

Verder werkt alles, eh, wel. Bios kom ik gewoon in etc. Aan Windows XP installeren ben ik nog niet toegekomen, want het gaat zoooooo traag: tien minuten om de setup in te laden.

Ik sta een beetje raar te kijken en snap niet waarom de temperatuur nou zo hoog is... Zijn hier enige ervaringen met extreme CPU temperaturen (na het plaatsen van een nieuwe CPU, mobo etc) en hoe hebben jullie dit dan opgelost? Of zijn er andere tips?

Alvast bedankt
Ik mist mijn ouwe trouwe P4 al :'(

Verwijderd

Koelpasta op de processor gesmeerd? Vroeger was dat zover ik weet niet nodig, dus de vorige keren dat je een PC in elkaar had gezet was dat er waarschijnlijk niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:43:
Koelpasta op de processor gesmeerd? Vroeger was dat zover ik weet niet nodig, dus de vorige keren dat je een PC in elkaar had gezet was dat er waarschijnlijk niet.
Dat is nu ook niet nodig. De boxed koeler van Intel heeft een 'thermal pad' en die is voldoende :)

Ik zou zeggen, voel eens aan het heatsink of deze daadwerkelijk zo heet is. Als dat het niet het geval is dan kan het ook een sensor zijn die niet correct functioneert.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 16:17
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:43:
Is nog steeds niet echt nodig? Bij mij scheeld het 2 graden oid en daarvoor wil ik die zooi niet op me cpu hebben :P

Werkt de fan wel normaal enzo?

Verwijderd

Heb dat 1 keer gehad (ook met een P4) na het opnieuw plaatsen van de boxed cooler met ArticSilver ertussen, bleek gewoon dat ik er te weinig op gedaan had. beginnen met weinig, en als de temps te hoog zijn wat meer op (ik heb er trouwens een volgens de GoT-ers extreem te dikke laat op gedaan van bijna 0.5mm dik, maar daarna zat ik terug aan normale temperaturen).

Beetje spelen met hoeveelheid pasta dus

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 20:55
Als ie echt 90 graden is dan voel je dat wel aan het koelblok, dus dat zou ik eerst maar eens bekijken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Thandor schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:45:
[...]

Dat is nu ook niet nodig. De boxed koeler van Intel heeft een 'thermal pad' en die is voldoende :)

Ik zou zeggen, voel eens aan het heatsink of deze daadwerkelijk zo heet is. Als dat het niet het geval is dan kan het ook een sensor zijn die niet correct functioneert.
Hmm, maar de trage setup betekent ook niet veel soeps, kan erg goed door dat warmteprobleem komen.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 22:10
Ik heb soortgelijke taferelen gehad bij m'n asus bord, maar dan met een x2. Flash de bios eens naar de nieuwste versie!

Verwijderd

Spiceworm schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:52:
Ik heb soortgelijke taferelen gehad bij m'n asus bord, maar dan met een x2. Flash de bios eens naar de nieuwste versie!
Bios geflashed, alle onnodige apparaten eraf gehaald... noppes. staat in zijn eerste post.
uhmnn .. lezen :/

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 09:12
Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar herken het wel.
Laatst een PCtje in elkaar gezet met een D805 (boxed) op een Asus P5SD2-X. Temperatuur meteen 80+ graden bij het booten.

Kon toen het probleem ook niet 1,2,3 vinden en heb het even laten liggen, dus ik ben wel benieuwd naar de 'oplossing' mocht die er zijn...

Verwijderd

Voel eens aan de heatsink als je pc aan staat.
Als ie koud is weet je dat ie iig niet goed contact maakt met je cpu :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
misschien is je BIOS wel over de zeik omdat je een AGP kaart (7800GS) in een PCIe mobo hebt gedouwd? (Asus P5WD2)? Asus heeft niet eens een 7800GS in de aanbieding dus ik denk dat je een 7800GT bedoelt.

Probeer gewoon eens eerst die thermal pad meuk van je koeler af te halen, doe een klein laagje prut op je proc en plant je koeler er weer op. Klaar is Astronaut!

@ hieronder, dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de hoge temperaturen, maar niet voor het langzame werken van de CPU.

[ Voor 40% gewijzigd door -ErikE- op 07-06-2006 09:32 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:13

Beugelfles

I love rusty spoons

Misschien domme opmerking maar is het mogelijk dat de bios de temperatuur in Fahrenheit aangeeft? dan is 90 graden zo ongeveer 30 graden Celcius wat netjes is.

Edit: er staat wel graden celcius in startpost maar is wel toevallig dat CPU Idle 90 doet als dat omgerekend 30 graden celcius is.

[ Voor 30% gewijzigd door Beugelfles op 07-06-2006 09:32 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 15:03

EnnaN

Toys in the attic

*rimshot*
dat zou vrij geniaal zijn grolschbeugel :) ..
hmm, maar helaas de trage setup niet verklaren? ... tjah, zoals hierboven al gemeld, doe de vingertest!

sig

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Theo

moederbord

als hij met booten 90 graden is, draai dan een een tijdje (half uurtje) twee keer prime95, voor iedere core één. Hierdoor wordt de cpu erg zwaar belast en stijgt hij ook in tempratuur. Als de cpu uitslaat is de cpu echt te heet (en is je 90 graden goed afgelezen). Als hij niet raar doet kan hij nooit 90 graden tijdens booten zijn en is het een foute uitlezing.

Draai ook eens een programma als speedfan of motherboardmonitor; wat zeggen deze programma's over de cpu temp??

Nu met WP, PV, EV en PC

• Nomis
  • Laatst online: 20:35
Ik denk dat je koeler gewoon niet 100% goed gemonteerd zit en dat je daardoor geen raakvlak hebt met de processor. Dat alles zo traag draaid komt dan door de thermal trottling van de p4.

De koeler eens verwijderen en kijken naar de pasta. is hier een afdruk van de heat-spreader in te zien of niet? Zo nee, dan goed monteren. Zo ja, voel nog eens aan je koeler terwijl je systeem draaid. Bij 90 graden blijf je met je vingers vast hangen aan de koeler. Voelt de koeler lauw aan, dan klopt de tempsensor niet. Maar nogmaals, vanwege het trage aspect denk ik aan thermal trottling wat wijst op een fout gemonteerde koeler.

succes

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
S775 koeler moet je wel even goed doordrukken totdat alle hoekjes een klik geven

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Birostris schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:32:
Ik denk dat je koeler gewoon niet 100% goed gemonteerd zit en dat je daardoor geen raakvlak hebt met de processor. Dat alles zo traag draaid komt dan door de thermal trottling van de p4.

De koeler eens verwijderen en kijken naar de pasta. is hier een afdruk van de heat-spreader in te zien of niet? Zo nee, dan goed monteren. Zo ja, voel nog eens aan je koeler terwijl je systeem draaid. Bij 90 graden blijf je met je vingers vast hangen aan de koeler. Voelt de koeler lauw aan, dan klopt de tempsensor niet. Maar nogmaals, vanwege het trage aspect denk ik aan thermal trottling wat wijst op een fout gemonteerde koeler.

succes
Amen.

Ik heb hier een dubbel P3 systeem staan. Verbaast me hoeveel de hoeveelheid van een beetje koelpasta kan doen.
Op de ene CPU wat meer, op de andere te weinig. Scheelt 10 Graden.
Bij 90 graden blijf je met je vingers vast hangen aan de koeler. Voelt de koeler lauw aan, dan klopt de tempsensor niet
Let op!
ALs hij lauw aanvoelt, kan het ook betekenen dat hij niet goed gemonteerd zit waardoor hij de warmte niet goed kan doorgeven.
Dat moet dan haast wel het geval zijn!

Droogkloot.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

dat kunststoffen beschermkapje voor socket775 er wel tussenuit gehaald? ;) :+

Aunt bunny is coming to get me!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

iH8 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:59:
dat kunststoffen beschermkapje voor socket775 er wel tussenuit gehaald? ;) :+
Haha?
Anders zou hij hem er toch ook niet in kunnen plaatsen? Dan zou hij geen kotact maken en ook geen stroom krijgen.

Weet je zeker dat je koeler er goed op zit?

Droogkloot.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
Ik lees niks over of de CPU fan überhaupt draait, ben zelf vet vaak vergeten m'n fans aan te sluiten (ja ook de CPU fan ..) gelukkig had ik altijd nog intel, die clocken (volgens Toms hardware guide) vanzelf terug als ze te heet worden ..

edit:
ik edit het er maar even bij, ik wil niet grappig overkomen ..

[ Voor 17% gewijzigd door Pilske op 07-06-2006 22:20 ]

• Nomis
  • Laatst online: 20:35
Als de pc in de bios al 90 graden aangeeft, dan kan het niet aan de fan liggen. Zo snel wordt een p4 geen 90 graden. Fan of geen fan. Ik blijf bij een fout gemonteerde koeler. Heb je de afdruk in de koelpasta al gecontroleerd?

Verwijderd

_AvA_ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:13:
[...]

Haha?
Anders zou hij hem er toch ook niet in kunnen plaatsen? Dan zou hij geen kotact maken en ook geen stroom krijgen.

Weet je zeker dat je koeler er goed op zit?
Denk jij _serieus_ dat de cpu zn volts krijgt via de koeler 8)7 |:(

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:30:
[...]
Denk jij _serieus_ dat de cpu zn volts krijgt via de koeler 8)7 |:(
|:( Hij bedoelt het stukje plastic wat bij nieuwe moederborden in de socket zit.

Even ontopic: beweeg de cooler een beetje heen en weer zodat ie goed contact maakt.
Die boxed coolers werken met hendeltjes toch? Die heb je ook omgezet?

Verwijderd

Jimster schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:51:
[...]

|:( Hij bedoelt het stukje plastic wat bij nieuwe moederborden in de socket zit.

Even ontopic: beweeg de cooler een beetje heen en weer zodat ie goed contact maakt.
Die boxed coolers werken met hendeltjes toch? Die heb je ook omgezet?
Idd, het moet wel een koeler probleem zijn, ik had ook een boxed cooler, die begon erg veel geluid te maken als m'n proc te warm werd., zou er zowiezo een andere koeler opzetten, of kijken of deze niet los van de proc zit (teveel speling).
Pagina: 1