Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e hands Rover

Pagina: 1
Acties:

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ik ben nu enige tijd op zoek naar een 2e hands auto. Na lang zoeken zijn 2 modellen over gebleven, namelijk:
- Citroën C5 uit 2001
- Rover 75 uit 2001
Prijs hetzelfde, kilometers hetzelfde, uitrusting hetzelfde.

Nu vind ik de Rover stukken mooier, alleen is Rover falliet. Hoe zit het nu met vervangende onderdelen? Als ik voor de Rover zou kiezen, kom ik dan in problemen met reparaties e.d.?

Mijn vraag, is het beter om op safe te spelen en de Citroën te kiezen, of zijn er nog genoeg moegelijkheden een Rover op de weg te houden?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:15

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die klokken in de rover zijn zóóóóóóóó mooi :9~ :9~ :9~

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 06-06-2006 17:23 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:29
Voor zover ik mij herinner is de productie van wisselstukken overgenomen door een andere firma (vraag me niet welke). Dus daar moet je wel veilig zitten denk ik.

Waarom ga je gewoon niet informeren bij een Rover dealer? (of een ex rover dealer :-)

[ Voor 6% gewijzigd door mylar op 06-06-2006 17:25 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 22:15

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Erazzzer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:16:
Ik ben nu enige tijd op zoek naar een 2e hands auto. Na lang zoeken zijn 2 modellen over gebleven, namelijk:
- Citroën C5 uit 2001
- Rover 75 uit 2001

Nu vind ik de Rover stukken mooier, alleen is Rover falliet. Hoe zit het nu met vervangende onderdelen? Als ik voor de Rover zou kiezen, kom ik dan in problemen met reparaties e.d.?

Mijn vraag, is het beter om op safe te spelen en de Citroën te kiezen, of zijn er nog genoeg moegelijkheden een Rover op de weg te houden?
Zolang je geen extra specs post, is er geen vergelijking mogelijk, anders dan 'op het oog'. Daarmee is de motorkap nog niet open geweest (cilinderinhoud? type motor?), etc etc etc.

Weet je daar meer van? Dan kunnen we echte adviezen (...) geven die wat objectiever zijn dan 'mooie chromen strips' en andere eyecandy. Een massa-vergelijking <-> cilinderinhoud en zo levert wat inzicht, sommige merken hebben betere diesels, etc etc.

maar.... da's mijn opinie.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Erazzzer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:16:
- Citroën C5 uit 2001
- Rover 75 uit 2001

Volgens mij worden reserve onderdelen tegelijk met de auto zelf gemaakt en op voorraad gehouden, deze voorraad reserveonderdelen is gewoon met de boedel van Rover meeverkocht en daar zal nog gewoon aan te komen zijn. Voor een groot deel overigens kun je met niet-originele onderdelen ook een heel eind komen, plaatwerk wordt al vaak elders gemaakt en merken als Bosch produceren voor een deel deze onderdelen. Kortom, daar zou ik niet bang voor zijn in eerste instantie. Wel met de te verwachten afschrijving, maar daar helpt de Citroen ook niet echt denk ik :). Ik zou daar overigens voor gaan, vanwege het super hydraulische systeem _/-\o_ .

Moet je geen Duitse auto kopen eigenlijk? ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
@Ramzzz
Meerdere technische specs wou ik niet geven, het ging mij puur over de beschikbaarheid van onderdelen.

@Seatrider
Duitsers zijn wat waardevaster, deze 2 zijn zeer scherp geprijsd waar ik voor het dubbele geld nog geen duitser in dezelfde klasse heb :P

Maar in die link van boven vond ik dit:
Originele reserveonderdelen
De voortdurende aanvoer van reserveonderdelen zal geen enkel probleem opleveren, omdat deze in het verleden door MG Rover al is ondergebracht bij Caterpillar. Deze firma blijft de dealers ook nu en in de toekomst voorzien van alle benodigde onderdelen.
En daar ben ik erg blij mee :P

[ Voor 42% gewijzigd door Erazzzer op 06-06-2006 17:35 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Originele Rover-spul zal wel lastiger worden op gegeven moment, maar er zijn ook nog andere fabrikanten die vervangende onderdelen maken (Spidan e.d.).

Vergelijk het maar met auto's die niet meer gemaakt wordt (Golf 3, Renault 21, whatever), daar zijn ook nog zat onderdelen voor te vinden van 'alternatieve fabrikanten'.
Zolang er aan te verdienen valt, zullen er onderdelen zijn: rijden nog boel Rovers rond.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 06-06-2006 17:35 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:30:
[...]

Ik zou daar overigens voor gaan, vanwege het super hydraulische systeem _/-\o_ .
heeft de c5 niet :/

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Erazzzer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:34:
@Seatrider
Duitsers zijn wat waardevaster, deze 2 zijn zeer scherp geprijsd waar ik voor het dubbele geld nog geen duitser in dezelfde klasse heb :P
Correct. Maar je zegt het zelf al, ze zijn waardevaster, dus grote kans dat als je over een paar jaar weer een deur verder gaat kijken, je nog een behoorlijk bedrag terug krijgt voor de auto. De vorige eigenaren hebben een hoop afgeschreven op de Rover en op de C5, en dat stopt niet bij jou vrees ik.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

C5's die ik tegenkom worden altijd bestuurd door slakkenbestuurders en vind er eigenlijk qua model ook niet veel aan. Die Rover daarintegen vind ik wel cool en daar is nu natuurlijk voor leuke centen aan te komen. :) En ontwikkeld door BMW, toch weer een beetje duits. ;)

Afschrijving is beide kut. :P Als je zo'n ding 5 jaar rijd, is hij niets meer waard. Maarja, als je nu het dubbele neerlegt voor een duitser, waar je over 5 jaar dan ook weer bedrag x voor krijgt, ben je netto denk ik net zoveel kwijt, en ondertussen heb je met deze auto's wel een fijne grote auto kunnen rijden. :)

[ Voor 37% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-06-2006 17:44 ]

Aannames zijn fataal.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Dat zal toch wel!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ja, afschijving. Ik ga er ook niet meet van uit dat er veel over blijft
beide kosten tussen de 7000 en 8000 Euro en hebben een ruime ton gereden. Als hij 3 jaar mee gaat vind ik het wel best :P

Overigens, waarom ik zo graag de Rover wil, interieur O+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mbiet/Rover%2075-6.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Erazzzer op 06-06-2006 17:46 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

ik gok dat er wat ironie/sarcasme in het spel was - Citroën had dat immers al ten tijde van de DS ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 06-06-2006 17:46 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Yup, interieur is mooi en ik vind de lijn van de auto ook mooi. :)

Aannames zijn fataal.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ramzzz schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:46:
[...]

ik gok dat er wat ironie/sarcasme in het spel was - Citroën had dat immers al ten tijde van de DS ;)
Hm, dat haalde ik er niet uit. Citroen heeft wel degelijk auto's gemaakt zonder hydrauliek overigens, denk aan de Xsara en bijvoorbeeld de C4.

Verwijderd

Maar dat interieur is niet de hele auto... Mijn tante heeft laatst een Rover 75 gekocht, ook vanwege het luxueze interieur. Het was een model uit 2001/2002, weet het nie zo heel precies. Nou, die zag er piekfijn uit, dat geef ik toe. Eerste week reed hij nog netjes, maar daarna is hij alleen nog van en naar de garage gereden. Koppeling die plots bleef hangen, motor die niet aan te krijgen was, passagierdeur die niet meer open ging... Enfin, elke week is het wel wat. Na wat navraag zeiden ze ons bij een Rover-dealer tussen neus en lippen dat er inderdaad nog al wat ziektes aan sommige modellen waren. Best wel jammer, het is een mooie, statige wagen.

En over die C5 kan ik ook wel wat zeggen :) Een vriend des huizes had er zo eentje vanuit leasing. Even een paar "highlights": plotseling niet harder als 70 km/u kunnen rijden, ook een passagierdeur die niet meer open ging, ramen die naar beneden gingen bij ontgrendelen van de deur met een afstandsbediening, zetel die plat naar achteren viel enzovoort enzoverder.

Ik wil beide merken niet veroordelen, nog deze gevallen veralgemenen. Wel sluit ik me aan bij de mening: koop een duitser :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:53:
Ik wil beide merken niet veroordelen, nog deze gevallen veralgemenen. Wel sluit ik me aan bij de mening: koop een duitser :)
Meer specifiek: een spaanse duitser ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

aan onderdelen is altijd nog wel te komen, reserve onderdelen worden vaak nog 10jaar origineel gemaakt en bij een falliete fabrikant worden ze vaak door een ander bedrijf geproduceerd omdat er erg veel geld aan te verdienen valt ;)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

tozzke

aka tozzert

Toen Rover net failliet verklaard was, had top gear of fifth gear, ik mag het kwijt zijn, er een item over in een aflevering. Conclusie was dat er geen beter moment was om een Rover te kopen dan toen (het ging dan weliswaar om nieuwe rovers, maar toch). Het lijkt me dan niet dat er geen onderdelen meer zijn

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:53:

En over die C5 kan ik ook wel wat zeggen :) Een vriend des huizes had er zo eentje vanuit leasing. Even een paar "highlights": plotseling niet harder als 70 km/u kunnen rijden, ook een passagierdeur die niet meer open ging, ramen die naar beneden gingen bij ontgrendelen van de deur met een afstandsbediening, zetel die plat naar achteren viel enzovoort enzoverder.
De reden dat de C5 ook een optie is, is dat ik al een C5 gehad heb. Alleen was dat een lease en die moest ik weer inleveren omdat ik gestopt was bij die werkgever. De C5 vind ik een buitengewone heerlijke auto om in te rijden, lekker compleet en super veilig. Alleen ziet hij er wat saai uit (de sedan, ik had break als lease en die ziet er wel weer stoer uit) en het interieur is weer zo standaard plastic/rubber kleur.

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Geen vrees voor de Rover, de onderdelenafdeling is overgenomen door het bloeiende Caterpillar.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ow dan zat ik fout :), d8 dat de c5 het niet had...

Verwijderd

Erazzzer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:45:
Ja, afschijving. Ik ga er ook niet meet van uit dat er veel over blijft
beide kosten tussen de 7000 en 8000 Euro en hebben een ruime ton gereden. Als hij 3 jaar mee gaat vind ik het wel best :P

Overigens, waarom ik zo graag de Rover wil, interieur O+

[afbeelding]
Wow, ziet er strak uit zeg.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nutteloze toevoeging:

Hele mooie auto, zo'n 75! Voor zover ik me kan herinneren (is alweer een jaar of 3,5/4 dat ik in een 75 heb gereden) reden ze super comfortabel. En als turbo of V6 natuurlijk niet te versmaden ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Een verschil van dag en nacht: een C5 vs Rover 75. Qua vormgeving wint de Rover in mijn optiek overtuigend. Mooie lijnen, statig en chique. Bij een keuze tussen deze twee auto's is het uiterlijk echter niet van doorslaggevend belang, maar komt het neer op rijeigenschappen. De C5 is een 'echte' Citroën wat dat betreft. Het rijdt bijzonder 'smooth' over slecht wegdek (het bekende 'vliegend tapijt' idee), maar het is iets waar je van houdt of het juist compleet verafschuwd. Een tussenweg is er haast niet.

De Rover 75 heeft overduidelijk nog enkele BMW-genen en dat merk je in het rijden. Het is allemaal wat directer en communicatiever. Uiteindelik blijft het een auto van de hogere middenklasse, dus ook de Rover is meer gericht op comfort, maar als bestuurder wordt je nog wel betrokken bij het rijden. In tegenstelling tot de C5, die ronduit afstandelijk is.

Je geeft aan dat je zelf eerder al C5 hebt gereden en dat je dat goed is bevallen. Als je op safe wilt spelen is de C5 dan jouw keuze. Zeker als je een C5 gewend bent, zou ik met klem willen adviseren om een proefrit te maken in de Rover. Ex-Citroën rijders geven doorgaans niet veel om rijdynamiek, maar wel om comfort. Nu weet ik niet in hoeverre jij een echte 'Citrofiel' bent, maar die mensen knappen vaak juist erg af dynamisch rijgedrag.

Mijn keuze zou in ieder geval de Rover zijn. Een C5 is mij TE comfortabel en ik houd graag enige voeling met wat de wielen en onderstel nou precies doen ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Echt Citrofiel ben ik niet, tegenwoordig kachel ik rond in een Almera :P Hoe dan ook wil ik inderdaad wel even een stukje rijden met die Rover. Gewoon om te kijken hoe ik mij daarin thuis voel.
Pagina: 1