PIII bios en POST zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:05
Hoi,
Mijn vader heeft onlangs een hardeschijf uit zijn pc gehaald en vervolgens windows er opnieuw opgezet.
Het opstarten duurt nu super lang omdat het POST screen heel lang (meer dan 2 minuten) in beeld blijft. Ook het bios is super traag.

Wat heb ik allemaal gedaan:
BIOS batterij gemeten --> 3,21 V
BIOS batterij vervangen
BIOS gereset
quick boot staat op enabled

Verder heb ik hier op GOT rond gekeken:
trage BIOS

Het betreft een dell dimension 4100
SPECS:
moederbord: Dell (815e chipset)
processor: Pentium 3 800MHz
geheugen: 256 mb pc133
hardeschijf: maxtor 160 Gb

Het systeem is verder gewoon snel en stabiel. De oude hd moest eruit omdat die dood aan het gaan was.

wie o wie weet hoe ik dit kan oplossen?

-o-o-0-o-o-

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Dus de problemen zijn ontstaan na installatie van de nieuwe harddisk? Probeer eens de harddisk en andere IDE-apparaten te laten herkennen in de BIOS en sla dan de wijzigingen op. Dus niet op "auto" laten staan.

Als de harddisk niet juist wordt herkend, en er geen BIOS-update is, zit er denk ik niets anders op dan de situatie te accepteren of er een kleinere harddisk (bijv. 80 GB) in te plaatsen.

Succes!

[ Voor 32% gewijzigd door pinockio op 06-06-2006 17:04 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk ook dat het BIOS er te lang over doet om de schijf te detecteren. Controleer je IDE kabel (hoe de schijf aangesloten is) en jumper alles correct. De tip van Pinockio is ook handig.

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:05
Ik zal eens gaan kijken in het bios ( in hoeverre dat kan met een dell bios 8)7 ).
De schijf die er nu in zit, zat er al in plus de schijf die verwijderd is. deze is dus overgebleven. Ik ga nu de kabel vervangen, bios de schijf laten herkennen en de jumpers controleren. De jumpers staan nu op MASTER.

offtopic:
thanx voor de snelle replies :)

-o-o-0-o-o-