Toon posts:

Defecte Ide controller bij Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Fujitsu Siemens K 7600 laptop liggen waarbij de Ide controller zo goed als om zeep is.
Soms vind hier de schijf als 80GB, soms maar als 8GB. Ondertussen al verschillende andere schijven geprobeerd maar telkens zelfde fouten.

Als eventjes van FujiSiem gebeld en andere mobo zou maar eventjes 326.87 euro excl btw kosten. Wat mij toch maar iets teveel is.

In bios kan je enkel booten van CD/HD/Disk/Netwerk.
Bestaat er toevallig een mogelijkheid om via bv pcmcia een externe hd eraan te hangen en hiervan te booten?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Is de controller echt defect of is het toevallig "slechts" een losse pin ergens?

Verwijderd

Topicstarter
Echt defect

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-02 15:40
Kan je laptop booten vanaf usb? als dat het geval is is het wel mogelijk, maar dat zal wel iets langzamer gaan dan een interne schijf.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Gaat het booten wel goed met een WinPE cd of Knoppix Live cd ?

Edit : wat is de maximale grootte van de HD die door het bios ondersteund wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door aZuL2001 op 07-06-2006 11:38 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik weet dat er 'vroeger' in elk geval wel PCMCIA SCSI kaartjes beschikbaar waren. De kabels daarvoor zijn schribarend duur, en daarnaast is de bus van PCMCIA relatief erg traag. Afhankelijk van wat je met die laptop zou willen doen (en wat is het nut, een laptop met een externe harddisk die dus weer een voeding nodig heeft) is dat VEEL te traag om mee te werken...

USB zou nog kunnen, mits USB2, USB1 is ook veel te traag...

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
pmcia is toch een stuk sneller dan dat usb 2 is, maar heb je op ebay/speurders/marktplaats al gekeken naar een vervangende mobo of iets dergelijks?

klikkerdeklik

Verwijderd

PCMCIA is sneller dan USB 2 ;)
Wat je moet kopen is een PCMCIA sata controller + Sata 2,5" hardisk. Je moet alleem kijken het je het kan oplossen met de voeding.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:45:
PCMCIA is sneller dan USB 2 ;)
Wat je moet kopen is een PCMCIA sata controller + Sata 2,5" hardisk. Je moet alleem kijken het je het kan oplossen met de voeding.
Voeding vanuit een usb is voor een 2,5" hdd genoeg, maar dan zit je er weer mee of hij dan via usb of via die satacontroller boot :P

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Dan heb ik vast een type II slot gehad destijds, dat was retetraag, zowel met een PCMCIA netwerkkaart als ook een (welliswaar antiek) Compact Flash readertje. Type III zullen jullie het wel over hebben dan, geen ervaring mee. Ik heb dus niks gezegd :)

Blijft het 'probleem' over dat het 'mobiele' van een laptop helaas een beetje de mist in gaat met een externe HD....

Verwijderd

Topicstarter
Booten via usb gaat niet
Knoppix e.d. werken perfect als de HD er niet insteekt

Maximale grootte van HD maakt niets uit, heb reeds geprobeerd met 1 schijfje van 8GB, 20GB, 30GB, 40GB & 80GB

Indien ik een PCMCIA kaartje zou steken, zou deze er zeker van booten? In bios valt dit niet in te stellen

Verwijderd

IDE controller lijkt mij niet defect! Je cdrom hangt immers aan dezelfde IDE controller.

Wellicht helpt BIOS flash....

Verwijderd

Booten via CD en een USB HDD eraan hangen ?
Pagina: 1