Toon posts:

Stille processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een stille notebook

Er is mij verteld dat de Duo Core processor stiller is dan de Intel pentium.
Is dit waar?
Gaat het niet eerder om de snelheid van de harde schijf ofzo? Of om de videokaart?

Mijn vraag is dus:
-wat maakt de ene laptop stiller dan de andere? dan kan ik daar met mijn aanschaf rekening mee houden.

Dank!

Sue

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:33
Een processor maakt geen (hoorbaar) geluid. Het gaat om de koeling (ventilator) die erop zit, die moet stil zijn.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn zag de topic titel en verwachtte al dat een of ander jonge(n)tje zo'n grap ging maken... :P

Sue, de meeste nieuwe laptopschijven zijn vrij stil. Het gaat vooral om de ventilator die de processor en videochip koelt. Hoe koeler die zijn, hoe langzamer hij kan draaien.

De Core Duo ("Yonah") wordt ongeveer even warm als de Pentium-M ("Dothan"). Dat is best knap, want hij heeft een hele core meer (en dat maakt hem ook sneller).

Verwacht trouwens een slotje op dit topic...

[ Voor 11% gewijzigd door John_Glenn op 06-06-2006 17:50 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:49:
* John_Glenn zag de topic titel en verwachtte al dat een of ander jonge(n)tje zo'n grap ging maken... :P

Sue, de meeste nieuwe laptopschijven zijn vrij stil. Het gaat vooral om de ventilator die de processor en videochip koelt. Hoe koeler die zijn, hoe langzamer hij kan draaien.

De Core Duo ("Yonah") wordt ongeveer even warm als de Pentium-M ("Dothan"). Dat is best knap, want hij heeft een hele core meer (en dat maakt hem ook sneller).

Verwacht trouwens een slotje op dit topic...
Bijna helemaal goed. Alleen het stukje dat een tweede core zou betekenen dat de CPU sneller zal zijn klopt niet. Een tweede core of CPU is pas effectief wanneer de gebruikte software hiervoor geschreven is. Windows XP zal wel gebruik maken van beide cores, maar wanneer het gebruikte programma dit niet doet zal een dual core of dual CPU systeem practice net zo snel zijn als een gelijk geklockte singel core of singel CPU systeem. Hier zal niet echt veel verschil in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 06-06-2006 18:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

tot je 2 progsels die het niet ondersteunen terzelfdertijd draait... dan krijg je gewoon 2 processen naasteen, elk op zijn eigen core, en weer de winst van de dualcore...

Verwijderd

Topicstarter
Nou lekker is dat,
Heeft die kerel van de My-com winkel ook niet zo veel verstand van computers...

Maar hoe kom je er nou achter of een laptop stil is???
Is er dan ene bepaalde ventilator aan te raden??

Sue

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

jongentje schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:44:
Een processor maakt geen (hoorbaar) geluid. Het gaat om de koeling (ventilator) die erop zit, die moet stil zijn.
Klopt, maar dan nog is het de processor die gekoeld moet worden. Dus: hoe zuiniger de processor, des te minder warmteproductie. Een moderne laptop past het aantal rotaties per minuut van de fan hierop aan. Et voilà, een laptop die je nauwelijks hoort.

Als je een low noise laptop wilt kan dus ook kijken naar het voltage dat de CPU verbruikt.

d:)b :henk d:)b

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:15:
Nou lekker is dat,

Sue
Ik zou dan kijken naar een laptop gebaseerd op het Centrino platform van Intel. De Pentium M of Core Duo CPU's zijn over het algemeen de zuinigste processoren en behoeven daardoor minder gekoeld te worden, wat betekend dat de fan minder hard hoeft te draaien om de warme lucht af te voeren.

Een laptop uitzoeken op de gebruikte fan constructie is een beetje moeilijk. Je zou wel kunnen kijken of je review over laptops kunt vinden of topic's hier op GOT welke over laptop's gaan en daar naar de ervaringen gaan vragen met betrekiing tot het geluids vollume van de koeling.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste laptops zijn behoorlijk stil.

Mijn HP/Compaq NX6125 is als ie staat de downloaden vrijwel niet te horen, ik moet echt heel goed luisteren wil ik ook maar iets kunnen horen. Fluisteren maakt al veel meer geluid dan die laptop.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nou lekker is dat,

Sue
Uitzoeken op fan gaat nogal lastig, en je schroeft er ook niet zomaar een nieuwe in. Ik zou wat reviews lezen en op GoT wat topics doornemen over een aantal notebook series (De asus A6 en A7 zijn zeer leuk imho)

Verder zou ik zo'n Centrino systeempje alleen nemen als je niet meer wilt doen dan het standaard office/internet/MSN werk. Want prestaties gaan helaas achteruit naarmate de geluidsdruk afneemt :/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

_Dune_ schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:24:
Ik zou dan kijken naar een laptop gebaseerd op het Centrinion platform van Intel.
Centrino + Turion => in de war? ;)

Iedereen kan nu natuurlijk gaan roepen met welke stille laptops hij ervaring heeft (ik bijv met Sony Vaio VGN-B1VP (Pentium M), Thinkpad R50 (Pentium M), HP nx6125 (Turion64)...) maar dan wordt het nog een lange thread, dit.

Ga naar een goede winkel, rustig plekje zoeken, beetje luisteren. Dan koop je niet per ongeluk een laptop die ik stil vind omdat ik doof ben :)

edit: @fsfikke - de nieuwe notebook processors zijn allesbehalve langzaam... "check your facts"!

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 06-06-2006 18:38 ]

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
PilatuS schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:27:
De meeste laptops zijn behoorlijk stil.

Mijn HP/Compaq NX6125 is als ie staat de downloaden vrijwel niet te horen, ik moet echt heel goed luisteren wil ik ook maar iets kunnen horen. Fluisteren maakt al veel meer geluid dan die laptop.
Bij een aantal pentium's M staat de vent uit in idle stand, dan valt er weinig te horen. Die gaat pas aan als je de proc belast, en dan nog is het mogelijk dat de vent twee standen heeft of variabel,
je doet er verstandig aan om daar goed op te letten. Soms wil het wel eens zijn dat het toch en best hoge toon is.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij mijn laptop gaat 1x in de 10 min de fan aan voor 30 seconden ofzo. Maar zelfs als die fan aanstaat is ie nog erg stil.

Verwijderd

Nou lekker is dat,
Ik denk dat ie wel wat verstand ervan heeft, maar het gewoon (iets te) makkelijk makkelijk wou uitleggen :P

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

fsfikke schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:34:
[...]
Verder zou ik zo'n Centrino systeempje alleen nemen als je niet meer wilt doen dan het standaard office/internet/MSN werk. Want prestaties gaan helaas achteruit naarmate de geluidsdruk afneemt :/
Bij mijn weten zijn de Centrino laptops met Pentium M / Core Duo processoren de snelste die je op het ogenblik kunt krijgen. Misschien dat de Turion nog mee kan doen, dat weet ik niet zeker.

Voorbeeld: Je kunt wel een Pentium 4 3Ghz in zo'n laptop stoppen, maar een Pentium M 1,8Ghz sloft hem toch voorbij. :) Met de Pentium 4 heb je dan een centrale verwarming met bijbehorende koeling terwijl de Pentium M nog relatief koel blijft, wat weer met zich meebrengt dat de koeling minder behoeft te zijn.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

fsfikke schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:34:
Het Centrino platform bevat de snelste mobiele processors die er op dit moment zijn. En als straks de Core 2 Duo komt, heeft AMD helemaal het nakijken als ze niet met een revolutionaire nieuwe core komen. Pentium M's zijn ontzettend goed te gebruiken voor games en andere zware applicaties en zijn echt niet alleen geschikt voor office, internet en MSN. De prestaties hoeven ook echt niet achteruit te gaan naarmate ze zuiniger zijn.

offtopic:
Grr @ hierboven :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rhannie op 06-06-2006 18:53 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, CPU's maken inderdaad geen geluid :+ Het zijn de bewegende onderdelen die geluid maken. Dus het draait allemaal om ventilatortjes en harddiskjes. Echter je zit hier op de verkeerde plek. Ik zou zeggen, neem eens wat ervaringentopics mbt laptops door in Complete Systemen & Laptops ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.