Toon posts:

ATI X800 reeks vs NVidia 6600 reeks

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het kijken naar (AGP) videokaart van 'dicht onder de 200' euro en wat dan het meest opvalt is de X800 reeks van ATI en de 6600 (vooral GT) reeks van ATI. Ook is er een 6800 van Nvidia, namelijk de 6800XT (die zich bij Alternate manifesteerd in een XFX 6800 XTreme) in die prijsklasse. Hier heb ik een aantal vraagjes over die ik niet zo 1-2-3 kan vinden (of waarvan bij mij de zoekresultaten onduidelijk blijken).

1. Ik heb vernomen dat bij de X800 reeks de GTO een 'mindere' versie van de GT is, maar waar zit die in het rijtje met PRO, -, XT, etc?
2. Datzelfde geldt voor de 6800XT van nvidia. Zit de XT nou tussen de LE en de 'normale' in?
3. Ik merk dat de ATI X800-reeks en de Nvidia 6800 een 256bit geheugeninterface heeft terwijl de 6600 reeks een 128bit geheugeninterface heeft. Ik kan niet direct vinden waarop dit nou invloed heeft.
4. Hetzelfde als de geheugeninterface geldt voor de pixel pipelines. Is het verschil tussen 12 (van de ATI X800 reeks die ik op het oog heb) en 8 (van de 6600 en 6800'en die ik op het oog heb) erg groot.
5. Als laatste zie ik geheugensnelheden van 900Mhz tegenover 450Mhz. Ik neem aan dat de eerste gewoon 'dubbel geteld' is, zoals de 'Double' in DDR impliceert?

Ja, het lijkt wel een beetje op een 'welke kaart moet ik kopen?'-topic maar dat zou ik denk ik beter uit benchmarks kunnen halen. Meer vraag ik me af wat de verschillen tussen de kaarten nou betekenen en dergelijke.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 18:41 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De 6600-reeks heeft wel Shadermodel 3.0-support ten opzichte van de Shadermodel 2.0B van de ATi Radeon X800-series, maar zelfs de 6800-reeks is in een flink aantal gevallen gewoon domweg te traag om er goed gebruik van te kunnen maken. Dat lijkt me sowieso al een minpunt voor nVidia alhoewel ik het ze niet gun.

Ik geef toe dat het lijstje van de X800-series een beetje onoverzichtelijk is voor de beginnende leek, en er zijn wel een hoop reviews te vinden over allen (helaas weinigen echt head-to-head :/ )

Antwoorden:
1. X800GTO > X800GT
2. Volgens mij wel.
3. een 128-bits-bus zal de kaart limiteren als je met hogere resoluties en beeldverbeterende troep aan de gang gaat. Want hoe meer er gerekend moet worden, hoe meer data er door het kanaal gestuurd moet worden. Je kan op je vingers natellen dat een 128-bits-kanaal sneller vol zit dan een 256-bits-bus. De performance van een kaart met 256-bit zal dus véél beter blijken te zijn op hoge resoluties en eyecandy ;)
4. Hangt af van de game natuurlijk, in OpenGL maakt nVidia gehakt van ATi en in Direct3D heeft ATi over het algemeen het voortouw. Maar hoe meer pipes, hoe beter de performance op hoge resoluties en hoge instellingen :)
5. Helemaal gelijk TS :)

Verwijderd

Topicstarter
(Ik heb de startpost ook maar even aangepast dat-ie nummertjes heeft, wel zo handig).

Bedankt voor het antwoord. Ik zal eens kijken wat dat Shader Model gebeuren helemaal inhoudt zodat ik wat beter een idee hoe dat zit. Het lijkt er nu in ieder geval op dat die X800GTO een betere keuze zou zijn.

Nog even over 1. weet je dat heel zeker? Ik zal ook nog even zoeken want ik dacht echt dat de GTO een iets 'mindere' versie van de GT was. En weet je toevallig ook waar die in het rijtje komt met XT, XL, etc?

Edit. Om mezelf maar even te verbeteren, volgens Google is het inderdaad GTO > GT en is de X800GT een 'manke versie' van de X850XT.

Edit2: Tijdens het wikipedia'en naar Shader Model 3 kwam ik dit tegen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R420
Wel een handige link met wat Radeons met onder andere de X800-reeks

Edit3
Ik zie nu dat bij Alternate de Asus V9999GE/TD terug is, ziet er ook wel aantrekkelijk uit. De kloksnelheid is wat lager dan de X800GTO maar voor de rest vergelijkbaar (en een heel gamepakket, schijnt het, maar volgens een van die reviewtjes dan weer niet). Nu even een review aan het lezen.

Dit gaat nog een moeilijke keuze worden, maar volgens mij is de strijd nu vooral tussen een 6800 variant en een X800GTO omdat ze beiden de 6600GT achter zich laten (please correct me if I'm wrong).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 19:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

1) namen zijn niet zo boeiend, shaders en interfaces wel. Kijk daarnaar (verschilt ook bij gevallen met zelfde naam)
2) idem
3) op alles wat throughput nodig heeft.
4) zie hierboven (zowel 1 als 3)
5) yup

Verder kun je het best gewoon reviews opzoeken van kaarten in systemen die voor jou relevant zijn en in apps (games) die jij ook belangrijk vindt. Dan rolt gelijk uit wat voor jou het beste is :z

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.