[Excel/VB]Macro laten onthouden in welke sheet hij bezig is

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-10 16:50
Ik wil binnen excel een bepaalde code uitvoeren in VB waarbij geschakeld moet worden tussen verschillende werkbladen. De uitvoerende code heb ik al rond, maar de sheet moet onthouden in welk werkblad de gebruiker als laatste actief is geweest.

De code moet het volgende doen als de macro wordt geactiveerd:

1. Onthouden actieve werkblad
2. Gaan naar werkblad met naam 'blabla'
3. Kopieren range uit 'blabla'
4. Gaan naar laatst actieve blad
5. plakken in cel B2

Dit lijkt heel simpel maar ik krijg stap 1 en stap 4 niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het wordt denk eens tijd om je in VBA te gaan verdiepen. ;) De code die de macrorecorder oplevert is op zijn zachtst gezegd suboptimaal en als je meer wilt dan een macrootje opnemen absoluut onvoldoende.

Als je copy in de help opzoekt zie je dat stap 1,2 en 4 overbodig zijn en stap 3 en 5 in één instructie passen.
Uit de helpfile:
In het volgende voorbeeld worden de formules in de cellen A1:D4 in Sheet1 gekopieerd naar de cellen E5:H8 in Sheet2.

Worksheets("Sheet1").Range("A1:D4").Copy _
destination:=Worksheets("Sheet2").Range("E5")
Combineer dat met activesheet / laat de sheetaanduiding in destiantion weg en je hebt wat je wilt. :)

Deze gaat dicht. Het antwoord is zo in de helpfile terug te lezen en ik lees in je startpost onvoldoende terug wát je zelf al gevonden had om dit probleem te tackelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 06-06-2006 13:43 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Dit topic is gesloten.