Front-focus of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik heb dit weekend mijn 7D terug gekregen van reparatie. Voor probleem zie D7D: toestel gaat uit tijdens foto maken
Het heeft ruim twee maaden geduurd, waarbij de cam meermaals over en weer is gestuurt tussen Sony en de winkel. Vooralsnog lijkt dit aan de service van Sony te liggen, met andere producten van hen heb ik ook al niet zulke goede ervaring.
Het probleem lijkt verholpen maar er zijn er tegelijk weer nieuwe bij :(

Eerst deed de AF/MF knop het niet (je voelde ook geen 'klikje') maar na een paar keer hard drukken ineens weer wel :?
Verder had ik het idee dat de camera ineens last had van front-focus dus heb ik de test gedaan van http://www.focustestchart.com/

De test is alsvolgt uitgevoerd:
* 50mm f/1.7 objectief
* Camera op statief, kaart op een stapel boeken op de tafel - zo dicht mogelijk bijelkaar
* Camera @ 45 graden op de kaart gericht
* Net zolang geschoven en gedraait totdat de bovenste AF sensor gelijk lag met de bovenste horizontale lijn van het vierkant op de kaart, hetzelfde voor de onderste AF sensor en de onderste horizontale lijn van de kaart
* De middelste AF-sensor op de dikke horizontale streep op de kaart, scherpgesteld via de middelste AF-sensor
* A-modes, diafragma f/1.7
* Afgedrukt via de 2sec mirror lock-up
* Alles op RAW

Hier zijn de samples + 100% crops:

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/9543/focuschart29de.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/2204/focuschart2crop5aq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/9985/focuschart14sx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/8770/focuschart1crop9sm.jpg

Er is duidelijk een vorm van front-focus aanwezig, maar is deze naar jullie mening ook ernstig genoeg om de camera weer terug te sturen? Heb ik mijn tests goed uitgevoerd? Heeft er hier iemand misschien ook deze test gedaan met zijn 7D?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik kan nou niet echt zeggen dat er geweldig gefocust is. De 2mm lijkt wel het scherpste, maar zeker ben ik er niet van. Probeer het eens met iets dichtgeknepen diafragma's en ook je andere lenzen.

Het belangrijkste is: Heb je er last van?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Oxi schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:33:
Ik kan nou niet echt zeggen dat er geweldig gefocust is. De 2mm lijkt wel het scherpste, maar zeker ben ik er niet van. Probeer het eens met iets dichtgeknepen diafragma's en ook je andere lenzen.

Het belangrijkste is: Heb je er last van?
Probeer eens op F2.8 of F4, gewoon om softness van de lens uit te sluiten, want ik zie nu op de plaatjes die je gepost hebt geen enkel scherp punt.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zie geen noemenswaardige front- of backfocus. Simpel. Test gerust met wat andere diafragma's, maar zo te zien is er geen significant probleem en al helemaal geen reden tot terugsturen van de camera.

Verwijderd

Normaal ligt bij korte telelenzen (en dat is een 50mm feitelijk) zo'n 40% van je DOF voor het scherpstelpunt, en 60% erachter. Bij jou is dit precies andersom. Bovendien ligt het scherpste / minst onscherpe deel zo'n dikke 3 mm voor je focuspunt. Je hebt dus inderdaad wat frontfocus, maar niet zorgwekkend veel. Met een beetje diafragmeren wordt 't opeens een non-probleem, en wanneer je op F/1.7 schiet, weet je toch al dat je wat inlevert op de absolute scherpte.

Ik zou er niet van wakker liggen... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 20:12 ]

• phaas
Ok, bedankt voor de info.

Voor de zekerheid nog even een foto met de beercan @ 180mm, f/4.5

(hijs clickable)
Afbeeldingslocatie: http://img478.imageshack.us/img478/166/focuschart36rt.jpg

Misschien dat deze iets duidelijker is. Maar idd, het probleem lijkt me erg mee te vallen.
Ik kwam op het idee aangezien de camera bij landschap foto's niet helemaal tot oneindig draait maar nèt vlak voor het uiterste punt van de lens. Dit levert soms wazige beelden op, vandaar.

[ Voor 4% gewijzigd door phaas op 06-06-2006 21:43 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Hier lijkt het er ook weer op dat je een beetje frontfocus hebt (een mm of 3-5)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Ehmmm... Ik neem m'n woorden terug. Hier heb je overduidelijk frontfocus, en wanneer 't mijn camera was, zou ik daar niet mee accoord gaan.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

phaas schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:43:
Ok, bedankt voor de info.

Voor de zekerheid nog even een foto met de beercan @ 180mm, f/4.5

(hijs clickable)
[afbeelding]

Misschien dat deze iets duidelijker is. Maar idd, het probleem lijkt me erg mee te vallen.
Ik kwam op het idee aangezien de camera bij landschap foto's niet helemaal tot oneindig draait maar nèt vlak voor het uiterste punt van de lens. Dit levert soms wazige beelden op, vandaar.
Ik weet niet of je bedoelt dat ie net voor het streepje gaat of dat ie niet helemaal op het uiterst mogelijke van de lens staat. Het uiterst mogelijke is namelijk nooit in gebruik. Dit is er namelijk om eventuele afwijkingen in de afstand tot de sensor te compenseren. Een goede set zal dus nooit het uiterste punt van de lens aantikken.

Probeer eens het volgende overigens. Draai de lens eens naar de macro en schiet dan een foto op AF. mogelijk krijg je dan bovenstaande plaat. Draai daarna eens de lens naar infinity en doe precies hetzelfde. is je resultaat dan ineens een lichte backfocus dan is het zo dat de tolerantie qua focus op een bepaald punt zover is dat de camera zegt van "dit is scherp, stop focusmotor". Dan is er dus niks aan de hand.

[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 06-06-2006 22:36 ]

Verwijderd

Dan is er juist veel meer aan de hand.
Een lichte front- of backfocus is repareerbaar, maar een rommelige AF die te vroeg besluit dat 't nu wel scherp genoeg is, is een stuk lastiger. Misschien kan een firmware upgrade daar wat aan doen, maar die moet dan ook wel uitkomen...

• Oxi

Oxi

Kan je eerlijk zeggen dat je er last van hebt? Of alleen maar omdat je weet dat je een kleine front-focus hebt?
Fairy schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:33:
[...]

Ik weet niet of je bedoelt dat ie net voor het streepje gaat of dat ie niet helemaal op het uiterst mogelijke van de lens staat. Het uiterst mogelijke is namelijk nooit in gebruik. Dit is er namelijk om eventuele afwijkingen in de afstand tot de sensor te compenseren. Een goede set zal dus nooit het uiterste punt van de lens aantikken.

Probeer eens het volgende overigens. Draai de lens eens naar de macro en schiet dan een foto op AF. mogelijk krijg je dan bovenstaande plaat. Draai daarna eens de lens naar infinity en doe precies hetzelfde. is je resultaat dan ineens een lichte backfocus dan is het zo dat de tolerantie qua focus op een bepaald punt zover is dat de camera zegt van "dit is scherp, stop focusmotor". Dan is er dus niks aan de hand.
Klopt, dat doen al die lenzen al decennia. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oxi op 07-06-2006 01:58 ]

• phaas
Oxi schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 01:58:
Kan je eerlijk zeggen dat je er last van hebt? Of alleen maar omdat je weet dat je een kleine front-focus hebt?
Nee :) Ik wil echter, heel misschien, de camera verkopen (*phaas wil D200 :P ) en dan wil ik iemand niet opzadelen met vervelende mankementen.
Maargoed, ik ga vanmiddag die test van Fairy nog even doen.

• Oxi

Oxi

Waarom zou de eventuele volgende koper dan wel met dit probleem zitten terwijl jij dat niet merkt?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan met deze mate van 'frontfocus' (het mag eigenlijk geen naam hebben...) natuurlijk wel weer naar Sony gaan, maar tien tegen één zeggen ze je dat het binnen de toleranties ligt. Echt, dit is geen noemenswaardig probleem...
Pagina: 1