Opstarttijden en geheugenperformance optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• The Chemist470
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Van het weekend is mijn AthlonXP 2600 doorgebrand. De setup die ik had draaien is het volgende:
http://tweakers.net/gallery/sys/7959

Nu ben ik aan het rondstruinen geweest op internet op zoek naar een nieuwe combo van mbord en processor. Ik wil voorlopig mijn 9800pro (AGP) nog behouden, maar in de toekomst overstappen op PCIe moet ook kunnen. Ik kon maar 1 mbord tegen die dat kan:
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) http://tweakers.net/productsurvey/122823
De processor die dit allemaal moet gaan draaien zou een AMD Athlon 64 3500 Venice moeten worden http://tweakers.net/pricewatch/117196

Als boot schijf wil ik een WD raptor 36GB erbij nemen om goede opstarttijden te verwezelijken http://tweakers.net/pricewatch/56144
Het geheugen (PC2700) wil ik in principe behouden, (2x256mb dual channel en 1x512 mb).

Mijn prioriteit ligt bij snel opstarten en snelle toegangstijden. Is het dan verstandig om een SATA raptor te nemen of een alternatieve SATA-II schijf? Zou er nog een behoorlijke snelheidswinst te behalen zijn door het geheugen te upgraden. Graag advies over mijn de juistheid van mijn gedachtes.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02

Flip

^^

Zowiezo voor snel opstarten en snelle toegangstijden een WD raptor nemen. Deze draait 10k RPM, en heeft dus lage accestime. Alleen zou je er bij willen vermelden wat voor PC2700 geheugen je erin hebt zitten, of dit Dual Channel draait?
Voor de rest ziet t er wel allemaal goed uit :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat ik nooit begrijp is dat je zoveel extra wilt investeren voor die paar seconden 'snelheids' winst en dan je geheugen als mogelijke bottle-neck wilt aanhouden? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 06-06-2006 12:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw specifieke vraag gaat over de opstarttijden en prestatiewinsten mbt het geheugen. ik pas dan ook het topictitel aan :)

Wat betreft de opstarttijden: zorg voor voldoende geheugen en een snelle bootschijf. De Raptor is een uitstekende keuze. Neem wel de 150GB of eventueel 74GB variant. Niet de 36GB, want de snelste 7200rpm SATA schijven benaderen tegenwoordig al de snelheid van de al ruim 3 jaar oude Raptor 36GB.

En het geheugen: de kunst is om het boeltje zoveel mogelijk synchroon te laten draaien. Voor een A64 3500+ Venice is dat dus Dual Channel PC3200. De hoeveelheid hangt af van jouw PC-gebruik, hiervoor verwijs ik je naar PMG FAQ » Hoeveel geheugen heb ik nodig?

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 06-06-2006 13:00 ]

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Geen raptor nemen...maximale winst is meerprijs voor een dergelijk systeem niet waard, beter een 2de HDD met daarop de games en windows zn eigen schijf.
En MSI Mobo K8NSC 939 ondersteunt ook beiden (AGP en PCIe) en een nForce 3 chipset.
Full ATX en draait hierzo lekkr :D

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 20:06
Ik geloof trouwens begrepen te hebben dat de mem controller in de A64 geen 2x256 en 1x512 in DC te kunnen draaien. En of je 3 reepjes in single channel kunt draaien betwijfel ik ook.

Verder idd pc2700 niet echt geweldig tegenover pc3200.

Denk dat ipv dat geld in die raptor te steken je dat beter in 1GB pc-3200 kan steken. (2x512)

geheelonthouder met geheugenverlies

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TallManNL schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:30:
Ik geloof trouwens begrepen te hebben dat de mem controller in de A64 geen 2x256 en 1x512 in DC te kunnen draaien. En of je 3 reepjes in single channel kunt draaien betwijfel ik ook.

Verder idd pc2700 niet echt geweldig tegenover pc3200.

Denk dat ipv dat geld in die raptor te steken je dat beter in 1GB pc-3200 kan steken. (2x512)
DC heeft te nb alle tijden 2 geheugen modulen of een veel fout daarvan nodig. De geheugen modulen moeten dus steeds twee aan twee kunnen werken. Dus met 2 of 4 geheugen modulen kun je DC gebruiken. Elke andere config. zal resulteren in SC, bijvoorbeeld bij gebruik 3 geheugen modulen zullen ze alle drie singel channel draaien.

P.s. Daarbij dienen de geheugen modulen die twee aan twee moeten werken gelijk aan elkaar te zijn het liefst niet alleen kwa capaciteit. Dus 2x 512MB is mogelijk, maar ook (wanneer je vier modulen gebruikt) 4x 512MB of 2x512MB + 2x 1GB.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 06-06-2006 14:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:51
psst, veelvoud

Hail to the king baby!

• The Chemist470
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Toch maar besloten om niet voor een raptor te gaan maar voor 1024 MB nieuw geheugen, nu wat is het verstandigst te kopen icm de 3500+ Venice en het asrock mbord,
Ik kan nl kiezen tussen non-ECC, ECC en ECC reg (welk type raden jullie aan) In de handleiding van het mbord is hier nl niets over terug te vinden, behalve dat ze identiek moeten zijn om dual channel te werken. Mochten jullie nog meer suggesties hebben dan hoor ik het graag

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De A64 ondersteunt geen registered geheugen. En volgens mij ook geen ECC, als in: ECC reepjes passen wel, maar de ECC functionaliteit blijft ongebruikt. Dan nog, ECC is overkill voor een simpel desktopsysteempje :) Zie verder ook PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen? en de RAM FAQ.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 07-06-2006 09:20 ]

• TallManNL
_Dune_ schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:35:
DC heeft te nb alle tijden 2 geheugen modulen of een veel fout daarvan nodig. De geheugen modulen moeten dus steeds twee aan twee kunnen werken. Dus met 2 of 4 geheugen modulen kun je DC gebruiken. Elke andere config. zal resulteren in SC, bijvoorbeeld bij gebruik 3 geheugen modulen zullen ze alle drie singel channel draaien.
Meen me toch te herinneren dat er voor de XP een chipset was die dus wel 2x256 + 1x512 in DC kon draaien. Daarom richtte ik me specifiek op de mem controller van de A64 waar het hier om gaat.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:22

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als snelheid je liever is dan betrouwbaarheid, kun je natuurlijk altijd kiezen voor een hardware RAID-0 array van 2 snelle 10k schijven. Ik heb twee 7.2k schrijven in RAID-0 staan en haal een theoretische snelheidswinst van 30~40%. In de praktijk valt dit lager uit, maar nog steeds genoeg voor een merkbaar verschil. Bij een verse installatie is het me wel eens gelukt om in 8 seconden na de BIOS initializatie windows XP te starten (totdat windows XP user input accepteert). Als je PC 1 jaar draait en allerlei extra software heeft kun je zo'n opstarttijden wel vergeten, maar het gaat om het idee :)

Ik zou RAID-0 overigens alleen gebruiken voor windows en program files. 1 schijf kapot en je bent de inhoud van de andere automatisch ook kwijt. Echte data die je graag wilt bewaren kun je beter op een aparte dataschijf zetten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TallManNL schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:36:
Meen me toch te herinneren dat er voor de XP een chipset was die dus wel 2x256 + 1x512 in DC kon draaien.
De nForce2 dus :)
Daarom richtte ik me specifiek op de mem controller van de A64 waar het hier om gaat.
Specifiek? De So939 A64 ondersteunt geen oneven aantal geheugenrepen in DC.

• TallManNL
BalusC schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:59:
Specifiek? De So939 A64 ondersteunt geen oneven aantal geheugenrepen in DC.
Inderdaad:
TallManNL schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:30:
Edit:

Verduidelijking: Mijn reactie mbt oneven aantal reepjes in DC was dus reactie op dune die meldde dat voor DC ALTIJD een even aantal nodig is. De nForce2 dus bewijst dat dat niet zo is. Dat het bij de A64 wel nodig is had ik al gemeld.

[ Voor 21% gewijzigd door TallManNL op 07-06-2006 11:01 ]

Pagina: 1