[Ubuntu 6.06] Xine MPG audio codecs

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Hallo, ik ben een weekje geleden fully switched naar Ubuntu, nu met de nieuwe 6.06, en nie tmeer breezy badger. Dapper drake bevalt me lekker, echt waar, installeren gaat al wat makkelijker, zeker met die .deb-pakketten.

Ik heb ook Xine geinstalleerd voor mijn video bestanden. Als ik nu een bestandje in mpeg formaat probeer af te spelen, komt xine af met de melding dat ie MPG audio layer codecs niet kan vinden, of dat die niet beschikbaar zijn, en dan stelt die die vraag "playback anyway ?". Ik heb al gezocht op google en al, ook op de wiki van ubuntu (wiki.ubuntu.com), maar het lukt maar niet, ik ben ook al in synaptic geweest en heb daar wat van mpg geinstalled, maar nix. Ook wmv werkt niet, heel vreemd, want ik heb wel een deb file geinstalled in de aard van Win32 codecs.
Iemand wat advies ?
Linux bevalt me heel goed, alleen dat is balen, en jah natuurlijk die tar.gz die ik niet kan installen.

OffT: Hoe kan ik een screenshot laten zien ? (neen, hij staat niet op het net)

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 06-06-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou dit kunnen zijn...
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=184979
(erg hoog in Google...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
dat is het dus niet ^o), het is xine, xmms werkt wel, maar de rest niet, mpeg bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om xine lekker te doen werken doe ik altijd het volgende:\

sudo apt-get install libxine-extracodecs

en voor de rest: rechstreeks van de howto wiki (DE plaats om te beginnen)
http://easylinux.info/wik...install_Multimedia_Codecs

sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg
sudo apt-get install gstreamer0.10-gl
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-base
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-good
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-bad
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse

en idd ook de w32codecs

Met deze geinstalleerd kan ik zowat alles afspelen, ook wmv's, voor firefox gebruik ik de mplayer plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat eerste commando van extra codecs werkt niet bij mij, dan krijg ik dit

bart@duodapper:~$ sudo apt-get install libxine-extracodecs
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
Pakket libxine-extracodecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt do or
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket libxine-extracodecs heeft geen installeerbare kandidaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dit zit niet in de main repository... dus je moet universe of multiverse repositories toevoegen.

Je kan ook eens kijken naar Easyubuntu... dat is een Python script die al die dingen voor je binnenhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
die zijn allemaal gemarked bij mij

(tenzij je iets anders bedoelt, ik heb het over die dingen in Update manager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://packages.ubuntu.co...ersion=dapper&release=all

daar kan je hem ook manueel downloaden en installeren dmv

sudo dpkg -i gedownloade_file.deb

ben je zeker dat je voor die andere repositories via

system - administration - synaptic package manager

en dan settings - repositories alles (installation media)aangevinkt hebt?

en daarna op de reload gedrukt? als je dan gaat zoeken of via de commandline sudo apt-get install libxine-extracodecs gaat doen zou ie moeten lukken

(persoonlijk werk ik liever via het manueel editten van de sources.list file maar het effect zou het zelfde moeten zijn)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
oké, daar ging mijn ubuntu na de raad opgevolgd te hebben ivm met die easyubuntu.

K krijg mijn bootloader nog, mijn bootscreen vervolgens, en dan een wit blinking streepje

Farewell ubuntu =(, kheb vlg week examens, dus ik ga niet opnieuw installen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

heu?? Volgens mij veranderd dat script niets aan fundamentele zaken.

... na even denken, denk ik dat je misschien de graphics drivers ook hebt laten bijwerken?
Dat is best terug te draaien zonder nieuwe install. Ga naar een console en zet de standaard /etc/X11/xorg.conf terug (in het bestand zelf staat hoe dat moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Mensen, eventjes voor de duidelijkheid, wat voor iedereen hier zo vanzelfsprekend lijkt, van doe dit of doe dat, of kijk daar eens naar. Bij mij is dit niet zo. Ik vind linux leuk, maar het begint me wel het strot uit te hangen. Ik ben daar verdorie nog maar een week mee bezig, ik ben geen Gentoo compiler eh

Edit: sorry als ik wat aggressief klink, maar euhm, tis jammer dat zo iets leuks lekker werkt, en dat ik gefrustreerd raak door een paar codec's. Kben wel blij dat ik zoveel reactie krijg ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 06-06-2006 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:36:
om xine lekker te doen werken doe ik altijd het volgende:\

sudo apt-get install libxine-extracodecs

en voor de rest: rechstreeks van de howto wiki (DE plaats om te beginnen)
http://easylinux.info/wik...install_Multimedia_Codecs

sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg
sudo apt-get install gstreamer0.10-gl
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-base
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-good
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-bad
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse

en idd ook de w32codecs

Met deze geinstalleerd kan ik zowat alles afspelen, ook wmv's, voor firefox gebruik ik de mplayer plugin
Het installeren van gstreamer-codecs heeft niet veel zin als je Xine gebruikt, aangezien Xine eigen codecpakketten heeft. Als je Totem gebruikt, heb je de keuze uit twee codecbackends: gstreamer en xine. Afhankelijk van welke je kiest moet je de juiste codecs installeren, maar beide installeren terwijl je alleen Xine gebruikt, is wat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:58:
Dit zit niet in de main repository... dus je moet universe of multiverse repositories toevoegen.
xineextracodecs zit nergens in Dapper, trouwens ook niet in Breezy volgens mij. In Xubuntu 6.06 kan ik dus ook geen xvids meer kijken met Xine, ook al heb ik volgens mij alles geinstalleerd. In Ubuntu 5.10 hoef ik helemaal geen extracodec te instaleren, gewoon gxine en dan komt alles goed.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

HyperBart schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:40:
Mensen, eventjes voor de duidelijkheid, wat voor iedereen hier zo vanzelfsprekend lijkt, van doe dit of doe dat, of kijk daar eens naar. Bij mij is dit niet zo. ...
Geen probleem, ik wil het allemaal niet "moeilijk" laten klinken, maar vind het altijd zo stom om mensen helemaal te gaan voorkauwen hoe iets moet - stel dat je dat al weet, dan is het voor niks. Maar vraag gerust :)

Als je dus niet in X komt doordat je met easyubuntu andere graphics drivers hebt geinstalleerd, kan je via Ctrl+Alt+F1 naar een console gaan. Daar moet je dan inloggen.
Als je nu
code:
1
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
intikt (waarna je opnieuw om je wachtwoord wordt gevraagd), wordt je X configuratie teruggezet naar defaults.

Enne, je doet het dus wel op eigen risico allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harm schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:07:
[...]

Het installeren van gstreamer-codecs heeft niet veel zin als je Xine gebruikt, aangezien Xine eigen codecpakketten heeft. Als je Totem gebruikt, heb je de keuze uit twee codecbackends: gstreamer en xine. Afhankelijk van welke je kiest moet je de juiste codecs installeren, maar beide installeren terwijl je alleen Xine gebruikt, is wat jammer.
True, msshn had ik er moeten bij vermelden dat ik zelf naast xine ook mplayer gebruik. Ik werk vaak met een dual screen opstelling en dan full-screen van 1 vd 2 players (ik vermoed mplayer, ktwijfel wel ff) is niet altijd goed, gaat wel fullscreen maar het beeld omvat niet de ganse breedte. Initieel had ik de gstreamer packages geinstalleerd voor mplayer, en voor xine zijn er idd die libxine-extracodecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:11:en voor xine zijn er idd die libxine-extracodecs
Niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 21:12:
[...]

xineextracodecs zit nergens in Dapper, trouwens ook niet in Breezy volgens mij. In Xubuntu 6.06 kan ik dus ook geen xvids meer kijken met Xine, ook al heb ik volgens mij alles geinstalleerd. In Ubuntu 5.10 hoef ik helemaal geen extracodec te instaleren, gewoon gxine en dan komt alles goed.
euh heb je mijn post wel gelezen? of uberhaupt es de link gevolgt?

http://packages.ubuntu.co...ersion=dapper&release=all

dit lijk me gewoon waar apt-get zijn dingen haalt (afhankelijk van welke mirror je gebruikt)

en zoals John_Glenn zegt moet je idd gewoon de multiverse repos toevoegen en daarna sudo apt-get update
(of reload in de synaptica package manager)

Omtrent breezy kan je wel gelijk hebben, daar zie ik ze idd niet, msshn heb ik ze destijds via plf repositories geinstalleerd (alhoewel ik dit totaal niet zeker weet)

*edit*

wel dus... ik had mplayer + gstreamer geinstalleerd + xine, daarna werkte er in xine amper iets (zoals Harm al uitlegde die 2 hebben niks met elkaar te maken..wist ik veel toen :) )

ergens las ik dat je libxine-extracodecs moest installeren en dan was het voor mij althans netjes verholpen...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 11:33
Hmm ja dat is Linux.
Het kost aardig wat leeswerk en uitproberen voor je iets aan het werk krijgt.
Maar als het eenmaal werkt is dat des te leuker. :)

Maar goed je probleem.
Probeer eens Automatix te gebruiken inplaats van EasyBuntu.
Je hebt een 64 bit versie en eentje voor de i386.

Ik had ook eerst de 64 bit versie van Ubuntu erop staan maar kreeg ook niet alles aan de gang.
Daarna de i386 erop gezet en daarna Automatix i386 en alles loopt als een zonnetje.
Inderdaad wel even kijken naar de universe en multiverse repo,s.
En voor Automatix moet je ook wat repo's toevoegen.

Maar dan krijg je ook wat.
Lees wel even wat je allemaal gaat installeren en vink alleen aan wat je hebben wilt.
Hier is een link naar de Automatix homepage,maar als je even gaat kijken op de Ubuntu forums en daar even zoekt naar automatix,krijg je een gehele install begeleiding.

http://www.getautomatix.com/

Succes, en even doorbijten, het is de moeite waard.

edit:Voor als je niet weet hoe je repo's moet toevoegen,
sudo gedit /etc/apt/sources.list in je console.
maak eerst voor de zekerheid een backup dat kan nooit kwaad ;)
dit doe je alsvolgt:
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list_backup

Gaat werken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door SteelPan op 07-06-2006 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als aanvulling op Steelpan zijn post:

de link op het ubuntuforum voor Automatix: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80295
Ik zou wel zeggen...pas op met Automatix, niet iedereen is er even enthousiast over, het is een gevorderde versie van EasyUbuntu maar zou soms meer kapot maken dan goed.. Ik hou meer van een gewone Howto die je stap voor stap volgt. Maar dat is mijn mening

na het wijzigen van de sources.list moet je ook sudo apt-get update doen om je apt-get te refreshen zeg maar (ik weet niet precies hoe ik het anders moet zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:55:
Als aanvulling op Steelpan zijn post:

de link op het ubuntuforum voor Automatix: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80295
Ik zou wel zeggen...pas op met Automatix, niet iedereen is er even enthousiast over, het is een gevorderde versie van EasyUbuntu maar zou soms meer kapot maken dan goed.. Ik hou meer van een gewone Howto die je stap voor stap volgt. Maar dat is mijn mening

na het wijzigen van de sources.list moet je ook sudo apt-get update doen om je apt-get te refreshen zeg maar (ik weet niet precies hoe ik het anders moet zeggen)
Apt-get refreshen is het toevoegen van de nieuwe pakketten.
Automatix werkt,althans bij mij uitstekend.
Maar ik zeg wel LEES goed wat je gaat installeren,dus als je een ATI videokaart hebt ga je natuurlijk niet de nVidia drivers installeren :+
En zo krijg je een hele lijst met te installeren programma's waaruit je een keuze kunt maken.
Wat je nu niet installeert maar later wel wilt hebben is simpel toe te voegen door automatix opnieuw te draaien,of doormiddel van apt-get,omdat automatix nu ook in je repo's staat.
Het is dus niet zo dat automatix er alles maar opgooit,je moet zelf aanvinken wat je wel of niet wilt.

Ik heb begrepen dat er weer hard gewerkt wordt aan automatix en ik heb zelf geen enkel probleem ondervonden,ook niet met de nVidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
HyperBart schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:40:
Mensen, eventjes voor de duidelijkheid, wat voor iedereen hier zo vanzelfsprekend lijkt, van doe dit of doe dat, of kijk daar eens naar. Bij mij is dit niet zo. Ik vind linux leuk, maar het begint me wel het strot uit te hangen. Ik ben daar verdorie nog maar een week mee bezig, ik ben geen Gentoo compiler eh

Edit: sorry als ik wat aggressief klink, maar euhm, tis jammer dat zo iets leuks lekker werkt, en dat ik gefrustreerd raak door een paar codec's. Kben wel blij dat ik zoveel reactie krijg ;-)
Sorry dat ik het zeg,maar ik vind het niet erg verstandig om vlak voor je examen waar je waarschijnlijk je computer bij nodig hebt,te gaan switchen naar Linux.
Linux is nu een maal geen Windows,en het kost tijd en moeite om er goed mee om te kunnen gaan.
Het belangrijkste werkt doorgaans na de install,maar de extra's zul je wat meer moeite voor moeten doen.
Ik zou je dan ook aan willen raden blijf bij Windows tot na je examen en zet dan Ubuntu erop.
Ga dan wat Fora lezen en HowTo's en ik ben ervan overtuigd dat je zo goed als alles wat je maar wenst aan de gang krijgt.
Maar zoals gezegd,dit kost wat extra inspanning!
Geef het niet te snel op als iets niet lukt maar stel je vragen eventueel op de Ubuntu forums,daar krijg je zeker hulp.

Ik hoop dat de TS dit nog leest en er zijn voordeel mee doet.
Ubuntu en Linux in het algemeen zijn die extra moeite zeker waard.
Maar als je vindt dat alles gewoon moet werken na de install,en je niet bereidt bent wat extra moeite te doen,blijf dan bij Windows,want dan is Linux niet voor jou bedoelt.

Not Flame Intendent btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:17:
en zoals John_Glenn zegt moet je idd gewoon de multiverse repos toevoegen en daarna sudo apt-get update
(of reload in de synaptica package manager)
Laat me dan maar eens een printscreen zien waar je hem daadwerkelijk gevonden en geinstalleerd hebt, want hier kan ik hem nergens vinden, ook niet in multi of uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteelPan
Als het je gaat om de libxine-extracodecs is hier een copy paste van mijn console om je te overtuigen dat ze echt bestaan :)
bulldog@AMD64:~$ locate libxine-extracodecs
/var/lib/dpkg/info/libxine-extracodecs.md5sums
/var/lib/dpkg/info/libxine-extracodecs.list
/usr/share/app-install/desktop/libxine-extracodecs.desktop
/usr/share/doc/libxine-extracodecs
/usr/share/doc/libxine-extracodecs/changelog.gz
/usr/share/doc/libxine-extracodecs/copyright
/usr/share/doc/libxine-extracodecs/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/libxine-extracodecs/ChangeLog.gz
bulldog@AMD64:~$ sudo apt-get install libxine-extracodecs
Password:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
libxine-extracodecs is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0niet opgewaardeerd.
bulldog@AMD64:~$

Ik denk dat ik ze heb binnen gekregen via Automatix.

edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:11:
True, msshn had ik er moeten bij vermelden dat ik zelf naast xine ook mplayer gebruik.
[...]
Initieel had ik de gstreamer packages geinstalleerd voor mplayer, en voor xine zijn er idd die libxine-extracodecs
Ook mplayer gebruikt geen gstreamer packages, dus als je alleen xine en mplayer gebruikt zijn die gstreamer packages toch echt overbodig ;)
Breepee schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:40:
Laat me dan maar eens een printscreen zien waar je hem daadwerkelijk gevonden en geinstalleerd hebt, want hier kan ik hem nergens vinden, ook niet in multi of uni.
Het package zit in de multiverse repository. (En dan kon je hier zien, zoals al eerder gegeven.) Als je niet weet hoe je packages uit multiverse moet halen, vraag dan hoe dat moet, maar blijf niet volhouden dat het package er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weeral bijgeleerd, welke codecs gebruikt mplayer dan? gewoon de w32codecs? ik neem aan dat er nog andere players ook gebruik maken van deze? zoals vb xine? of ben ik hier ook foutief?

overzichtje: (corrigeer waar fout of vul aan ajb)

xine:
xine-ui en libxine-extracodecs
w32codecs

totem
gstreamer
w32codecs

mplayer
w32codecs

met name met die w32codecs ben ik beniewd of alle spelers ze gebruiken of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
tomato schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:32:
[...]Als je niet weet hoe je packages uit multiverse moet halen, vraag dan hoe dat moet, maar blijf niet volhouden dat het package er niet in zit.
Kerel, ik gebruik al Ubuntu sinds 4.10, en inmiddels weet ik wel hoe ik m'n repo's moet enablen/bijvoegen ;)

Hier zit 'ie er gewoon _niet_ tussen, niet in Ubuntu 5.10 (waar het eigenlijk ook niet nodig is want allerhande codecs spelen gewoon af), en ook niet in Xubuntu 6.06 (misschien dat het met de X te maken heeft? kan het me niet voorstellen maar wie weet).

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 07-06-2006 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@ steelpan: ik draai nog dualboot eh ;-), en wees gerust, linux neemt alleen mijn tijd in beslag NA mijn studie, en dat is zo gemiddeld (ze zijn nog niet begonnen, als ze bezig zijn, zet ik zoweizo mijn pc beneden) NA 8u (nu is het woensdgnamiddag, dus heb ik eventjes tijd om te ontspannen). Ik blijf mijn win gebruiken, voor visual studio (VB.Net moeten we doen voor examens.)

OffT: ik vind het sjiek dat je dat zegt, bedankt voor de bezorgdheid, en kzal er zeker op letten ;-)
Lang leve het groepsgevoel op GoT !!! :)

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
het zal waarschijnlijk wel met de X te maken hebben? die is bedoeld voor wat lichtere configuraties. en omdat de X varant nog niet zo lang bestaat jkan het ook zijn dat ze voor de branche geen stable versie van die codecs hebben, of in iedergeval geen players die tabiel gebruik maken van die codecs.

hety zou dus zomaar van die X kunnen komen. en je kunt altijd eens kijken of dat zo is door de gewone ubuntu repos toe t evoegen, en evt die van automatix? en dan apt-get update
apt-cache search xine-etc.

dan zouden ze er in iedergeval wel bij moeten staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zommes
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-04 16:46
Ik heb VLC en alle componenten geinstalleerd en kan gewoon Mpegs met geluid afspelen..

Alleen Realmedia lukt nog niet, weet iemand hoe dat moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 11:11
Ik heb w32codecs en totem-xine geinstalleerd. Ik kan nu Real en WMA streams bekijken (uitzendinggemist), maar ik kan de voortgangsbalk niet gebruiken. Ik kan dus niet 'doorspoelen' of 'terugspoelen'. Ook in mplayer heb ik geen voortgangsbalk. Weet iemand hoe dat komt en of dat normaal is? Bij andere formaten heb ik wel gewoon een voortgangsbalk.

[ Voor 20% gewijzigd door Hark op 13-06-2006 23:45 ]

Pagina: 1