Toon posts:

[Borland c++] Hoe moet je informatie delen tussen twee apps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben opzoek naar een eenvoudige manier om informatie te delen tussen twee aparte applicaties geschreven in borland c++. Ik wil dit niet doen met behulp van een tekstbestandje maar ik wil echte pointers, integers etc kunnen doorgeven. Bestaat er een eenvoudige manier om dit te doen. Bijvoorbeeld programma 1 (invoer.exe) daar voer ik een getal in en programma 2 (uitvoer.exe) print dat getal op het scherm. Ik moet integer arrays kunnen uitwisselen tussen twee applicaties. Als iemand zou weten hoe dit moet en een voorbeeldje kan geven dan zou ik dit heel erg fijn vinden :)

alvast bedankt

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Volgens mij staat bij de eerste hit wel wat.

[ Voor 22% gewijzigd door Daspeed op 06-06-2006 16:43 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:45

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Echte pointers doorgeven gaat natuurlijk niet werken. Je applicaties hebben beide hun eigen process space, en een pointer wijst altijd naar data binnen datzelfde proces, dus je zult zelf je marshalling moeten regelen. Maar het concept waar je naar zoekt is shared memory, dat in Windows wordt bewerkstelligd door memory mapped files.

Overigens, als het echt alleen om het doorgeven van gegevens gaat zonder dat beide processen het geheugen tegelijkertijd gebruiken, zou je ook kunnen overwegen om named pipes of sockets te gebruiken voor de communicatie. Dat hoef je ook niet na te denken over synchronisatie en alle valkuilen die daarbij komen kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 06-06-2006 16:45 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Probeer de zoekterm "application hooking" eens. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
-NMe- schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:43:
IPC oftewel Inter Process Communication lijkt me een correctere term ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

-NMe- schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:43:
En dat is dan weer heel wat anders ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ReverendBizarre
  • Laatst online: 24-03-2021
Pointers tussen verschillende processen delen gaat niet lukken. Ieder proces heeft zijn eigen geheugen context dus een pointer binnen proces 1 is niet geldig in proces 2 (probeer het maar handmatig te doen door een een applicatie een pointer te dereferencen die in een andere applicatie geldig is, gegarandeerd dat je een memory access violation fout krijgt).

[edit: spuit 17]

[ Voor 3% gewijzigd door ReverendBizarre op 06-06-2006 16:47 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.oisyn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:46:
En dat is dan weer heel wat anders ;)
Heel wat anders dan shared memory ja, maar het is wel degelijk toepasbaar hier, lijkt me? :P Al ben ik het met jou en RobIII eens dat IPC waarschijnlijk makkelijker en logischer is. :+

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou, application hooking gaat er meer om dat je bepaalde (API) calls naar functies hookt zodat ze eerst door je eigen functie gaan, waardoor je bijvoorbeeld paramaters en return-waardes kunt wijzigen of simpelweg de calls kunt monitoren (denk aan een application firewall die de socketfuncties hookt).

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hmm, dan heb ik zelf een verkeerd beeld van die term en moet ik zèlf maar even op die term gaan Googlen. :+

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
-NMe- schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:02:
Hmm, dan heb ik zelf een verkeerd beeld van die term en moet ik zèlf maar even op die term gaan Googlen. :+
Je zou het kunnen (mis)bruiken om te communiceren tussen applicaties, dat heb je dan weer wel begrepen ;) Bedoel jij niet gewoon window messages m.b.v. sendmessage e.d? En anders heb ik hier wat leesvoer over hooks ;)

offtopic:
Who's your daddy? :P

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 06-06-2006 17:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt.. nu weet ik ten minste waarna ik opzoek ben :9 . Ik ga eens zoeken naar wat voorbeeldjes :)

Verwijderd

Je kan ook nog kijken naar de proxy pattern die iets soortgelijks implementeerd.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:37:
Je kan ook nog kijken naar de proxy pattern die iets soortgelijks implementeerd.
Binnen dezelfde applicatie ja. En daar ging het nou net niet om ;) Ga je een proxy-pattern toepassen op losse applicaties dan kom je weer terug op IPC d.m.v. (named) pipes, shared memory, messagequeues, sockets, files etc. om die "proxy" met de andere applicatie te laten babbelen.

[ Voor 79% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2006 12:04 . Reden: reactie op een verwijderde post weggehaald :) ]

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:59:
[...]

Binnen dezelfde applicatie ja. En daar ging het nou net niet om ;) Ga je een proxy-pattern toepassen op losse applicaties dan kom je weer terug op IPC d.m.v. (named) pipes, shared memory, messagequeues, sockets, files etc. om die "proxy" met de andere applicatie te laten babbelen.

En @Hieronder:

[...]

<zucht>
Mensen, lees nou eens gewoon... Wat denk je dat er met sockets wordt bedoelt?
De proxy pattern kan je distributeren door simpelweg de communicatie via het Subject door een socket naar de proxy te laten lopen waardoor de proxy dan de methode op het RealSubject uitvoerd. Evt. return waarden kunnen dan weer terug gestuurd worden door het socket. Een generiek protocolletje voor de communicatie moet er wel zelf verzonnen worden.

.Net Remoting is bijv een (transparante) implementatie van het proxy pattern over sockets.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het gaat in dit topic over het communiceren tussen twee apps. Daar heeft het proxy pattern geen <piep> mee te maken. Dat je proxy babbelt d.m.v. sockets is hier de clue. En of dat dan sockets of pipes, shared memory of voor mijn part emails of bestanden zijn is dan om het even. Wat jij in feite zegt is dat je SOAP moet gebruiken, maar je vergeet even dat het (doorgaans) over sockets naar buiten gaat (en naar binnen komt).

Los daarvan vind ik sockets nog een van de mindere oplossingen gezien de overhead. Ga dan voor semaphores, (named)pipes of shared memory als je weet waar je mee bezig bent.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 07-06-2006 01:59 ]

Over mij

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De beste methode is "memory mapped" bestanden of "Named pipes". Je applicatie of .dll hooken in een andere app gaat wel, maar je app kan ook leuk dood gaan door DEP.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wim-bart schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 02:10:
De beste methode is "memory mapped" bestanden of "Named pipes".
En wederom worden de reeds 15 maal gegeven antwoorden herhaald...
wim-bart schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 02:10:
Je applicatie of .dll hooken in een andere app gaat wel, maar je app kan ook leuk dood gaan door DEP.
En waarom zou DEP zich bemoeien als je netjes hooked? Als DEP ingrijpt heb je ergens iets niet goed gedaan en moet je (doorgaans althans, wellicht dat DEP nukken heeft waar ik geen weet van heb) het probleem bij jezelf zoeken als "programmeur" van betreffende applicatie. Het principe achter DEP heeft niks te maken met "je app....dood gaan" omdat je hooked. Je wil niet weten hoeveel "hooks" er in een "kaal systeem" al gaande zijn, dan kunnen jouw paar "hookjes" er ook nog wel bij hoor mits ze zich gedragen ;)

Zou DEP problemen geven met hooks dat zou zo'n beetje elke virusscanner, (application)firewall, keylogger en meer van dat soort "applicaties" die tussen OS en user (of tussen OS en "buitenwereld") gaan zitten bij voorbaat al "dood gaan". En dan heb ik het alleen nog maar over de hooks die je je wat makkelijker kunt voorstellen, en niet over hooks voor bijv. debug doeleinden of window hooks.

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 07-06-2006 02:23 ]

Over mij

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zal het nog een keertje samenvatten, want de link die ik hier al 4x ofzo heb gepost is schijnbaar niet bereikbaar voor de rest van de wereld:
MethodProvided by (Operating systems or other environments)
FileAll operating systems.
SignalMost operating systems; some systems, such as Windows, only implement signals in the C run-time library and do not actually provide support for their use as an IPC technique.
SocketMost operating systems.
PipeAll POSIX systems.
Named pipeAll POSIX systems.
SemaphoreAll POSIX systems.
Shared memoryAll POSIX systems.
Message passing
(shared nothing)
Used in MPI paradigm, Java RMI, CORBA and others.
Memory mapAll POSIX systems; may carry race condition risk if a temporary file is used. Windows also supports this technique but the APIs used are platform specific.
Message queueMost operating systems.
MailboxSome operating systems.

[ Voor 112% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2006 12:03 ]

Over mij

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Modbreak:Ik heb even de bezem door het topic gehaald. Mensen, LEES DE DRAAD VOOR JE BLAAT! De topicstarter wordt heus niet geholpen door dingen oeverloos te herhalen. Als je gewoon geen zin hebt om eerst de topic door te lezen, post dan gewoon niet, ookal weet je het antwoord

Pagina: 1