Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Positiedetectie

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Vandaag kwam ik deze link tegen:

http://hight3ch.com/post/...uch-screen-bar/#more-1385

Zeer cool gedaan, nu wilde ik het namaken op iets kleinere schaal.

Het doel: op een bar van 5 meter en 40 cm diep een verlichting waarbij als je iets erop zet eronder verlichting komt.

Volgens mij is het scherm op de link gemaakt d.m.v. LCD, dat kan dus niet. Voor dit project wil ik gewoon leds gebruiken. Dichtheid van ongeveer 1 led per cm2, een kleur (groen).

Het meest tricky is nu om te detecteren waar precies iets is neergezet. Drukschakelaars zouden een optie zijn, door dus de plexieglasplaat te laten rusten op deze schakelaars (in een raster van 5x5 cm bijvoorbeeld). Maar ik denk dat dit te onnauwkeurig werkt. Een andere optie zou zijn magnetisch, echter moet je dit kalibreren en werken met spoelen. Als je dus meerdere segmenten hebt dan kan dat elkaar gaan storen neem ik aan?

Iemand een idee hoe de positiebepaling het beste geregeld zou kunnen worden?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wellicht met zoiets of zoiets?

edit:

Alleen dan heeeeel groot :P
Sorry als ik domme dingen roep, ik ben niet zo'n EL-er (vroeger wel wat mee gestoeid enzo, maar nooit echt doorgegaan ermee)

Inspiratiebronnen voor deze (nutteloze?) reply: http://en.wikipedia.org/wiki/Touchpad en http://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

[ Voor 94% gewijzigd door RobIII op 06-06-2006 17:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het kreng wekt iig niet mechanisch; je kunt in het filmpje zien dat het ook al reageert als er een arm bovengehouden word. Capacitief zou kunnen maar is wat lastig; het systeem werkt ook als je er iets non-conductiefs als een portemonnee of glas op legt, en hoewel dat in theorie wel te detecteren zou moeten zijn, is het in de praktijk lastig om van ruis te onderscheiden.

Wat ik zou doen (en wat ze hier misschien ook gebruikt hebben) is gebruikmaken van reflectie: bouw ook lichtsensoren in in de bar en zorg dat je om de tiende seconde je display-array gebruikt om pixel voor pixel de hele bar af te scannen, en dan te meten hoeveel licht ervan terugkomt. Als dat meer is dan het omgevingslicht (wat dus ook door lichtsensoren verderop in de bar gedetecteerd word) weet je dat er iets bovenhangt. Omdat het scannen heel snel gebeurt, zie je er als mens alleen van dat de leds heeeel zwakjes branden.

Misschien hebben ze dat hier ook wel gedaan: de continue 'lichtvlek' rond het object wat eropgelegd word zou dan kunnen betekenen dat ze die individuele stukjes vaker 'afscannen' om ook beweging te kunnen detecteren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Die sensor gaat nogal ver, op 20cm afstand begint die bar al te reageren, wow.
Bij een van de led topics staat er een projectje met een chip waarmee een touchgeval kan gemaakt worden, zoals van een ipod, zonder dat je het moet aanraken, kijk daar eens naar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
Er was toch ook een manier om met leds afstand te meten ofzoiets, was iig een filmpje van.. is ook van die kerel met dat uber geile multi touchsensitive screen

edit: gevonden
http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html
Ik denk dat je dan met dat soort methodes moet gaan werken

[ Voor 32% gewijzigd door MewBie op 06-06-2006 19:16 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:05
De eenvoudigste manier lijkt mij gebruik makend van LDR's (Licht gevoelige weerstanden). je zou eventueel met een comparator schakeling de lichtwaarde met een controle plaats kunnen vergelijken om zo te bepalen of er iets boven zit of niet. Afhankelijk van hoe ver jouw electronika kennis gaat kan je dit met een paar simpele op-amp schakelingen doen, of met een microcontroler.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 06-06-2006 19:17 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Oke, de LDR's dus bijvoorbeeld in een raster van 10x10cm en dan ervoor zorgen dat er boven de bar een lichtbron is. Maar dan is het misschien handiger om die leds te schakelen in een raster van 5x5cm of 2x2cm. Het gaat niet zozeer om de resolutie maar meer om de reactie.

De LDR's meet je dan de weerstand en aan de hand daarvan kan je bepalen in hoeverre het zicht is geblokkeerd en dus een positie.

Klinkt zeer aannemelijk. Echter als ik uit ga van een raster van 10x10cm voor de LDR's dan zit ik op zo'n 50 LDR's per halve meter (100x50cm). Dat is volgens mij een hell of a job om deze uit te lezen?

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 06-06-2006 19:51 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Volgens mij is het makkelijkste gewoon een camera te gebruiken (of meerdere bij een groter oppervlak). Hier zul je de meeste objecten perfect mee zien. Ook is het een veel simpelere manier van detectie (gewoon zoeken naar plekken die donkerder zijn dan een bepaalde threshold). Je zal dan wel je bar altijd een beetje licht moeten laten geven, maar dat geld met de andere oplossingen ook.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Een camera zal er recht boven moeten hangen, anders krijg je teveel last van schaduwen denk ik. Maar dat lijkt me ook het meest makkelijke. Gewoon per meter een USB-camera met wat hubjes. Al hoewel daar het constrast vaak om van te huilen is.

• Invisible_man
Klinkt zeer aannemelijk. Echter als ik uit ga van een raster van 10x10cm voor de LDR's dan zit ik op zo'n 50 LDR's per halve meter (100x50cm). Dat is volgens mij een hell of a job om deze uit te lezen?
Je vergeet hier dat je ze niet allemaal tegelijkertijd hoeft uit te lezen, gezien het feit dat een led tijd nodig heeft om uit te doven. Met een eenvoudige digitale schakeling kan je wel iets maken waardoor elk groepje led met bijbehorende LDR op gezette tijden aangestuurd en uitgelezen wordt.

Blijft het feit dat je ontzettend veel LDR's nodig hebt. Maar of een oplossing met (web)cam's voor jou beter is hangt van je voorkeur voor een electronische- of software-oplossing af. Probleem dat je met camera's kan verwachten is dat alle ledjes die niet door de camera gezien worden aangaan, of er nu direct wat op de bar staat of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 06-06-2006 20:45 ]

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Invisible_man schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:45:
[...]
Blijft het feit dat je ontzettend veel LDR's nodig hebt. ...
Je kan een LED perfect als LDR gebruiken, zie ook waar hierboven al naar werd verwezen, de een of andere pipo heeft daar al een prachtige matrix mee gemaakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Sprite_tm schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:06:
Misschien hebben ze dat hier ook wel gedaan: de continue 'lichtvlek' rond het object wat eropgelegd word zou dan kunnen betekenen dat ze die individuele stukjes vaker 'afscannen' om ook beweging te kunnen detecteren.
Dat vraag ik me af, het lijkt alsof die lichtvlek meer een animatie is, net als die lijnen enzo. Soms zie je er ook kringen uit ontstaan enzo, trouwens.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Is het niet zo dat er onder die bar een aantal beamers hangen ? Bij de overgangen naar verschillende "glas platen" kan je zien dat het niet helemaal goed in elkaar overloopt. En als je de detectie dan idd met webcams doet,.. Ook zie je zo af en toen wat "artifacts" lopen die niet helemaal lijken te kloppen.

Signature unavailable

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk niet dat dit met webcams is gedaan. 2 redenen:
- Je ziet dat het vanaf een bepaalde hoogte begint te werken. Dat is met webcams van bovenaf bijna niet te detecteren, omdat het om verschillende voorwerpen gaat.
- (leeg) Glas is vrij lastig te zien, zeker als je er dan ook nog een lichtvlek omheen gaat maken. Het contrast dat er dan ontstaat werkt niet echt mee.

De manieren die Sprite_TM noemt, lijken mij de meest logische. Met name die reflectie methode klinkt plausibel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Dit ding wordt op de markt gezet door : http://www.i-bar.ch/

En op de website hebben ze het inderdaad over beamers. ( al deden de lijnen mij meer aan een gescande laser denken )

Hoe ze de detectie doen staat er niet bij, wel staat er bij dat alles onder de bar zit, dus geen spots of camera's oid erboven

Repareren doe je zo.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier staat wat meer uitleg hierover en nog wat andere voorbeelden: klik

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:30

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Ik zou er inderdaad iets met lichtsensoren en IR ledjes doen. Dan kun je kleine modules maken van 1 cm^2 met daar in dus 1 LDR, 1 IR LED en 1 verlichtings LED (hou je nog wat ruimte over voor weerstandjes :) misschien dat je daar dan zelfs al genoeg aan hebt)
De afstand die waarop het werkt is dan geheel afhankelijk van hoe krachtig je IR led is en hoe gevoelig de LDR. 't wordt dan dus eigenlijk zo dat elk verlichtingsblokje zelf bepaalt of hij aan of uit gaat dan.
Hoe je 't precies moet implementeren moet je me niet vragen echter :D

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

Ik heb dit wel een keer mechanisch gezien. Lichtbak met twee laagjes plastic erop met daartussen zwarte inkt. Als je dan iets zwaarts op het plastic zet (bijvoorbeeld een glas), drukt het de inkt weg, waardoor het licht van de lichtbak zichtbaar wordt. Ik denk dat zoiets een stuk eenvoudiger te maken is..

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 06-06-2006 22:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zich vind ik die beamers ook wel interessant. Er zijn websites waar je zelfbouwbeamers voor 150 euro kan maken. Stel dat ik uit ga van een 15" TFT scherm per meter (en dan dus het beeld op het matglas projecteer). Dan heb je voor 4 meter bar 4 van die schermen nodig. Voordeel is dat je ze onder Linux gewoon met Xinerama aan kan sturen.

Op het filmpje is te zien dat de bar altijd licht geeft. Is het misschien niet zo dat het matglas zwart wordt als er iets op staat? Ongeacht er licht van onderen wordt geprojecteerd? Ik heb wel eens gezien met een matglas tafel dat je aan de onderkant precies kan zien waar je vingers staan.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 07-06-2006 09:43 ]

• MewBie
naftebakje schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:59:
[...]

Je kan een LED perfect als LDR gebruiken, zie ook waar hierboven al naar werd verwezen, de een of andere pipo heeft daar al een prachtige matrix mee gemaakt.
En naar mijn weten gebruikt ie zelfs gewoon een standaard dot-matrix display :)
Afbeeldingslocatie: http://www.elpro.org/Images/SiebenSegmentAnzeigen/Img26a.jpg

*beeeeep*

• Invisible_man
leipie schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:36:
Ik zou er inderdaad iets met lichtsensoren en IR ledjes doen. Dan kun je kleine modules maken van 1 cm^2 met daar in dus 1 LDR, 1 IR LED en 1 verlichtings LED (hou je nog wat ruimte over voor weerstandjes :) misschien dat je daar dan zelfs al genoeg aan hebt)
De afstand die waarop het werkt is dan geheel afhankelijk van hoe krachtig je IR led is en hoe gevoelig de LDR. 't wordt dan dus eigenlijk zo dat elk verlichtingsblokje zelf bepaalt of hij aan of uit gaat dan.
Hoe je 't precies moet implementeren moet je me niet vragen echter :D
Als je direct boven de bar (plafond) infrarood verlichting plaatst (dus voor ons onzichtbaar licht) met bijvoorbeeld IR-ledjes, zal nu de hele bar beschenen worden met IR licht. Vervolgens plaats je in de bar een gewoon LEDje in serie met een IR gevoelige diode (die in doorlaat staat als er geen licht op valt, zullen er vast wel zijn) en een weerstandje om spanning te delen. Als er door tussenkomst van een object er geen IR licht door de IR gevoelige diodes wordt ontvangen zal deze spanning doorlaten en zo ook het ledje laten oplichten.

Eventueel nog uit te breiden met een draadje naar de volgende led/ir-sluis combinatie die dan bijvoorbeeld "half" gaat mee branden. Dit geeft wel een leuk effect denk ik.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Invisible_man schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:36:
Als je direct boven de bar (plafond) infrarood verlichting plaatst (dus voor ons onzichtbaar licht) met bijvoorbeeld IR-ledjes, zal nu de hele bar beschenen worden met IR licht. Vervolgens plaats je in de bar een gewoon LEDje in serie met een IR gevoelige diode (die in doorlaat staat als er geen licht op valt, zullen er vast wel zijn) en een weerstandje om spanning te delen. Als er door tussenkomst van een object er geen IR licht door de IR gevoelige diodes wordt ontvangen zal deze spanning doorlaten en zo ook het ledje laten oplichten.

Eventueel nog uit te breiden met een draadje naar de volgende led/ir-sluis combinatie die dan bijvoorbeeld "half" gaat mee branden. Dit geeft wel een leuk effect denk ik.
Ik denk alleen dat de afstand tussen "plafond" en "bar" teveel is om precies te zien welke leds IR uitzenden en welke worden "onderbroken" door een object. Ik denk dat 1 led een halve bar kan dekken (misschien wat overdreven, maar het gaat om het idee).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Invisible_man
Ik denk alleen dat de afstand tussen "plafond" en "bar" teveel is om precies te zien welke leds IR uitzenden en welke worden "onderbroken" door een object. Ik denk dat 1 led een halve bar kan dekken (misschien wat overdreven, maar het gaat om het idee).
Maakt dat uit dan, het gaat er om of de IR-sluis beschenen wordt of niet. Als er een object er direct op staat zal er geen IR-licht op vallen, als er iets tussen plafond en bar "zweeft" zal de sluis door andere IR-leds worden beschenen, dit lijkt mij alleen maar gunstig.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 07-06-2006 12:01 ]

• Invisible_man
Nog een uitbreiding op mijn IR-sluis systeempje, zet er ook nog eens een condensator bij, als er geen IR-licht meer op de sluis valt zal de Condensator de LED nog eventjes voeden waardoor deze langzaam uitdooft ipv in één keer uit te gaan.

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 15:54
Ik had al vaker zoiets gezien:

http://www.freeset.ca/hldemo_nightclub/

Die knakkers doen het ook met een beamer als ik me niet vergis.

De site van de makers is dan:
http://www.freeset.ca

[ Voor 17% gewijzigd door jeryz op 07-06-2006 12:12 ]

• MewBie
JeRyZ schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:11:
Ik had al vaker zoiets gezien:

http://www.freeset.ca/hldemo_nightclub/

Die knakkers doen het ook met een beamer als ik me niet vergis.

De site van de makers is dan:
http://www.freeset.ca
Bijna goed.
Aan het plafond hangen een projector/beamer en een camera direct naast elkaar, dat hangt weer aan een computer die het een en ander door berekend en aan de hand daarvan het beeld aanpast.
Nadeel hiervan is wel dat je een redelijk grote afstand nodig hebt tussen beamer/camera en het oppervlak, anders werkt het niet goed. En je ziet schaduwen, en dat wil ts denk ik niet

En ik denk niet dat je de beamer onder de bar kan hangen en de camera er boven.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 07-06-2006 12:26 ]

*beeeeep*

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Die 8x8 matrixjes kosten per 100 stuks ongeveer 1,30. Maar al met al vrees ik dat het echt teveel werk wordt. Aangezien de aansturing zo complex is, om nog maar te zwijgen over de gaatjes die in de printen moeten worden geboord :X .

• MewBie
LauPro schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:33:
Die 8x8 matrixjes kosten per 100 stuks ongeveer 1,30. Maar al met al vrees ik dat het echt teveel werk wordt. Aangezien de aansturing zo complex is, om nog maar te zwijgen over de gaatjes die in de printen moeten worden geboord :X .
Ik denk dat het voor dit soort hoeveelheden goedkoper wordt om printplaten te laten maken en te laten boren :P

*beeeeep*

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als ik de video zo zie en het stukje uitleg op de iBar-site lees, denk ik meer aan iets als plasma- of tft-panelen die op de bar gelegd zijn. Ze zeggen ook dat hun iBar in zo'n beetje elke bestaande bar of toonbank gebouwd kan worden, zonder dingen aan het plafond of iets dergelijke.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Plasma is wel het meest eenvoudiger, en dan gewoon touch-screen folie er overheen. Alleen ik ben bang dat plasmaschermen niet te betalen zijn van dat formaat. Of je moet van een fabriek hevig afgekeurde exemplaren hebben en die ook nog eens zien aan te kunnen sturen...

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bovendien is dat niet hetgene wat gebruikt is: ten eerste zie je nergens de overgangen die tussen de plasmaschermen moeten zitten (iig niet groot genoeg naar wat ik zag) en ten tweede is hier geen touchscreen gebruikt omdat touchscreen alleen iets kan detecteren wat contact heeft met de bar.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afhankelijk van de grootte kun je ook een webcam ophangen, met wat software kun je waarschijnlijk zo objecten detecteren, dan hoef je alleen nog iets van software te maken die het beeld in een raster/pixels verdeeld en elke pixel met een led verbind. Klinkt simpel, maar dat zal het wel niet zijn :P

• Invisible_man
dan hoef je alleen nog iets van software te maken die het beeld in een raster/pixels verdeeld en elke pixel met een led verbind. Klinkt simpel, maar dat zal het wel niet zijn :P
Klinkt simpel, is het idd niet aangezien je nu elk ledje appart vanuit een pc/controller direct moet aansturen. Aangezien dit toch al gauw enkele honderden, dan niet duizenden zijn, moet je ontzettend veel digitale hardware toevoegen om dit te doen (multiplexers en noem maar op)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Er zijn ook plasmaschermen zonder 'rand' hor. Maar dat valt totaal buiten het budget. En idd, dan heb je nog geen positieherkenning boven het scherm. Dat zal dus toch optisch (IR) of met radiogolven moeten werken.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Gaaf zeg! Een stel webcams met beeldverwerking lijkt me wel een goede kanshebber.
En dat licht? Lijkt me sterk als dat duizenden ledjes zijn, zullen dat enkele lasers zijn ofzo (dan krijg je ook niet zon bundel lijkt me...)?

[ Voor 48% gewijzigd door JuuL20 op 07-06-2006 23:45 ]

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
Hmm De bovenkant van die bar is van mat kunststof, ik denk lexaan. Met in de zijkant waarschijnlijk RGB leds voor de egale kleur.. Aan de onderkant zal wel een beamer zitten die projecteerd, Met leds zijn die scherpe lijnen niet mogelijk, een andere kleur waar je je glas zet oke dat kan met leds maar die lijnen dat lukt niet. Ook bij de overgang tussen 2 panelen zie je duidelijk dat het beeld niet 100% synchroon loopt..

De positie dectie is denk ik met lichtgevoelige ontvangers gedaan. Dat kunnen de leds zelf zijn od LDRs. Volgens mij kan je met een 3 puntsmeting met relatief weinig sensoren toch acuurraat een plaats bepalen. Even tekenen wat ik bedoel..

/Edit dit bedoel ik
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/voorbeeld.JPG

Grijs plexieglas, Blauw het glas en geel het invallende licht. Hoe dichter het object bij een bepaalde kant staat hoe meer licht die wegneemt van de sensor. Stel de ene sensor met 80% licht en de andere 20% dan zal het ding op 20% van de rand staan.. Door de sensoren verspringend te plaatsen moet betere dectie mogelijk zijn... Maar wat gebeurd er nu als er 2 objecten naast elkaar staan..?

[ Voor 27% gewijzigd door Thijsch op 08-06-2006 00:11 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
het verschil is: dit zijn plasmaschermen met druksensoren/touchscreen.... geen projectie/camera...

en wie heeft ooit gezegd dat het goedkoop was...

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 08-06-2006 00:29 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Thijsch
Hmm hier moet wel wat leuks van te bouwen zijn. Ik heb net even gemeten, en idd, een rode led daar staat 0 V op als ik hem in het donker hou maar hou ik hem richting de lamp meet ik zo 200 mV... Ik ga eens kijken of er wat leuks van te maken is! Alleen heb je een grote hoeveelheid comparatoren of analoge ingangen nodig.. Of zou dat ook te multiplexen zijn.. hmmm

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

ParaDot: Zoek ff op hackaday die lui op die leds ook als inputs genomen hebben, die hadden daar wel een interessante methode over... basically konden zij met enkel 2 uC-io's een led zowel als led als als lichtdetector gebruiken, inclusief dat de microcontroller weet hoeveel licht er precies op de led valt.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Dat met die LEDs als diodes gebruiken werkt door de LED omgekeerd spanning te geven. Hierdoor laadt er een parasitaire condensator in de LED op. Als daarna de spanning weggehaald wordt aan een kant en wordt veranderd in een input zal deze condensator de input een tijdje hoog houden (door de lading) maar langzaam aan wegvallen en onder de 'hoog' threshold van de input vallen zodat de pin weer laag wordt. De hoeveelheid licht die op de LED schijnt heeft een sterke invloed op de snelheid waarmee de condensator ontlaadt. De tijd die het duurt voordat de input laag wordt geeft een indicatie van de hoeveelheid licht.

Het werkt geloof ik wel alleen met heldere LEDs. Ook kunnen verschillende kleuren LEDs maar een bepaald deel van het lichtspectrum zien. Wel meer dan hun eigen kleur maar ook niet alles (ik dacht alleen het deel onder de eigen golflengte).

www.madwizard.org

• Thijsch
Sprite: Ik heb gegoogled op de naam van die professor die op de site genoemd werd.. Wat ik heb gedaan: opampje met ledje als +, niet inverterend met een versterking van 10, daar zou dan 2 volt uit moeten komen bij 200 mV maar het werkte nog niet echt. Als ik madwizard zo lees wordt het dus een stuk complexer. Maar niet perse onmogelijk.. een voordeel van die methode is wel dat ik gewoon een digitale ingang kan gebruiken ipv een analoge

• madwizard

madwizard

Die methode met I/O pinnen is qua hardware heel eenvoudig, gewoon een LED + weerstand aan 2 I/O pinnen. De ene kant kan eventueel ook een gewone driver zijn (hoeft geen input te hebben). Nog wat links:
Lighting PIC's forever
Very Low-Cost Sensing and Communication Using Bidirectional LEDs (PDF)
LED as photodiode (forum)
led als photodiode (CO)

www.madwizard.org

• Thijsch
madwizard schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:45:
Die methode met I/O pinnen is qua hardware heel eenvoudig, gewoon een LED + weerstand aan 2 I/O pinnen. De ene kant kan eventueel ook een gewone driver zijn (hoeft geen input te hebben). Nog wat links:
Lighting PIC's forever
Very Low-Cost Sensing and Communication Using Bidirectional LEDs (PDF)
LED as photodiode (forum)
led als photodiode (CO)
Bedankt voor de links.. Ik ga er eens even mee prutsen vandaag denk ik.. (Heeft iemand een paar handen extra voor mij ik wil meer tegelijk doen :P) Ik hou jullie op de hoogte...

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023

keep trying...

• Thijsch
Wow dat ging makkelijk! Ik heb resultaat, en goed ook.. Ik heb nu een schakeling gemaakt met een rode heldere led. Die wordt pwm gedimd, en de felheid is afhankelijk van wat het ledje aan licht detecteerd. MaW: als je hand dichterbij komt gaat het ledje zachter branden

Op dit moment knippert het nog, dat komt omdat ik de pwm lus moet onderbreken om de lichtdetectie te doen, De PWM werkt met een interrupt dus die zou anders de lichtdetectie kunnen onderbreken.. Of eens even prutsen met een 2e ledje als detector..

Ik ga even kijken of ik fotos kan maken met de webcam, mijn ouders hebben de digicam mee op vakantie.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Uiterst interessant :)

@ParaDot: kan je me vertellen wat ongeveer het bereid is van de LEDs qua gevoeligheid. Kan je er 50 cm mee overbruggen? Of heb je dan fellere/gevoeligere LEDs nodig?

• Thijsch
Ik heb wat fotos gemaakt, ze zijn flink brak maar dat komt omdat mijn ouders de digicam mee hebben op vakantie, volgende week misschien betere.

Ik maak gebruik van een pic 16F877A, met een groene led als ontvanger, waar ik een andere groene led die brand tegenaan heb gezet:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/led.JPG
Links sensor, Rechts brandende led.

De led werd verkeerd om gepolariseerd, en terwijl de led leegliep heb ik een teller gezet, en de waarde daarvan wordt als pwm-waarde gebruikt van een andere led op mijn bordje. Van die PWM signalen heb ik (brakke) scoop pics gemaakt:

Dit is terwijl de leds tegen elkaar zitten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/zonder2.JPG
Terwijl de lijn hoog is is de led aan, terwijl de lijn laag is is de led uit. (De blauwe die de meting weergeeft he!) In dit geval was die dus zon 2/3 deel van de tijd aan.

Als ik tussen de sensorled en de vaste led een kartonnetje steek zien de scoop pics er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/met2.JPG

Het signaal is dus duidelijk veel minder lang aan, wat betekend dat de sensor werkt.

Ik ben er echter nog niet tevreden over, en wel vanwege 3 redenen

-De meting loopt niet linear
-Om een betrouwbare meting te doen moet ik meer dan 6 M ohm met de led in serie zetten, die heeft tot gevolg dat als je de led "goed om" aansluit dat er niet genoeg stroom loopt om de led te doen branden!
-Door deze grote weerstand duurt het lang om de led voldoende "op te laden", Dit zorgt voor grote haperingen in het pwm signaal

@laupro: Tegen de tijd dat ik dit goed werkend heb ik ga even testen hoe grote afstand ik kan overbruggen!

Probleem 1 is wel omheen te werken met programmeren, maar vooral 2 en 3 wil ik oplossen, Ik heb al mooie plannen met matrixen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsch op 08-06-2006 21:33 ]

• madwizard

madwizard

ParaDot schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:31:
Ik heb al mooie plannen met matrixen :P
Ik wilde ook dat ene matrix ding een keer namaken, helaas heb ik alleen een matrix met diffuse LEDs (die van world-led). Ook leek het me handig een 2 kleuren matrix te gebruiken zodat je een LED als verlichting gebruikt die weerkaatst kan worden en ontvangen door de andere LED. Maar als de LEDs een pootje delen (common anode of cathode) gaat dat onmogelijk.

www.madwizard.org

• Thijsch
Hmm ik moet mijn mening toch wat bijstellen:
Het is nogal willekeurig.. Ik heb een brandend ledje op een led-sensor gericht en druk een aantal keer op reset. Steeds komt er een andere waarde uit :P
En ik ben net zoiets van plan als die bar.. maar dan wat kleiner en uitaard niet zo mooi als dat, dat lukt nooit met ledjes. Maar wel object detectie..

[ Voor 28% gewijzigd door Thijsch op 08-06-2006 22:02 ]

• JuuL20
ParaDot schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:31:
-Om een betrouwbare meting te doen moet ik meer dan 6 M ohm met de led in serie zetten, die heeft tot gevolg dat als je de led "goed om" aansluit dat er niet genoeg stroom loopt om de led te doen branden!
-Door deze grote weerstand duurt het lang om de led voldoende "op te laden", Dit zorgt voor grote haperingen in het pwm signaal
Gebruik een opamp + versterking , deze hebben een zeer hoog ohmige input (neem dan wel een goede, FET ofzo) en een laag ohmige output. Dan ben je van beide problemen af.

• Thijsch
Maar dat werkt niet als je een grote matrix wil maken van laten we zeggen 8x8 leds.. dat zou een beetje complex worden of je moet analoog gaan multiplexen

Edit: Ik heb ontdekt dat het zonder grote weerstand ook gaat, 330 ohm is prima, Dit maakt gewoon licht geven van de led dus mogelijk. Veder heb ik oko ontdekt waarom de resultaten zo willekeurig waren. Tijdens het tellen terwijl de led ontlaad krijg ik wel weet ik hoe vaak een overflow. Dat betekend dat het getelde getal >16 bits breed is..Dat wordt nog lastig in een pic, maar aangezien ik aleen de 8 LSB's pakte geeft dat wel aan waarom het getal nergens op sloeg!

Ik moet even gaan denken hoe ik dit handig ga doen..

[ Voor 64% gewijzigd door Thijsch op 08-06-2006 22:54 ]

• JuuL20
if(counter < MAX_VALUE)
counter++;

:P

Maar tellen is veel minder mooi dan een A/D Converter.

• Thijsch
JuuL20 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 07:51:
if(counter < MAX_VALUE)
counter++;
In assembly? ;)
:P

Maar tellen is veel minder mooi dan een A/D Converter.
En die wil ik dus juist niet gebruiken omdat je de leds dan niet meer als matrix kan aansturen!
Pagina: 1