[2003] Terminal printomgeving - enkel een printer mappen*

Pagina: 1
Acties:

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Onze telewerkers werken ook regelmatig op de zaak. Daarom hebben zij allemaal op hun laptop ook de aanwezige netwerkprinters geïnstalleerd staan. Thuis hebben alle telewerkers dezelfde HPdeskjet.

Wanneer deze gebruikers niet op de zaak aanwezig zijn loggen zij in op onze terminalserver d.m.v. een vpn connectie.

Tijdens het aanmelden worden alle printers meegenomen in de terminal sessie. Dit zorgt voor een enorme rij geïnstalleerde printers op de server.

Windows Printer Mapping dus uitgeschakeld.

Nu is er echter één maar. Deze HPDeskjet MOET meegenomen worden in de terminal sessie.

De HPdeskjets staan lokaal gedeeld, tijdens een vpn connectie krijgen de telewerkers een ip adres dat aan de gebruiker gekoppeld zit. Het zou in principe dus mogelijk moeten zijn om d.m.v. een (kix) loginscript de printer weer toe voegen aan de terminal sessie.

If @userid = ("%username%")
AddPrinterConnection ("\\192.168.10.6\hpdeskje")
Endif

Dit werkt echter nog steeds niet.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Die ene lokale printer MOET gewoon te benaderen zijn vanuit een terminal sessie. Alle overige lokale printers niet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bvandepol schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:25:
Wanneer deze gebruikers niet op de zaak aanwezig zijn loggen zij in op onze terminalserver d.m.v. een vpn connectie.

Tijdens het aanmelden worden alle printers meegenomen in de terminal sessie. Dit zorgt voor een enorme rij geïnstalleerde printers op de server.

Windows Printer Mapping dus uitgeschakeld.
Als je 100 thuiswerkplekken heb, die printermapping aan hebben staan (en kennelijk nodig zijn), dan krijg je idd. 100 printers op een server. Wat is het probleem?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik snap het ook niet zo - die geinstalleerde printers worden ook weer verwijderd bij het uitloggen dus al met al niet zo'n probleem als het goed is :)

In ieder geval - welke Windows server gaat het hier over? :)

• BP_LOZ
Als je 100 thuiswerkplekken heb, die printermapping aan hebben staan (en kennelijk nodig zijn), dan krijg je idd. 100 printers op een server.
Als een thuisgebruiker, die niets van computers weet en wil weten moet gaan printen op "zijn eigen" HPdeskjet en die ziet hij 147x te staan. Ga dan maar eens uitleggen welke hij/zij moet kiezen. Er staat namelijk een andere standaardprinter ingesteld die vaker gebruikt wordt. en ja je raad het al.. Ook deze staat er 147x in.. Evenals 13 andere printers. En geloof me dat is echt geen doen meer.
Wat is het probleem?
Deze wijziging is doorgevoerd omdat mijn printspooler het nodig vondt om regelmatig (2à3x daags) 99% CPU te gaan vreten. Niet gek met zoveel printers en verschillende drivers geïnstalleerd.
Om te beginnen heb ik dus alle drivers nagekeken en alle onnodige/overbodige verwijderd. Het probleem met de spooler bleef zich maar voordoen totdat Windows Printer Mapping uitgeschakeld werd.

[ Voor 13% gewijzigd door BP_LOZ op 06-06-2006 15:13 ]

• BP_LOZ
Windows server gaat het hier over?
Windows 2003 Standard Edition SP1 Dual Xeon 3Ghz 4gb RAM

[ Voor 15% gewijzigd door BP_LOZ op 06-06-2006 15:10 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een normale gebruiker (dus geen admin of poweruser) ziet enkel zijn eigen printers en dus niet alle 147 :)

• BP_LOZ
elevator schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:13:
Een normale gebruiker (dus geen admin of poweruser) ziet enkel zijn eigen printers en dus niet alle 147 :)
Klopt. Daar heb je gelijk in, en dit is aan te passen, want het grootste gedeelte van de "klagers" inclusief ikzelf heeft deze rechten blijkbaar wel. Maar dan het volgende punt.
Deze wijziging is doorgevoerd omdat mijn printspooler het nodig vondt om regelmatig (2à3x daags) 99% CPU te gaan vreten. Het probleem met de spooler bleef zich voordoen totdat Windows Printer Mapping uitgeschakeld werd.

[ Voor 4% gewijzigd door BP_LOZ op 06-06-2006 15:19 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

mutsje

Certified Prutser

mja 147 admins op een terminal server lijkt me sowieso al erg onnodig.. weet jij veel wat ze nog meer doen wat problemen kan veroorzaken... waaronder je 99% cpu time etc.

• BP_LOZ
mutsje schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:47:
mja 147 admins op een terminal server lijkt me sowieso al erg onnodig.. weet jij veel wat ze nog meer doen wat problemen kan veroorzaken... waaronder je 99% cpu time etc.
Enkel de spooler zorgde voor deze cpu time, dit is een maand lang gemonitord. Vanalles geprobeerd, maar ik heb dit alleen kunnen verhelpen door Printer Mapping uit te schakelen. D

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een spooler die hangt en alle cpu-time claimt klinkt heel erg als rotte printerdrivers. Je gebruikt W2K3 met sp1, dus je zou gebruik kunnen maken van de MS Universal printer driver.

Normaal gesproken worden client drivers vergeleken met drivers die in de "ntprint.inf" gedefineerd staan. Aan de hand van deze match wordt een bepaald type driver gebruikt. Met de MS universal printer driver kun je dit omzeilen en via registry settings kun je een bepaald type voorkeursdriver opgeven.

Zie voor meer info: How Microsoft's Windows 2003 SP1 Fallback Printer Driver Works

Hiermee kun je iedereen dus dwingen naar een veilige en geteste printerdriver.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1