schijven mounten dmv fstab werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb twee keer 200gig aan me pc hangen via een promise raid controller. De schijven zijn geformateerd in ext3. Me gentoo installatie draait op een aparte schijf. Het mounten van de 200gig schijven gaat onder linux allemaal prima. Ze moeten alleen automatisch gemount worden. Dit krijg ik op geen enkele manier voor elkaar. Dit is de regel uit me fstab:

code:
1
/dev/sda1               /mount          ext3            defaults        0 0

Zodra ik de "0 0" verander in "0 1" dan krijg ik tijdens het booten de melding dat schijven niet gevonden kunnen worden of dat het mogelijk een swap partitie is. Een swap partitie is het zeker niet. De schijven heb ik al een keer opnieuw geformateerd en gepartitioneerd. Ik kan nu wel een scriptje maken wat de schijven elke keer mount tijdens het opstarten, maar inprinciepe is de fstab hiervoor.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:08
Mischien zijn de kernel modules/drivers van de raid controller nog niet geactiveerd op het moment dat fstab utigevoerd wordt?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Weet je wel zeker dat je een ext3 file systeem hebt aangemaakt ?

Heb je het Ext 3 filesysteem mee gecompileerd in je kernel ? Als je dit als module heb gedaan da nmoet je die module wel laten starten in je boot sequence..

IP Rocks

• E-jey
  • Niet online
ja, ik weet absoluut zeker dat ik hem in ext3 heb geformatteerd (dmv mke2fs -j ). Ik heb ook nog een 120gig ext3 pata schijf aan me pc hangen. Die word wel gewoon gemount.

Ik denk dat het probleem dus ligt bij de modules/drivers die nog niet geladen zijn. Hoe kan ik dat oplossen?

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 14:34

Wbdsgnr

Discombobulated?

Misschien heel voor de hand liggend, maar probeer eens geen defaults

code:
1
/dev/sda1               /mount          ext3            rw,exec,auto        0 0

oid...

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

misschien ligt het aan het feit dat het om linux gaat maar in FreeBSD wil 0 0 naar 0 1 niet zeggen dat ie automatisch gemount wordt.. Dat moet je met de opties meegeven waar jij dus nu 'default' hebt staan.
Maar zoals ik zeg, kan een linux iets zijn..

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

die laatste 2 opties slaan dacht ik op filesystem checks ed. en hebben nix met mounten an sich te maken. Het lijkt me dat je drivers nog niet geladen zijn op het moment dat hij de fstab entries wil parsen. Wat je zou kunnen doen is "noauto" toevoegen voor "defaults". Hij zal nu niet automatisch de disk mounten.
Zit je eenmaal in je shell kan je mount /mount (of mount /dev/sda1) doen en eens kijken wat er gebeurd :)

| Hardcore - Terror |

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat is in linux dan dus anders ;)

Die promise controller kun je wel handmatig benaderen? (althans de disks eraan)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Invisible_man schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:36:
Mischien zijn de kernel modules/drivers van de raid controller nog niet geactiveerd op het moment dat fstab utigevoerd wordt?
Dus de driver voor de controller in de kernel mebakken ipv als module.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 17:07

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Kijk in dmesg waar de foutmelding staat en wat er vervolgens nog gebeurt voordat je in de shell handmatig kan mounten. Tussen het moment van automatisch mounten (wat niet lukt) en het handmatig mounten moet het moment zitten waarin het probleem opgelost wordt.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• E-jey
  • Niet online
Hellraizer, als ik noauto ervoor zet en vervolgens mount /mount doe, dan word de schijf netjes gemount.

IogGie, ik heb me kernel gecompiled met genkernel. Allemaal standaard. Ik zou echt niet weten hoe ik me drivers in de kernel mee moet bakken ipv als module :X.

Boudewijn, Ik kan de disken gewoon partitioneren/formateren en handmatig mounten. Ik kan ze dus gewoon benaderen

[ Voor 18% gewijzigd door E-jey op 06-06-2006 14:48 ]

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

man fstab:
The sixth field, (fs_passno), is used by the fsck(8) program to determine the order in which filesystem checks are done at reboot time. The root filesystem should be specified with a fs_passno of 1, and other filesystems should have a fs_passno of 2. Filesystems within a drive will be checked sequentially, but filesystems on different drives will be checked at the same time to utilize parallelism available in the hardware. If the sixth field is not present or zero, a value of zero is returned and fsck will assume that the filesystem does not need to be checked.
Die 1 die jij daar dus invulde betekent dus dat ie m al voor het booten van het rootfs wil checken, en dat gaat niet zo goed. 0 is daar een prima waarde.

Die foutmelding komt dus niet van de onmogelijkheid om te mounten, maar om te checken. Is het niet zo dat ie ze al gewoon mount? Zo nee, wat voor foutmelding krijg je?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

E-jey schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:42:
IogGie, ik heb me kernel gecompiled met genkernel. Allemaal standaard. Ik zou echt niet weten hoe ik me drivers in de kernel mee moet bakken ipv als module :X.
Ik had dit bij een oude ubuntu versie, eerst probeerde hij de schijf te mounten via fstab en daarna werden pas de drivers voor de SATA chip geladen. Je verteld niet welke distributie je draait maar over het bakken van een kernel is veel documentatie te vinden en als je het een keer hebt gedaan valt het allemaal wel mee. Voor ubuntu:
https://wiki.ubuntu.com/KernelHowto

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12
IorGie schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:08:
[...]

Ik had dit bij een oude ubuntu versie, eerst probeerde hij de schijf te mounten via fstab en daarna werden pas de drivers voor de SATA chip geladen. Je verteld niet welke distributie je draait maar over het bakken van een kernel is veel documentatie te vinden en als je het een keer hebt gedaan valt het allemaal wel mee. Voor ubuntu:
https://wiki.ubuntu.com/KernelHowto
"Me gentoo installatie draait op een aparte schijf."

ehmz, volgens mij verteld ie het wel 8)7

was de foutmelding die je precies krijgt

Verwijderd

Gaat dit over die Promise S150 SX4 controller E-Jey?

Zo ja, dan moet je even kijken of je de kernel configuratie niet te pakken kunt krijgen. Ik dacht dat die bij Gentoo in /usr/share/genkernel/x86/kernel-config-2.6 staat ofzo. Daar kijk je dan even wat de waarde van CONFIG_SCSI_SATA_SX4 is (grep "SATA_SX4" kernel-config-2.6). Is die 'not set' of 'm' dan mag je 't al vergeten en mag je support voor die controller in je kernel gaan bakken (been there, done that myself, zij het niet met Gentoo). Ik weet hoe je manueel een kernel bakt maar niet hoe Gentoo het doet (en ik wil je Gentoo kernel niet naar de haaien helpen waardoor iets anders breekt), dus ik raad je aan even in de documentatie te kijken. Als je ergens in menuconfig geraakt tijdens die procedure, dan moet je -- voor een recent 2.6 kernel, geen idee of Gentoo wat up to date is -- even in "Device Drivers" / "SCSI device support" / "SCSI low-level drivers" en daar in het lijstje "Promise SATA SX4 support" aanzetten ('*' dus en niet 'M' voor module!!). En ja, ik vind het ook vaag dat veel van die SATA controllers bij de SCSI drivers zitten ;)

Als het een andere controller is: de Promise SATA TX2/TX4 drivers zitten daar ook, en voor de rest kun je even bij "Device Drivers" / "ATA/ATAPI/MFM/RLL support" langsgaan en daar '
PROMISE PDC202{46|62|65|67} support' en 'PROMISE PDC202{68|69|70|71|75|76|77} support' gaan zoeken en aanzetten. Een extra optie kan geen kwaad, het maakt je kernel alleen iets groter (maar hij herkent dan wel meer controllers natuurlijk).

Succes nog!

• E-jey
  • Niet online
Lol, ja het gaat over me S150 SX4. Ik heb net even naar me kernel config gekeken en CONFIG_SCSI_SATA_SX4 is een module. De kernel heb ik al een paar keer gecompileerd dus de drivers meer compileren moet geen probleem zijn. Ik weet nu iig waar ik ze kan vinden.

Ik heb het nu even anders opgelost. Tijdens het starten van me pc word er een klein scriptje uitgevoerd wat de schijven mount :P Simpel en makkelijk. Morgen kernel opnieuw compileren...

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1