[Excel] Kritieke waarden Durbin-Watson test

Pagina: 1
Acties:
  • 1.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178477

Topicstarter
Ik ben in Excel opzoek naar een mogelijkheid om kritieke waarden te berekenen voor de Durbin-Watson test. Een test waarmee de aanwezigheid van autocorrelatie in data getoetst kan worden.
Ik kan enkel excel gebruiken omdat dit en SPSS de enige programma's zijn die gebruikt mogen worden in het komende Tentamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilCole
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03-2021
Anoniem: 178477 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:12:
Ik ben in Excel opzoek naar een mogelijkheid om kritieke waarden te berekenen voor de Durbin-Watson test. Een test waarmee de aanwezigheid van autocorrelatie in data getoetst kan worden.
Ik kan enkel excel gebruiken omdat dit en SPSS de enige programma's zijn die gebruikt mogen worden in het komende Tentamen.
even gegoogled
http://www.csus.edu/indiv/j/jensena/mgmt105/durbin.htm

Tristan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Lijkt me toch wel dat het gegeven wordt? In een groter tabelletje oid?
Zoals ook in onderstaande link.

Maar notabene de eerste link op Google geeft al een .xls met daarin de berekening:
http://www.csus.edu/indiv/j/jensena/mgmt105/durbin.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kritieke waarden worden niet gegeven in een Tabel (deze staan wel vermeld in het textbook, maar dit mag niet gebruikt worden tijdens het tentamen). Ik ben bekend met de methode om de waarde zelf uit te rekenen, ik kan echter geen command of formule vinden om de kritieke waarden te berekenen. Te weten dlower en dupper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilCole
Anoniem: 178477 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:21:
Kritieke waarden worden niet gegeven in een Tabel (deze staan wel vermeld in het textbook, maar dit mag niet gebruikt worden tijdens het tentamen). Ik ben bekend met de methode om de waarde zelf uit te rekenen, ik kan echter geen command of formule vinden om de kritieke waarden te berekenen. Te weten dlower en dupper
hier een overzicht van de kritieke waarden
http://www.stanford.edu/~clint/bench/dwcrit.htm

hier allerlei berekeningen voor de autocorrelatie.. misschien heb je er wat aan
http://en.wikipedia.org/wiki/Autocorrelation
The Durbin Watson statistic can be approximated by DW=2(1-correlation between each residcual and the value of its preceding residual)

if the residuals are positively correlated, the DW statistic will be less than 2; if they are negatively correlated, DW will be greater than 2.

[ Voor 19% gewijzigd door EvilCole op 06-06-2006 15:43 ]

Tristan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EvilCole schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:32:
[...]

hier een overzicht van de kritieke waarden
http://www.stanford.edu/~clint/bench/dwcrit.htm

hier allerlei berekeningen voor de autocorrelatie.. misschien heb je er wat aan
http://en.wikipedia.org/wiki/Autocorrelation

[...]
De onderste regel is een benadering, echter om precies te zijn is de regel als volgt:
0 tot dlower Er is sprake van Positieve autocorrelatie
dlower tot dupper De test kan geen uitsluitsel geven
dupper tot 4 - dupper Er is geen bewijs voor autocorrelatie
4 - dupper tot 4 - dlower De test kan geen uitsluitsel geven
4 - dlower tot 4 Er is sprake van negatieve autocorrelatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilCole
Anoniem: 178477 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:21:
kun je mij misschien de methode laten zien, hoe jij de waarde zelf uitrekend?
Misschien kan ik(of een ander) er wel een excel formule van breien

Tristan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is mij tot nu toe volledig onbekend hoe de kritieke waarden worden berekend, dit zou moeten staan in een publicatie van Durbin en Watson uit 1951 ("Testing for Serial Correlation in Least Squares Regression, II", uit Biometrika 30). Deze publicatie is echter beschermd. In de tabel uit het boek wordt ook geen formule gegeven hoe de waarden berekend zijn. Je hebt gewoon die tabel en je zoekt de waarde op en dat is 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilCole
Anoniem: 178477 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:18:
Het is mij tot nu toe volledig onbekend hoe de kritieke waarden worden berekend, dit zou moeten staan in een publicatie van Durbin en Watson uit 1951 ("Testing for Serial Correlation in Least Squares Regression, II", uit Biometrika 30). Deze publicatie is echter beschermd. In de tabel uit het boek wordt ook geen formule gegeven hoe de waarden berekend zijn. Je hebt gewoon die tabel en je zoekt de waarde op en dat is 't.
en dat tabelletje kan/mag je niet in het excelletje plakken?

Tristan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat tabelletje mag ik wel in een xls plakken en op mijn HD zetten, maar wanneer ik het open tijdens het tentamen is dat verspilde moeite aangezien het een 1 oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilCole
Anoniem: 178477 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:38:
Dat tabelletje mag ik wel in een xls plakken en op mijn HD zetten, maar wanneer ik het open tijdens het tentamen is dat verspilde moeite aangezien het een 1 oplevert.
dus het zou erop neerkomen dat iedereen het complete tabelletje uit zijn hoofd moet kennen,
ik heb het tabelletje gezien en heb ook een redelijk geheugen, maar met die getallen lukt mij dat niet compleet aan mijn geheugen toe te voegen

edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door EvilCole op 06-06-2006 16:49 ]

Tristan

Pagina: 1