Voeding trekt het niet?

Pagina: 1
Acties:

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Hallo allemaal.

Ten eerste even mijn specs:

Pentium 4 Prescott 2.8Ghz @ 3.3Ghz Zalman 9500 Led koeler erop.
1Gb geheugen b-merk PC3200 @ 490Mhz
Asus X850XT PE 256Mb PCI-e Stock speeds
2x Maxtor 200gb hd Sata
1x Maxtor 80gb hd Sata
1x WD 80gb hd Ide

Voeding 3 jaar oude Q-Tec 400 Watt (is but weet ik maar heb geen geld) :+

Nu mijn probleem/vermoeden.

Als ik gewoon in windows aan het werk ben beetje internetten muziek luisteren is er niks aan de hand.
Maar zodra ik ga gamen hoor ik een duidelijk geknetter (lijkt het op) vanuit mijn pc komen.
Ik speel dan GRAW ff terzijde.
Ik denk dat het van mijn voeding afkomt.
Is dit misschien overbelasting? 8)7

Ik ben geen Noob op hardware gebied dus denk dat het hieraan ligt maar wil graag de mening van andere horen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Q-Tec voedingen worden met goedkope componenten geassembleerd. Het kan inderdaad zijn dat hij dergelijke geluiden produceert bij zware belasting.

Eén ding is zeker: je huidige voeding is ontoereikend gezien de hoeveelheid hardware die je hebt.
De Prescott, X850XT en 4 HD's zijn waarschijnlijk gewoon teveel van het goede. Je zou dit kunnen testen door bijvoorbeeld wat HD's los te koppelen.

Voor advies op maat kun je terecht in Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 06-06-2006 15:20 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Q-tec staat bekend als een zeer slecht merk. Het kan zelfs dat zo'n voeding ontploft bij teveel belasting.

Als ik jou was zou ik die voeding zo snel mogelijk vervangen door een A-merk voeding zoals bijvoorbeeld Enermax, Tagan of Antec.

Verwijderd

haal je overklok weg, als je nu nog geen voeding kan kopen. Een standaard prescott zuipt voor dood, overklokt is het nog veel erger (jouw cpu kan makkelijk 150a160w erdoor trekken, terwijl die standaard "maar" 130w verbruikt).

Zolang je die voedingen niet overbelast heb je er niet echt problemen mee, 't is pas als je echt op de rand/erover gaat dat ze rare dingen kunnen gaan doen (ontploffen, hardware fritureren...)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou voor de zekerheid wel eerst de voeding vervangen, want àls de voeding het loodje legt, weet je nooit wat er allemaal sneuvelt van de rest van de pc.

Ik ken het geluid natuurlijk niet, maar heb je ook temperatuurgeregelde ventilatoren? Misschien zelfs in de voeding?

Het zou namelijk ook nog kunnen dat de fans aan het verslijten zijn of vol met stof zitten, en als je de pc gaat belasten wordt ie warm en moeten die fans aan het werk: lawaai.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik ga van de nieuwste revisie uit van die prescott.
Met die overclock van 2800 naar 3300 met een voltage van 1.45 zou de cpu volgens psucalculator 109 W verstoken. Nogal een verschil met hoe jij het stelt, veel is het wel.

Voor jouw systeem is volgens psucalculator zo'n 350W benodigd. Dat kan die q-tec echt niet leveren.
Begin maar te sparen voor een A-merk 400W voeding :D

specs

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 16:25
als die voeding nu al begint te knetteren kun je pctje beter uitzetten tot je nieuwe voeding heb.
ik ben zo snugger geweest om het geknetter te negeren en heeft bovenop nieuwe voeding een nieuw moederbord gekost...

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Voorlopig maar niet meer gamen dan.
Want dan knetterd die niet.

-edit-

Wat voor voeding raden jullie mij dan aan.
Ik heb wel een aantal eisen eraan.
Kabels moeten naar benodigheid aangesloten kunnen worden op de voeding.
En wil toch wel 580 tot 620 watt voor in de toekomst.

En ja ik kijk wel in het "Wat voor voeding heb ik nodig topic".

[ Voor 70% gewijzigd door M.Koers op 06-06-2006 15:34 ]

Pagina: 1